stress-ma
16-04-2009 om 23:45
Studiebeurs - wie betaalt wat
Mijn zoon gaat als het goed is volgend jaar naar het HBO. Hij is net 17 jaar, klust nu en dan wat bij maar heeft geen vast bijbaantje. Hij krijgt € 32,50 zakgeld per maand en zijn telefoonab. van 13,= per maand van ons.
Vanaf oktober krijgt hij zijn basisbeurs en krijgen wij geen kinderbijslag meer. Hij blijft thuis wonen.
Wij zijn van plan om alle studie gerelateerde kosten voor hem te betalen, en willen dat hij alle overige kosten (behalve zijn telefoonab,dat was een verjaarscadeau)voor zijn eigen rekening neemt.
Hij kan goed met geld omgaan, maar ik vraag me na opmerkingen van mijn ouders af of we niet te veel van hem verwachten en of het redelijk is te verwachten dat hij met € 90,= per maand rond kan komen. Op zich hoeven wij het niet om het geld te doen, het gaat mij er om dat hij ook een financiële opvoeding krijgt. Maar het moet wel redelijk zijn natuurlijk.
Hoe hebben jullie dit met jullie studerende kids geregeld?

sus-anne
17-04-2009 om 07:54
En hier
Alles wat met studie te maken heeft betalen wij,de rest( zorgverzekering -zakgeld kleedgeld telefoon abbo enzenz) moeten de kinderen zelf betalen.
ze krijgen 70 euro stufie en 46 euro zorgtoeslag,de rest verdienen ze zelf met bijbaantjes.

reina
17-04-2009 om 09:59
Hier
Wij betaalden voor dochter de kosten die met studie te maken hadden én de ziektenkostenverzekering, zij (uitwonend) verder alles zelf, dat betekende dus mét bijbaantje.

incar
17-04-2009 om 10:45
Zo gaat het hier
Voor onze beide uitwonende kinderen, allebei HBO, betalen wij de kamer (250 euro per maand). Het collegegeld gaat van een rekening die oma heeft nagelaten en alle overige kosten betalen ze zelf van stufi en bijbaantjes.
zo nu en dan schuiven we nog een extraatje toe, bv om een fiets te vervangen, iets met de computer of gewoon zo maar.
Ze redden zich op deze manier financieel gezien uitstekend.

Maylise
17-04-2009 om 13:06
Hier
Hier twee studerende kinderen die allebei thuis wonen. Beiden krijgen een studiebeurs maar geen aanvullende beurs dus vrij laag bedrag. Dit mogen ze zelf houden voor persoonlijke uitgaven (kleding, vakantie, uitgaan, benzine voor scooter) en boeken voor de opleiding. Dit kunnen ze aanvullen met een bijbaantje.
OV jaarkaart hebben ze voor vervoer. Daarom betaal ik ook niet meer mee aan de scooter van zoon want hij kan ook gratis met de bus.
Zelf betaal ik voor hun college geld en ziektekosten verzekering.
De reden dat ik de boeken niet voor hun betaal is dat ik geen zin heb om gedachteloos elk jaar dat boekenpakket te bestellen terwijl je de helft van de boeken zo weinig gebruikt dat je ook toe kan met bibliotheek boeken en dat je met goed zoeken een deel van de boeken ook tweedehands kan vinden. Ik laat hun dus liever daar zelf wat moeite voor doen.
Wel is het zo dat deze twee kinderen studies volgen waar soms wat extra dingen gekocht voor moeten worden zoals een hele dure rekenmachine. Voor dit soort uitgaven die vaak aan het begin van het schooljaar bekend zijn gaan we even om de tafel zitten en als ik denk dat het inderdaad noodzakelijk is dan wil ik dat wel voor hun betalen.
DMV een bijbaantje kunnen ze hun inkomsten vergroten. Als ze bijvoorbeeld met vrienden op vakantie willen dan moeten ze dat zelf betalen. Willen ze met ons mee dan is dat wel gratis.
Mijn dochter die derde jaars student is heeft een bijbaant en mijn zoon die eerste jaars is heeft geen bijbaantje maar heeft nu wel een baan geregeld voor de zomervakantie. Logische consequentie is dat mijn dochter meer geld te besteden heeft als zoon. Zij gaat echter ook meer uit, wel eens weg met vrienden en koopt meer kleding en spullen dus om die levenstijl te financieren heeft ze ook meer geld nodig.
Maylise

Tirza G.
17-04-2009 om 15:23
Maylise (licht ot)
Ik moest erg lachen om je laatste alinea. Of, zoals mijn zoon verzuchtte, meisjes hebben gewoon meer geld nódig mam, ik snap dat best. Die moeten veel meer kleren en make-upjes kopen
Het doet toch wat met je, zo'n oudere zus
Tirza

reina
17-04-2009 om 21:24
Tirza ot
Hier andersom: zoon gaf/geeft veel meer uit aan uiterlijk (kleding, kapper, luchtjes) dan zijn 2 jaar oudere zus!

Mamba
17-04-2009 om 21:39
Ik kreeg alleen de ziektekosten
Mijn ouders hebben het eerste jaar boeken + school betaald en altijd de verzekering. En dat was het. Ook ik ben groot geworden .
Ik ben eerlijk gezegd verbaasd dat de studiekosten betaald worden, ga er niet van uit dat ik dat straks voor al mijn kinderen moet ophoesten. Misschien moet ik er toch nog even wat meer over gaan nadenken.

Tirza G.
17-04-2009 om 21:57
Tja mamba
De studie waar mijn dochter hoopt te worden toegelaten gaat uit van een studielast van 56 uur in de week. En dan moet ze ook nog op kamers wonen (koken enzo). Wanneer zij dan zou moeten werken, is ons een raadsel.
Tirza

reina
18-04-2009 om 08:13
Mamba
Maar als je op jezelf woont moet je je kamer, gas. licht etc., eten, inboedelverzekering enz ook allemaal betalen. Als je daarnaast ook nog je collegegeld, boekengeld en alle andere kosten die bij de diverse opleidingen horen, moet betalen, moet je wel een erg groot bijbaantje hebben (mijn dochter kon van haar stufie niet eens haar woonruimte betalen) en als er dan ook nog ( onbetaald) stage gelopen moet worden, wordt de overgebleven tijd wel erg krap.

Lies S.
18-04-2009 om 10:21
Vroeguh mamba
Vroeger (1986) was het collegegeld 1000 gulden (HBO) en kreeg ik als thuiswonende 269 gulden per maand. Als uitwonende kreeg je toen 620 gulden basisbeurs.
Nu betaal je 1565 euro collegegeld (HBO) en is de basisbeurs 73 euro thuis en 240 euro thuiswonend.
Vroeger was het dus wel een stuk makkelijker om alles te betalen van je stufi.

Tirza G.
18-04-2009 om 14:07
Een jaar studeren kost
ongeveer 10.000 euro. Zo simpel is het
Collegeld 1600
Ziektekostenverzekering 1200
Huur 3600
Boekengeld 1600
Leefgeld 2000
De uitwonende beurs bedraagt 240; dat is niet eens voldoende om de huur te betalen.
Tirza

stress-ma
18-04-2009 om 17:09
Extra's
Ik geloof dat het idee wat wij hadden niet zo gek is. Studeren kan op onze kosten, verzekering betalen wij ook. Alle overige kosten zijn voor jezelf en wil je extra's dan zal je een baantje er bij moeten zoeken.
Bedankt voor het inzicht in jullie methodes.

neteret mut
18-04-2009 om 17:46
Vraagje
behalve de basisbeurs krijgen studenten niets? Toen ikzelf studeerde kreeg ik idd de basisbeurs en van mijn ouders ook een beetje . Ik weet dat je toen ook iets als aanvullende beurs kon lenen en dat er zaken als inkomen van ouders meetelde . Hoe zit dat nu ? Nav discussie met zoon. Wij wonen nu in B. en daar gaat het anders. Tot 25 krijgen we kinderbijslag en kan een kind gewoon mee op de ziektekostenverzekering van de ouders. Studietegemoetkoming kan aangevraagd worden als het inkomen van de ouders onder een bepaalde grens zit ( volledige tegemoetkoming of gedeeltelijke)Kosten van ons tot nu toe voor onze student: 160 euro treinabonnement ( 12 mnd), 80 euro collegeld ( was 500 maar omdat we studietegemoetkoming krijgen gaat het omlaag), 150 meerdaagse excursie ( 4 dagen) en een 150 euro boeken en readers. Hij is dus thuiswonend .O ja de studietegemoetkoming hoeft niet terugbetaald te worden, ik weet zo gauw niet zeker hoeveel we kregen ( ik dacht een 1200 euro)

Lis@
18-04-2009 om 17:58
Aanvullende beurs
Die krijgt een student alleen maar als de beide ouders niet te veel inkomen hebben.
In ons geval krijgen onze dochters geen aanvullende beurs en wij als ouders krijgen van de IB groep een overzicht wat je (moet) bijdragen in de studiekosten.
Niet iedere ouder houdt zich aan deze regel. Het is nl geen verplichting. Helaas voor veel studenten van ouders hebben die een beetje inkomen hebben is het vaak een probleem. Je bent dan als student van ouders met weinig inkomen helaas beter af omdat je een aanvullende beurs krijgt.
Wij betalen ziektekostenverz. en we hebben een berekening gemaakt van alle kosten en wat er te kort is vullen wij aan. Onze beide dochters hebben gemiddeld rond de 500 euro aan inkomen wat ze zelf verdienen.
Hier betalen ze beide rond de 340 aan huur voor hun kamer.

Maylise
18-04-2009 om 21:35
Mamba
Werken naast de studie kan meestal wel maar niet altijd genoeg uren om jezelf te onderhouden. Mijn kinderen krijgen geen aanvullende beurs. Ik betaal dus (zoals ook de bedoeling is van de overheid) een deel van de studiekosten.
Mijn studerende kinderen wonen gelukkig niet op kamers want dat zou niet te betalen zijn. Dan zouden ze dat echt zelf moeten financieren.
Mijn dochter die derde jaars is zou wel op kamers willen maar zij zelf ziet ook in dat dit gewoon niet lukt. Ze werkt wel naast haar studie en ook redelijk betaald maar ze doet een studie met vrij veel uren (medicijnen) en bovendien wisselen roosters nogal (soms weekelijks) waardoor het lastig is om dit werktechnisch rond te krijgen. Daarnaast volg ze nog extra vakken bij een andere faculteit wat erg leuk is maar ook allemaal tijd vraagt.
Mijn oudste twee kinderen deden studies die minder tijd kosten maar ja zij deden weer twee studies dus ook dubbele belasting.
Ik vind het niet erg overigens om geld te investeren in hun toekomst. Sterker nog ik denk dat ik zelden een meer waardevolle investering heb gedaan dan hun studie geld.
Doordat ze relatief zonder financiele zorgen kunnen studeren hebben ze de kans om veel extra vakken te volgen en zich echt toe te leggen op de studie. Ze kunnen zo ook makkelijker vrijwilligerswerk doen in hun studie richting of een slechter betaald bijbaantje nemen wat wel goede ervaring geeft. Ik heb veel liever dat ze deze jaren echt in hun studie investeren.
Als het niet kan dan kan het niet natuurlijk. Ik heb mijn studie ook altijd zelf betaald maar in mijn tijd lagen de beurzen nog wel een stuk ruimer. Daarnaast had ik ook een lening.
Maylise

reina
19-04-2009 om 09:05
Werken
Ook dochter kreeg geen aanvullende beurs, zij heeft wel altijd gewerkt naast haar studie, o.a.omdat ze dat geld nodig had voor haar kamer, zij wilde niet dat wij daaraan meebetaalden, was haar verantwording vond ze. En ik vind dat je van werken ook veel leert, je doet vaak werk wat je later niet gaat doen en dat kan heel leerzaam zijn (ik heb nog steeds bewondering voor mensen die de hele week achter de kassa zitten, ik werd er destijds gillend gek van!). Soms betekent dat extra werken dat je langer over je studie doet, dat is bijv. het geval bij de vriend van mijn dochter, maar hij vindt dat geen punt, het zo snel mogelijk behalen van diploma's is zijn doel niet, ook hij leert veel van zijn diverse bijbanen ( bij o.a. banken, verzekeringen, TNT)

Maylise
19-04-2009 om 15:21
Reina
Natuurlijk leer je ook veel van werken en het is ook zeker fijn/belangrijk om naast je studie al wat ervaring op te doen op de arbeidsmarkt. Echter ik denk wel dat het hoofdoel van de studie tijd de studie moet zijn en niet het werk. Behalve natuurlijk als een duale opleiding volgt of een opleiding in deeltijd want dan speelt werk een belangrijke rol.
Ik vind het hebben van een bijbaan of werken tijdens de vakantie zeer aan te raden. Ik denk echter wel dat het woord bijbaan al wel zegt waar het om gaat. Iets wat je er bij doet. Ik heb liever dat ze tijdens de studietijd (mits ze een of meerdere fulltime studies doen) zich concentreren op hun studie. Werken kan in de tijd die eventueel overblijft maar het belangrijkste is de studie. Een beetje studie vertraging is niet erg maar gezien de kosten van college geld die elk jaar betaald moeten worden (door wie dat ook gedaan wordt) is het ook wel erg zonde om enorm veel langer over een opleiding te doen.
Mijn dochter doet een opleiding die toch al jaren gaat kosten (medicijnen) dus om nou nog studie vertraging op te lopen vind ik onnodig. Ze werkt overigens wel maar dat bouwt ze echt om haar studie heen. Soms is dat lastig. Roosters wisselen elke week en sommige weken is ze heel veel uur bezig met de studie en andere weken is er meer tijd om te werken. Ze heeft dus werk nodig wat heel flexibel is. Inderdaad werkt ze dus niet dusdanig veel uren dat ze zichzelf zou kunnen onderhouden.
Maylise

reina
19-04-2009 om 19:06
Lara
Ik weet niet of het een bewuste keus is, soms kun je niet anders dan werken naast je studie..., niet iedere ouder heeft handenvol geld, en ook niet iedere student leent maar bij, want je weet nooit of je later kunt terugbetalen, mijn kinderen ( en ook de vriend dus) gaan niet voro goedbetaalde banen, maar meer voor 'veel uit het leven halen'. Bijbanen geven je veel levenservaribg (en hij loopt ook nog stage)

reina
20-04-2009 om 09:02
Lara
Tuurlijk, maar ik zie het niet als negatief als er gewerkt wordt tijdens de studie, ik zie het als verrijking. En een bepaald soort ervaring doe je later meestal niet op, nl het werken in totaal andere richtingen dan waar je interesse ligt, zelf heb ik daar veel van geleerd (ik werkte in de supermarkt, maakte schoon op een psych inrichting, werkte met zwakzinnige kinderen, allemaal dingen de ik nooit gedaan zou hebben als ik niet gewerkt had naast school, maar waardoor ik wel veel geleerd hebt). Ik zie wel problemen met een lening, het is bijv moeilijker een hypotheek te krijgen, niet iedereen krijgt de goede baan die tijdens de studie 'beloofd' wordt etc. Ik ben blij dat mijn kinders leningloos zijn (nee, ze lenen ook niet voor een auto of bruiloft), zelf was ik niet blij met de stufi die wij beiden nog 10 jaar moesten afbetalen ( in die tijd moest de hele stufi terugbetaald worden), terwijl ons inkomen in die tijd behoorlijk laag was. Ik snap overigens dat werken naast een studie natuurlijk niet altijd kan en soms niet verstandig is, (mijn dochter was op een bepaald moment 7 dagen pw bezig met studie,stage en werk, dat vond ik echt te gek, ze wilde het zelf, maar zag ook in dat het een beetje te veel werd).