Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Anja

Anja

07-06-2012 om 12:24

Stopt de groei, wat is er waar?

Onze dochter van 15, bijna 16 is nu bijna 158 cm.
Niet echt groot. Ze hadden min of meer voorspeld dat ze minstens 170 cm zou worden. Ikzelf ben 1.68 en haar vader is 175, dus ook niet echt groot.
Het verhaal van niet meer groeien na de eeste menstruatie geloof ik niet, want ze menstrueerde al toen ze 11 was en is daarna nog zeker 15 cm. gegroeid.
Ze gebruikt nu wel een voorbehoedsmiddel, de nuvaring met een minimum aan hormonen. Nu hoorde ik ook dat de groei stopt als je bijv. de pil gebruikt. Wat is hier nu van waar?
Ik zou het jammer vinden als ze niet nog wat groeit, want anders is ze nog kleiner dan ik, en ik vind mezelf al zo'n onderdeurtje!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

07-06-2012 om 12:32

Wordt gezegd ja

Ik weet ook niet wat er waar van is hoor. Mijn jongste was op haar 12de voor het eerst ongesteld en is ook ons 'kleintje'. Met een vader, moeder en zus van zo'n 1.80m. is 1.68 opeens een stuk kleiner. Maar ik denk dat het bij haar meer een familie-erfenis is, dan haar eerste menstruatie. De moeder van mijn man was niet bepaald groot. Ik heb haar helaas niet mogen meemaken. Maar haar broer wel, oom van mijn man dus, en die kijk ik ook op zijn kruin.

Misschien geloof je het niet

Maar het is geen kwestie van geloof. Het is een feit dat na de eerste menstruatie de groeicurve afvlakt. Dus dat er nig maar weinig lengtegroei te verwachten is. GEMIDDELD groeit een meisje na haar eerste menstruatie nog ca 5 cm. Da betekent natuurlijk dat er meisjes zijn die nog maar 1 cm groeien en meisjes die meer dan 10 cm groeien. De groeispurt zit echt voor de eerste menstruatie aan.
Dat het bij jouw dochter nog 15 cm is bijzonder.
Hier 2 dochters die allebei in groep 8 menstruereerden en daarna nog 2 cm groter werden. Ze leken in groep 8 best groot, maar alle meiden die later ongesteld worden, hebben hen ruimschoots ingehaald.

Groei

Anticonceptiehormonen hebben inderdaad invloed op de groei omdat ze er voor zorgen dat de groeischijven sluiten. Dit heeft uiteraard alleen gevolgen als de pilgebruikster nog in de groei is. Als je groeischijven eenmaal gesloten zijn maakt het niet meer uit. Dus tenzij je dochter op haar 12e met de pil/nuvaring begonnen is, is het anticonceptiegebruik niet van invloed op haar groei geweest.

De grootste lengtegroei heeft een meisje vóór haar eerste menstruatie, daarna groeien ze nog wel iets, maar niet heel veel meer. Ik denk wel dat meisjes die vroeg hun menarche hebben iets meer dan gemiddeld doorgroeien dan meisjes die pas laat voor het eerst menstrueren. En da's maar goed ook, meisjes die vroeg menstrueren zijn meestal ook kleiner.

Puberteit is trouwens dé reden van groeistop. Anders zouden we maar door en door groeien. Een jaar na de eerste menstruatie is het meestal wel over en uit met de groei. Daarom krijgen kinderen met een groeistoornis hormonen toegediend om de puberteit uit te stellen (bij te klein) of te stimuleren (bij te groot).

skik

Kari1

Kari1

08-06-2012 om 09:21

Groei, geloof, gemiddeld

"Ze hadden min of meer voorspeld dat ze minstens 170 cm zou worden.", ik weet niet wie "ze" is maar die voorspelling (was het niet meer een gegeven grove richtlijn?) is meer min dan meer.
Volgens de laatste groeicurven van TNO (2010) komt bij een gemiddeld meisje de eerste menstruatie rond haar 13e verjaardag, is dat gemiddelde meisje dan 1.61 lang en wordt dat gemiddelde meisje uiteindelijk 1.71 m. Zo'n gemiddeld meisje groeit dus nog 10 cm na de eerste menstruatie.
De berekening van de doellengte o.b.v. de ouderlengte komt volgens de nieuwste formule voor jouw dochter op 166,7 cm. Die doellengte is géén eindlengtevoorspeller maar een hulpmiddel om te zien of er rare dingen aan de hand zijn met de groei. Blijft een kind veel kleiner of wordt een kind veel langer dan je verwacht volgens de doellengte, dan kun je verder onderzoek overwegen. Die bandbreedte is al gauw zo'n 9 cm naar onder en naar boven. Een juistere voorspelling voor jouw dochter was dus geweest dat ze tussen de 157,7 en 175,7 uit zou komen.
Kari

Volgens de ortho

Groeien ze na het ongesteld worden nog een periode van zo'n 2 en half jaar na hun eerste menstruatie (dit is ook de reden dat wij nu vlug gaan beginnen met de beugel zodat oudste haar onderkaak nog naar voren kan worden getrokken. Zij is namelijk al ruim 8 maand ongesteld en wordt over 8 dagen pas 12). Hoeveel centimeter ze dan nog groeien is mij niet verteld.

Egel

Egel

08-06-2012 om 13:23

Weinig groei

Het wisselt dus behoorlijk, blijkt al uit de reacties. Zelf was ik op de basisschool qua lengte gemiddeld tot zelfs wat groter dan gemiddeld. Met 11,5 jaar werd ik voor het eerst ongesteld. Daarna ben ik nog ong 1 cm gegroeid! Nu ben ik maar 1.66 m.
Ik baal er dan ook van dat mijn dochter zo vroeg in de puberteit kwam (start met 8,5), ongesteld duurt vast niet zo lang meer (ze is nu 10). Maar misschien groeit zij nog wat langer door.
Groeten, Egel

Vic

Vic

08-06-2012 om 13:55

Niet meer

Ik denk dat de oorspronkelijk vraag wel beantwoord is. In principe hoef je geen groei meer te verwachten als een kind al 5 jaar ongesteld is. Ik dacht altijd dat de gemiddelde groei na de eerste ongesteldheid nog ca. 10 cm. is. Nu ik hier de verhalen lees besef ik pas dat zo'n gemiddelde uit heel veel uitschieters kan bestaan Mijn dochter van 13 is ruim een jaar ongesteld. Bij de eerste ongesteldheid rond de 1.52 m. en nu 1.57 en het staat al even stil. Ik had haar min of meer 'toegezegd' dat ze de 1.60 wel zou halen, maar dat wordt steeds onzekerder Zelf was ik vroeg ongesteld (10), was op mijn 13e 1.53 m. (dus kleiner dan dochter nu!) en daarna toch nog 6 cm. gegroeid. Er is dus nog wel wat mogelijk maar ik geef geen garanties.

Vic

Vic

08-06-2012 om 14:03

Onderdeurtje

Nog even over die 1.68 m. en de term onderdeurtje. De gemiddelde vrouw van onze generatie is 1.67 m. Met 1.68 m. ben je dus helemaal geen onderdeurtje.

Dwerg

Dwerg

08-06-2012 om 16:16

Over groei etc

Als jij een onderdeurtje bent, dan zijn je dochter en ik, met mijn 160 cm, dwergen. Ik ben geen cm meer gegroeit sinds start menstruatie in klas 5 (groep 7). In de hoogte niet, na inschakeling van de pil wel in de breedte en op plaatsen waar ik dat liever niet had gezien. Ik vond het zo oneerlijk als puber, op de plaatsen waar ik liever wel meer groei had willen zien, bleef die groei ook al achterwege.

Fiorucci

Fiorucci

08-06-2012 om 16:50

Klein maar fijn

Oh dan ben ik ook een onderdeurtje, 1.63. Nu woon ik in een wijk met diverse culturen en hier zijn nog veel kleinere vrouwen, dus ik vind het wel meevallen. Mijn dochter is ook een van de kleinsten van de klas, 12 jaar oud, ze is blij dat ze geen schoenmaat 40 heeft,zoals sommige meiden.

bibi63

bibi63

08-06-2012 om 21:09

Hm...... onze dochter

wordt in okt 14 jaar. Is nu ca. 1.52, maar nog niet ongesteld. Ikzelf was ook heeeel laat ongesteld, zelfs voor mijn generatie (ben 49), 15 was ik...... Dus ik hoop dat het bij haar ook nog even duurt, zodat ze wat groeit. Moet wel zeggen dat er lichamelijk ook nog weinig 'verschijnselen' zijn: een klein beetje schaamhaar, en tepeltjes die net ophogen, dat is het dan wel. We zullen wel laatbloeiers zijn. Overigens kan ik me niet herinneren dat ik zo klein was op die leeftijd. Ikzelf ben nu 1.68 en man 1.80. Ze heeft wel een kleine oma van 1.55..... Het zal me benieuwen.
Gr. Bibi

Annet

Annet

08-06-2012 om 22:37

Ook kleiner dan verwacht

Oudste zou o.b.v. groeicurve ongeveer 175 worden (gebaseerd op haar groei vanaf baby), kloppend bij lengtes van haar ouders. Deze curve bleef ze volgen (met een extra verhoging bij de groeispurt) totdat ze ging menstrueren. Er zijn daarna nog 6 cm bijgekomen, waarvan de laatste cm in 1,5 jaar. Ze is nu 168.

Sjansje

Sjansje

08-06-2012 om 22:39

Onze dochter

Is nu 11, en al bijna een jaar ongesteld. Nu ook sinds kort aan de pil. (Ze is autistisch en heeft een verstandelijke beperking, en omdat ze zichzelf niet goed kan verzorgen en ze de week ervoor en tijdens de menstruatie totaal zichzelf niet was, zijn we in overleg met de huisarts hiermee begonnen)
Ik hoop stiekem dat het nu ook afgelopen is met dat gegroei, ze is inmiddels al 1.70 en heeft maat 39 in de schoenen!
Ikzelf ben 1.65, dus ze is me al boven het hoofd gegroeid.
Het is helemaal grappig als je haar lang mijn oma zet, die is 81 en flink aan het krimpen, ze is een kop groter!

Tihama

Tihama

09-06-2012 om 12:01

Gevoel

Gek eigenlijk hoe verschillend je gevoel kan zijn over wat een gemiddelde lengte is. Ik weet dat voor een vrouw een lengte van 1.70 gemiddeld is. Toch voel ik me met mijn 1.72 eerder klein. Dat is objectief onzinnig. Misschien komt dit wel doordat je als vrouw omringd wordt door allerlei mannen die het totale gemiddelde optrekken.

Of misschien omdat in de media vooral lange mensen in beeld komen. Als je rondkijkt op het schoolplein, je werk of in de winkelstraat, dan zie je gewoon die normale doorsnede van de bevolking.

Hoeveel vrouwen kleiner zijn dan ikzelf, merk ik altijd het beste als ik met man samen in de supermarkt ben. Hij wordt dan heel vaak door vrouwen gevraagd iets van de bovenste schappen te pakken, terwijl ik daar geen hulp bij nodig heb.

Als het om lengte gaat wil volgens mij iedereen graag een klein stukje langer zijn dan het gemiddelde.

Tihama

Vic

Vic

09-06-2012 om 12:09

Gevoel

Ik voel me eigenlijk nooit klein, ondanks mijn net geen 1.60 m., en het valt me zelden op dat iedereen langer is. Het is natuurlijk wel zo en heel af en toe realiseer ik het me (als ik met twee collega's van tegen de 2 m op pad ben ofzo), dat ziet er natuurlijk wel een beetje idioot uit. Voordeel is dat ik zelden geïmponeerd raak door lange/forse mannen omdat toch iedereen altijd al langer is dan ik. Ik hoor wel eens van lange mensen dat ze echt moeten wennen als iemand anders beduidend langer is. Kleinere mensen zijn er genoeg, en mij wordt ook regelmatig gevraagd of ik iets uit een schap wil pakken. Misschien straal ik wel uit dat ik langer ben

Fiorucci

Fiorucci

09-06-2012 om 12:34

Tihama

Nee, ik voel niet de beheofte langer te zijn dan mijn 1.63 eigenlijk, ik vind het prima zo,hooguit lastig met broeklengtes, maar verder...

Tihama

Tihama

09-06-2012 om 13:47

Vic

Grinnik. Ik denk dat het zomaar kan dat je dat uitstraalt. Houding speelt namelijk een belangrijke rol. Als je heel rechtop loopt, dan lijk je gewoon al langer. Daarnaast zorgt een gezicht dat zelfvertrouwen uitstraalt ook voor het beeld dat je langer bent. Zijn leuke psychologische onderzoeken naar gedaan.
De instinctieve reactie is om overwicht te koppelen aan lichaamslengte. Maar dat betekent ook het omgekeerde: iemand die overwicht uitstraalt, wordt daardoor ook langer geschat. Je hersens willen die twee namelijk in evenwicht houden.

Ik weet dat de belangrijkste reden waarom ik mezelf snel als klein beschouw vooral komt omdat mijn hele schoonfamilie het landelijk gemiddelde met minstens 15 cm opjaagt. Zelfs met hakken van 10 cm moet ik opkijken naar al mijn schoonzussen

Tihama

Tirza G.

Tirza G.

09-06-2012 om 15:13

Herkenning

Ik ben 1,65 maar ik heb kaliber Het is al heel wat jaartjes geleden dat er een mnl collega naast me stond aan een bureau, al pratend opzij keek, zich toen realiseerde dat hij naar beneden moest kijken en zei: gut, wat ben jij eigenlijk kleín. Je lijkt eigenlijk altijd veel meer. Dat bedoel ik maar. Need I say more.

Tirza

Tja

En ik voel me met mijn 172 en 70 kg juist zo'n enorme walvis vergeleken met mijn Indische schoonzussen...
158 vind ik wel erg klein trouwens. Zeker voor de huidige generatie.

Onderdeur?

Met 1,68???

Sorry, maar dat vind ik geen onderdeurmaat, eerder tussendeur. Ga eerst dat idee maar eens bijstellen joh, want op deze manier geef je je dochter een extra belasting mee. 1,58 is niet groot, maar nou ook weer niet superklein vind ik.

Vic

Vic

10-06-2012 om 12:11

Tja

Ik vind 1.58 m. niet groot, maar verder niets mis mee. (en de opmerking over walvissen kop ik niet in, maar ligt op het puntje van mijn tong).

Gna

dan ben ik erg benieuwd naar de bmi van een walvis

Aagje Helderder

Aagje Helderder

10-06-2012 om 20:35

ik ben ook 1.60 meter en ik ben er op zich heel erg tevreden mee. Al merk ik soms wel dat het afwijkt: op een aantal plekken waar ik kom kan ik niet in spiegels kijken, of merk ik dat planken te hoog zijn om er iets afte kunnen pakken. In mijn eerste echte baan werd ik door een aantal mensen 'dat kleine dingske' genoemd ter onderscheiding van mijn aanzienlijk langere collega's. Maar daar heb ik verder geen last van.
Wat me wel opviel toen ik een tijd in Canada woonde was dat ik daar zo veel meer mensen op ooghoogte had. Mensen zijn daar vlgs mij gemiddeld genomen echt kleiner dan hier. Het duurde even voor ik in de gaten had waar het in zat dat ik het gevoel had dat er iets anders was dan thuis (behalve alle voor de hand liggende verschillen), maar op een gegeven moment viel het kwartje: ik kon bijna overal gewoon bij, hoefde niet zo veel met mijn hoofd omhoog te lopen om mensen aan te kunnen kijken. Een bijzondere ervaring.
Oudste hier is ondertussen tot haar grote spijt kleiner gebleven dan ik. Ze is al ruim twee jaar ongesteld en na de menarche nog wel een aantal centimeter gegroeid, maar lijkt toch te blijven steken om ongeveer 1.58 m. Op zich vind ik het wel jammer voor haar: de wereld om haar heen wordt groter en zij niet. Bovendien lijk je naar verhouding sneller een propje als je klein bent. Verder huldigen we hier het principe: klein maar fijn.
Aagje

Goh tirza

Ik had altijd begrepen dat je zo klein van stuk was, maar dat valt dus erg mee!

Tirza G.

Tirza G.

11-06-2012 om 13:27

Mja

Ik vind 165 niet groot, maar dat komt door mijn omgeving. Vrijwel iedereen die ik ken is langer Daarom ben ik zo graag in de VS, daar ben ik lang en slank

Tirza

Grinnik

Daarom wil ik, met mijn nog-geen-160cm nog eens graag naar Japan, Vietnam of Korea of een ander Aziatisch land op vakantie. Eén keer in mijn leven één van de grootsten zijn ipv vrijwel altijd de kleinste, het lijkt me zo leuk.

Fiorucci

Fiorucci

11-06-2012 om 18:41

Haha genista

Mijn chinese schoondochter is toch echt langer dan ik ben.)

Tihama

Tihama

11-06-2012 om 20:06

Shanghai

Mij viel in Shanghai op dat de meiden van rond de 20 allemaal mijn lengte hadden. Dus Genista, je moet dan wel de steden vermijden, op het platteland maak je nog een kansje.

Tihama

Indonesië

Vriendinnetje van dochter is 1.53 en zal ook niet meer groeien, ze menstrueert al jaren. Voor Nederlandse begrippen is ze klein dus, maar toen ze in Indonesië op vakantie ging voelde ze zich minstens 1.70 meter. Ze was daar lang! En omdat ze halfbloed is, wat ze daar heel bijzonder en mooi vinden, vroeger steeds mensen of ze met haar op de foto mochten. Lang én beroemd, leuker wordt het niet als je 12 bent.

skik

Yura

Yura

12-06-2012 om 09:44

Opa

Mijn dochter van 12 en ca. 1.55 is een van de kleinsten in de brugklas, maar ze is even groot als haar (Indische) opa. Volgens mij was hij vroeger wel iets groter 1.60 ofzo, maar hij krimpt enorm.
Zelf was ik overigens erg laat met menstrueren, bijna 15, maar ben doorgegroeid tot ruim 18, misschien wel net 19. Dat weet ik zeker want ik op foto's van de Romereis in de vijfde ben ik nog kleiner dan sommige meiden, terwijl ik eind van de rit echt groter was.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.