Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Sporten voor onervaren tieners

Hallo!

Ik zit met een probleem. Mijn zoon is 13 jaar en gamed veel. Er zijn (nog) geen gedragsproblemen maar ik merk dat zijn wereld kleiner wordt. Ik heb het vaak over weer gaan sporten maar dat houdt hij af. Ik denk omdat hij onzeker is. Hij heeft vroeger aan judo gedaan en badminton maar dat wil hij niet meer. In een team spelen lijkt hem wel leuk maar hij is bang de slechtste te zijn omdat hij nooit gevoetbald/ basketbal of andere vergelijkbare team sporten heeft gedaan. 

Nu is mijn vraag. Weet iemand van een club in de buurt van Den Bosch die juist dit soort teams heeft met oudere onervaren jongens?

of zijn er meer ouders in de buurt van Den Bosch die dit probleem herkennen en zouden we gezamenlijk iets kunnen bedenken?


Is er misschien iets als "free running" in de buurt?

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Freerunning

Volgens de KNVB zijn er in elke leeftijdsgroep teams en competities van verschillende niveaus. Het komt regelmatig voor dat kinderen pas op latere leeftijd gaan voetballen. Mede door de overgang naar de middelbare school krijgen ze andere contacten en interesses. Contact opnemen en vragen waar bij jullie in de buurt een club zit waar hij kan starten?
Juniorenvoetbal | KNVB

Mijn zoon is op die leeftijd gestart met roeien hij vond het erg leuk. Het fijne van roeien is dat kinderen het meestal pas als tiener voor het eerst gaan doen. Je komt niet in een groep met allemaal ervaren roeiers maar iedereen moet het nog leren.

Je moet ergens beginnen. Er zijn ook genoeg kinderen die als ze jong zijn nogal sporthoppen en dan heel verschillende dingen een tijdje hebben gedaan. 
Het belangrijkste is dat hij een sport leuk vindt. Misschien kan hij een paar proeflessen doen bij verschillende sporten.
Zwemmen misschien? Atletiek? Handbal? Tennis?

Mijn zoon is onlangs begonnen met Krav Maga/ zelfverdediging. Hij vindt het erg leuk! Is ook een mooie manier om zelfverzekerder te worden.

reddingszwemmen? 

Kan hij proeflessen volgen, om zo te zien wat bij hem past? Heeft hij een vriend, buurjongen of kennis die hem op sleeptouw kan nemen, zo'n eerste keer? Het is voor de meesten best vervelend om alleen in een nieuw team te komen en als je iemand hebt die je introduceert voelt het minder ongemakkelijk. 

Hier in de regio, niet Den Bosch, zijn er ook stichtingen die sporten aanbieden voor kinderen met een beperking of gedragsproblemen. Freerun is hier trouwens ook favoriet, misschien wordt dat bij jullie in de buurt ook aangeboden.

Jeugdfitness?

Op tennisles? Ik ben zelf pas als volwassene gestart met tennis en dat gebeurde heel veel. Je kunt rustig op je eigen niveau trainen en wordt vaak in een groepje met leeftijdsgenoten van eenzelfde niveau geplaatst. Omdat hij badminton gedaan heeft, heeft ‘ie vast al een kleine voorsprong. De sfeer op de tennisclub vond ik altijd heel prettig onder jongelui.

Bellebelle schreef op 11-12-2023 om 15:09:

Hier in de regio, niet Den Bosch, zijn er ook stichtingen die sporten aanbieden voor kinderen met een beperking of gedragsproblemen. Freerun is hier trouwens ook favoriet, misschien wordt dat bij jullie in de buurt ook aangeboden.

Maar TO haar zoon heeft toch geen beperking of gedragsprobleem?

Op je 13e een nieuwe sport gaan doen lijkt me heel normaal. Het klinkt eerder als een argument waarom hij het niet wil gaan doen, wat het ook is.

wielrennen, zwemmen, hardlopen of gecombineerd: de triathlon 

Yumi schreef op 11-12-2023 om 18:37:

[..]

Maar TO haar zoon heeft toch geen beperking of gedragsprobleem?

Inderdaad, ik las over het woord geen heen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.