Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Studeren en op kamers na behalen havo-diploma

Onze dochter is een jonge leerling.
Als het goed is, en het lijkt er wel op, behaalt ze in juni haar HAVO-diploma. Ze is dan 16 jaar jong. In juli van dit jaar wordt ze 17. Nu wil ze een HBO studie gaan doen op de INHolland Hogeschool in Den Haag (Media & Entertainment Management. Wij wonen in het oosten van het land en deze studie is alleen maar in het westen.
In eerste instantie was het de bedoeling dat ze hier nog een jaar zou blijven om een 1-jarige MBO studie te gaan volgen en dan volgend jaar de stap te gaan maken naar Den Haag. Ze is dan 18 en wij vinden haar dan eigenlijk nog jong genoeg. We zijn gaan kijken bij de MBO studie (hier in onze woonplaats) en in eerste instantie leek haar dat wel iets. Tot een aantal weken geleden. Ze wil absoluut geen MBO studie doen maar toch echt de studie nu in Den Haag oppakken. Ze weet eigenlijk al een paar jaar dat ze deze studie wil gaan volgen en wil hier nu echt voor gaan. Dat betekent dat ze dus na de vakantie op kamers moet in Den Haag of omgeving.
Mijn vraag is eigenlijk: wie heeft er ervaring met een kind (dochter) die zo jong uit huis ging om te studeren?
En hoe deden jullie dit financieel. Huur kamer, eten en drinken, collegegeld, boeken e.d. Ik heb eigenlijk geen idee wat hiervan de kosten zijn.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Phone

Phone

10-04-2011 om 20:40

Mijn dochter ook

Hoi,

dat is een hele stap die gezet gaat worden. Helaas kan ik je niet helpen met ervaring maar ik lees er wel veel over. Mijn dochter gaat pas over 2 jaar op kamer(is dan 18)s en ik wil ook een beetje weten hoe of wat. Kijk eens op deze link: http://huis-en-tuin.infonu.nl/wonen/60973-de-kosten-van-op-kamers-gaan-en-studeren.html

Ook op scholierenforum.com is van alles te lezen. Een voorbeeld: http://huis-en-tuin.infonu.nl/wonen/60973-de-kosten-van-op-kamers-gaan-en-studeren.html

Wij hebben afgesproken het collegegeld te gaan betalen, verder moet de dame het op gaan lossen met studiefinanciering, bijbaan en extra bijlenen. Helaas zal ze hierdoor met een studieschuld beginnen als de studie achter de rug is maar helaas is er geen andere oplossing. Hoeveel er bijgeleend moet worden is mij ook nog niet helemaal duidelijk, dat zal ook liggen en waar ze op kamers gaat. De grote steden zijn een stuk duurder.

Phone

Phone

10-04-2011 om 20:45

Scholierenforum

Sorry, de link van scholieren.com klopt niet, dit is de goede:
http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1812034

Klaartje

Klaartje

10-04-2011 om 21:42

Niet alleen den haag.

Deze studie is ook in Breda en ik meen ook ergens in Groningen. Ik heb geen ervaring met studeren op 17 jarige leeftijd. Miujn dochter was bijna 19 en ik weet niet hoe het zit met stufi als je nog geen 18 bent.
Verder lijkt het me erg van het karakter van je dochter af te hangen of ze op kamers kan wonen.

Jujube

Jujube

10-04-2011 om 23:22

Stenden

Deze opleiding is ook te volgen aan de Stenden Hogeschool te Leeuwarden. INHolland verzorgt deze opleiding idd in Den Haag en Haarlem. In Den Haag en Leeuwarden is het in ieder geval makkelijker om een kamer te vinden, en waarschijnlijk ook goedkoper. Maar op kamers gaan is duur en de studiebeurs laag. In Breda aan de NHTV is volgens mij alleen de engelstalige MEM opleiding.
Rest alleen nog het feit dat er weinig werk is in deze branche en dat INHolland in ieder geval afgelopen jaar maar half zoveel studenten heeft aangenomen o.a. vanwege die reden. Verder is INHolland erg slecht georganiseerd en zou ik eerder kiezen voor Stenden.
Groet,
Jujube

Den haag niet doen

Familie van mij heeft de opleiding in Den Haag gedaan.
WAARDELOOS!
Slecht georganiseerd, wat je scheppen met geld kost, omdat je om de haverklap vertraging oploopt.

En dan ben je klaar, dan is er geen werk. Als je geluk hebt af en toe een freelanceklus.
De branche zit niet echt te wachten op mensen die deze opleiding gedaan hebben.

Ik zou mijn kinderen echt ontmoedigen voor deze opleiding te kiezen.

oud lerares

oud lerares

11-04-2011 om 11:11

Breda is goed

De opleiding in Breda (IMEM aan de NHTV) is inderdaad Engelstalig, en wel heel goed. Ik heb er zelf een paar jaar les gegeven en mijn oud-studenten zijn allemaal goed terecht gekomen. Met verschillende studenten heb ik nog contact. Ze werden op school behoorlijk gedrild in werkhouding en het halen van deadlines en dat blijkt de werkgevers wel aan te spreken. Aardig wat studenten gingen ook door naar de universiteit, die hadden de smaak te pakken. De docenten (mijn collega's) vond ik ook heel betrokken en actief.
Breda is trouwens ook een leuke stad voor studenten, niet zo enorm groot en heel gemoedelijk. Dat ik uiteindelijk ben weggegaan had niets met de school en ook niets met de stad te maken.

rolo

rolo

11-04-2011 om 11:31 Topicstarter

Aan het denken

Jeetje, ik schrik wel van de reactie op de InHolland Hogeschool.
Onze dochter is zo super gemotiveerd en positief over deze school. We hebben een open dag bezocht en onlangs heeft ze een meeloopdag gehad. Voor haar was het helemaal top.
Ook is ze naar Tilburg geweest voor een soortgelijke opleiding (music & entertainment management). Voor haar is dat zoals ze zelf zegt een goede tweede keus.
Voor wat Breda betreft: Engels is niet haar sterkste kant dus een Engelstalige opleiding ziet ze niet zo zitten.

Nog maar even goed nadenken en overleggen met haar.
Dit is niet zo wat mij bezig hield. Ik ging ervan uit dat Den Haag wel goed zat. Maar de keuze van een opleiding moet natuurlijk ook wel de juiste zijn. Alhoewel je dat eigenlijk van tevoren niet kunt zeggen. Onze oudste is ook een aantal jaren geleden begonnen aan een HBO opleiding in Zwolle (Windesheim). Deze is voortijdig beëindigd. Het was een groot drama. Maar hij was niet zo gemotiveerd als nu zijn jongere zusje. Zij wil er echt voor gaan.
Het meeste wat me bezig houdt is het op kamers gaan van een net 17-jarige. Ze is best wel heel verstandig en zelfstandig voor haar leeftijd. Maar toch vind ik het een grote stap.

Jujube

Jujube

11-04-2011 om 12:45

Ik zou

ik zou je dochter proberen te motiveren toch een dag mee te gaan lopen bij Stenden in Leeuwarden. Deze opleiding is echt van een beter niveau dan die van INHolland. Ik werk in de HBO-wereld en ken zo'n beetje alle scholen wel. En ook is Leeuwarden niet al te groot.
Ik ken overigens meerdere 17-jarigen die op kamers zijn gegaan vorig jaar en dat verloopt allemaal prima. Als je dochter gemotiveerd en redelijk zelfstandig is, moet dat weinig problemen opleveren.
Succes.
Jujube

Mark van Abcoud

Mark van Abcoud

11-04-2011 om 15:55

Inholland (gratis diploma's)

Ik zou je dochter adviseren toch eens te denken over een echte opleiding en niet zo'n nietszeggende studie als MEM. Dat soort modestudies zijn verzonnen door de HBO-scholen om vooral zo veel mogelijk scholieren binnen te hengelen en daar geld voor te vangen. Bij dat soort opleidingen wordt een buitenproportioneel deel van het geld gebruikt aan marketing; mooie folders, wervende advertenties, ronkende rondleidingen, maar als je eenmaal studeert blijkt het allemaal een losse huls.
Weinig contacturen, ongemotiveerde docenten, geen duidelijk studieprogramma en tot slot het gratis wegegeven van diploma's, dit alles heeft er toe geleid dat InHolland bepaald niet meer serieus wordt genomen.
Het toekomstperspectief voor dergelijke modestudies is niet bepaald rooskleurig en daar komt nog eens bij dat veel werkgevers tegenwoordig niet eens meer de moeite doen om mensen met een InHolland diploma uit te nodigen voor een gesprek omdat de waarde van zo'n diploma niet meer zeker is na alle schandalen. Kortom, zonde van je tijd om daar te studeren naar mijn mening.

Yura

Yura

11-04-2011 om 19:11

Fraude etc

Inholland is de laatste tijd alleen maar negatief in het nieuws geweest. Fraude, exorbitante salarissen, diploma's die je praktisch cadeau krijgt etc. Met name dacht ik uit mijn hoofd juist deze opleidingsrichting. Werkgevers leggen inderdaad de sollicitaties van afstudeerders van Inholland eerst opzij. Ga maar eens een beetje rondgoogelen.

Engels

Is het niet iets om haar eerst een jaar aan haar Engels te laten werken? Misschien eerst een paar maanden fulltime werken om te sparen en de overige maanden een cursus Engels in een Engelstalig land (met gastgezin e.d.)? Kan ze daarna eventueel de opleiding in Breda doen en dan is het echte op kamers gaan nog even uitgesteld.

Contact opnemen met opleiding

Ik zou ook eens te rade gaan bij de opleiding zelf. Wellicht hebben zij zelf tips voor je ivm huisvesting?

Het ligt heel erg aan hoe zelfstandig je dochter is, dat kunnen jullie alleen beoordelen. Zelf ging ik ook het huis uit op die leeftijd om zelfstandig te gaan wonen. Financien waren voor mij het grootste struikelblok, het is niet eenvoudig om ineens zelf voor je eigen huishouden te moeten zorgen. Ik heb toen redelijk vaak een inschattingsfout gemaakt met als resultaat: beetje maand over maar geld is op.

Ik zou het als ouder denk ik prettig vinden als mijn kind bij een soort van hospita zou wonen, zodat er nog een beetje toezicht is en je dochter ook een aanspreekpunt heeft.

Het is een hele stap die jullie vast de nodige hoofdbrekertjes bezorgd! Succes!

rolo

rolo

13-04-2011 om 06:51 Topicstarter

Bedankt

Hierbij wil ik iedereen bedanken voor de reacties.
Gisteren hebben we het onze dochter voorgelegd en ook heeft ze dit draadje gelezen.
Ze schrok er wel van maar is wel heer reëel. Ze ziet heel goed dat het studeren een investering is in haar toekomst. Op 10 juni gaan we kijken in Leeuwarden en ze wil daar ook nog proberen een meeloopdag te gaan doen. Ook wil ze nog even verder kijken in Utrecht. Volgens haar zijn daar ook opleidingen min of meer in dezelfde richting (eventmanagement).
Den Haag is zoals het nu lijkt definitief van de baan.

Wel een opluchting en blij dat dit toch naar voren is gekomen op deze manier.

Dankjewel allemaal.

pecas

pecas

13-04-2011 om 09:35

Lijst hogescholen

Waar kan ik een link vinden van Hogescholen in NL? Heb al eens rondgesurfd want ook al duurt het nog 3 jaar, mijn zoon zal daar wel op uitkomen, geen kandidaat voor Uni, maar bij het surfen kom ik niet veel verder dan inderdaad die blijkbaar beruchte InHolland, die hun marketing dus blijkbaar wél goed onder controle hebben!
Net een kijkje genomen bij de 2 andere die hier genoemd werden en die was ik dus nog nooit tegengekomen tijdens m's search.
Pecas

Pecas

De HBO-raad is de overkoepelende organisatie voor nou ja, voor HBO-opleidingen dus twee keer HBO in één zin!

Ze hebben ook een kaart van NL met alle hogescholen:
http://www.hbo-raad.nl/hogescholen/overzicht-hogescholen

Klaartje

Klaartje

13-04-2011 om 20:38

Utrecht

In Utrecht moet je voor events management wel loten, dus kun je beter een 2e opleiding achter de hand hebben. In Tilburg heb je ook iets vergelijksbaars, Events, music and entertainment. In Tilburg valt het onder economie en in Utrecht is het de hoge school der kunsten

rolo

rolo

14-04-2011 om 07:29 Topicstarter

2e keuze

In Den Haag is het een loting. Ze had Tilburg al achter de hand. Dat was voor haar de 2e keus. Utrecht heeft ze naar gekeken maar dat valt voor haar af. Op 10 juni gaan we naar Leeuwarden. Daar hebben ze dezelfde opleiding als in Den Haag. Dus het gaat of Tilburg worden of Leeuwarden.
Er gaan ook 2 vriendinnen van haar naar Tilburg (wel een andere opleiding). Maar ze gaat echt voor de opleiding en wil dus eerst nu in Leeuwarden gaan kijken.
Wel spannend allemaal.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.