Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
nestos

nestos

04-12-2009 om 01:39

Te klein(?)

Onze dochter, 14 jaar meet slechts 1.50. De lengte van de ouders is 1.90 resp 1.69. Volgens de "regeltjes" zou ze dus dik 1.70 moeten worden. Ze is onderzocht en er zijn geen "afwijkingen" geconstateerd. Artsen staan ook voor een raadsel. Is er iemand die ervaring heeft met het toedienen van groeihormoon op "latere" leeftijd?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Groeien

Wat meetelt bij een meid is op welke leeftijd ze voor het eerst ongesteld is geworden. Vanaf die tijd groeien ze langzamer.

Er is een mogelijkheid om, als dat nog niet gedaan is, een foto van haar hand te maken om te kijken of haar groeischijven al bijna dicht zijn. Als dat niet het geval is, kan je ervan aan dat ze nog een stuk langer gaat worden!

Sancy

Sancy

04-12-2009 om 09:04

Formule en statistieken

Als ik me niet vergis is de formule voor het "voorspellen" van de lengte van je dochter (lengte vader + lengte moeder - 13) :2 +3. Dat zou betekenen dat je dochter een verwachte lichaamslengte zou hebben van 1.76 meter, maar er zit een marge in van +/- 9 cm, zo uit mijn hoofd. Dit kan dus betekenen dat zij zou uitkomen op een lengte tussen 1.67 en 1.85 m. Maar formules en statistieken zeggen niet alles, het zijn benaderingen en de natuur kan grilliger zijn dan een wiskundige formule.
Er zijn bovendien nog andere factoren die effect hebben op de uiteindelijke lengte, zoals wanneer de eerste menstruatie is (geweest) en doorgemaakte ziektes in de kindertijd. Eigenlijk is er dus weinig zinnigs over te zeggen, zeker niet als je er geen studie voor gevolgd hebt.
Ik vraag me af waarom je schrijft waarom de artsen "voor een raadsel" staan? Als er geen afwijkingen zijn geconstateerd lijkt mij dat er geen probleem is? En waarom vraag je naar ervaringen met groeihormonen op latere leeftijd? Ervaart je dochter problemen door haar lengte?

Jaymza

Jaymza

04-12-2009 om 10:16

Later groeien

Sommigen groeien pas later. Ik ken 2 "kleintjes" die uiteindelijk zelfs extra lang werden. Dus alles is niet verloren.

Jaymza

Klein?

Is je dochter al uitgegroeid? Mijn dochter is 8 cm langer en 7 jaar ouder inmiddels dus wel echt uitgegroeid. 1.58m is niet groot maar ook niet hinderlijk klein. Een paar centimeters erbij, wie weet. Voeding kan van invloed zijn op de groei. Doktoren kunnen een schatting maken van haar uiteindelijke lengte.

Primavera

Primavera

06-12-2009 om 18:44

Groeihormoon alleen zin bij groeihormoontekort

Hallo Nestos,
Wat voor een onderzoeken heeft je dochter precies gehad?
Je vraagt naar ervaring met groeihormoon op latere leeftijd, maar dat heeft alleen zin als er een tekort aan groeihormoon is en er nog ruimte voor groei is wat groeischijven betreft. Als je geen tekort hebt wordt je er namelijk echt niet langer door, hoogstens wat gespierder.
Is er een radiografie van de hand van je dochter gemaakt? Wat was haar botleeftijd?
De meest bekende oorzaken voor groeistoornissen waar wat aan te doen is zijn groeihormoon tekort, schildklierhormoon tekort en coeliakie. Schildklierhormoon is het makkelijkst te meten met eeneenvoudige bloedafname.
Voor groeihormoon zijn er laboratoriumtesten die samen met de handfoto een aanwijzing geven, maar je krijgt alleen zekerheid (en groeihormoon) als er vervolgens een groeihormooncurve wordt gemeten na stimulatie van de cellen met de één of andere stof die de aanmaak tot groeihormoon aanzet.
Coeliakie is het lastigst om vast te stellen, omdat bloedtesten ook negatief kunnen blijven ook al heb je het wel. Alleen een darmbiopsie kan uitsluitsel geven.
Groeten Primavera

Groeihormonen

Persoonlijk zal ik altijd hormonen in welke vorm dan ook afraden als het niet écht medisch noodzakelijk is.
Waarom gaan 'dokteren' met een blijkbaar gezond kind?
Omdat ze niet voldoet aan de verwachtingen van lengte?
Het hoort gewoon bij haar, zo ís ze. Mijn zoon (17) is 1.99 daar is hij niet altijd even blij mee, hoe vaak die te horen krijgt Wat ben je lang Jij blijft ook groeien ipv Hé hoe gaat het met je, alsof dat het enige is wat hij ís die lengte. Maar een probleem nee dat is het niet, dat kan je er wél van maken natuurlijk.

Primavera

Primavera

08-12-2009 om 12:20

Blijkbaar gezond?

Nelly, als een kind significant afwijkt van de verwachte lengtegroei is het heel verstandig om te gaan onderzoeken waarom dat zo is. Soms kan dat namelijk het enige symptoom zijn van dat er iets aan de hand is zoals coeliakie. Ook al heb je verder geen klachten, 20 tot 30 jaar gluten eten, terwijl je er eigenlijk niet tegen kan leidt tot significant verhoogde kans op bepaalde vormen van darmkanker en andere ellende.
Een steeds verder afbuigende curve kan verder nog veroorzaakt worden door Crohn, in zeer zeldzame gevallen een hersentumor of genetische oorzaak, zoals bijv. Turner bij meisjes.
Op http://www.cbo.nl/Downloads/392/lichaamslengte.pdf wordt het hele stappenplan bij vermoede achterblijvende lengtegroei uitgelegd.
Daarin wordt bovendien ook nog eens onderstreept wat de psychische problemen kunnen zijn van een te geringe lengte. Ik heb daar enige ervaring in omdat ik twee zoons heb met groeihormonen tekort. Het is uitermate frustrerend als je continu tegen dingen aanloopt waarvan je bent uitgesloten door je te geringe lichaamslengte. Sport wordt in leeftijdsgroepen onverdeeld, leuk hoor als je vanwege te korte beentjes en armen altijd achterblijft. Nooit gevraagd te worden om een partijtje te voetballen, want je bent te klein. Kleding, fietsen en andere zaken worden altijd versiert met wat voor die leeftijd passend gedacht wordt en dan krijg je dus dat je het als 6-7 jarige nog steeds met Whinney-the-Pooh moet doen, wat inmiddels als uitermate kinderachtig wordt gevoeld, maar de dingen met bijv. Spiderman, die de hele klas draagt zijn er niet in jouw maat of grootte. Met partijtjes en (pret)parken telkens naar de 'babyafdeling' te worden gedirigeerd omdat je de minimumlengte niet haalt. Constant niet als vol worden aangezien, omdat mensen die je niet kennen je veel jonger inschatten: "Goh, is hij al 6? Ik dacht dat hij 3 was". "Ja, z'n botleeftijd is 3, maar mentaal is hij echt 6."
En dat allemaal alleen omdat er in de hypofyse een stukje zit, wat zich op een één of andere manier niet ontwikkelt heeft en geen groeihormonen aanmaakt. Als iemand diabetes hebt is het normaal om de missende insuline in te spuiten. Als iemand hypothyreoïdie heeft is het normaal om het missende hormoon met tabletten in te nemen, maar als je groeihormoon mist, zou je je daar maar in moeten berusten? Waarom? Medisch gezien mist er iets en met de tegenwoordige wetenschap is dat vrij safe aan te vullen.
Sinds mijn kinderen groeihormoon krijgen en weer een 'normale' lengte hebben is hun levenskwaliteit met sprongen vooruit gegaan.
Ik weet niet of de dochter van Nestos iets mankeert en ze daarom kleiner is dan verwacht of dat ze genetisch gewoon een bouwplan voor een kleinere lengte heeft. 1.50m op 14-jarige leeftijd is niet zo klein dat er automatisch iets aan de hand moet zijn, maar ik vraag me wel af wat ze nou precies wel of niet onderzocht hebben.

Zeggen dat een jongen die langer is dan gemiddeld ook zijn problemen heeft slaat natuurlijk nergens op. Alsof ik een ongewild kinderloos stel zou verkopen dat veel kinderen hebben toch ook zijn moeilijkheden heeft. Mijn oudste zoon had met 6 jaar en 1,04m zijn hart aan basketbal verpand, daar moet je dan echt bij aankomen met het verhaal dat het toch ook vervelend is dat je met 1,99 als "hé lange" wordt aangesproken...
Groeten Primavera

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.