Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
muziekmoeder

muziekmoeder

15-04-2010 om 20:03

Stoppen met muziekles?

Mijn puber heeft geen zin meer om te oefenen voor de muziekles. Het kunnen spelen is wel leuk maar oefenen is een ramp. Nooit gaat ie zelf zijn muziek oefenen. Altijd moet je zeggen dat het moet. Na de zomer mág ie van ons niet eens meer op muziekles, al is het alleen maar dat wij, ouders, er genoeg van hebben. Nu wilde ie vandaag ook pas weer na veel 'duwen' gaan oefenen. Ik ben geworden toen het weer niets voorstelde en heb ik hem eens stevig vastgepakt (volgens hem: geknepen). Hij gooide zijn bril weg, die is dus kapot. Ik vraag me af of ik (we) het nog zo tot de zomervakantie uithouden. Elke keer zeggen dat er geoefend moet worden en dat wordt dan met veel moeite gedaan. Voor ons is het het rustigste en gemakkelijkste als hij er direct mee zou stoppen maar de afspraak die voor alle kinderen geldt is dat je het seizoen afmaakt. Wat is wijsheid?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Stoppen

ooit heb ik hetzelfde met dochter gehad,zij had gewoon geen zin meer,terwijl de afspraak was,je maakt het seizoen af.
na overleg met haar muziekleraar is ze toch halverwege gestopt,hij gaf aan dat niets zo frustrerend is als les geven aan een ongemotiveerde leerling.

Of wel les zonder oefenen?

Is hij nog wel gemotiveerd om naar les te gaan? Dan zou ik het jaar wel afmaken (je hebt betaald toch?) en dan zonder oefenen of met 1 maal per week oefenen....
Zoiets, is ook een soort tussenvorm. En dan eind van het jaar stoppen. Ik snap ook wel dat oefenen nog weinig nut heeft als je al weet dat je ermee ophoud. Misschien kun je met de muziekleraar overleggen dat hij alleen nog maar leuke lessen krijgt...dus geen 'leerlessen' dingen die eigenlijk iéts onder zijn niveau zijn en die hij dus makkelijk speelt...zonder veel oefenen, alleen voor de lol en om de moed er een beetje in te houden.
groeten albana

Sanneman

Sanneman

16-04-2010 om 09:34

Plezier in de les?

Stoppen met pushen zou mijn advies zijn. Dat is toch waar pubers zich het meest tegen verzetten! Hier net zo iets mee gemaakt. Muziek maken is een hobby en als hij met plezier naar de lessen gaat, steekt hij er, als het goed is, echt wel iets van op. Zodra hij merkt dat hij zonder oefenen niet verder komt, zal hij óf gaan oefenen óf afhaken.
Als het seizoen moet worden afgemaakt dan zou ik gewoon eens proberen het oefenen aan hem te laten.
Nadat ik gestopt was met het pushen van het oefenen ging de muziekles steeds beter en uiteindelijk ging ze gewoon zelf oefenen, omdat ze het echt heel leuk vindt en niet steeds voor gek wil staan bij de muziekdocent.

angel3

angel3

16-04-2010 om 10:10

Tja

ik had best een 'strenge' muziek docent en kreeg ook rapportjes. Er stond vaak op dat ik niet vaak genoeg oefende. Ik baalde daar stevig van en dat hielp iets meer om te gaan oefenen. Tegelijkertijd kreeg ik er ook niet meer lol in en dat moeten oefenen daar heb ik nu nog last van
Ik ging vorig jaar weer pianoles doen (ben inmiddels bijna 40) om op te frissen en kreeg meteen weer stress van: o jee, ik heb niet geoefend.
Diep geworteld zat dat hoor.....

joer

joer

16-04-2010 om 12:05

Stoppen met dwingen

In ieder geval stoppen met dwingen om te oefenen. Dit werkt echt niet bij een puber en escaleert alleen maar.

Wil hij nog wel naar les?

En hoe belangrijk is dat oefenen nou echt? Lukt het hem echt niet zonder?

Persoonlijk zou ik hem op muziekles laten ook al wil hij niet oefenen. Zoon of muziekleraar komt er vanzelf achter dat het waarschijnlijk niet goed gaat zonder oefenen. Neem aan dat de muziekleraar hem daar op aanspreekt.

Dan is de keus snel gemaakt of stoppen na de zomervakantie of doorgaan en dan ook thuis oefenen.

Stoppen voor de zomervakantie zou bij mij ook betekenen een gedeelte van het lesgeld mee betalen.

Groeten JOER.

Inge Postma

Inge Postma

16-04-2010 om 14:52

Verantwoordelijkheid

Zit je zoon naast de muziekles ook in een orkest of speelt hij op een andere manier samen met anderen? Dat kan een goede motivatie zijn om het oefenen 'er voor over te hebben'.
Als hij het samen spelen wel leuk vindt kun je hem daar op wijzen op een moment dat hij weer eens niet wil oefenen.
Verder heb ik zelf gemerkt dat het enorm helpt om de verantwoordelijkheid bij je kind zelf neer te leggen. Alle voors en tegens doorspreken en dan het kind zelf laten kiezen. Wil hij niet meer, dan niet. Wil hij nog wel, dan houdt ie het geklaag van het niet willen oefenen maar voor zich. Ik zelf heb in overleg met de muziek docent een periode helemaal niets gezegd over oefenen. Gewoon alles genegeerd, op wat positieve opmerkingen als 'leuk zeg' en 'klinkt goed' na. In het begin deed mijn dochter dus helemaal niets en zat ik me te verbijten. Als ze dan op les kwam en niets had gedaan stuurde de docent haar direct weer naar huis. Ik heb daar niets van gezegd, geen oordeel, geen sancties.....het is haar hobby, dus haar verantwoordelijkheid. Op een gegeven moment kwam ze naar me toe met de mededeling dat ze 't 'niet meer leuk vond'. Geen ruzie, geen gemopper, gewoon een goed gesprek gehad. Ik heb haar wederom gewezen op haar verantwoordelijkheden, dat ze zelf moet kiezen of ze het oefenen er voor over heeft of niet. Langzaam heeft ze toen toch zelf de draad weer op gepakt, dat had ik nooit verwacht. Haar motivatie was het orkest waar ze bij speelde. Op dat moment veranderde er iets in haar, ze had namelijk voor het eerst het gevoel dat het haar eigen keuze was. Ze had er nu echt zelf voor gekozen.
Na verloop van tijd heeft mijn dochter de muziek toch ingeruild voor de sport, daar is ze dusdanig fanatiek mee bezig dat de tijd voor een muziek instrument gewoon ontbreekt. Ze moest kiezen. Maar alles is haar keuze geweest. Zo voelt ze dat zelf ook, en dat maakt haar gedrag hoe ze er mee omgaat ook veel volwassener. Geweldige ervaring dus. Niet alleen bij muziekles maar in diverse andere situaties is het ook erg fijn om je kind te wijzen op zijn of haar eigen verantwoordelijkheid. Het kost wat slikken en vele malen tot 10 tellen, maar het resultaat is heerlijk.

tonny

tonny

16-04-2010 om 16:43

Tjonge

Hier heeft iedereen in de puberteit bij een orkest én op les gezeten, maar ik heb me werkelijk nooit met het oefenen beziggehouden. De docent gaf zelf commentaar en daarmee klaar. Als je op gegeven moment door te weinig oefenen je examen niet kunt doen/ kunt halen, is dat eigen schuld.
Bij ons kregen muziekleerlingen 5 jaar lang subsidie van de gemeente, daarna werd het dubbel zo duur. Als je die vijf jaar goed meedeed, had je verscheidene diploma's binnen - zo niet, dan niet. Bij ons is er ééntje na die vijf jaar doorgegaan (betaald door ons) de rest deed het in het orkest met wat er op dat moment bereikt was.

Yta Chalne

Yta Chalne

16-04-2010 om 21:33

Stoppen

Als ik een kind zou hebben wat niet gemotiveerd was voor muziekles zou ik ermee stoppen. Op welk moment dan ook. Daarvoor vind ik het a) te serieus (degene die jou lesgeeft mag wel meer verwachten dan een norse tegenstribbelende puber) en b) te duur. En, ook heel belangrijk, ik zou me er teveel aan ergeren, zulk gedoe.
Mijn kinderen vinden muziekles overigens geweldig. Da's ook weer een overweging apart, want waar stop je dan (als het aan mijn oudste lag had ze twee uur per dag les. Minstens. We zijn nu uitgekomen op twee uur per week en we zijn alweer in onderhandeling over volgend jaar

Sanneman

Sanneman

16-04-2010 om 22:19

Dat is wat anders....

Niet gemotiveerd zijn om muziekles te volgen is iets anders dan niet oefenen (vooral omdat het MOET van je ouders). Daar gaat het volgens mij in dit geval om.
Ben benieuwd hoe het precies zit!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.