Polletje Piekhaar
24-04-2013 om 10:22
Tanden poetsen puber...
mijn zoon (14 jaar, ADHD)poetst binnen 3 sec. zijn tanden, gelukkig doet hij het soms wel langduriger/beter. Wat ik ook uitleg, vertel over tanden en gebit; hij doet het meestal slecht. Hij doet het alleen goed als ik er naast sta en aanwijzingen geef.Stimuleer, eigenlijk. Uiteraard geeft dat wrijving want dat wil hij natuurlijk niet.
Gisteren waren we bij de tandarts. Zij heeft wederom geconstateerd dat hij slecht poetst enstuurt hem door naar een mondhygieniste. Die gaat hem extra sturing geven, en hopelijk neemt hij het dan wel aan. Maar veel hoop heb ik er eigenlijk niet op.
Ik weet niet zeker of ik ook nog moet gaan betalen voor de mondhygieniste: tandartskosten worden vergoed tot 18 jaar, maar deze kosten?
Iemand ervaring met het stimuleren van tanden poetsen ondanks het dwarse pubergedrag?
Kom maar niet aan met 'wacht maar tot hij verkering heeft' want dat helpt geen barst: dat heeft hij namelijk al... ☺

Griet
24-04-2013 om 11:07
De rekening
Ongeacht of de verzekering wel of niet betaald heb ik mijn toen 13 jarige puberzoon vertelt dat de volgende keer hij zelf de rekening van de mondhygiëniste mocht betalen. Dat samen met het nare gevoel van tandsteen verwijderen, bloed in de mond door ontstoken tandvlees, een extra keer in de stoel moeten plus een preek van de tandarts heeft geholpen (samen met dagelijks herinneren, maar ik controleer niet). Maar dit zijn allemaal dreigementen en sancties op langere termijn, dus ik weet niet of je hiermee een ADHD-er aan het poetsen krijgt. Wellicht straffen en belonen in een lik op stuk regeling hem kan helpen. Er zijn elektrische tandenborstels die aangeven als er 2 minuten gepoetst is,(bijvoorbeeld de eenvoudigste van Oral. Dan heeft hij al de timer en hoeft hij "alleen" de discipline op te brengen om het ook echt te doen.

Merel
24-04-2013 om 16:23
Rondlopen en poetsen?
Mijn man gaat het liefste in de woonkamer zitten met zijn tandenborstel, want dan poetst ie langer dan dat hij bij de wasbak blijft staan. Beetje rondlopen, wat kijken op tv of computer. Is dat iets voor hem misschien? Moet je wel een 'nette' poetser zijn, want ik heb ook wel eens iemand zijn tanden zien poetsen terwijl het schuim zijn mond uit droop (hij moest daardoor wel bij de wasbak blijven staan) zelf hebben wij (ik, man en kinderen) hier geen last van.

Brianna F
24-04-2013 om 16:56
Elektrisch?
Mijn dochter poetste ook dramatisch slecht, tot ze elektrisch ging poetsen. Wel eentje met timer. Die geeft elke 30 sec. een signaal en na 2 minuten stopt tie er een tel mee. Dat was voor haar het teken dat ze lang genoeg had gepoetst.
Dit was trouwens op aanraden van de tandarts.

Annet
24-04-2013 om 19:03
Hier ook electrisch met per 30 sec een signaal
Het signaal geeft aan dat je van kant moet wisselen. Zo weet je zeker dat je overal komt.
Werkt perfect!

skik
24-04-2013 om 23:59
Tandplakverklikker
Zo'n waarschuwing bij de tandarts is één of twee keer per jaar, dat beklijft niet. Dan gaat hij misschien even wat beter poetsen, maar die motivatie is hij vast zo weer kwijt. Later rotte tanden is veel te lange termijn voor je zoon. Tandplak zie je nauwelijks, het gaat heel geleidelijk. Behalve gemopper van ouders en tandarts merkt hij de consequenties van slecht poetsen nog niet.
Als je je zoon na het tandenpoetsen een tandplakverklikker geeft, kan hij zien of hij goed gepoetst heeft of niet. Zo kan je oorzaak en gevolg zichtbaar maken, dat is voor een puber met korte termijn politiek veel effectiever denk ik.
skik

Polletje Piekhaar
26-04-2013 om 11:24
Ja pilletjes tandplak
Daar heeft mijn zoon dus een gruwelijke hekel aan. Moet ik daar weer het conflict over aangaan. Maar die tandenborstel met 30 sec. signaal zou wel eens iets voor hem kunnen zijn. Want dan heb je namelijk structuur in het tandenpoetsen en steeds een afzienbaar tijdsbestek.
Goed idee, bedankt!!

xarian
26-04-2013 om 14:23
Zo gaat het hier
Hier thuis forse ADHD en natuurlijk is tandenpoetsen een drama.We heeb nu de ochtendpoets en de avondpoets. 's ochtends doe ik het (ja echt) want hij gaat niet eerder de deur uit dan dat zijn tanden schoon zijn. Dan komt ie maar te laat op school. Nu we dit z'n tijdje doen is hij er content mee. . .snel klaar en in 1 keer goed.
In de namiddag (het is niet anders) doet hij zelf zijn avondpoets. Is het niets schoon dan nog maar eens... Soms vraagt hij of ik het doe en dan is dat goed.
Na het poetsen mag hij om 17.00 achter de comp en anders niet.
Dit werkt bij ons erg goed, geeft structuur.

Knutselkei
30-04-2013 om 18:48
Wij hadden ze een keer van de drogist maar....
hou er rekening mee dat je wel roze randen om je tanden kan hebben of ietwat roze gloed, dus ik zou t niet doen net voor ze naar school gaan

Tango
01-05-2013 om 20:42
Verklikkers(ot)
Hier heeft man ook van die tandplakverklikkers gekocht bij de drogist. Er zit echter een zeer vage gebruiksaanwijzing bij in het engels. Hoe gebruik je die dingen nou precies? Doe je ze even in je mond na het poetsen en spuug je ze daarna uit? En hoe lang dan?

Rosa van der Zanden
01-05-2013 om 23:09
Poetsen
Dan kauwen op zo'n ding. Ongeveer een halve minuut en door je hele mond laten bewegen. Spugen, spoelen, wasbak schoon maken (anders krijg je het er niet meer uit) en dan je tanden bewonderen. Roze plekken napoetsen.
Rosa van der Zanden

P
02-05-2013 om 10:37
Oja
En doe het voor de zekerheid de avond voor een dag dat hij niet moet werken, soms zie je het 's ochtends nog zitten die rode troep.