pato
06-06-2012 om 20:13
Studentenkamer in utrecht
Hoi allemaal,
Hier in Spanje zijn de uitslagen inmiddels binnen en zoon in ruim geslaagd gelukkig voor z'n eindexamen.
Maar nu. Hij gaat naar Utrecht om te studeren en heeft dus een studentenkamer nodig. Geen familie om bij te wonen om ook maar iemand dus het zal toch écht moeten lukken. Gelukkig is geld niet zo'n probleem dus daar mag het niet aan liggen. Maar hoe pakken we dit aan?
Inmiddels zijn we ingeschreven bij SSH (net gedaan) en zijn enige optie begrijp ik daar is een particuliere kamer tijdelijk. Maar liever natuurlijk een kamer voor het hele jaar.
Heeft iemand goede suggesties, tips, wat dan ook, want het is moeilijk dit op afstand te regelen. Ik heb net geleerd via jullie draadje en de uitleg op SSH wat "hospiteren" is, maar dat kan dus niet want hij gaat pas begin September naar Nederland.
Alvast dank voor jullie input
Pato

pato
06-06-2012 om 20:21
O ja, en buurten?
Hij gaat naar het Uithof, dus wat zijn beste buurten en waar moet je absoluut níet zijn?

Sawo
06-06-2012 om 21:05
Kamer
hoi pato
ik heb mijn dochter ingeschreven via kamertje.nl en pararius (niet allen voor kamers maar ook voor huizen) en je hebt ook commerciele bureau's,ik geloof kamernet.
Ik ken veel studenten die wonen in Lombok, centrum en Lunetten.
Het hospiteren kan je misschien oplossen met skype . Wij hebben daar nog geen ervaring mee.
En anders zou ik gaan voor een iets duurdere commerciele kamer en dan kan hijzelf rustig rondkijken. Via SSH duurt minimaal een jaar volgens mij.
Buren hier schokken zo van de kleine kamers en huren dat ze een appartement gekocht hebben voor dochter.
google maar eens op kamer en utrecht en ze vindt veel.

Tink
07-06-2012 om 00:06
Op de site van SSH vind ik het volgende:
Ik woon op Curaçao, maar kom over een paar maanden naar Nederland. Moet ik ook hospiteren of is er voor mij een andere regeling?
Er is geen aparte regeling voor mensen die in het buitenland wonen. We raden je aan te reageren op ons aanbod tijdelijke kamers. Deze worden direct aangeboden aan degene die bij de reacties bovenaan de ranglijst eindigt; je hoeft dus niet te hospiteren. Vanuit een tijdelijke kamer kan je dan gaan hospiteren op andere kamers. Je moet hiervoor reageren op de kamers bij het Actueel aanbod.
http://www.sshxl.nl/cm/faq/hospiteren.html
Kortom ik denk niet dat er uitzonderingen gemaakt worden. Maar zo'n tijdelijke kamer is dus ook een oplossing.

Yura
07-06-2012 om 08:57
Kopen?
Utrecht is geloof ik de lastigste stad in Nederland om aan een kamer te komen. Je zegt dat geld niet echt een probleem is. Is het misschien een optie om iets te kopen? De huizenmarkt ligt op zijn gat, als je op funda kijkt kun je huizen zoeken die al langer te koop staan en of ze al eens in prijs gezakt zijn, daar moet je nog flink wat van af kunnen krijgen dan met onderhandelen. Verder is de overdrachtsbelasting nu nog maar 2%, dus de kosten koper zijn ook niet zo hoog meer. Als je een heel huis koopt zou je zoon 1 kamer zelf kunnen houden en er misschien nog 1 of 2 verhuren, dan maak je er zelfs nog winst op.

Lis@
07-06-2012 om 09:31
Misschien dit
Er is best aanbod in het kopen van een studentenkamer. Ook kan hij eens kijken op www.kamernet.nl dit is een van de grootste kamersites.
Kijk ook eens op www.marktplaats.nl
Succes, het valt niet mee in Utrecht, ik woon er, en de kamers zijn flink aan de prijs.

Kari1
08-06-2012 om 08:52
Denk ook eens aan
de gemeenten rondom Utrecht, zoals Houten, Leidsche Rijn, Maarssen/Maarsenbroek, Nieuwegein. Daarvandaan is Utrecht per fiets of OV allicht makkelijker bereikbaar dan vanuit Spanje. Dat kan een goede tijdelijke oplossing zijn tot hij iets in Utrecht zelf kan vinden, want zoals al gezegd is Utrecht zelf een ramp wat kamers betreft. Veel netwerk, veel geld en veel geluk is wat je dan nodig hebt.
Kari

pato
10-06-2012 om 21:13
Sorry her ben ik
een paar dagen weggeweest en geen tijd gehad om naar reacties te kijken.
"Commerciele kamers", waar moet ik dan aan denken, hoe moeten we die vinden? Skype zou het hospiteren kunnen oplossen al vindt zoon dat zelf vreselijk!
Pato

pato
10-06-2012 om 21:14
Kopen geen favoriet
Vooral omdat we zelf helemaal niets meer met NL hebben, dus dan zit je met onroerend goed daar waar je toch voor moet zorgen en straks weer verkocht moet worden.
Pato

Sawo
11-06-2012 om 09:14
Pato
Hoi pato
Zoals ik al zei is kamernet een commerciele bemiddelingsbureau. Als ik het goed heb hoef je dan ook niet te hospiteren. Ik heb ook wel een vriendin die je voor een redelijke vergoeding kan helpen en kan gaan kijken.Heb je ook gekeken bij pararius dan heb je meestal te maken met makelaars?
groet
Sawo

Klaartje
11-06-2012 om 10:28
Kamernet
Meestal moet je juist daar hospiteren. Zou het geen idee zijn om bij iemand in huis te gaan, hospita, dan kun je naar iets anders uitkijken op je gemak. Ik zou zeker in nabijgelegen plaatsen kijken, want voor Utrecht zelf ben je erg laat. De kans dat je daar iets vind, en zeker als je niet in de buurt woont is erg klein.

rosa
11-06-2012 om 11:21
Pato
Kijk eens hier: https://www.housinganywhere.com/
Ook heeft de SSH voor internationale studenten short stay accommodatie, van daaruit is het makkelijker zoeken misschien: http://www.uu.nl/university/international-students/en/arrivingandliving/Accommodation/Pages/default.aspx?refer=/housing
Succes!

Eva
11-06-2012 om 21:15
Evt. dorpen ten oosten van utrecht
Als je zoon op de Uithof moet zijn, en een tijdelijke kamer vinden jullie niet of niet geschikt, en iets anders in Utrecht ook niet, dan zijn denk ik de plaatsen ten oosten van Utrecht het handigste (nog te fietsen evt.): De Bilt, Bilthoven, Zeist.
Nieuwegein en Houten liggen volgens mij dan minder gunstig.
Als hij maar eenmaal in Nl (Utrecht) is, kan hij beter verder zoeken.
NB Wordt hij nog lid van een studentenvereniging? Dan kan hij via die vereniging wellicht nog een leuke kamer / leuk huis vinden. Overigens beginnen die kenningsmakingsweken volgens mij in augustus (of dit jaar pas heel laat?). Kan sowieso leuk voor hem zijn om lid te worden van een studentenvereniging om meer mensen te leren kennen, ook van andere studies.

Sawo
12-06-2012 om 10:47
Algemene introductie utrecht
De UIT 2012 vindt plaats van maandag 13 tot en met donderdag 16 augustus 2012 en is de allerbeste manier om je studententijd te beginnen!
Zeker voor mensen die Utrecht nog niet kennen heel belangrijk.

Sawo
13-06-2012 om 11:40
Tips studentenhuisvesting inc commerciele bureaus
Begin op tijd met zoeken.
Schrijf je zo vroeg mogelijk in bij de SSHN. Je kunt je inschrijven vanaf 1 november voorafgaand aan je eerste studiejaar.
Laat iedereen weten dat je een kamer zoekt. Vertel het vrienden, familie, studiegenoten en kennissen. Via via hoor je vaak sneller van een vrijkomende kamer.
Kijk bij het aanbod in de particuliere sector op onze site.
Hang briefjes op in de bibliotheek, cafés, de universiteit, hogeschool, supermarkt enzovoorts, laat hierop weten wie je bent, wat je zoekt en wat je maximale huurprijs is. Je kunt het beste wat strookjes onder aan je briefje inknippen waar je je naam, e-mail en telefoonnummer op schrijft zodat geïnteresseerden je gegevens mee kunnen nemen. Ook kun je zelf kijken of er aanbod hangt. Hierop moet je vaak erg snel reageren. Wordt je uitgenodigd voor een "kijkavond", hou er dan rekening mee dat er nog meerdere geïnteresseerden zijn die de kamer komen bekijken en die kennismaken met de huisgenoten. Degene die het beste bij het huis past wordt dan door de bewoners uitgekozen.
Wees niet té kritisch. Je start meestal in een wat kleinere kamer. Als je wat langer in een studentenhuis woont, kun je misschien op termijn intern verhuizen naar een grotere kamer.
Je kunt een advertentie plaatsen in een dag- of weekblad (bijvoorbeeld de Gelderlander, de Zondagskrant of de Brug). Zeker voor een kamer bij een hospita is dit een hele goede manier.
Er zijn diverse websites waar studentenkamers worden aangeboden of waar je zelf een oproep kunt plaatsen. Voorbeelden van dit soort websites zijn www.kamernet.nl, www.studentenkamers.nl, www.studentopkamers.nl, www.marktplaats.nl en www.viavia.nl. Het aanbod op internet is vaak groot, je moet snel reageren.
Je kunt je inschrijven bij een kamerbemiddelingsbureau. Hier betaal je wel inschrijf- en bemiddelingskosten en de huurprijzen liggen vaak iets hoger. Voorbeelden van deze bureaus zijn Direct Wonen en Rots Vast. De huurprijzen van de aangeboden woonruimte kunnen sterk verschillen, het is daarom raadzaam om eerst de verschillende bureaus te vergelijken, zodat je niet onnodig veel betaalt.

Tink
14-06-2012 om 14:06
Dank sawo
Voor je goede tips, heb ze doorgestuurd naar dochter (die wil nog niet direct op kamers, maar gaat wel naar Utrecht, ze kan er haar voordeel mee doen).

pato
15-06-2012 om 13:00
Bedankt nog allemaal!
Hij zal zeker wel lid worden van een of andere vereniging, waarschijnlijk een sportvereniging, want daar is hij meer van gecharmeerd dan van feesten en drinken. In ieder geval heeft hij enkele oproepjes geplaatst en daar heeft hij al wat reacties op gehad (heeft z'n huis met zwembad aan het strand in Spanje in de strijd gegooid, blijkt aan te slaan, ik hoop dat ze niet allemaal tegelijk komen jaja)
In ieder geval heb ik er nu een iets minder zwaar hoofd in!
Pato