Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Sportschool

Mijn dochter van 15 wil naar de sportschool maar doet ook nog een andere sport 2/3 per week en fiets ook 20km per dag dus ik vind het niet zo nodig of moet ik het wel gewoon toelaten omdat sporten gezond is ?


sportschool kan de andere sport juist ondersteunen. Moet je de oefeningen wel gericht doen en goed en in het begin onder begeleiding uitvoeren.
Zoon en zijn vrienden hebben dagelijks baantraining en dan daarnaast nog 2x krachttraining. 
En dan in de weekenden competitie en toernooien. 

Lijkt mij ook niet nodig dus ik zou gerust zeggen, ik betaal 1 sport (doe ik ook)  
Maar als kind het dan gewoon van haar zakgeld/bijbaan betaald, ja prima natuurlijk.  

Heeft ze een bepaalde reden waarom ze zoveel wil sporten? Ik las laatst in de krant dat “de jeugd” ongezonde beelden te zien krijgt op social media en daarom teveel zou gaan sporten, “overtrainen” om fitboy/fitgirl te zijn: https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/11/hoe-iets-wat-gezond-lijkt-je-ziek-kan-maken-a3993424
Anderzijds stond in diezelfde krant ook (en recenter) dat het (binnen de kaders van hun eigen lichaam) niet verkeerd is om te sporten: https://www.nrc.nl/nieuws/2023/04/03/alles-voor-de-spierballen-hoe-veilig-is-de-sportschool-voor-kinderen-a4161147

Als ik dat zo lees, lijkt het me dat haar motivatie de belangrijkste graadmeter is of je er zorgen om zou moeten hebben. En misschien kun je je dochter vragen of er speciale begeleiding is voor sporten met “een opgroeiend lichaam”? Ben je én in gesprek én kan je laagdrempelig uitleggen waarom grenzen belangrijk zijn en waar jouw zorgen zitten.
Uiteindelijk gaat het erom dat ze opgroeien tot zelfstandige mensen die hun eigen keuzes kunnen maken en die ‘goed’ voor zichzelf kunnen zorgen. Dat hoef je ze niet op te leggen, maar ze vaardigheden te leren om dat zelf geïnformeerd en reflecterend te kunnen bepalen. Althans, dat is mijn opvoedfilosofie 😉 

Voor mij zou ook de vraag zijn waarom ze dat wil. Hier is de sportschool ook populair onder 15-16 jarigen. Het is hier een soort sociale ontnoetingsplek waar je bij wil horen. Beetje sporten, beetje kijken en bekijken worden, lekker bijkletsen met je vrienden, nieuwe mensen leren kennen. Mijn sportieve zoon van 16 hangt er graag rond en ik heb liever dat hij daar hangt dan buiten op straat. Maar echt hard trainen doet hij op z'n sportclub. 

Voordeel van sportschool is dat daar de deuren de hele dag en avond open staan; als een training op de sportvereniging qua tijdstip of dag niet samen gaat met bv tentamenweek, heb je de vrijheid om de training te laten varen en ipv een training de sportschool te bezoeken op moment dat het beter schikt. Diverse sportscholen werken met een strippenkaart.

Een sportschool dient een ander doel dan fietsen of een sportclub. Ze kan in de sportschool haar lichaam gaan vormen. Vraag wat ze daar gaat doen. Kinderen en volwassenen worden tegenwoordig gek gemaakt met "perfectie" online .

Bij het aanmelden bij een sportschool krijgt ze eerst een intake gesprek en kunnen ze haar gericht advies geven. Persoonlijk vind ik het ook best veel als ze al 2 of 3 keer per week aan sport doet en daarnaast veel fietst naar en van school. 

Poezekat schreef op 09-09-2023 om 09:41:

Bij het aanmelden bij een sportschool krijgt ze eerst een intake gesprek en kunnen ze haar gericht advies geven. Persoonlijk vind ik het ook best veel als ze al 2 of 3 keer per week aan sport doet en daarnaast veel fietst naar en van school.

Hangt van de sportschool af, bij de meeste moet je toch echt op eigen houtje sporten.

Klopt, BasicFit heeft die naam niet voor niets. Als je daar begeleiding wilt, moet je daar apart voor betalen.

Poezekat schreef op 09-09-2023 om 09:41:

Bij het aanmelden bij een sportschool krijgt ze eerst een intake gesprek en kunnen ze haar gericht advies geven. Persoonlijk vind ik het ook best veel als ze al 2 of 3 keer per week aan sport doet en daarnaast veel fietst naar en van school.

Niet bij degene waar de jeugd heen gaat. Die zijn vooral goedkoop, je krijgt hoog uit een rondje waar alles staat, dat het de bedoeling is dat je een handdoek gebruikt en je zooi  weer op ruimt.

Bij de 24 uurs is dat ook niet het geval.

Maar YouTube is erg leerzaam voor beginners 

Nick90 schreef op 09-09-2023 om 09:56:

[..]

Hangt van de sportschool af, bij de meeste moet je toch echt op eigen houtje sporten.

Ja, het sporten kun je op eigen houtje doen maar vaak worden er bij aanmelding toch wel vragen gesteld, wat je doelen zijn. Bij de sportschool waar ik ga, kun je individueel sporten maar ook onder begeleiding alsmede groepslessen volgen. 

Ysenda schreef op 09-09-2023 om 10:20:

[..]

Niet bij degene waar de jeugd heen gaat. Die zijn vooral goedkoop, je krijgt hoog uit een rondje waar alles staat, dat het de bedoeling is dat je een handdoek gebruikt en je zooi weer op ruimt.

Bij de 24 uurs is dat ook niet het geval.


Oke, ik was teveel uit gegaan van de sportscholen waar ik gesport heb (en waar ik nu sport), die zijn uiteraard duurder. Ik kan me voorstellen dat jonge sporters hierin andere keuzes maken. 

Poezekat schreef op 09-09-2023 om 10:32:

[..]

Ja, het sporten kun je op eigen houtje doen maar vaak worden er bij aanmelding toch wel vragen gesteld, wat je doelen zijn. Bij de sportschool waar ik ga, kun je individueel sporten maar ook onder begeleiding alsmede groepslessen volgen.

Wat raar. 

Nick90 schreef op 09-09-2023 om 10:45:

[..]

Wat raar.

Ik vind er niks raars aan maar ik kan me wel voorstellen dat dit bij andere sportscholen niet het geval is. 

Er kunnen meerdere redenen zijn om te gaan sporten, voor spieropbouw, conditie, om af te vallen of misschien juist wat aan te komen dus ik vind het niet raar als er een intake is waarbij gevraagd wordt wat mijn doel is. Waar ik sport (en ook bij andere sportscholen, al is de keuze hier vrij beperkt), kun je regelmatig je vet- en spiermassa laten meten evenals je gewicht en je bloeddruk en er kunnen groepslessen gevolgd worden zoals spinning, clubpower en nog meer. 

Hier zie ik soms ouders sporten samen met hun puber, ook bij de groepslessen. Maar bij ons in de regio heb je, voor zover ik weet, geen formules zoals Basic Fit. 


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.