Silone
10-12-2009 om 11:09
Spreekbeurt aquarium
Zoon wil graag samen met vriendje die ook stapel is van tropische aquaria er een spreekbeurt over doen. Ze mogen van juf samen doen als ze maar met iets heel speciaals komen.
Er valt ons niets anders te binnen dan op de fiets een excursie naar de plaatselijke (zeer goed geoutilleerde) tropische vishandel te ondernemen en aldaar de spreekbeurt te houden. Iemand nog een briljant idee? Moet geen geld kosten en haalbaar zijn.

IngridT
10-12-2009 om 11:30
Fantastisch idee toch silone?
Bied jij (en andere moeder misschien ook) aan om mee te fietsen als dat nodig is voor de veiligheid (weet niet hoe oud de kinderen zijn, en hoe ver het fietsen is) Kun je ook nog eens stiekem meeluisteren! Ik weet zeker dat ook de vishandel het een lollig idee vinsdt, als je het een beetje plant tijdens een winkel-dal-uur. Wie weet hoeveel extra klandizie het oplevert.
Ingrid

Gallifrey
10-12-2009 om 12:45
Aquarium voor in de klas?
Misschien doelt de juffrouw op een aquarium voor in de klas? Met een paar guppies en garnaaltjes of zo?

olief
10-12-2009 om 13:16
Vissen lenen?
Stel dat ze het niet voor elkaar krijgen om naar de winkel te gaan, is het misschien een idee om wat vissen te lenen van de winkeleigenaar? En dat ze beiden in scuba gear de spreekbeurt houden?

Silone
10-12-2009 om 14:14
Haha
Wetsuits heb ik wel voor de jongens, en ook wel snorkels en zwemflippers
Ik weet ook niet zo goed wat juf wil moet ik zeggen. Zoon zit in groep 8 en moet natuurlijk normaal gesproken alleen zijn spreekbeurt doen, maar omdat beide jongens stapel zijn op hun hobby, willen ze er allebei (samen) hun spreekbeurt over doen. Als tegenprestatie moeten ze met iets bijzonders op de proppen komen. Een aquarium in de klas zetten is spectaculair genoeg als het gaat om de boel daar droog en met levende vissen te krijgen (stressgevoelig), maar als spektakelstuk niet zo geslaagd denk ik. Iedereen komt op de proppen met zijn cavia, hond, kat of konijn. Eerst moeten de jongens maar eens overleggen of vshandel het wil, 15 kinderen (helft van de klas gelukkig) te herbergen op een woensdagochtend. Dat lijkt me niet het drukste dagdeel. En maar eens kijken wat juf d'r van vindt.

Laminaat
10-12-2009 om 15:58
Trakteren
Als ze ook de anatomie van de vis gaan bespreken, kunnen ze ook op haring trakteren. Kunnen ze de vis voor het oog van de klas prepareren en serveren. Zou de visboer hele haringen met ingewanden kunnen leveren?
Laminaat

Kaaskopje
13-12-2009 om 13:33
Even tegenaan bemoeien
Ik lees de reacties net voor het eerst door, maar ik zie nergens dat er verwezen wordt naar een verplichting om te trakteren. Het is een voorstel van iemand die reageert.
Voorstel: Ze nemen een heel groot vel en plakken daar foto's of tekeningen van de vissen uit een tropisch aquarium op, de planten uit zo'n aquarium, ze tekenen er stenen op en al wat er in zo'n bak zit. Aan die vissen hangen ze steekwoorden in een route zoals ze de spreekbeurt willen houden. In de bibliotheek zouden ze kunnen zoeken naar beeldmateriaal van een aquarium. Als er een digitaal schoolbord of beemer in de klas is is dat helemaal geweldig. Dan kunnen ze er een powerpoint presentatie van maken. Ze zouden in de bieb kunnen zoeken naar zo'n sfeerdvd. Je hebt ze met openhaard vuur en misschien ook wel met een aquarium (word je lekker rustig van)Als het mogelijk is om film te laten zien kunnen ze ook zoeken naar materiaal waarin getoond wordt waar zulke vissen oorspronkelijk vandaan komen. Ik weet niet of dat bestaat, ze kunnen er allicht naar vragen.
Ik vind niet dat je voor een spreekbeurt de deur uit hoeft. Maak het in de klas zo levendig dat de aandacht erbij is. Dat kan ook door aan het eind van het verhaal nog een kwis te houden over wat er verteld is en aangevuld met vragen waardoor ze nog meer over het onderwerp kunnen vertellen. Aan de hand van 'droge' vragen, maar ook weer met beeldmateriaal.

Tirza G.
13-12-2009 om 17:06
Ik snap de eis van de juf wel
Blijkbaar is de norm dat je de spreekbeurt alleen doet. Als je hem dan samen met iemand wilt doen, moet het wel dermate bijzonder zijn, dat het eigenlijk niet alleen kan. Hoe je dat in vredesnaam in moet vullen, geeeeen ideeeeee. Gesleep met beesten vind ik sowieso al niks, maar met vissen lijkt me dat een ramp.
Wat willen ze graag vertellen over hun hobby? Zo hebben wij best wel aquaria gehad, maar mijn man was bijv. meer geinteresseerd in de techniek van aankleding, verwarming en water zuiver houden dan in gezellige visjes. Mij interesseert dat stukje dan weer niks, ik ben van de leuke visjes Als zij nou van de "techniek"-kant zijn, kun je dat misschien nog wel leuk uitwerken. Laat ze maar eens proberen een aquarium te bouwen wat goed in evenwicht is
Tirza

Tink
14-12-2009 om 21:11
Gesleep met vissen
Haha, ik zie het voor me. Ik heb in de herfstvakantie Vinnie, de goudvis van groep 3 te logeren gehad. En om die toch relatief kleine kom met vis ongedeerd van school naar huis en vice versa te krijgen, was al een hele klus. Gelukkig heeft Vinnie het overleefd. Maar slepen met een aquarium kan ik je dus niet aanraden
En o.t., ik hoop niet dat we straks ook al met de spreekbeurten tegen elkaar op moeten gaan bieden? Ik lees over o.a. traktaties en powerpointpresentaties... Help! Waar is de simpele spreekbeurt met tekening-op-het-schoolbord en boek-om-door-te-geven-in-de-klas gebleven?

Silone
15-12-2009 om 09:01
Tink
Nou, wellicht loop je achter, maar traktaties in eetbare of andere vorm en pp-presentaties zijn de norm. Daar moet zoon nu dus een beste schep bovenop doen. Als de aquariumzaak niet wil, lijkt het me dat de jongens dan maar 'gewoon' ieder apart een spreekbeurt moeten houden over een ander aspect van aquaria. Wellicht achter mekaar aan. De één het technische deel (met dank aan tirza), de andere de vissen en andere levende bewoners.
Overigens is zoon zo enthousiast over zijn hobby, dat hij de directeur zo ver wil krijgen om tijdens technieklessen met de klas een aquarium te bouwen

Tink
15-12-2009 om 23:56
Hmz
Heb er hier gelukkig nog weinig van gemerkt...
Je zoon is goed bezig trouwens, die weet straks 99% van de lessen richting aquarium te buigen )