zebra
22-05-2013 om 12:53
Smartphone of toch iphone of
blackberrie?
De titel geeft het al een beetje aan. Ik overweeg om over te stappen maar weet niet wat ik het best kan aanschaffen. Ik verwacht niet dat ik er veel mee zal internetten maar wel foto's maken en op internet plaatsen, bereikbaar zijn (weinig bellen, ben meer een sms verstuurder). Het lijkt me handig om tijdens een wandeling te kunnen zien hoeveel km je gewandeld hebt, in welk tempo enz, ook saldo checken tussendoor lijkt me handig evenals een gps want mijn gevoel voor richting is behoorlijk zwak.

elise
22-05-2013 om 13:40
Ligt aan budget
Ben zelf verslingerd aan mijn iphone maar die zijn wel prijzig. Blackberry heeft geen touch screen en is niet handig voor apps.
Als je gps wilt gebruiken zou ik wel een abo nemen met internet.

ChrisH
22-05-2013 om 13:48
Iphone is een smartphone
Voor de dingen die je noemt zijn er zat soorten smartphones op de markt. IPhone, Samsung, HTC, Nokia met Windows 8, take your pick. Groot voordeel van een smartphone is dat je whatsapp kunt installeren, dan kun je gratis sms'en
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

zebra
22-05-2013 om 13:49
Laag budget en foutje
zie net dat ik de vraag in puberteit heb gesteld en daar hoort ie eigenlijk niet.
Ik wil er niet teveel geld aan uitgeven, liefst 2e hands. Maar doordat er zoveel keuze is weet ik niet wat het meest geschikt voor me is. Heb totaal geen verstand van apps enzo.
Ik vind het wel belangrijk dat je foto's makkelijk op bijvoorbeeld facebook maar ook marktplaats kunt plaatsen, handig als je spullen wilt verkopen of iemand op de hoogte wilt houden met foto's (dagje op pad). Het gewone internetten zoals mails lezen, surfen, online aankopen doen, zal ik vooral blijven doen op de desktop.

zebra
22-05-2013 om 13:54
Een smartphone dus
als ik de reacties zo lees.
touchscreen lijkt me idd handig en whatsapp ook. Nu nog uit zien te vinden welk merk het best bij me past, ook hierin zoveel keuze. Heb nu een eenvoudig mobieltje, nokia.

merel
22-05-2013 om 14:07
Mijn tips
Ikzelf heb een samsung galaxy ace. Leuk ding, lijkt qua bediening een beetje op een iphone, maar is het helemaal niet. Mijn samsung was niet heel duur € 160,- en ik heb een prepaid abonnement. Bel n.l. bijna nooit, gebruik meestal whatsapp. Ik maak dan gebruik van wifi bij mij thuis, of bij vrienden thuis of ergens waar gratis wifi is. Is dat alles er niet, kan ik altijd nog gewoon een sms sturen of bellen.
Maarrrr, waar ik van baal bij mijn telefoon is, dat mijn intern geheugen enorm klein is. Nu zeggen mensen dan, dan doe je er toch een grotere kaart in? Maar dat heeft (uiteraard) geen effect op mijn interne geheugen. Op dit toestel (prepaid van hi) zitten standaard al 31 apps/en icoontjes die ik er NIET af kan halen. Zelf kan ik er dan nog 10 bijzetten en het ding is vol (ik zou er best nog wat meer op willen zetten merk ik namelijk maar dan moet ik eerst weer wat verwijderen) Mijn man en dochter hebben een iphone (een heel stuk duurder) maar ook een heel stuk leuker en beter, zij kunnen ontzettend veel apps erop zetten, ding raakt nooit vol.
Dus het is maar wat je wilt, ik ben veel thuis dus heb het niet echt nodig allemaal maar zelf ik merk al dat ik voor de 'leukigheid' mijn telefoontje al te weinig geheugen vind hebben, maar goed, alle waar is naar zijn geld.

zebra
22-05-2013 om 14:19
Ook vaak thuis
dus het is eigenlijk alleen voor als ik op pad ben. Volgend jaar ben ik een midweek zonder mijn gezin op pad en dan wil ik hem vooral gebruiken om hen op de hoogte te houden, met foto's. Af en toe mijn saldo kunnen checken, of mobielbankieren, vind ik ook belangrijk, dat doe ik nu altijd via mijn pc of bij mijn bank (saldo opvragen ipv pinnen). En het lijkt me dus handig bij het wandelen wat ik regelmatig doe.

marie
22-05-2013 om 14:44
Aldi
Hoi
Ik heb nu een Galaxy Ace en ook mijn telefoon begint kuren te krijgen met "vol" zijn, daarom stap ik over op een Samsung Galaxy S3 mini (met abonnement via GSM-topdeal), omdat ik het toestel los nogal duur vind (maar wel heel mooi).
Voor wat jij ermee wil denk ik dat je voorlopig wel toe zou kunnen met een Ace, houdt er dan wel rekening mee dat je de App van Facebook er niet opzet, want dan zith et geheugen gelijk "vol" en de app kan niet op de SD-kaart. Facebooken kan ook heel goed via internet namelijk.
Maar wat voor jou wellicht ook een goede optie zou kunnen zijn is de telefoon die de Aldi vanaf volgende week woensdag te koop heeft voor € 99,99.
Trouwens je denkt wellicht dat je er toch niet zoveel mee zult doen, maar als je er straks wat handig mee geworden bent, zul je er toch meer mee willen doen en kunnen. En dan is Adroid 4.1 toch wel lekker.

zebra
22-05-2013 om 14:54
bekijk ik liefst op een gewone pc, heb dan een veel groter beeld. Maar wat ik nu steeds vaker zie is dat er bij fb een groep is waar je je 2e handsspullen te koop kunt aanbieden, soort marktplaats maar dan streekgebonden, en dat lijkt me zo handig bij een smartphone. Omdat ik er totaal geen verstand van heb wil ik liefst een goedkopere smartphone.

chew
22-05-2013 om 16:29
Deze?
Om de redenen die hier al genoemd worden zou ik nooit een samsung ace nemen. Hoor er meer mensen over klagen. Een leuke telefoon is misschien een samsunf R, het goedkopere broertje van de Samsung galaxy 2? Ik weet ook niet wat he goedkoop vindt? Of probeer bij de Aldi de Wolfgang aan te komen, 110 euro dacht ik en is ook een hele luxe gsm voor een klein bedrag.

Stenna
22-05-2013 om 22:39
Hee?!
Zoon heeft een Galaxy Y en ook steeds problemen met een vol intern geheugen. We snapten steeds niet hoe dat kon. Zou dat dan dus ook de facebook app kunnen zijn? Wij zelf hebben een Galaxy Plus en geen last (maar ook geen facebook). Zouden zijn problemen over zijn met een Galaxy S3 bijvoorbeeld?

Merel
22-05-2013 om 23:56
Stenna
Stenna, ik kan op mijn samsung galaxy ace ergens zien hoeveel ruimte de apps innemen. (bij mij bij instellingen/applicaties/geheugengebruik.
Facebook staat dan inderdaad bovenaan, die neemt, samen met maps het meeste ruimte in (facebook 31mb en maps 22mb, whats app 14mb, dat zijn de 3 grootste) en daarvan kan ik maps (wat ik nooit gebruik) niet eens weghalen, want dat is er een die 'standaard' is.
Zo'n samsung die ik heb is echt niet voor de jeugd, die er ook wel een geinig spelletje ofzo op wil hebben. Trouwens ik ben zelf een minimale gebruiker en ik merk al dat ik eigenlijk wel wat meer geheugen had willen hebben.

Daantje50+
23-05-2013 om 00:25
Iphone is het beste toestel
Maar prijzig. Nu heeft T-mobile een leuke aanbieding van 23,50 per maand inclusief IPhone 4 en een datalimiet van 500 mb. Als je thuis op Wifi zet, is dat ruim voldoende.
We hebben ook een HTC, een Samsung Gio en een Blackberry Curve. HTC al wat ouder model, Samsung Gio is een budgettoestel van vorig jaar.
HTC zou ik niet kopen. Het is mijn werktoestel, ik verdraag 'm maar in de laatste maanden tot de omwisseling. De HTC en de Samsung hebben dezelfde interne geheugenproblemen, het is te klein. Dat kan je deels oplossen door alle updates van Google Maps te verwijderen en zoveel mogelijk apps te verplaatsen naar de SD-kaart.
Een Blackberry is een solide toestel en heel prettig als je veel via WhatsApp doet. De puber hier praat gewoon door via WhatsApp en zou geen andere telefoon willen vanwege het toetsenbordje.

Merel
23-05-2013 om 09:51
Daantje
Daantje, weet jij dat misschien: ik heb een samsung galaxy ace maar kan bijna geeneen app verplaatsten naar de sd kaart, was dat maar mogelijk. Het vakje 'verplaats naar sd kaart' blijft dan grijs (niet te gebruiken) en dat juist bij de apps die nogal groot zijn (facebook o.a.) een paar kleine apps heb ik er wel naartoe kunnen verplaatsen, maar dat zet geen zoden aan de dijk. Weet jij toevallig waarom de ene app wel te verplaasten is en de andere niet? En is het jou gelukt om bijv. facebook of whats app te verplaatsen?

MariaV
23-05-2013 om 12:03
Let op intern geheugen!
Ik heb mijn Galaxy Ace weggeaan vanwege het te kleine interne geheugen. Mij werd ook verteld dat ik apps naar de sd-kaart kon verplaatsen, maar inderdaad, dat lost het probleem niet op. Ik heb nu een Galaxy Advance gekocht, een prijsklasse duurder, maar wat een gemak! Je moet bij je keuze altijd goed kijken naar het interne geheugen, dat moet minstens 1 GB zijn.

marie
23-05-2013 om 12:58
Ligt aan facebook en whattsapp
Hoi
Dat de apps van Facebook en Whanttsapp niet naar de SD-kaart verplaatst kunnen worden, ligt aan de apps zelf. Dit moeten het zelf mogelijk maken (via software) om het te kunnen verplaatsen.
Een oplossing is dus om de app van Facebook te verwijderen (scheelt echt heel veel geheugen). Je kunt prima (zoals ik al eerder aangaf) Facebooken met internet. Dit werkt dus helaas met Whattsapp niet.
Je start dan internet op en gaat dan (net als op de pc) naar Facebook.com en logt dan in met gebruikersnaam en wachtwoord.
Met je "kopje" linksonder op het toestel (dat vierkantje met streepjes) kun je kiezen voor "meer" en dan "sneltoets op startscherm". Je krijgt dan een sneltoets op je startscherm van je telefoon en dan kun je ook gelijk naar Facebook.
Verder kun je met "applicaties beheren" en dan met "alles" van de apps ook "gegevens wissen" en "buffer leegmaken". Dat scheelt ook geheugen.
Succes

Maylise
23-05-2013 om 13:52
Ace ii
De nieuwe Samsung Galaxy Ace II beschikt al over een groter interngeheugen (4G een redelijk ram geheugen (786mb) en dat begint er al op te lijken. De Galaxy Ace II is wel een aantrekkelijke telefoon in het lagere segment. Natuurlijk niet dezelfde prestaties als een galaxy SIII of S4 maar daar is de prijs dan ook naar. Een prima instap telefoon.

pooh bear
23-05-2013 om 15:46
Intern geheugen
Voor onze dochter hebben we een half jaar geleden ook een ace gekocht. En die baalt er heel erg van.
In de winkel hadden we er nog bij gezegd dat ze graag heel veel Apps wilde. Daarom was ons aangeraden er een kaartje bij te kopen maar inderdaad de meeste Apps kunnen er niet op. Binnen no time was haar telefoon vol. Als we dat hadden geweten hadden we dat ding nooit gekocht.
Gelukkig voor dochter mag mijn man binnenkort een nieuwe en kan ze zijn galaxy s2 krijgen daar kan ze heel veel Apps op kwijt.
Overigens heb ik zelf een I phone. Ik vind dat de fijnste smart phone maar mijn man heeft veel liever een galaxy. Het is maar met wat je prettig vind denk ik.

Willem
25-05-2013 om 23:28
Besturingssysteem
Een belangrijk aspect van de smartphone wordt in dit draadje niet genoemd: welk besturingssysteem heeft je voorkeur?
De Iphone werkt met IOS, een heel beschermde omgeving. Apps moeten geschikt zijn voor dit besturingssysteem en Apple 'controleert' nauwgezet de Apps die ontwikkeld worden voor de Iphone. Gevolg is dat veel (voor volwassenen nuttige) Apps geld kosten.
Samsung en vele anderen hebben een Android besturingssysteem (ontwikkeld door Google). Veel opener, flexibeler (maar het schijnt ook wel eens fout te kunnen gaan).
En er zijn er ook nog die een Windows besturingssysteem hebben of nog anders. Dat besturingssysteem is zo'n kleintje op de markt en is niet zo interessant voor App-bouwers. Gevolg is dat Apps die ontwikkeld worden in eerste instantie voor IOS en Android gemaakt worden.
Ik heb zelf een sterke voorkeur voor een Android besturingssysteem. Daarmee is uitwisseling van bestanden meestal ook veel sneller en simpeler (onafhankelijk van het besturingssysteem van de ander). Iphone communiceert prima met de Ipad of met andere Iphones, maar niet goed met tablets of smartphones met een ander besturingssysteem.

zebra
26-05-2013 om 14:30
Denk dan toch android
maar ik heb er totaal geen verstand van.
ik neig nu naar een samsung galaxy s3 of iets vergelijkbaars. Ik heb echter geen haast en kijk rustig naar een interessante aanbieding of ergens 2e hands.

Ans
02-06-2013 om 13:42
Ace ii
Hier nooit meer iets met een I ervoor. Voor dochter een Galaxy Ace II gekocht en superblij ermee. Stukken goedkoper en gebruikersvriendelijker door SD kaartje. Af en toe een clean pgm laten draaien om nutteloze dingen eraf te halen. Facebook en mailpgm staan er nu nog gewoon op maar die zou ik eraf halen, kan idd prima (en veiliger) via internet. Verder heeft hij een camera 5 MP met flits, geen zoom maar ipv daarvan maak je een foto vervolgens inzoomen en dan nog een foto maken.
Mocht je deze niet willen of een wat duurder model, kies dan zeker voor Android.