Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
tonny

tonny

20-09-2012 om 20:57

'stiekem op facebook'

Een meisje dat ik ken van de school waar ik heb ingevallen, meldde zich aan bij mijn Facebookvrienden.

Ze is 15, ik heb haar destijds in de klas gehad en accepteerde. ( kinderen die ik nog in de klas heb en die nog op de basisschool zitten, niet, trouwens. Inmiddels val ik zelden meer in. )
Al gauw begon ze met chatten en vertelde dat ze nu stiekem op FB zat. Ze mocht van haar moeder geen FB aanmaken en deed het nu toch, op haar eigen laptop. We hebben wat heen en weer gepraat over de voors en tegens van de digitale wereld.

Haar moeder bleek zelf geen FB te hebben, dochter zei niet te weten waarom niet.
Heb haar aangemoedigd met haar moeder te praten en ook gezegd dat ik het als moeder echt niet op prijs zou stellen als mijn dochter iets deed wat ik nadrukkelijk had verboden.

Kennen/hebben jullie kinderen van die leeftijd die niet op FB mogen? Ben je zelf een Facebooker of houd je je er verre van?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Geen punt

Mijn zoon van 12 heeft Facebook. Hij heeft een jaar bij zijn leeftijd moeten liegen, omdat het nog niet 'mocht' van FB... kennelijk. Ik vind het geen punt. Ik heb zelf ook FB en ik ben met hem bevriend. Zo zie ik ook meteen wat hij allemaal post. Ik heb hem 1x moeten waarschuwen omdat hij een dubieus filmpje van zijn broertje (in onderbroek) erop had gezet. Dat zijn dan dingen... tja, ook wel goed om dan te kunnen uitleggen middels zo'n voorbeeld dat dat echt niet kan en waarom. Maar ik ben sowieso van het vrij laten (en pas ingrijpen als het misgaat of dreigt mis te gaan). Ik zou het heel erg vinden als mijn zoon stiekem een profiel had aangemaakt... maar dat gebeurt dus niet als je je kind het vertrouwen geeft.

Ik accepteer trouwens om die reden geen vriendjes van mijn zoon. Ik zou het niet fijn vinden om dingen te zien waarvan ik het idee heb dat ik daarover aan de bel moet trekken (bij de ouders). Alhoewel ik natuurijk wel via mijn zoon reacties van hen zie.

Zusenzo

Zusenzo

20-09-2012 om 23:38

Stiekem

Stiekem is natuurlijk niet oké maar 15 en niet op facebook mogen ? is daar een aparte reden voor ? vind ik vreemd.
Wel nuttig is om de instellingen wie wat kan zien goed in te stellen. Het aantal mensen met een FB waar de hele wereld van mee kan genieten is enorm groot. Stel het goed in en word vriend van je kind, klaar.

Yura

Yura

21-09-2012 om 13:53

Privacy instellingen

Het gevaar van verbieden is inderdaad dat het stiekem gebeurt. Ik heb de kinderen er ook een tijdje vanaf gehouden want ik vind dat je bij facebook minder af kunt sluiten dan bij hyves. Als iemand op jouw status reageert is dat ook weer te lezen bij de vrienden van diegene bijvoorbeeld. Zelf zat ik er wel op dus weet hoe het werkt, bij hyves was ik ook eerder dan de kinderen. Dochter wilde nu toch echt erop en eerlijk is eerlijk, ze begon veel te missen, ook omdat er familie in het buitenland woont of ver weg binnen Nederland, zelfs de beide oma's zitten er al op. Ik heb zelf met dochter haar profiel aangemaakt en als eerste alle privacy-instellingen goed gezet. Had mijn kind het zelf gedaan, dan was er grote kans dat alles open stond en voor iedereen leesbaar. Verbieden is wel erg makkelijk en kort door de bocht, ik denk dat je er meer aan hebt om je er zelf in te verdiepen.

Aïda

Aïda

21-09-2012 om 19:33

Hier gehad

Ik wilde niet dat dochter (toen nog net 12) op twitter en facebook ging. Maar ja dan gaan ze het inderdaad stiekum doen, en dan heb je ook geen inzicht.
Dus ik heb een twitter en facebook account aangemaakt, ben vrienden geworden met dochter (verder doe ik niets met de accounts) en gun haar de lol ervan.
En ik zie nu ook dat ze er eigenlijk niet zo heel veel mee doet. Maar voordat ik een twitteraccount had aangemaakt is er wel een ruzie via twitter uitgevochten en dat was juist waarom ik het eerst verbood.. Dus nu lees ik gewoon welke tweet ze plaats.. Veel handiger.

koentje

koentje

21-09-2012 om 20:19

Ik denk eerlijk gezegd

dat het niet handig isom haar als facebookvriend te accepteren. Je zit nu namelijk ook in een vriendof opvoeder-dilemma.
Maar goed, dat is nu zo. Ik zou haar verder negeren, hooguit afsluiten met te zeggen dat je het niet leuk van haar vindt dat zij tegen haar moeder liegt en dat jij daar niet aan 'meewerkt' of geen deel van wil uitmaken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.