Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Stelende puber

Wie heeft voor mij goede tips om mijn stelende puber te laten stoppen met stelen! Niets helpt, huisarrest, telefoon afpakken, laptop afpakken, geen zakgeld. Als we vragen waarom; heeft hij geen idee....tuurlijk hebben we ook goed gepraat niet meteen begonnen met straf maar het loopt nu de spuigaten uit! Ik hoop op dit forum hulp te krijgen. Groetjes Marsje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Stenna

Stenna

13-05-2013 om 15:19

Wat en waar

Wat steelt hij? Geld of spullen? En waar: uit jullie portemonnee, uit winkels, van medeleerlingen?
In geval van winkels of medeleerlingen: toch maar een keer laten aankomen op een oppakken door de politie (met hen een afspraak maken, misschien een bekende buurtagent oid), en uiteindelijk zelfs een halt-straf laten krijgen,misschien? Dat zal toch wel wat indruk maken?

marsje

marsje

13-05-2013 om 15:23 Topicstarter

Niet helemaal duidelijk

Hallo, ik ben nieuw, sorry...verhaal is niet helemaal duidelijk!
Hij steelt van ons, geld, alles wat slingert maar ook uit nachtkastjes. Tevens pikt hij ons rookwaar, waar we het ook vertoppen. "gelukkig" dus alleen nog maar van ons.
Wij hebben de wijkagent hier al over gesproken maar hij zei hier niet voor te zijn, helaas ik had ook bedacht dat het wel een enorme schok zou zijn.

Vraag

Inderdaad onder welke omstandigheden steelt hij en wat steelt hij. Ik zou het niet aan laten komen op politie en HALT. Daar kun je zelf meer last mee krijgen dan je kind er iets van leert. En bovendien heb je al gemerkt dat straf niet helpt.
Kan het zijn dat het een ongemerkte protestactie is om meer controle over zijn eigen leven te krijgen? Heeft hij een mogelijkheid om zelf geld te verdienen? Is je zoon zijn hele leven al makkelijk omgegaan met eigendommen van anderen?
Ik zou proberen er meer naast te gaan staan. Het is voor je zoon zelf ook vast geen pretje dat gedoe en hij weet vast ook al heel goed dat stelen niet kan en dat je daar je omgeving niet blij mee maakt.
Je kunt hem natuurlijk wel vertellen waar je je zorgen over maakt en dat de consequenties nu nog huiselijk zijn maar dat het makkelijk een politiezaak kan worden.
Steelt hij alleen thuis of ook in winkels inderdaad?
Heeft je zoon een idee hoe hij op kan houden met stelen of is de relatie met jullie als ouders inmiddels te lastig vanwege het straffen? Probeer dan eerst de relatie beter te krijgen en af te spreken dat je niet meer straft.

marsje

marsje

13-05-2013 om 15:29 Topicstarter

Reactie op annej

Hij heeft een baantje gehad, kranten lopen, bijna 2 jaar. Dat was erg lastig voor hem. Niet echt veel verantwoordelijkheid, op het laatst gooide hij de kranten weg, ja en toen was hij ontslagen. Daar hadden we hem natuurlijk voor gewaarschuwd.
Nee, onze relatie is nog niet lastig imv dat straffen.
Ook vertellen we hem hoeveel zorgen wij ons maken, dat het nu nog thuis is maar dat het straks ook anders kan aflopen.
Het is gewoon echt heel lastig om rustig te blijven als je weer wat mist!

Karmijn

Karmijn

13-05-2013 om 15:57

Niet vragen waarom? maar:

Ik heb geleerd om niet te vragen waarom? mijn kinderen iets doen. Het heeft meer zin om te vragen: 'Wat dacht je toen je het deed?' En dan niet beschuldigend natuurlijk, anders komt er niets uit.
Het gaat erom, dat jij er achter komt, waarom hij dat toch maar steeds doet.

-Flupke-

-Flupke-

13-05-2013 om 21:22

Zorg

dat het niet meer kan. Berg alles op in een kluis of in een kamer met een slot. Bedenk wat je zou doen als het om een werkelijk giftige stof zou gaan die hij inneemt en waar hij ziek of zelfs dood aan gaat.
Ik kan me ook zo voorstellen dat je spullen van zijn kamer haalt en deze achter slot en grendel zet. Zo ervaart hij wat het is als anderen aan je spullen komen. Deze kan je dan teruggeven als hij aan bepaalde voorwaarden voldoet of na een goed gesprek.
Maar echt: je moet zorgen dat hij niet van jou KAN jatten: het kan anders een zeer moeilijk af te leren gewoonte worden.
Ik weet niet of de waarom vraag zo belangrijk is. Er is namelijk geen goede reden om te stelen. Dat moet eerst duidelijk gemaakt worden. Daarmee wil ik niet zeggen dat je geen aandacht moet besteden aan problemen die op de achtergrond meespelen in dit gedrag. Daar goed over praten en aan werken.
Maar echt: zorg ervoor dat hij niet kan stelen en bespreek ook openlijk met hem dat jij hem niet kan vertrouwen. Zo, zonder oordeel, zonder boos: als objectief gegeven. Bepaal ook voor jezelf op welke manier je hem wel weer kan gaan vertrouwen en bespreek dat met hem.

truusje

truusje

13-05-2013 om 22:31

Rookwaar?

Alsin wiet? Want het kan natuurlijk dat hij daar dan de smaak van te pakken heeft gekregen en dat kan een dure hobby zijn....

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Gokken?

Mijn broer was vroeger verslaafd aan gokken. Hij stal alles wat los en vast zat. Dat hij stal was bekend en duidelijk maar dat hij het gebruikte om te gokken werd ons vrij laat duidelijk.

Vraag dus ook wat hij doet met het geld.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

marsje

marsje

14-05-2013 om 09:09 Topicstarter

Aan truusje

Nee niet als in wiet.
Wij zijn rokers (niet goed)en hij vindt het stoer om ook op zak te hebben, zover zijn we al. Ja we verstoppen het nu nog beter maar zelf stoppen zou natuurlijk het best zijn!
Bedankt voor je reactie.

marsje

marsje

14-05-2013 om 09:10 Topicstarter

Rateltje

Nee niet voor gokken, snoepjes kopen en losse sigaretten van oudere kinderen.
Hij heeft nu zelf bedacht zijn zakgeld in delen te krijgen. 5 euro per week krijgt ie. Nu 1 euro per dag!
Als hij alles in ene krijgt is het dezelfde dag op.
Vond het een goed idee van hem!

marsje

marsje

14-05-2013 om 09:12 Topicstarter

Flupke

Een kluis hebben we niet, we nemen nu alles mee overal mee naar toe.
Het feit dat we hem niet vertrouwen dat weet hij.
Hij zit in zo'n fase dat dat hem niet uitmaakt. Wel kunnen we gelukkig nog wel praten maar ook dat wordt natuurlijk lastiger! Wanneer ik iets mis, probeer ik rustig te blijven. Hoe kwaaier hoe minder hij zegt of verteld! Bedankt voor jou reactie!

Stenna

Stenna

14-05-2013 om 13:54

Rookwaar

Aan gewoon roken kan hij natuurlijk net zo goed al verslaafd zijn inmiddels. Misschien is dat dan (deels) de reden. Sigaretten zijn erg duur.
Ook misschien checken: wordt hij niet gepest of afgeperst door andere jongens? Die hem verplichten hen geld of sigaretten te geven?

Draai 't eens om

Een tactiek die ik in andere situaties wel eens heb toegepast bij de pubers (dus betrof niet stelen), probeer op een vertrouwd moment (dus de sfeer moet ernaar zijn) eens de boel om te draaien. Nu is het waarom en waarvoor en wat doe je ermee etc.etc. Allemaal nogal negatief (wat het ook is hoor), maar dat kan er wel voor zorgen dat hij dichtklapt en je dus niets veranderd/vooruit komt. Op zo'n intiem/vertrouwd moment (onder de afwas ofzo) benader je het van de andere kant. Hij doet dat....en w.s. wil hij het zelf ook niet, maar het gebeurd toch. Dus probeer je een 'plan' te bedenken een alternatief. Hoe kan hij op een verantwoorde manier wél aan geld komen dat écht van hem is. Of waar hij het ook voor nodig heeft, hoe kan hij zonder van jullie te stelen daaraan komen? Dat baantje was geen succes, maar dat wil niets zeggen over andere baantjes...kranten rondbrengen is ook nogal solistisch en er is niemand die je in de gaten houd, misschien vind hij inpakken in de supermarkt waar je ook collega's hebt en er een 'baas' is die je in de gaten houd wel leuk? Te doen? Of laat 'm klusjes doen in de buurt, bij kenissen bij opa en oma, auto wassen, tuin schoffelen dat soort dingen.
Ga dus niet in de beschuldigende trant en de waarom-stellingen, maar ga náást hem staan en probeer met hem een oplossing te bedenken die gaat werken voor hem en ook voor jullie. Hij heeft zelf al een eerste stap gezet door dat zakgeld te delen over de dagen van de week. Dat is een goed plan en geeft ook aan dat hij zelf ook een oplossing wil. Denk daarin met hem mee...
Ik denk dat er ook kans is dat hij voor dat geld snoep/broodjes/energiedrank koopt voor b.v. schoolvriendjes. Beetje populair doen en iedereen tracteren....en dan komen er steeds meer bij en wordt het onbetaalbaar en hij wil toch graag z'n populairiteit vol houden, dus zoekt hij manieren om dat te betalen. Zo'n verhaal kort geleden nog gehoord dat een jongen daar z'n zakgeld en verdiende geld aan opmaakte.
groeten albana

marsje

marsje

23-05-2013 om 11:39 Topicstarter

Reactie op albana

Wat een lieve reactie!
Mijn zoon wil inderdaad leuk gevonden worden, hij is slecht in het maken van vriendschappen, en dat begroot mij toch wel zeer!
Hij heeft nu 1 vriendje en dat is niet mijn vriend.
Verbieden wil ik het nou ook weer niet maar in de meivakantie was dat jongetje niet thuis en mijn zoon ging zomaar lekker voetballen, was open en gezellig.
Dat jongetje komt terug en hup, weg omgang met andere kinderen, hij ging ook meteen weer op rooftocht thuis.
Hoe kun je zo'n vriendschap nou tegengaan?
Wij stimuleren hem al om met andere om te gaan maar dat pikt hij niet op. Ook zijn mentor op school probeert hem daarmee te helpen. Erg moeilijk!

En inderdaad een gesprek aangaan op het moment dat je bezig bent werkt altijd het best!

Groetjes Marsje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.