Tineke
08-09-2009 om 16:54
Tabak snuiven
Is het de nieuwste mode? De klasgenoten van mijn dochters lijken massaal te snuiven. Het gaat om een tweede klas, dus ongeveer 13/14-jarigen. De school is rookvrij, dus ook buiten mag niet worden gerookt. Maar dit lijkt ongestraft te gebeuren.
Herkenbaar?

Kari1
08-09-2009 om 19:08
Vreemd
dat dat ongestraft kan. Het valt immers ook onder middelengebruik. Of je nicotine, alcohol, cocaïne etc. nou rookt, spuit, snuift, drinkt, in een tampon stopt, het blijft middelengebruik. Daar zou school wel eens over mogen nadenken.
Tabak snuiven is niet zo nieuw, maar juist al vrij oud. Heren van stand hadden vroeger een snuifdoos op zak.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Snuiftabak
Kari

Saartje
08-09-2009 om 23:37
Nee
Hier nagevraagd maar zowel mijn 13 als 15 jarige hadden er nog nooit van gehoord.
Saar

Minet
09-09-2009 om 08:11
Heel raar
Wat snuiven ze dan? Snuffelen ze gewoon aan hun tabak dat ze later op de dag oproken? Of is er speciale snuiftabak? En snuif je dat dan echt op?
Mijn zoon staat hier net naast mij te lezen en heeft het nog niet gezien of erover gehoord op zijn school. Daar mag echter wel gerookt worden, weliswaar allen buiten onder een afdakje, dus zeer ongezellig.

Gallifrey
09-09-2009 om 09:34
Marokaanse jongeren?
Hier op school was het vorig jaar ineens hip in een groep marokaanse jongens. Ik heb me laten vertellen dat het in die cultuur nog net wat vaker voorkomt dan in Nederland. Hier is het echt iets voor héél oude mannen.

Tineke
09-09-2009 om 10:42
Nederlands
Ik durf het haast niet te zeggen, maar een 100% Nederlandse school (er wonen hier geen Marokanen en zo). De details qua technieken weet ik natuurlijk niet, maar dochters gaan een gesprekje aan met de locatieleider. Het is natuurlijk zo dat het veel makkelijker stiekem gedaan kan worden itt gewoon roken.
Ik vind het vreemd, op wiki gelezen dat het echt iets van weleer is en zeldzaam in ons land.

mirreke
09-09-2009 om 11:20
Hier ook totaal onbekend
Ik hoop ze ook niet op een idee te brengen met mijn vraag

Ellen Wouters
09-09-2009 om 14:27
Verbod?
Wat zou eigenlijk de grond moeten zijn om het te verbieden?
Een rookverbod is simpel te rechtvaardigen vanwege de overlast voor anderen. En ook redelijk eenvoudig te handhaven: roken zie en ruik je van meters afstand.
De aanschaf van (snuif-)tabak is verboden onder de 16, maar het gebruiken vziw niet.
Is het dan verboden om welk opwekkend middel dan ook te gebruiken op school? Daar zou cafeïne dan ook onder moeten vallen.
En de controle op snuiven is natuurlijk niet eenvoudig.
Begrijp me goed: ik ben tegen snuiftabakgebruik, maar ik vraag me af hoe je zoiets zou kunnen verbieden. Zeker als ik naar andere draadjes kijk waarin elke regel die de snoepconsumptie op scholen moet verminderen, op heftige tegenstand stuit. Waarom zou je wel naar eigen inzicht alles mogen eten op school, en niet mogen snuiven? Wat is het criterium daarvoor?

Mariel81
09-09-2009 om 17:52
Toevallig
Toevallig een kennis die mee ging naar een muziekfestival van de zomer had het (in Engeland) bij zich. Snuiftabak met pepermuntsmaak. Beetje modieus, niet echt serieus was het in zijn geval.
Of je het zou moeten verbieden weet ik niet. Ik had er geen last van, en ben ontzettend overgevoelig voor rokers bijvoorbeeld.
Mariel

Kari1
09-09-2009 om 20:58
Ellen
"ik vraag me af hoe je zoiets zou kunnen verbieden" Dat geldt dan ook voor alcoholgebruik boven de 16. Toch mag dat ook niet op school, ook niet als je er anderen geen overlast mee bezorgd (door stomdronken te worden b.v.).
"Waarom zou je wel naar eigen inzicht alles mogen eten op school, en niet mogen snuiven? Wat is het criterium daarvoor?"
Een soort huisregel? Dat het gebruik van verslavende middelen in school/op het plein niet is toegestaan?
Kari

Ellen Wouters
09-09-2009 om 21:57
Kari
Zou zomaar kunnen hoor, maar ik ben gewend geraakt aan studenten die met een vergrootglas boven het reglement zitten en het uiterste uit elk regeltje zouden halen .
Dus vandaar dat ik dan denk "Pietje Puk (zo'n student dus) zou hier gehakt van maken, want cafeïne mag wel en is ook verslavend".

Kari1
10-09-2009 om 14:30
Verslavend
Ik vraag me af of Pietje Puk met dat vergrootglas dan z'n gelijk haalt, want cafeïne hoort niet tot de verslavende stoffen maar nicotine wel.
http://www.koffieengezondheid.nl/content/index.php/Gewenning-geen-verslaving/
http://www.jellinek.nl/informatie_en_advies/vraag_en_antwoord/vraag/304
En ik kan me voorstellen dat een school van dat soort huisregels mag opstellen. Als leerling heb je je daar dan aan te houden. Wil je het anders, dan een andere school met andere huisregels zoeken. Of is dat niet zo?
Kari

Ellen Wouters
10-09-2009 om 19:39
Hihi
Kari,
volgens de site van de koffieverkopers is cafeine niet verslavend, volgens de site van Jellinek is cafeine matig verslavend.
Vind jij de koffieverkopers in deze materie betrouwbaarder dan de Jellinek?
Hoe dan ook, het is wat mij betreft niet zo belangrijk of cafeine wel of niet verslavend is, maar meer dat de Pietje Puk die ik ken wel eens behoorlijk lastig zou kunnen zijn in het aanvechten van de huisregels. En bij alle matig opwekkende middelen (cafeine, tabak, bepaalde medicijnen, energiedrankjes) die geen overlast voor anderen veroorzaken zou het wel eens lastig kunnen zijn de grenzen te bepalen.
De Pietje Puks waar ik mee te maken heb die gaan niet naar een andere school, maar die vechten door tot aan het hoogste beroepsorgaan om gelijk te krijgen. MAar die hebben dan ook politieke ambities en willen zich in de kijker vechten. Misschien dat er daarvan op een doorsnee middelbare school iets minder rondlopen dan op het hbo .

Kari1
11-09-2009 om 11:25
Koffieverkopers
zou ik niet willen hanteren als betrouwbare bron, nee. Ik bedoelde meer de WHO en de DSM-criteria, zoals die op de site genoemd worden. ("Volgens de WHO-definitie is cafeïne dan ook geen drug waar men aan verslaafd kan raken. Ook de American Psychiatric Association heeft een vergelijkbare definitie als de WHO opgesteld, de DSM-IV. Hieruit blijkt ook dat cafeïne niet voldoet aan de criteria voor verslaving aan drugssoorten (DSM IV, 1998").
Of de jellinek nou echt een andere mening is toegedaan, kweeenie. Ze zijn een beetje vaag, aan de ene kant vertellen dat er bij cafeïne geen echte lichamelijke en/of geestelijke afhankelijkheid ontstaat zoals bij verslavingen, aan de andere kant noemen ze het wel, vanwege de bijwerkingen bij overdosering en de klachten bij stoppen na heftig gebruik, "slechts matig scorend op de criteria van verslaving". Daarmee een ander standpunt innemend dan de WHO.
We kwamen hierop vanwege de vraag of een school leerlingen zou kunnen verbieden tabak te snuiven binnen schoolgrounds. Ik denk van wel, net zoals ze kunnen verbieden om tabak te roken of alcohol te drinken. Een school kan daar huisregels van maken: geen verslavende middelengebruik toegestaan. Volgens mij is dat vrij gangbaar. Als ze dan in die regel ook aangeven dat ze uitgaan van de WHO-definitie, dan kan er toch van een kopje koffie blijven worden genoten.
Als je studenten hebt die tot het gaatje willen gaan dan zal er altijd wel wat te muggeziften blijven natuurlijk, t.a.v. somige medicijnen ofzo. Hoe is dat op hbo's met alcohol, dat mag ook gewoon op school worden gebruikt?
Kari

Ellen Wouters
11-09-2009 om 12:14
Muggeziften (ot)
"Hoe is dat op hbo\'s met alcohol, dat mag ook gewoon op school worden gebruikt?"
Eerlijk gezegd, ik had geen idee wat de regels bij ons waren, ik heb het reglement er eens op nageslagen. Alcohol mag niet worden gebruikt op school, afgezien van bijzondere evenementen. Wat niet wegneemt dat zowel studenten als de directeur wel eens de ochtend na een gala dronken op school zijn verschenen. Er staat namelijk niks over onder invloed zijn .
"Als je studenten hebt die tot het gaatje willen gaan dan zal er altijd wel wat te muggeziften blijven natuurlijk, t.a.v. somige medicijnen ofzo"
Dat hou je, en dat maakt het stellen van regels ook soms lastig. Het wordt hier wat offoptic trouwens, maar hou je de regels heel globaal, dan is er van alles te verzinnen wat ongewenst is, maar waarvan niet expliciet in de regels staat dat het verboden is.
Dat is dan ook waar we wel eens last van hebben gehad: gedrag (denk aan gedoe met tentamenopgaven en -antwoorden) waarvan iedereen weet dat dat niet volgens de bedoeling van het reglement is, dat het ongewenst en tegen de geest is, maar ja, het staat er niet zo, dus de student kreeg gelijk. En maak je de regels heel specifiek, dan krijg je weer een overdreven wetboek, en het kan ook niet de bedoeling zijn dat je een dik boek nodig hebt om het gedrag op een school te regelen.

Kari1
11-09-2009 om 13:34
Emma
de link is denk ik alleen het snuiven. Nicotine is op die manier (gelukkig) een stuk minder verslavend dan cocaïne. Gezond is het allebei niet.
Overigens zou er best een punt kunnen zitten in wat Tina zegt. Als roken tijdens de ramadan niet mag maar snuiven wel, dan kan ik me voorstellen dat moslims hun toevlucht nemen tot snuiven voor hun nicotine-intake. Beter iets dan niets. Een nicotinepleister zal overigens ook wel mogen denk ik.
Kari