Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Spanning voor toetsweek

Mijn zoon heeft over 4 weken toetsweek en is daar nu al gespannen over. Is nergens voor nodig want hij staat voor alle vakken een 7 of hoger gemiddeld. Heeft iemand tips om hem te helpen ontspannen?

Spanning hoort bij toetsen.

Anouk1234

Anouk1234

30-05-2025 om 08:27 Topicstarter

Roos57 schreef op 30-05-2025 om 08:25:

Spanning hoort bij toetsen.

Een beetje spanning wel. Maar niet tot huilen aan toe en op de dag van de toets 3 keer in een half uur naar de wc moeten vlak voordat hij vertrekt (10 min fietsen).

Daar had ik als middelbare scholier ook last van, en aan het begin van mijn studie. Bij een vragenlijst van se studentenpsycholoog werd ik eruit gepikt omdat ik in aanmerking kwam voor een anti-tentamenvrees-cursus en die heeft zo goed geholpen, dat ik me afvroeg waarom ik die niet op de middelbare had kunnen volgen, dat had onvoldoendes door blackouts gescheeld! Bij die cursus leerde ik negatieve gedachten -stops, ademhalings- en ontspanningsoefeningen. Dus ik hoop dat er iets in je omgeving is wat je doon volgen kan.
Ook strategieën in het maken van toetsen helpt veel. Wat doe je als je een vraag tegenkomt waar je niet direct weet hoe je 'm moet beantwoorden?
Ik vind het gek dat kinderen zoiets niet wordt uitgelegd.

Anouk1234

Anouk1234

30-05-2025 om 09:38 Topicstarter

Auwereel schreef op 30-05-2025 om 09:01:

Daar had ik als middelbare scholier ook last van, en aan het begin van mijn studie. Bij een vragenlijst van se studentenpsycholoog werd ik eruit gepikt omdat ik in aanmerking kwam voor een anti-tentamenvrees-cursus en die heeft zo goed geholpen, dat ik me afvroeg waarom ik die niet op de middelbare had kunnen volgen, dat had onvoldoendes door blackouts gescheeld! Bij die cursus leerde ik negatieve gedachten -stops, ademhalings- en ontspanningsoefeningen. Dus ik hoop dat er iets in je omgeving is wat je doon volgen kan.
Ook strategieën in het maken van toetsen helpt veel. Wat doe je als je een vraag tegenkomt waar je niet direct weet hoe je 'm moet beantwoorden?
Ik vind het gek dat kinderen zoiets niet wordt uitgelegd.

Er wordt wel examenstress training gegeven op school  maar voor de onderbouw wordt er niet iets gedaan.

Weten ze op school hoeveel stress hij heeft? Want blijkbaar hebben ze wel aandacht voor examenstress. Dus wellicht is er best iets mogelijk als ze ervan weten?

Vraag op school wat er is aan faalangstreductietraining. Als het antwoord is dat ze niks doen ging ik naar de huisarts om te vragen wat er mogelijk is. Weken van tevoren al stress en spanning tot overgeven aan toe is geen gezonde spanning, daar moet je wat mee. Als hij overigens nu zevens staat op basis van 3 periodes kan hij voor al zijn toetsen een 1 halen en is hij nog over, maar daar zal hij zich wel van bewust zijn. 

Anouk1234 schreef op 30-05-2025 om 09:38:

[..]

Er wordt wel examenstress training gegeven op school maar voor de onderbouw wordt er niet iets gedaan.

Je kunt vragen of hij mee mag doen. Nee heb je, ja kan je krijgen. 

Onze zoon mag ook meedoen met iets wat eigenlijk niet voor zijn leerjaar/niveau is. Gewoon omdat hij er behoefte aan heeft. 

Je kan ook iets homeopathisch kalmerends proberen. Ik kreeg vroeger bij paardrijwedstrijden van mn moeder kleine balletjes uit een glazen potje. Ik weet niet meer hoe dat heette. Ik gaf mn kinderen bij spanning weleens bach bloesem druppels, of valeriaan. 

Ze weten wel die arme kinderen onder stress te zetten. Hopelijk dient het ook ergens voor en hebben kinderen niet alleen de vervelende effecten ervan te verduren. 

Vroeger had ik alleen proefwerken. Anders dan de tegenwoordige "toets" schijnen die minder uitgebreid te zijn en alleen over de leerstof te gaan. De rest werd niet getest en bleek vanzelf wel.

PS: mijn ouders wisten nergens van. Ik vertelde ook niets, tenzij de uitslag heel erg goed was. Ze vroegen nooit iets en het zou allemaal wel blijken. Hun zegen had ik, in ieder geval, maar mocht het niet lukken met die diploma's dan keken ze wel verder.

Misschien voelt hij zich toch onder druk gezet? Zou het zijn vanwege zijn toekomst, vanwege zijn ouders, vanwege de sociale media? Allemaal dingen die tegenwoordig spelen. 

Anouk1234

Anouk1234

30-05-2025 om 10:44 Topicstarter

Joszy schreef op 30-05-2025 om 10:17:

Weten ze op school hoeveel stress hij heeft? Want blijkbaar hebben ze wel aandacht voor examenstress. Dus wellicht is er best iets mogelijk als ze ervan weten?

Ik heb hier bij de mentor al naar geïnformeerd maar voor de onderbouw is er niets.

Anouk1234

Anouk1234

30-05-2025 om 10:46 Topicstarter

rionyriony schreef op 30-05-2025 om 10:44:

Ze weten wel die arme kinderen onder stress te zetten. Hopelijk dient het ook ergens voor en hebben kinderen niet alleen de vervelende effecten ervan te verduren.

Vroeger had ik alleen proefwerken. Anders dan de tegenwoordige "toets" schijnen die minder uitgebreid te zijn en alleen over de leerstof te gaan. De rest werd niet getest en bleek vanzelf wel.

Dat is maar net hoe het genoemd wordt. Tegenwoordig noemen ze het misschien toets, maar het is niets anders dan een proefwerk. Tenminste bij mijn zoon op school.

Anouk1234 schreef op 30-05-2025 om 10:44:

[..]

Ik heb hier bij de mentor al naar geïnformeerd maar voor de onderbouw is er niets.

Dan regel jezelf iets als het zo erg is .

Ah joh, wat naar, dat lijkt me echt moeilijk! Jammer dat er nu niet ingaat dat hij met zo'n goed gemiddelde weinig te vrezen heeft. Staat hij nog wel open voor een avondje/middag iets leuks met jullie of vrienden? Om even zijn zinnen te verzetten. Anders wordt het wel echt zorgelijk en dan lijkt het me slim hulp in te schakelen. 

Anouk1234 schreef op 30-05-2025 om 10:44:

[..]

Er zijn boeken over volgeschreven en tientallen cursussen en trainingen. Online en offline. Even googelen en je komt een heel eind. Succes!

Ik zou dat via de huisarts doen. Misschien is er iets laagdrempeligs waarbij hij met een paar goede tips al van het ergste af is. Mijn dochter was een zwaarder geval en zij heeft nu een bètablokker tegen angsten. Heel lichte dosering, nog geen kwart van wat ik voor mijn bloeddruk heb, maar het helpt haar toch.

Anouk1234

Anouk1234

30-05-2025 om 19:14 Topicstarter

Levina123 schreef op 30-05-2025 om 13:16:

Ah joh, wat naar, dat lijkt me echt moeilijk! Jammer dat er nu niet ingaat dat hij met zo'n goed gemiddelde weinig te vrezen heeft. Staat hij nog wel open voor een avondje/middag iets leuks met jullie of vrienden? Om even zijn zinnen te verzetten. Anders wordt het wel echt zorgelijk en dan lijkt het me slim hulp in te schakelen.

Oh ja zeker wel. Hij heeft het er met vlagen moeilijk mee.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.