Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Smartphone onder de 14 jaar, hoe doen jullie dat?

https://nos.nl/artikel/2568745-artsen-adviseren-politiek-onder-de-14-jaar-geen-smartphone-meer

Beter geen smartphone meer, of in ieder geval niet teveel. Er komen steeds meer berichten dat het echt niet goed is en daar kan ik in komen. Alleen de praktijk, poe...

Het begint al bij het goede voorbeeld, eerlijk? Ik zit best veel op mijn telefoon en vind het ontzettend lastig.
Oudste is 13, zit grotendeels thuis van school. Speelt graag minecraft, is veel creatief bezig, maar heeft er dan wel weer vaak een serie bij aan staan.
Geen tiktok of snapchat.
Jongste is 11, is of heel actief aan het buitenspelen, of verveelt zich en zit op een scherm. Geen tiktok of Instagram, wel snapchat.

Op de telefoon hebben ze 2 uur schermtijd, maar er zijn inmiddels schermen genoeg in huis om dat te omzeilen. 
Instellen dat het klaar is? Strenger zijn? Alle schermen weg, behalve de telefoon? Zelf afkicken?

Benieuwd hoe de praktijk bij jullie is? Maak ik me terecht zorgen? Of is de praktijk bij de meeste mensen toch weerbarstiger en ziet die er anders uit dan het ideale plaatje?

Ik vraag mij ondertussen oprecht af hoe ouders worden geacht om die kinderen tot hun 14e smartphoneloos door het leven te laten gaan als de scholen alles regelen via SomToday of Magister. Om nog maar te zwijgen van het feit dat de lesstof voor een flink deel ook digitaal wordt aangeboden. Wat er nu gebeurt is dat de scholen volop meehollen in de digitale race, en dat de ouders vervolgens standjes krijgen als hun kinderen teveel op schermpjes zitten. En bedankt weer.

Temet schreef op 26-05-2025 om 11:36:

Ik vraag mij ondertussen oprecht af hoe ouders worden geacht om die kinderen tot hun 14e smartphoneloos door het leven te laten gaan als de scholen alles regelen via SomToday of Magister. Om nog maar te zwijgen van het feit dat de lesstof voor een flink deel ook digitaal wordt aangeboden. Wat er nu gebeurt is dat de scholen volop meehollen in de digitale race, en dat de ouders vervolgens standjes krijgen als hun kinderen teveel op schermpjes zitten. En bedankt weer.

Somtoday en Magister kun je ook op de laptop bekijken. En op de meeste scholen moet de telefoon in de kluis, dus kun je tussendoor ook niet op Som of Magister kijken.

Oudste zoon is 11 jaar. Hij heeft geen smartphone. Wij wonen in een grote stad in de randstad. Hij fietst alleen naar huis vanuit school en alleen naar vriendjes, tussen de fatbikes en de trams door. Hij heeft daarom een smartwatch, zodat hij mij kan bellen als het nodig is of als er onderweg iets is.

Zoon mag pas na 17 uur gamen (playstation, nintendo) en hij gamet op dagen dat hij voetbalt ongeveer driekwartier per dag, op andere dagen maximaal een uur en een kwartier. Tv kijken doet hij weinig, soms jeugdjournaal. Hij mag van ons niet swipen op YouTube. We weten dat hij dat soms bij vriendjes wel doet en daar zeggen wij verder niets van.

Wij houden hem in elk geval de basisschool zonder smartphone. We hopen dat we het kunnen rekken tot 14 jaar, maar ik sluit niet uit dat hij er in de brugklas toch een krijgt. Hij zit nu in groep 7 en in zijn klas hebben van de 25 kinderen er ongeveer 8 een smartphone. Dus dat valt nog mee.

In verhouding tot wat ik op fora lees, heeft hij weinig gametijd. Maar hij is tevreden. De meeste van zijn vriendjes hebben ongeveer hetzelfde qua gametijd. Op 1 vriendje na: die mag uren per dag gamen en netflixen. Toch merk ik niet dat mijn zoon dat ook wil.

Overigens vind ik mezelf behoorlijk smartphoneverslaafd... en daar baal ik van. Lastig te doorbreken.

Evaluna

Evaluna

26-05-2025 om 11:56 Topicstarter

Vanaf 17 uur is ook nog een goede. Merk dat dochter nu uit school komt en eerst haar schermtijd op maakt. Dan is het 16 uur / half 5 en is ze moe en hangerig. Niet echt meer het tijdstip om nog lekker te gaan spelen zeg maar.

Ik vraag me af of ze echt alleen de smartphone bedoelen. Naast dat ding zijn er namelijk nog tig andere beeldschermen waar je hetzelfde op kunt doen als op de smartphone. Mijn jongste is 15, dus ik haal nu even opgelucht adem…ik weet namelijk niet of het werkbaar is qua alle schermen. Hier doen ze amper iets met de smartphone maar wel met laptop, tablet, desktop en Switch.

Dochter is sinds vorige maand tien en zit in groep zes. Ze heeft nog geen smartphone, we weten nog niet precies wanneer we daaraan willen beginnen. Sowieso wel als ze naar de middelbare gaat. Nog los van magister, maar ook omdat ze dan verder moet fietsen en sociale dingen via de telefoon gaan. Ze heeft het er nu nooit over dat ze dat wil, maar ze heeft ook niet zo veel met schermen. Ze spreekt graag af met vriendinnetjes en heeft in de avond vaak sport/clubjes en daarna gaat ze dan douchen en naar bed. 

Heel herkenbaar!  Ik had de openingspost zelf kunnen schrijven. Niet echt tips dus ik lees graag mee. 

@parodie, hoe doe je dat dan als je niet thuis bent? Mijn kinderen van 11 en 13 zijn na school vaak een paar uur alleen thuis en dan doen ze bijna niks anders dan gamen of tv/YouTube kijken

Dit ja. 

Zat 4 jaar geleden op een ouderavond waar we er als ouders best flink van langs kregen dat de kinderen te afhankelijk waren van dat ding. 

• We moesten meer controleren op rottigheid in de apps
  • We moesten tijden begrenzen.
  • Niet alles wat in ons hoofd opkwam meteen appen naar kind maar even wachten tot de pauze (een reminder om naar de ortho te gaan bijvoorbeeld)

Ze overwogen zelfs in vooruit lopend op het wettelijk verbod alvast de smartphone te verbieden op die school. 

3 werken laatst komt zon uit school met een nieuwe app op zijn telefoon. Iets met beter leren plannen.  Kon gekoppeld worden aan magister. 
Schiet mij maar lek. 

Ben zelf ook aardig verslaafd als ik thuis ben.  Buitenshuis tijdens mijn werk kan ik heel goed zonder. 

De rol van school lijkt me dan evident, dat ze niet verwachten dat iedereen heel de dag op zijn telefoon zit en overal een app voor nodig heeft. Als scholen het 'geen smartphone onder de 14' plan willen steunen, dan zouden ze ook op geen enkele manier moeten verwachten dat kinderen een smartphone hebben/nodig hebben voor school.

Uiteraard hebben ze die veelal wel, maar dat het geen vanzelfsprekendheid is en je alles wat je voor school moet doen zonder smartphone kan doen, moet dan wel het uitgangspunt zijn. En als dat in de brugklas kan, kan dat ook in de bovenbouw.

MijnNaamIsHaas73 schreef op 26-05-2025 om 13:51:

@parodie, hoe doe je dat dan als je niet thuis bent? Mijn kinderen van 11 en 13 zijn na school vaak een paar uur alleen thuis en dan doen ze bijna niks anders dan gamen of tv/YouTube kijken

Op maandag is hij bij een vriendje thuis, dan is daar niemand. Dat vriendje heeft onbeperkte gametijd. Wij weten dus dat hij op maandagmiddag daar gamet en daar zeggen we verder niets van. Gelukkig moeten ze die middag vroeg omkleden en eten vanwege de voetbaltraining, ik schat in dat hij op die middag ongeveer 1,5 a 2 uur gamet.

Op dinsdag is hij alleen thuis, maar dan doet hij een cursus meubelmaken. Dat is echt zijn hobby, dus hij is maar even alleen thuis en gaat dan daarheen. Op donderdag is hij met een vriendje bij ons thuis na school. De afspraak is dan dat ze eerst gaan voetballen op een veld bij school. Er zijn dan veel klasgenootjes daar, dus ze blijven daar altijd wel 1 a 1,5 uur. Dan  gaan ze thuis wat eten en chillen en om 16.45 uur gamen. Daar houden ze zich aan. Ik werk regelmatig thuis, dus dan zie ik het met een half oog. 

Hij zal heus weleens stiekem gamen, hoor. En dat vind ik ook niet heel raar, waarschijnlijk zou ik dan doen alsof ik het niet gemerkt heb. Maar hij vindt nog genoeg andere dingen leuk en ik vind de schermtijd hier dus vrij makkelijk binnen de perken te houden.

Ik vind het een heel goede vraag van TO. Ik vind het zelf ontzettend lastig. Mijn kinderen zijn 20,18,14.
Oudste kreeg een smartphone in groep 8, middelste in groep 7 (want ouder door anders jarig), jongste in groep 8.
Ze waren allen bijna de laatste of de laatste in de klas die er een kregen. Dat zegt iets over buurt en school. Ik heb wel ook de indruk dat er een tegenbeweging op gang is gekomen sindsdien waar ik toen nog weinig van hoorde.
Oudste heeft langdurig heel veel gegamed. Maar met social media en youtube had hij niks. Keek wel altijd ook veel series en films.
Middelste heeft een periode veel gegamed en veel youtube gekeken maar dat was vrij kort. Ontdekte zelf dat dat niet prettig was en ging meer andere dingen doen. Altijd weinig interesse in social media gehad.
Jongste gamet graag maar zit vooral heel veel op youtube en tiktok en snap. Is erg veel met sociale media bezig en ik vind het echt een probleem. 

Wij zijn t/m groep 8 heel streng geweest in schermtijd en hebben het vanaf middelbare school losgelaten. Ook omdat het niet te handhaven is als je zelf pas later thuis bent. We zijn toen gaan focussen op andere dingen die belangrijk zijn ipv beperken schermtijd. Dus schoolwerk in orde, voldoende buiten komen, bewegen/sporten, hobby's, huishoudelijke taken, etc. Dat lukt redelijk maar er is nog steeds heel veel schermtijd.

Ik vind social media en youtube een veel groter probleem dan schermtijd an sich.
Ik heb ook de indruk dat social media snel een veel grotere rol zijn gaan spelen, dat verschil zie ik erg bij mijn jongste in vergelijking met de oudste 2. Al kan het ook aan karakter liggen. 

Geen telefoon op school heeft m.i. wel echt bijgedragen. Er wordt op school van mijn jongste twee streng gehandhaafd. Ze hebben natuurlijk al die apps ook hun laptop en die mogen ze wel gebruiken. Maar toch geeft het in de pauzes een hele andere vibe want dan pakken ze minder snel die laptop. Ze laten beide hun telefoon ook thuis. 

Onze oudste van 9 zit in groep 6. Hij heeft geen smartphone. Veel klasgenoten hebben er wel een incl. bijbehorend pestgedrag via whatsapp. Dat heeft de juf onlangs besproken in de klas. Onze zoon wil nu geen whatsapp meer, maar wel een smartphone voor de spelletjes. Die krijgt hij voorlopig niet. 
Hier in huis mag een scherm alleen aan als het vuur onder de pannen aan staat, tenzij het om huiswerk gaat. Helaas lukt het niet de spelletjeswebsites te blokkeren, dus zit hij vaak niet te leren maar te spelen. Dan ga ik maar in de keuken rommelen om hem in de gaten te houden en dan gaat het wel goed. Hij geeft zelf aan het heel vervelend te vinden dat hij zo wordt afgeleid. In het weekend is er soms wel tijd voor de switch, soms ook niet. We geven zelf het goede voorbeeld en zitten weinig op een scherm overdag. 
Ik heb niet de illusie dat hij zonder smartphone naar de middelbare kan, maar hoop dat er tegen die tijd zoveel is veranderd dat dat wel kan. 

Oudste van 10 heeft wel een smartphone. Eerder dan we zelf in gedachte hadden. Maar omdat ze moest wisselen van school toch overstag gegaan. Nu heeft ze nog heel veel contact met d'r vriendinnetjes, sturen even een appje om af te spreken, zijn aan het videobellen etc. Op 1 vriendin na hebben ze ook allemaal een smartphone.

In app groepen van d'r nieuwe school komt af en toe nog wel wat narigheid voorbij. Voordeel is dat je op deze leeftijd nog heel goed kan monitoren. Dat wordt zonder protest geaccepteerd. Als er dan wat naars voorbij komt. Gaan we in gesprek met dochter. Op de manier leer je ook juist wat een goede reactie is.

Qua schermtijd valt het wel mee. Vooral na het eten. Ze speelt gelukkig liever buiten en spreekt veel liever fysiek af. Als het een keer wat langer is wordt het nog steeds zonder protest weggelegd als ik dat zeg.

20 jaar geleden hadden wij op school ook magister en geen smartphone.

35 jaar geleden had je een agenda, hingen je roosters en cijfers op een prikbord. Die 3 voor een toets natuurkunde hebben mijn ouders nooit geweten, zolang er maar een 5 of 6 op het rapport stond, was het goed. Soms denk ik dat kinderen beter af zijn zonder micromanagen op elk punt wat ze krijgen en het soms eerder te zien als dar kind thuis is...

Mijn dochter is 15 en kreeg haar telefoon tijdens de schoolsluiting met corona en op die manier kom ze toch kletsen met vriendinnen. Gamen deed en doet ze op de switch en pc. Sociale media zoals Tiktok, Insta en Facebook heeft ze niet. WhatsApp en YouTube gebruikt ze wel. Ook Somtoday en de app van haar verenigingen gebruikt ze om zich af te melden, berichten te lezen etc. 

De middelbare school verwacht ook dat kinderen laptops/chromebooks hebben. En ook op de basisschool werd er met een device gewerkt... is dat dan geen probleem maar dat uurtje gamen wel?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.