janneke
25-09-2009 om 19:05
Té gewaagd gekleed
Pffft
mijn dochter ( net 16) overrompelde me vanavond,
ze had feestje van vriend' (17) opa/oma 50jr getrouwd.
Ze draagt normaal, zwart, skinny broek, zwart t-shirt, soms met gekleurde tekst erop, zwart mutsje of pet, leuke ketting erbij,gympen
Maar vanavond, zaten wij aan het eten, dochter at niet mee, ze eet op het feest.
komt ze beneden,
leuke hakjes schoenen, niets mis mee,
zwarte legging, ook goed
leuk zwart jurkje( geleend van vriendin),heel leuk!
het jurkje is van voren uitgesneden tot het onderste van je bh, zeg maar tussen je borsten.laag Veel te laag, de achterkant in een X heel leuk, die X ,ging tot 5 cm onder de Bh.
Alleen BH eronder, Van achteren geen gezicht,vind ik maar daar niet over gevallen.
Maar wat mij het meest stoorde van voren veeeeel te bloot, daar moest mijns inziens een hempje onder, zodat het paar ienieminie centimetertjes hoger werd. 16!!
Maar ik heb eerst gezegd dat ze er heel leuk uitzag, en heel voorzichtig het idee geopeerd om een hempje eronder te doen, het groene randje van de groenzwart bh kwam er ook steeds onderheen.
Maar daar wilde ze pertinent niet van horen, en ging weg.
Ze was weg , en ik denk: ik had haar moeten verbieden om zo weg te gaan... Maar ze is al weg.
graag reactie

Inge M
25-09-2009 om 21:30
Het klinkt toch best netjes.
Het is mode om je bh te laten zien, zeker als het een mooie is met een randje in een andere kleur. Ik vind eigenlijk dat je dochter erg haar best heeft gedaan om zich aan te passen. Dat is een complimentje waard.
Op mijn werk zie ik ook vrouwen die een lage hals hebben in hun shirt maar dan wel een bh dragen die het geheel weer bedekt maakt.
Ik vind lage shirts met hele lage bh's erger.
16 is niet te jong om er sexy uit te zien.

Maylise
25-09-2009 om 22:01
Lastig te beoordelen
Ik kan het van hier uit heel lastig beoordelen of het te gewaagd is want de kleding die je beschrijft kan best leuk en sexy zijn maar het kan ook ordinair zijn.
Ik heb zelf regelmatig met de kinderen gepraat over kleding, welk effect kleding heeft op anderen of op jezelf, welke combinaties wel of niet werken, welke reacties je op kan roepen enzovoorts.
Verder vind ik dat je over het algemeen je naar de gelegenheid moet kleden. Ik vind de kleding die jij beschrijft minder geschikt voor een 50jarig huwelijksfeest van opa en oma.
Persoonlijk vind ik wel dat je kan verbieden dat ze in bepaalde dingen de deur uitgaan. Mijn oudste dochter was/is altijd leuk en netjes gekleed. Nooit enig probleem met te korte rokjes of te lage decolleté.
Mijn tweede dochter kleedt zich tegenwoordig heel leuk en netjes maar ze is inmiddels al 21. Toen ze een jaar of 15/16 was heeft ze wel een periode gehad dat ze experimenteerde met kleding en zich soms veels te uitdagend kleedde. Ik heb niks tegen korte rokjes of zo maar het gaat om hoe je het draagt en combineert en welke make up je er bij draagt. Dat wilde bij haar nog wel eens uit de hand lopen. Vooral met mijn man heeft ze toen wel aanvaringen gehad over haar stijl van kleden en we hebben haar wel eens verboden met betreffende kleding naar buiten te gaan. Dat leverde inderdaad conflicten op. Maar ergens is er een grens. Je mag heus wel experimenteren met kleding en je sexy kleedden maar als je 16 bent hoef je er niet uit te zien als een lichtekooi op weg naar haar werk.
Daarnaast vind ik de gelegenheid waar je heen gaat heel belangrijk. Een 50 jarig huwelijksfeest van een opa en oma is niet hetzelfde als en verjaardagsfeest van je beste vriendin. Wat voor de ene gelegenheid geschikt is zal dat niet altijd voor de ander zijn.
Toen mijn dochter een keer naar beneden kwam met veel make up en een super kort rokje vroeg ik wat ze ging doen. Ze had een sollicitatie gesprek voor een bijbaantje ergens. Voor welke baan dan vroeg haar broer. Ik kon het niet laten en het flipte er zo uit bij mij: prostituee.
Ze was toen wel boos op mij maar ze snapte ook wel ergens dat die kleding niet kon en heeft zich alsnog omgekleed (het ging trouwens om een baantje bij een callcenter om enquêtes af te nemen, niks onzedigs dus )
Maar om een lang verhaal even af te sluiten: ja, ik vind dat je er wat van kunt zeggen als het echt te gek is & kunt vragen/eisen om wat anders aan te trekken.
Maylise

Onyx
25-09-2009 om 22:07
Nee hoor, te groot al
Je kunt zeggen dat jij het erg diep uitgesneden vindt, maar meer ook niet. 't Is de mode idd en ze is al voorbij de leeftijd dat je iets te verbieden hebt qua kleding. Mocht het toch niet passend zijn voor de gelegenheid dan komt ze daar snel genoeg achter, door de reacties van de andere aanwezigen. Dat heeft veel meer impact dan de waarschuwingen van een "oude" moeder
Onyx

Tarole
25-09-2009 om 22:24
Goed!
Janneke, ik vind juist dat je het heel erg goed hebt gedaan. Je hebt subtiel wat gezegd, maar haar in haar waarde gelaten. Jij zet haar aan het denken, zij neemt de beslissing. Het kan best zijn dat ze na een poosje rekening gaat houden met jouw opmerkingen.

Kaaskopje
26-09-2009 om 01:13
Onyx
't Is de mode idd en ze is al voorbij de leeftijd dat je iets te verbieden hebt qua kleding.===
Tot op zekere hoogte ben ik het met je eens. Maar zolang het geld van mijn bankrekening komt vind ik toch wel dat ik in het uiterste geval mag zeggen dat ik het niet met de aankoop eens ben.

sus-anne
26-09-2009 om 08:50
Janneke
ze voelt zich lekker in haar outfit,het is mode,ze is 16 (ál 16),en jij ziet als moeder opeéns een jonge vrouw in plaats van jouw kleine meisje in haar skinny jeans met petje,dat is schrikken.
daar moet je echt aan wennen,maar verbieden? nee ,dat gaat te ver.je *kleine * meisje wordt groot,geniet er van.

Tirza G.
26-09-2009 om 12:39
Kopen is aantrekken
Als jij de kleding van je dochter betaalt, heb je er iets over te zeggen. Maar dan bij áánschaf al. Als je het hebt gekocht en ze trekt het aan, tja, dat is niet zo raar toch?
Tirza

reina
26-09-2009 om 16:08
Mode?
Het is prima als iets mode is, maar als je als moeder vind dat het te bloot of te uitdagend is mag je er best iets van zeggen, ook 16-jarigen moeten soms nog leren wat wel en wat niet kan. Ik zie soms meiden lopen (zeker toen het mode was je string boven je broek uit te laten komen) op een manier die ik echt te ver vind gaan, ook al is het 100 x mode..

janneke
26-09-2009 om 18:25
Het was gewoon te laag
Het jurkje was geleend. Het jurkje was helmaal niets maar dan ook niets mis mee. Als ik het zelf had aangehad, had ik er ook een hempje onder gedaan, iedereen had hier iets onder gedaan, of een tshirt achtig iets. het was van achteren ook te laag om daar niets onder te doen, je zag gewoon de band om je middel van de bh, als je nu alleen de bandjes over je schouders had gezien.... ws het wat anders,
en van voren ook net te laag.
Ik heb plaatsvervangende schaamte als ik denk aan die familie die dat allemaal hebben gezien....
Maar in ieder geval heel erg bedankt voor jullie reactie's
Het is ook beetje mijn hart luchten hoor!!!

Inge M
26-09-2009 om 19:56
Over de lage rug
Volgens mij is dit een verschil van smaak. Ik heb vroeger ook geleerd dat je niets van een bh mag zien. Een lage rug terwijl je de bhband ziet is niet de bedoeling.
Maar tegenwoordig zie ik dat dit wel kan. Met een blote rug heb ik zelf geen moeite. Wel zo makkelijk als niemand zich ergert aan de rug.
De voorkant kan ik wel te laat vinden, in combinatie met een lage bh. Maar dat kunnen wij op afstand niet beoordelen.
Ik vond het zelf vooral mooi dat je dochter haar best gedaan heeft om zich aan te passen aan het feest, geen skinny jeans maar een jurk.
Houd je ons op de hoogte van de reacties van de familie. Misschien was Oma wat minder blij

tonny
27-09-2009 om 14:59
Gelegenheid
Je dochter moet leren zich passend bij de gelegenheid te kleden - én passend bij haar persoonlijkheid en uiterlijjk. De één zit er met hetzelfde kledingstuk eerder 'hoerig' uit dan de ander, dat weet ik uit ervaring.
Vraag haar of haar kleding 'passend' is voor de gelegenheid.
En vraag haar hoe andere vrouwen in die familie gekleed gaan. Misschien loopt oma ook altijd met ruime inkijk rond
Maar goed, ze is weg, het feestje is inmiddels achter de rug en we zijn benieuwd naar het verhaal!
tonny