Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
krista

krista

01-02-2011 om 22:20

Spijbelen en dan?

Tja het zat er in dat mijn kinderen niet zo braaf zouden zijn als ik zelf vroeger was (in mijn hele middelbare schooltijd heb ik maar 1 lesuur gespijbeld). Na wat incidenten vorig schooljaar waarbij dochter lesuren verzuimd heeft, wat destijds vanwege diverse redenen opgelost is zonder straf, kom ik erachter dat ze onlangs 2 uur gespijbeld heeft. (lang leve magister). Van school heb ik daar nog niets over gehoord, en voor zover ik weet heeft school ook nog geen straf gegeven.

Nu vraag ik me af of ik hier voor thuis nog iets mee moet. Moet ik haar hier thuis straf voor geven? Of moet straf hiervoor op school worden gegeven? Ik wil eigenlijk niet dat spijbelen een gewoonte gaat worden. Cijfers zijn ook niet heel denderend, maar op basis van het laatste tussenrapport zou ze nog wel net over gaan.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maylise

Maylise

01-02-2011 om 23:12

Waarschuwen

Ik zou de eerste keer geen straf geven. Ik zou er of helemaal niks van zeggen of het kort even aanstippen.
Ik maak er zelf bij mijn kinderen niet zo'n probleem van als ze af en toe spijbelen mits ze goede cijfers halen en het geen vaste gewoonte is.

In jullie geval gaat het niet zo goed op school dus ik zou er waarschijnlijk wel even wat van zeggen. Straf zou ik niet geven. Ik zou zeker niks tegen de school zeggen. Dat soort dingen kan je beter thuis oplossen zolang de school het nog niet merkt zeker gezien wat ik soms op dit forum lees over leerplicht ambtenaren die worden ingeschakeld en dergelijke bij vaak verzuimen. Beter om dat thuis te houden.

Maylise

Leerplichtambtenaar

Kijk maar uit, de leerplichambtenaar klopt zo bij je aan. Hier een zoon die het moeilijk vindt om op tijd op school te komen. Dat is vorig jaar 17x gebeurd (wordt meteen als 17 uur gerekend....) Dit jaar inmiddels al 10x, wat school alweer aan de leerplichtambtenaar heeft doorgegeven. En dan gaat het maar om een paar minuten per keer. Dus ik zou er toch echt wel wat mee doen, als je dochter in de gaten heeft dat dit consequenties kan hebben zal ze het misschien niet meer doen. Hier baalt zoon dus als een stekker en heeft zijn "verhaal" naar de leerplichtambtenaar toe al klaar.

Gr. Poezie.

Binnenkort

ik zou het kind er wel op aanspreken,geen straf geven.
als de plannen doorgaan krijgen ouders binnenkort een boete of een korting op de kinderbijslag als kinderen regelmatig spijbelen.
dus 17x een paar minuten te laat komen kan fors geld gaan kosten.

Primavera

Primavera

02-02-2011 om 17:26

Vraag je dochter waarom

Als het mijn dochter was zou ik eens beginnen met vragen waarom ze nou net die 2 uur heeft gespijbeld. Was ze bang voor een overhoring? Wilde ze nog leren voor het vak erna? Is het een vak waarbij er grote kans op pesten is? Daarbij denk ik bijv aan gym met juf/meester die de teams laten kiezen, waarbij altijd dezelfden de laatsten zijn en dan ook nog verplicht douchen waarbij er geheid opmerkingen komen over nou net die lichaamsdelen in ontwikkeling waarover iemand op die leeftijd zelf al onzeker is. Of misschien geen zin in gewoon een saai of juist te moeilijk vak?
Als je de echte reden weet van het spijbelen is het ook makkelijker om een plan van aanpak te verzinnen om die reden te verhelpen en dat werkt over het algemeen beter dan botweg afstraffen. Dat laatste zorgt er vaak alleen maar voor dat ze handiger worden in het ontwijken van straf, niet dat ze werkelijk minder gaan spijbelen.
Groeten Primavera

krista

krista

02-02-2011 om 19:12

Tja waarom

't ene uur was gymnastiek, en het excuus was dat ze spierpijn had... had andere uur gingen ze volgens dochter toch niets belangrijks doen. En dan samen met een vriendin,dus elkaar een beetje opstoken denk ik.

Maar goed, jullie zouden deze keer dus ook thuis nog geen straf geven.

krista

krista

02-02-2011 om 21:11

Pff school...

Van school valt qua straf niets meer te verwachten, volgens de absenten administratie in magister is de ongeoorloofde afwezigheid nu opeens 'ziek'. Pff. moet ik daar nog achteraan? Kan natuurlijk zijn dat dochterlief een briefje heeft vervalst. Zo moeilijk is mijn handtekening ook niet vrees ik.

Maar goed van de leerplichtambtenaar valt voorlopig niets te vrezen (of het moet zijn een verwijzing naar de schoolarts i.v.m. veelvuldig ziek ).

Kaaskopje

Kaaskopje

03-02-2011 om 00:41

Hooguit streng toespreken

Ik heb ook wel eens met dit soort 'geintjes' te maken gehad en ben daarbij hooguit in mijn meest strenge houding geschoten om duidelijk te maken dat spijbelen écht niet door de beugel kan. Met straffen schiet je naar mijn idee niet zoveel op en hierover contact zoeken met school moet je al helemaal niet doen, vind ik. Ze komen wel naar jou als ze dat nodig vinden.

Lidewei

Lidewei

03-02-2011 om 19:00

Stout

Als ik zoiets hoor denk ik ook altijd aan mijn middelbare schooltijd. Ik heb toen meer gespijbeld dan les gevolg. Dat deed iedereen op school. Van de 15 leerlingen zijn er toen maar 5 geslaagd. En daar was ik er één van. Kortom; ik ben er niet slechter van geworden.

Maar met de huidige regelgeving wordt een kind bijna strafrechtelijk vervolgd als ie er een uurtje niet is. Kortom, wijs je kind op haar verantwoordelijkheden en verplichtingen. Spijbelen? Dan is het vast de moeite waard geweest en haal je voor dat vak vast een dikke voldoende. Zo nee, dan weet je dat het geen slimme actie was.

Lidewei

Wel straf

Hoezeer ik puber ook zou begrijpen ik zou hem wel een consequentie geven. Nu spijbelt puber niet, althans niet dat ik het weet. maar zou hij het in zijn grijze massa halen dan heeft hij een probleem.

Petr@

Petr@

06-02-2011 om 22:26

Dubbel straffen?

Als onze jongens te laat zijn, huiswerk niet af hebben of niet naar school gaan, dan krijgen ze daarvoor straf van school. En die is bepaald niet misselijk.
Ik vind dat ik ze dan niet nog eens thuis moet gaan straffen. Eenmaal straf is voldoende.

Petra

Ja ik zou dat toch doen. Hij houd dan namelijk 3 partijen voor de gek. School, zijn ouders en zichzelf. Als je het enkel door school laat oplossen dan sta je alleen stil bij het feit dat hij/zij een regel overtreed. Geef je een consequentie dan laat je zien dat je dit gedrag dus niet pikt als ouder.

Mijn ouders hebben nooit geweten dat ik vaker niet dan wel op school was. School gaf wel straf, lekker stoer was dat. Als mijn ouders hadden geweten dat ik niet naar school ging hadden ze kunnen ingrijpen.

Tirza G.

Tirza G.

07-02-2011 om 16:11

Nikus

Je schrijft: Als mijn ouders hadden geweten dat ik niet naar school ging hadden ze kunnen ingrijpen.

Hoe dan?

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

07-02-2011 om 16:18

Ach magister

Wat een prachtig systeem. Maar niet beter dan degene die de gegevens invoert.
Ik zou het probleem daar laten waar het ligt: bij je dochter en school. Tirzazoon gaat categorisch niet naar enkele lessen wegens geen belangstelling. Tja. Zíjn probleem - en dat van school.

Tirza

Tirza

Wat dacht je van vragen naar de oorzaak van het spijbelen?

Petr@

Petr@

07-02-2011 om 18:48

Nikus

Je hebt wel gelijk. En we spreken hem er uiteraard op aan. Maar helemaal nu met jongste die niet goed in zijn vel zit voelt het niet goed aan om te straffen. School drong er bij mij op aan dat wij jongste ook moesten straffen, maar ik zou niet weten wát voor straf als alles momenteel "niet boeit" bij hem...
De tijd van in de hoek zetten o.i.d. is voorbij. Jongste is inmiddels een kop groter dan ik dus fysiek leg ik het af ))

Tirza G.

Tirza G.

07-02-2011 om 23:18

De oorzaak

Tja, en welke oorzaak is voor jou dan goed genoeg om het kind er zonder gevolgen af te laten komen? 'Er op aanspreken' houdt voor mij iets in van: 'ter verantwoording roepen'. Zo jongeman, leg jij maar eens even uit wat je gedaan hebt. Lekker open, onbevooroordeeld sfeertje.

Tirza

Tirza

Tja, dat is jouw perceptie.

Huh

mijn zin is verdwenen.

Oke, overnieuw dan maar.

Hoe kom je erbij dat ik het spijbelen zonder consequenties zou accepteren? Voor het spijbelen zou ik wel straf geven? Als er een onderliggende reden is voor het spijbelen kijken hoe we het kunnen oplossen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.