Celine
07-08-2012 om 21:01
Spoed: meises en bedden
Dochter van 12 jaar heeft nieuw bed. Zo een met 3 opstaande randen (bedbank), leuk romantisch bed. Dat idee.
Ze had een heel goed (Auping) bed. Wit, strak en tijdloos model, kan nog jaren mee.
Ik twijfel nu of we het oude bed weg moeten doen of bewaren.
Ik denk m.n. dat ze misschien over een paar jaar dat leuke bed dat ze nu nieuw heeft weer zat is, of in elk geval tegen de tijd dat ze op kamers gaat/ op zichzelf gaat wonen (over 6 jaar of zo).
Haar huidige bed is erg goed en nieuw onwijs duur. Ik kan er nu wel wat voor krijgen, maar we moeten dan weer een nieuw bed kopen. Veeel duurder natuurlijk dan wat we nu voor dit goede bed kunnen krijgen.
Wat denken jullie: zou ze haar nieuwe romantische bed over een aantal jaar inderdaad weer zat zijn en weer een "normaal" bed willen (waarvoor de Auping dan weer zeer geschikt zou zijn, schat ik nu)?
Ben benieuwd wat jullie denken (of ervaring hebben!) en zouden doen.
NB. We hebben niet heel veel ruimte om het te bewaren, maar uit elkaar gehaald zou het evt. wel in garage kunnen (goed ingepakt wellicht wel te bewaren). Zit ook nog aan andere optie te denken (iets met familie), maar het gaat dus eerst om de vraag: zou dochter weer van gedachten veranderen over een paar jaar? Ik denk van wel...

Blondie
07-08-2012 om 21:42
Tsja
Je geeft het antwoord zelf al en jij kent je dochter het best. Bewaren dus die erg dure Auping.

Wiske71
07-08-2012 om 22:07
Bewaren
Absoluut bewaren.
Bij ons (dochter is 15,5) is sinds van de week de bedbank weer uit de kamer en verruild voor een gewoon bed.
Ook is het niet weg om een bed te bewaren voor als ze gaat studeren, dan heeft ze toch een bed thuis en op kamers nodig.

Celine
07-08-2012 om 23:08
P en anderen
Ik denk niet dat "iedereen" er "altijd" vanuit gaat dat "elk kind" gaat studeren, maar dat Wiske in mijn woorden "op kamers gaan" (vermoedelijk) las dat mijn dochter mogelijk gaat studeren, of althans, dat ik daar rekening mee houdt.
En ja, dat was in elk geval wat ik bedoelde met "op kamers gaan" (dat is denk ik als je gaat studeren wel een gebruikelijke benaming - in elk geval in "mijn" tijd), maar of ze gaat studeren weet ook ik natuurlijk niet .
In elk geval ben ik blij met de inhoudelijke reacties tot nu toe, voel me gesterkt in mijn twijfel dat we het bed beter niet weg kunnen doen.
Gr.
Martine

Yta Chalne
08-08-2012 om 07:27
Ervaring
Mijn ervaring met meisjes en bedden is, dat ze straks een maat groter nodig hebben. Maar misschien kan het andere bed op een logeerkamer oid?

Celine
08-08-2012 om 08:51
Yta
Ze is al 12 (langer dan ik!) en ligt al in een 2 meter bed. Verwacht niet dat ze doorgroeit naar een nog groter bed .

rosa
08-08-2012 om 09:01
Groter
Celine, ik denk dat Yta bedoelt groter in de breedte - er zijn veel studenten met een 2-persoonsbed.
Ik zou kijken of je het bed uit kunt lenen met een jaartal waarin je het terug wilt hebben en als het dan toch niet meer nodig is, een overkoopprijs.

Lock
08-08-2012 om 09:13
2 persoons
Mijn ervaring is dat ze op een gegeven moment inderdaad een maatje groter willen. Dochter en zoon, beide pubers hebben dat in ieder de laatste jaren beide gekregen. Of bed mee kan met toekomstig studerend kind valt nog te bezien, zal veel aan de maat van de toekomstige kamer liggen, want het zijn soms van die kippenhokken.

Wiske71
08-08-2012 om 10:18
Ik las dat uit de eerste topic, daarin wordt gerept over "op kamers gaan".
En nee, niet elk kind gaat studeren, niet iedere student gaat op kamers wonen. Maar er geen rekening mee houden als je kan inschatten dat je kind er mogelijk wel de capaciteiten voor heeft is niet slim.

Wiske71
08-08-2012 om 10:21
2 persoons
Hoog op de verlanglijst van dochter staat nu inderdaad een 2 persoonsbed.
Ik denk dat ze die wel krijgt voor haar 16e verjaardag.
maar ook dan bewaar ik het basis eenpersoonsbed. Veel studentenkamers zijn niet groot genoeg voor een tweepersoonsbed. En als ze wel het 2 persoonsbed mee naar haar studentenkamer neemt, dan staat het eenpersoonsbed bij ons in haar kamer, voor als ze eens een weekend naar huis wil komen.

Maylise
08-08-2012 om 10:30
Als
Als het echt zo'n duur bed is dan is bewaren wel een goede optie. Misschien inderdaad voor als ze op kamers gaat of zelfs voor later. Ik ben geen voorstander van het bewaren van veel spullen voor 'ooit' omdat we hier anders in een soort pakhuis zouden wonen maar als het gaat om heel bijzondere of dure spullen dan vind ik het wat anders. Dan is bewaren wel een goed idee. Het is een afweging van de ruimte die het inneemt en de kans dat het weer in gebruik zal komen.

Maylise
08-08-2012 om 10:31
Overigens
Ik ga er ook vanuit dat mijn kinderen gaan studeren maar ik ga er dan weer niet vanuit dat ze op kamers gaan. Sowieso waar wij wonen zijn studentenkamers meestal al gemeubileerd dus een bed is dan overbodig. Maar wel of niet studeren en wel of niet op kamers gaan maakt niet eens wat uit want ooit zullen ze wel een eigen huishouding beginnen.

Vertigo
08-08-2012 om 11:59
Hoogslapers
Heel veel studenten hebben een 2 persoonshoogslaper om ruimte te besparen, zo'n grijs wiebelgeval van Ikea. Er bestaat zelfs een woord voor in studentenjargon: n**ksteiger. Sorrie voor de schunnige taal..

koentje
08-08-2012 om 13:02
Ik vind het zo bijzonder
Ze is haar bed zat, dus ze krijgt een nieuwe. En straks wil ze weer wat anders dus tja....
Waar ligt jullie grens eigenlijk?

Celine
08-08-2012 om 14:28
Koentje en grenzen
Waar liggen onze grenzen?
Oh.... niet vaker dan elke 3 jaar haar kamer helemaal opnieuw inrichten met nieuwe meubels, door het jaar heen vrijdag en zaterdag niet later dan 02.00 uur thuis, doordeweeks geen alcohol, en in het weekend niet meer dan 3 glazen alcohol per dag, als ze alleen op vakantie gaat krijgt ze niet meer dan EUR 50zakgeld mee, en ze moet het redden met EUR 200 kleedgeld per maand .
Koentje, maak je geen zorgen, geen losgeslagen bende, kind dat alles maar mag wat ze wil (ik moet er niet aan denken).
Na bijna 10 jaar wil ze een keer een ander bed, kamer anders inrichten omdat ze naar de middelbare school gaat, dat mocht van ons, en ik denk vooruit, vooral uit de gedachte dat ik het sowieso zonde vind om zo'n goed en duur bed "goedkoop" te verkopen omdat er mogelijk weer een moment komt dat we het goed kunnen gebruiken.
Door mijn taalgebruik kreeg je misschien een ander idee?

Lock
08-08-2012 om 14:38
100 kg
Ja, die bestaan die 2 persoons hoogslapers. Ik denk alleen dat als het even kan, er liever een gewoon 2 persoonsbed op toekomstig studerende dochter haar kamer komt te staan als het mogelijk is. 1 persoons hoogslaper gehad en o, wat was ze die beu op het laatst. Qua gewicht denk ik dat het prima gaat, de 1 persoons hoogslaper had al een draagkracht van 100 kg dus ik neem aan dat dat met die 2 persoons nog wel een stuk meer is.

neteret mut
08-08-2012 om 14:48
Celine
Meen je je laatste bericht over max 3 glazen alcohol en voor 2 uur snachts thuis in het weekend ? Voor een 12-jarige ? Over het max. 1x in de 3 jaar nieuwe inrichting slaapkamer en max 200 euro per maand aan kleedgeld spreek ik verder niet, dat is iets dat je kunt doen / wil doen of niet, is eenstuk minder belangrijk dan die alcohol en het laat thuis zijn vind ik.

marinade
08-08-2012 om 19:30
Neteret mut
Er staat een smiley achter, hoor. Had misschien een ironie-smiley moeten zijn, maar voor mij was de strekking wel duidelijk.
En on topic: ik zou het bed zeker bewaren, een auping kan toch zo opgeslagen worden dat het beperkt ruimte inneemt. Niet wegdoen!
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Egel
08-08-2012 om 20:25
Neteret
Nee Neteret, natuurlijk meent ze dat niet! Dat was ironie, voor Koentje.

neteret mut
08-08-2012 om 20:42
....
ik dacht ook niet echt dat haar bericht echt was maar vertrouwde het niet en dat er een smiley achter stond was mij idd niet opgevallen.

ilsepilse
09-08-2012 om 09:29
Auping
mijn 2 zoons kregen op die leeftijd net een twijfelaar auping ivm lekker slapen.
Ze willen geen ander bed meer. Ik heb ze beiden op marktplaats gekocht voor nog geen 250 euro per stuk.
Is haar bed een eenpersoons?
Kan je het bed niet 'pimpen'?

Fiorucci
09-08-2012 om 10:13
Tip voor celine
Berg de auping goed op, die zou ik zeker bewaren. Het bed wat zij graag wil heb ik op marktplaats gekocht voor 40 euro. Echt in hele goede staat! Er staan heel veel van dat soort bedden op MP.

liora
09-08-2012 om 10:27
Op kamers?
Ook off topic, maar is het normaal als je op kamers gaat dat je dan ook thuis nog een bed hebt??

Maylise
09-08-2012 om 10:36
Liora
Zover ik weet wel. Studenten brengen de weekenden en de vakanties toch meestal in het ouderlijk huis door? Het is misschien anders als je pas later het huis uit gaat of als je vlak in de buurt van je ouderlijk huis op kamers gaat.
Bij de studerende op kamers wonende vrienden van mijn kinderen zie ik dat ze vaak een weekend naar huis gaan. Het verschilt meestal wel per studiejaar en ook hoeveel activiteiten ze thuis nog hebben. Eerste jaars gaan vaak bijna elk weekend terwijl derde en vierde jaars niet zo vaak meer gaan. Sommige studenten hebben ook een extra reden om vaak thuis te komen (daar woont vriendje/vriendinnetje, daar ze hebben nog een weekendbaantje en ik ken ook een paar meisjes die een paard hebben in het dorp van hun ouders en daar dus elk weekend heen willen) maar ook zonder speciale reden gaan ze toch af en toe thuis het weekend of de vakantie doorbrengen.
Het zal allicht heel anders zijn als je vlak bij je ouderlijk huis op kamers gaat. Dan is de noodzaak voor een bed daar veel minder.

Tirza G.
09-08-2012 om 12:48
Hier wel
Wij hebben ruimte genoeg, de kinderen hebben allebei een eigen kamer, wij hebben een kamer en dan hebben we nog een kamer met wasgoed/strijkplank/linnenkast en een grote zolder. Waarom zou ik hun bedden weggooien en twee lege kamers in stand houden?
Tirza

hasse simonsdochter
09-08-2012 om 17:08
Kwijt
Ik was binnen een week mijn kamer thuis kwijt , dat werd de slapkamer van mijn ouders die daarvoor op zolder bivakkeerden. Er was wel nog ergens in een klein kamertje ergens een bed voor me gepropt, dus blijven slapen kon nog wel
Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

Vic
09-08-2012 om 17:50
Bij mij ook
Ik had mijn hielen nog niet gelicht of mijn zusje was al verhuisd van haar 2x3 m kamertje naar mijn ruime kamer. Helaas moest ik na vier maanden weer even terug omdat mijn relatie uit ging, dus toen heb ik nog een half jaar op dat kleine hokje gezeten

Fiorucci
09-08-2012 om 17:53
Liora
Ik kan niet beloven dat ik kamers in stand hou,maar een bed en een bord warm eten zal ik altijd hebben voor mijn drie kinderen.

neteret mut
09-08-2012 om 18:15
Moeilijke beslissing
Ik heb nog geen kinderen op kamers al hebben ze wel de leeftijd ervoor. En heb dus ook nog geen beslissing hoeven nemen over hoe en wat met hun kamer(s) als ze op kamers gaan. Een bed zal er zeker zijn, als er nu logees kunnen zijn dan zeker kunnen de kinderen blijven slapen. Toen ikzelf student was en op kamers zat, was mijn kamer thuis min of meer intakt, net zo bij mijn man. Maar dat waren andere situaties dan die bij ons nu, en andere huizen. Ik ging vroeger idd best vaak naar huis in het weekend het eerste jaar, later idd een stuk minder.

Ginny Twijfelvuur
09-08-2012 om 20:26
Ik ook
Eerst zat ik meer thuis dan op mijn kamer en lang draaide dat een beetje om.
Mijn kamer ging overigens wel naar mijn zus. Niet meteen geloof ik, maar toen duidelijk werd dat ik echt op mezelf ging wel. En dat leek mij ook wel heel logisch. Ik had namelijk een heel mooie kamer.
Hier zal er ook wel gewisseld worden denk ik. Oudste en middelste hebben een mooie kamer en jongste heeft een soort veredelde bezemkast. En dan is het toch zonde als die grote kamers straks leeg staan te zijn.
En voor wat het bed betreft. Daar kan ik niks van zeggen. Ik bewaar altijd alles (teveel), dus ik denk dat mijn mening je niet gaat helpen.