Saskia mv Titus
23-03-2009 om 14:40
Spijbelen, liegen, maar wel goede cijfers...
Onze zoon heeft de afgelopen jaren weinig gepresteerd op school. Na twee keer zitten blijven is hij terug gegaan naar VBMO-t en doet dit jaar examen.
Zijn cijfers zijn nu goed ( twee vingers in zijn neus ), maar hij is aan het spijbelen geslagen. Hij heeft een aantal weken geleden zelfs briefjes voor zichzelf geschreven en ondertekend in mijn naam. We hadden hem ( na uitvoerig met hem gesproken te hebben ) ook nog een gesprek laten voeren met de leerplichtambtenaar die hem een straf bij bureau Halt in het vooruitzicht stelde. Helaas heeft dit niet mogen baten, want ik kreeg vanmorgen vanuit school bericht dat hij wederom aan het spijbelen is. Ik ben donders en weet niet goed wat ik hiermee aan moet. Straks mag hij geen examen doen omdat hij teveel uren heeft verzuimd ! Het allerergste is nog dat hij ons vertrouwen voor de zoveelste keer heeft geschonden............
M.

Saskia mv Titus
23-03-2009 om 19:11
Tja.
Ik heb begrepen dat je bij 60 geregistreerde uren bij de leerplichtambtenaar uitgesloten kan worden van het examen. Enne, Saskia is inderdaad niet mijn normale naam
M.

M Lavell
24-03-2009 om 09:11
Waar staat dat?
M:"Ik heb begrepen dat je bij 60 geregistreerde uren bij de leerplichtambtenaar uitgesloten kan worden van het examen."
Waar staat dat dan? Ik kan me niet voorstellen dat dat wet of regelgeving van het ministerie is. Het zou wel schoolreglement kunnen zijn.
Hoe oud is zoon? Is hij er zich van bewust dat hij tot en met zijn 18e naar school moet? Heeft hij al enig idee welke opleiding hij straks wil gaan doen?
Het is een beetje vervelend, maar hij is voor zijn verdere verplichte schoolloopbaan wel volledig afhankelijk van wat de scholen hem gunnen. Of hij dat examen nu haalt of niet, geen school die een spijbelaar binnen de deuren zal willen. Slagen met mooie cijfers voor vmbo-t, levert hem niet automatisch toegang tot havo of mbo-4 op. Het kan ook een leerwerktraject worden op mbo-2 niveau onder verscherpt toezicht, omdat hij zo vaak spijbelt.
Dan is hij nog verder van huis.
Groet,
Miriam Lavell

Saskia mv Titus.
24-03-2009 om 14:34
Ik ga het hem vragen.
Hoi Miriam,
Ik zal het hem vragen waar hij die wijsheid vandaan heeft.
Hij gaat na het examen een MBO studie doen ( IT ) waar hij al op voorbehoud van de examenuitslag aangenomen is.
Hij zegt dat hij zich stierlijk zit te vervelen ( lijkt me logisch want hij zit totaal onder zijn niveau te werken ), en dat hij dan nog liever stomme klussen doet. Voor elk uur dat hij weg blijft van school moet hij het dubbele terug komen. Vorige week zeven uur niet aanwezig geweest betekend dus 14 uur terugkomen.
M.

Jujube
25-03-2009 om 17:45
Iets anders
Is er niet meer aan de hand? Heeft hij wel vrienden op school of wordt hij gepest?
En alle uren dubbel terugkomen is ook wel pittig. Valt er met school geen deal te sluiten? Hebben ze geen spijbelstrippenkaart? (Hadden wij in de examenklas vroeger). Gelukkig nadert het examen met rasse schreden.
Sterkte ermee!
Jujube

Saskia mv Titus
25-03-2009 om 18:58
Jujube.
Hij heeft niet veel vrienden op school. Het leeftijdsverschil is door twee keer doubleren ook te groot geworden. Bovendien is hij best wel serieus en zijn de klasgenoten een stuk kinderlijker. Hij wordt niet gepest. Ik denk niet dat er met school een deal te sluiten is. Bovendien doet hij het bewust en weet hij dat hij dubbel moet terug komen. Als hij nog minder moet terugkomen gaat hij denk ik nog meer spijbelen.
Hij mag deze week voor straf van ons niet op de computer. Als hij weer de fout in gaat mag hij niet meer op de computer en niet meer op de X-box.
Ik weet het anders ook niet meer......
M.

Jujube
25-03-2009 om 19:35
Moeilijk
Moeilijke situatie. Ik kan me voorstellen dat hij het niet leuk vindt op school. Maar een oplossing ligt idd niet voor de hand. Toch ben ik van mening dat school wel wat meer naar de persoon mag kijken ipv alleen maar naar de regels. Blijkbaar spijbelt hij gewoon door ondanks dubbele uren terugkomen.
Ik zou, eerlijk gezegd, ook niet weten hoe dit op te lossen. Alle leuke dingen weghalen lijkt me ook niet echt bevorderlijk, maar ja, wat dan???
Succes in ieder geval. Over 1 1/2e maand begint het examen. Hang in there!
Groet,
Jujube

incar
26-03-2009 om 01:18
Consequenties en belonen
om te beginnen, ik begrijp hoe lastig het is zo'n zoon waarvan je weet dat hij het wel kan, maar er ondertussen er een zootje van maakt. Wij ahdden hier ook zo'n portret. 4 havo blijven zitten, tweede keer aan het spijbelen, want hij had alles al een keer gehad, naar leerplicht, kwam er af met een waarschuwing. In het eindexamenjaar op gegeven moment weer spijbelen, kwam er af met een haltafdoening, (werken in een supermarkt, waarna hem daar een bijbaantje werd aangeboden!)Nee, hij zou nu echt zijn best doen, niet meer spijbelen. Na aantal weken toch weer gedaan. WIj hebben hem toen voorgehouden dat we er wel een beetje klaar mee waren. WIj hebben een diploma en een baan en gunnen hem dat ook, maar als hij zou besluiten zo door te gaan, was het wat ons betreft einde oefening. gewoon stoppen met school, baan zoeken en dan maar in zijn eigen tijd van zijn eigen financien een opleiding afmaken. Dit ook zo naar school gecommuniceerd. Dit kwam wel binnen. Is toen (iets, niet te veel natuurlijk) gaan doen en toch nog geslaagd.
We hebben hem geen dingen afgenomen die hij graag deed omdat we ervan overtuigd waren dat hij daardoor veel meer zijn hakken in het zand zou zetten. Een beloning in het vooruitzicht stellen werkt bij die puberende breintjes toch het beste. En hem de keuze laten.
Veel sterkte ermee!