Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Straf voor een 16 jarige


Dit is een troll toch, hoop ik?
Te idioot voor woorden om een straf van drie maanden op te leggen. Dat doet een rechter al niet eens bij een 16-jarige of hij moet de halve stad uitgemoord hebben.
Als je nu e leeftijd ineens bedenkt dat je moet gaan opvoeden en er eens een flinke berg achterstallige straf tegenaan gooit dan ben je knap laat.
Ik snap dat je toen super bezorgd was en dat het een vervelende ervaring was. Maar dat leg je uit, daar praat je over en je maakt afspraken om dat voortaan te voorkomen.
En werkt dat niet, dan praat je opnieuw.

Komt ze eigenlijk niet in de problemen met haar werkgever als jij gaat bepalen dat ze om negen uur moet stoppen? 

Absurd streng.

Moirmel schreef op 10-04-2023 om 09:14:

Komt ze eigenlijk niet in de problemen met haar werkgever als jij gaat bepalen dat ze om negen uur moet stoppen?

Nee joh, doet ze al jaren.....als haar man de afwasmachine niet heeft ingeruimd moet hij 3 maanden uur eerder stoppen met werken, om te koken en de machine in te ruimen.

Dit vind ik wel heel streng voor 1 keer te laat thuis komen. Ik snap dat je ongerust was, maar 3 maanden straf en ook nog eens haar werk daarmee beïnvloeden vind ik wel heel overdreven.
Ik zou haar trouwens een abonnement geven hoor. Kost geen drol. Bij Simyo heb ik 20gb en 400min/sms voor €10,- per maand. Ik vind zo’n tracking app dan trouwens weer geen probleem. Mensen denken altijd dat je de godganse dag zit te kijken waar je kind uit hangt. Dat gebeurt hier echt niet. Maar als ik wil dat ze naar huis komt en ze neemt niet op of appt niet terug, dan is het wel handig dat ik meteen kan zien bij wie ze uit hangt en haar even kan gaan halen daar. Was in het geval van To ook wel handig geweest, want dan had ze gezien dat ze bij vrienden thuis was en kon ze haar daar gewoon oppikken. Ik zie dus zo’n app niet-aflatende iets verkeerds. Mocht er eens echt iets gebeurd zijn met d’r, dan kan het ook handig zijn. 

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

10-04-2023 om 09:36

en je vraagt je pas na twee maanden af of je niet te streng bent? Jemig.

Veel te streng. Mijn oudste heeft ook een vriendin met zulke strenge ouders. En dat meisje verzint dus van alles om toch uit te kunnen/af te kunnen spreken etc. En durft haar ouders niet te bellen als er iets is.  Gevolg: tijdje terug was er een fiets kapot waardoor ze niet naar huis konden. Vraag was of ik hen op wilde halen midden in de nacht. En dan ben ik blij dat ze mij bellen. Maar dat meisje durft dat dus niet. Wat heb je daar dan aan? 

Je meldt je hier met je eigen naam voor aan? Ik zou dat rechtzetten en aan beheer een wat anoniemere naam zoeken. 

En ja, je straf slaat nergens op. Dat je ongerust was is logisch, en daarover kun je in gesprek. Verhaal klinkt alsof ze een carnavalsscharrel had waarover ze niet wil vertellen, maar dat weet ze zelf beter. In elk geval niet als iets waar ze drie maanden voor moet boeten en al haar privacy moet inleveren. 

Straf is iets wat opvoedkundig niet zo heel goed werkt. Als je het dan al doet, probeer het in proportie en met een les te laten zijn, want je wil volgende keer niet meer zo bezorgd zijn.
Ooit leerde ik hier; laat ze zelf de straf verzinnen. Dat kan  creatieve zaken opleveren (zoon had ooit bedacht dat ik voor het stappen op zijn arm mocht schrijven App Je Moeder, dochter heeft  wel eens mijn kledingkast opnieuw ingeruimd), maar het geeft ook de kans om het gesprek aan te gaan waarom er straf is (je was bezorgd) en wat er volgende keer anders moet (appen via WiFi want dan is er niets met beltegoed, opladen van telefoon voor vertrek zodat nog batterij, …)

Over de afspraak zelf, neem van een altijd bezorgde moeder aan; beter spreek je geen tijd af, maar een methode. Denk aan; altijd appen als je vertrekt en zodra je thuis bent, niet alleen fietsen, als je te dronken bent slaap je bij een vriendin, en je achterlichtje controleer je voordat je vertrekt. Op deze manier geef je haar de vrijheid en de mogelijkheid om dat te doen wat het meest veilige is. Wakker liggen doe je toch (ik in elk geval wel vaak), en maar wachten tot het moment is dat ze thuis moet zijn kan je erg opfokken. Juist door iets af te spreken waarvan zij ziet dat het voor haar eigen veiligheid is, leer je haar het juiste te doen.  

drie maanden g thuiszitten , 6 maanden voorwaardelijk en een enkelband?

Nou wel een terechte straf als ze die nacht een bank had overvallen in ieder geval

voor in slaap vallen en je beltegoed leeg zou bij mij voldoen een emotionele tirade van een overbezorgde moeder met als gevolg dat zij zich overduidelijk ook verschrikkelijk voelt en volgende keer afspreken dat ze waar ze in slaap viel maar blijft slapen zodat mama niet zit te wachten

Is straf sowieso nuttig in deze situatie? Ik zou goed de ins en outs bespreken; wat had ze beter kunnen doen en waar ben jij precies zo boos over; en hoe kan zij dat volgende x voorkomen? Als zij hier over netjes kan praten en begrip toont lijkt dat mij veel handiger.

IdolizedMouse16

IdolizedMouse16

10-04-2023 om 10:23

Yumi schreef op 10-04-2023 om 09:22:

[..]

Nee joh, doet ze al jaren.....als haar man de afwasmachine niet heeft ingeruimd moet hij 3 maanden uur eerder stoppen met werken, om te koken en de machine in te ruimen.

Vergeet het half jaar pikstraf niet.

Veel te streng en buiten proportie. Dit gaat het doel volledig voorbij. Daarnaast is het ook absurd dat je pas zeven weken later bedenkt dat het misschien wel te streng is.
Ik hoop dat dit niet echt is. 

Ik zou ook gaan voor de Veilig Thuis methode. Liever wat later en met anderen samen fietsen dan stipt op jouw tijdstip alleen. En altijd zorgen dat er beltegoed is om te kunnen bellen indien nodig. 
Een tracking app ben ik categorisch tegen. Kinderen en zeker pubers hebben ook recht om soms dingen te doen die hun ouders niet weten en een zekere mate van privacy.
Het is schijnveiligheid. Ofwel je geeft ze de vrijheid en het vertrouwen ergens voor, ofwel je hebt je redenen om dat nog niet te doen. 

Ik was best een strenge en zwaar overbezorgde moeder , maar dit is echt ronduit belachelijk  als straf. Zoals iemand  al schreef, het recept om je kind snel de deur uit te krijgen! Zwaar buitenproportioneel.

Ik hield me vroeger ook niet aan de afgesproken tijd dat ik thuis moest zijn en mijn man ook niet. Daarom hebben wij bij onze zoon nooit een tijd afgesproken dat hij thuis moest zijn. Het maakte mij ook niet uit of hij om half2 of om half 4 thuis kwam want hij paste altijd netjes op en deed zachtjes als hij binnen kwam.

MamaE schreef op 10-04-2023 om 10:49:

Veel te streng en buiten proportie. Dit gaat het doel volledig voorbij. Daarnaast is het ook absurd dat je pas zeven weken later bedenkt dat het misschien wel te streng is.
Ik hoop dat dit niet echt is.

Ik zou ook gaan voor de Veilig Thuis methode. Liever wat later en met anderen samen fietsen dan stipt op jouw tijdstip alleen. En altijd zorgen dat er beltegoed is om te kunnen bellen indien nodig.
Een tracking app ben ik categorisch tegen. Kinderen en zeker pubers hebben ook recht om soms dingen te doen die hun ouders niet weten en een zekere mate van privacy.
Het is schijnveiligheid. Ofwel je geeft ze de vrijheid en het vertrouwen ergens voor, ofwel je hebt je redenen om dat nog niet te doen.

Eens met alles. Een verplichte tracking app is schijnveiligheid, als je erg streng op je kind bent dan wordt het een wapenwedloop en vind je die telefoon terug onder haar bed terwijl ze zelf gevlogen is.

Wat is dan de volgende stap, een enkelband? Een ketting met een loden bal? Een tracking app is alleen zinvol bij wederzijds goedvinden en dan kan het de veiligheid verhogen of helpen tegen “oja, vergeten te zeggen waar ik heen was”.

Mijn kinderen tracken elkaar en/of vrienden, dus ik kan altijd iemand vragen waar een van hun uithangt zonder dat ik dat zelf ga lopen volgen. Dan mag broerlief een smoes verzinnen of mij de waarheid vertellen, al naar gelang hij de situatie inschat. Werkt prima.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.