Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Ano

Ano

28-10-2012 om 09:51

Te streng/beschermend?

Vlak voor middernacht een verzoek van onze 14-jarige dochter: 'willen jullie me morgenochtend op tijd wakker maken, want ik ga naar een plaats aan de andere kant van het land (ze noemde een naam, maar uit privacy-overwegingen laat ik die even weg)'

Een vragenvuur vanuit onze kant volgde: wat ze daar ging doen ('een' vriend bezoeken), hoe ze van plan was te gaan reizen (per trein, ze had een paar weken geleden al een voordelige dagkaart aangeschaft), wat de plannen voor de dag waren (dat wist ze nog niet precies) en tot slot de vraag hoe het nou precies zat met die vriend, aangezien we de jongen in kwestie niet kennen, sterker nog: we hebben nooit eerder van zijn bestaan gehoord.

Ze blijkt hem te kennen van een cursus, die ze afgelopen zomer heeft gevolgd. Hij was daar ook, logeerde toen bij familie in onze woonplaats. Ze heeft hem vier keer gezien en daarna het contact voortgezet via Whatsapp en is verliefd op hem geworden (het klinkt nu wellicht als een spontaan verhaal, het kostte aardig wat moeite om dit uit onze dochter te krijgen). Wij reageerden niet enthousiast. We kennen de jongen in kwestie niet en weten niet meer van hem dan dat hij een treinreis van twee uur verderop woont. Ons voorstel was dan ook om de jongen te vragen deze kant op te reizen, haar op te laten pikken (zodat we even een korte indruk van hem krijgen) en vervolgens gezellig naar de film te gaan, of iets dergelijks. Ze overlegde en het bleek onmogelijk. Treinkaartje zou te duur zijn (ook na ons voorstel om hem een enkeltje te laten betalen en de reeds aangeschafte dagkaart in te zetten voor de terugreis), hij kon op dit late tijdstip niet meer met zijn ouders overleggen (dat heeft dochter voor gisteren ook niet met ons gedaan), kortom: het zal er niet van komen vandaag.

En nu toch een dubbel gevoel: mijn dochter laten afreizen naar een totaal onbekende jongen aan de andere kant van het land vind ik geen goed idee. Bij het in de weg zitten van haar afspraakje vraag ik me af of we te streng zijn. Zij vindt van wel, maar legt zich er mokkend bij neer. Het komt de sfeer niet ten goede. Ik heb haar uitgelegd dat ze met wat meer openheid meer zal bereiken. Had ze dit een week tevoren met ons besproken, dan hadden we mee kunnen denken. De dagkaart op kunnen sturen naar de andere kant, zodat hij hierheen kon reizen. Of haar kunnen adviseren een afspraakje met hem te maken wanneer hij zijn familie in onze woonplaats komt opzoeken.

Wat zouden jullie doen? Je kind gewoon laten gaan, zonder te weten waar ze precies terechtkomt en vertrouwen op haar gezonde verstand en een goede afloop? Of jullie ermee bemoeien en bijsturen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

28-10-2012 om 10:04

Hoe kan dat toch

Waarom denken 13/14-jarige meisjes toch dat ze meer succes hebben als ze een verzoek onverwacht en accuut bij je neer gooien? Dat merk ik hier ook vaak, terwijl ze toch onderhand moet weten dat ik de meeste (nieuwe) dingen altijd even op me moet laten inwerken en doorkoken.
Ik zou haar laten gaan. Wel de telefoon mee, en bellen na aankomst en als ze weer vertrekt. En natuurlijk op een normaal tijdstip weer thuis want morgen is het gewoon een schooldag.

mama 5

mama 5

28-10-2012 om 10:11

Absoluut niet

Hier zou mijn dochter van 16 het niet eens mogen. Ze mag best met iemand afspreken aan de andere kant van het land. En ze mag er ook naar toe met de trein. Maar niet op deze manier.
Het feit dat zij er geheimzinnig over zou doen, zou voor mij al een argument zijn, om te denken dat het niet te vertrouwen is. Als het te vertrouwen was, zou ze er ook eerlijk en open over kunnen praten, over die jongen.
En als ze mij voor het blok zetten, reageer ik als een blok. Nee dus.

Ik vind je zeker niet te streng

Je verbiedt geen contact tussen je dochter en de jongen, je staat open voor een goed gesprek en alternatieven hoe je haar tegemoet kan komen. Haar vraag was gewoon erg op de korte termijn en het was voor vandaag niet echt op te lossen. Ik zou mijn 14 jarige ook niet graag laten gaan naar een voor mij wildvreemde jongen. Dat contact komt er nog wel, je staat niet direct hun verliefdheid in de weg, voor vandaag moet ze dan maar even mokken.
Ze is 14 en natuurlijk vindt ze je te beschermend met je verbod, het is een puber. Maar er is helemaal niets mis met beschermend zijn en later beseft ze dat ook. Je klinkt zeker niet tè beschermend of tè streng.

Jip

Jip

28-10-2012 om 10:32

Natuurlijk niet.

Ik zou mijn dochter op deze manier ook zeker niet laten gaan en vindt dat je goed gehandeld hebt. Ze moet (net zoals de meeste pubers) maar leren dat je met meer openheid veel meer bereikt.

Goed gedaan hoor

Als ze dit eerder had aangekaart had je je een beetje kunnen informeren. Bijvoorbeeld door de ouders van de jongen te bellen. Dat zouden mijn dochters overigens vreselijk hebben gevonden . Maar 14 is erg jong en je hoort helaas te vaak enge verhalen om dit zomaar goed te vinden.

Vic

Vic

28-10-2012 om 11:17

Hmmm

Ik ben de enige die zegt dat ze wel zou kunnen gaan. Zelfs mijn bloedeigen 13-jarige puber vindt dat ik haar niet zou moeten laten gaan in die omstandigheden (net gevraagd). Ik zou dat dus wel gewoon doen, ze zou van mij ook mogen winkelen in een stad een uur verderop, dus aan de afstand ligt het niet. En ze kent die jongen.
Maar goed, meeste stemmen gelden, dus je kunt het beter niet doen

Ano

Ano

28-10-2012 om 11:51

Stemming

Nog wat mokkerig ontwaakt vanmorgen, waarna we er nog even over hebben gekletst (nouja: ik kletste, zij mokte). Weer een uurtje later nog even de 'awkwardness' van het praten over verliefdheden met je ouders besproken. Haar conclusie: ze deed wat spastisch en er valt over dit soort dingen best met ons te praten. Levert meer op ook. Ze gaat -in overleg- bekijken wanneer en hoe de date binnenkort wél doorgang kan vinden. De stemming is bijgedraaid.
Over stemming gesproken: zonder de niet-laten-gaan-meerderheid had ik haar ook hier gehouden. Ik voel een format voor een nieuw tv-programma opkomen . Bedankt voor jullie reacties.

Maylise

Maylise

28-10-2012 om 13:43

Inderdaad

Van mij zou het onder deze omstandigheden ook niet mogen.Op zich mogen ze op hun 14de best met de trein ergens heen. Echter ik zou het ruim van te voren willen weten, zeker niet pas de avond van te voren en het zou zeker niet als een mededeling gebracht worden.

In dit geval zou ik voorstellen dat die jongen eerst maar eens hier komt. Dat lijkt me een stuk galanter dan het meisje naar jou toe te laten komen. Ik zou hem eerst eens willen ontmoeten. Als dat niet mogelijk zou zijn dan zou ik mijn dochter daar niet alleen heen laten gaan de eerste keer maar een oudere broer of zus meesturen. Moeten die natuurlijk wel voorradig zijn maar ik zou haar niet alleen laten gaan in elk geval.

Marieke

Marieke

28-10-2012 om 13:58

Afspraken maken over vragen stellen

Aangezien je de moeder bent van een ondernemende 14 jarige zal dit de laatste verrassing niet zijn die zij je bezorgd.

Ik heb met mijn dochter afspraken gemaakt over de manier waarop zij haar verzoeken indient, wil het kans van slagen hebben.
-op een redelijk tijdstip. Ik heb geen zin in zware discussies 's avonds als ik eigenlijk op weg naar bed ben, als ik net de deur uit moet.
-kaartjes gekocht zonder overleg houden een risico in. Het is haar geld en voor mij maakt het niet uit dat zij al geld heeft uitgegeven en ik het een slecht idee vind
- verder weg, later en langer weg, of nieuwe avonturen dienen altijd eerst besproken te worden
- ik wil altijd het hele plaatje horen. Zij had de strategie om pa te vragen voor vrijdagavond en weken later mij voor zaterdagavond en dan hadden we allebei ja gezegd. Die vlieger gaat niet op, als zij niet het hele verhaal verteld dan wordt het alsnog nee. Bij de hele zaterdag en zondag weg mag ze eerst vertellen wanneer zij haar huiswerk maakt. Ik hou ook haar agenda niet bij, dus het is haar verantwoordelijkheid om mij het hele verhaal te vertellen.

Zelfde vraag

Maar tijdiger kreeg ik van mijn zoon op die leeftijd. Ik heb hem voorgelegd dat ik of met hem meega dan ga ik intussen naar een vriendin die daar woont of winkelen of dat hij dan eerst naar die vriendin gaat en daar op kan terugvallen als er iets is. Uiteindelijk is het niet doorgegaan. Ik wil de initiatieven van mijn kinderen niet blokkeren maar wel dat het veilig voor ze is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.