wendelien
27-10-2011 om 09:01
Tegemoetkoming scholieren
Misschien kennen jullie die, misschien ook niet. Wij waren er in elk geval niet van op de hoogte. Als je kind 18 wordt, houdt de kinderbijslag op en moet er een ziektekostenverzekering worden afgesloten. Nu blijkt dat er een tegemoetkoming scholieren bestaat die leerlingen kunnen aanvragen via de ib-groep als ze nog voortgezet onderwijs volgen.

Brianna F
27-10-2011 om 11:31
Ken het
Dochter hier heeft dat anderhalf jaar lang gekregen en het ironische is; het is hoger dan de basisbeurs.

Petr@
27-10-2011 om 11:54
Waar?
Hier ook een 18 jarige die nog op de Havo zit dus ben benieuwd waar dat kan!

Fiorucci
27-10-2011 om 11:59
Klopt
http://www.ib-groep.nl/particulieren/studiefinanciering/tegscholieren/tegemoetkoming_scholieren.asp
En je kind heeft wwarschijnlijkook recht op zorgtoeslag, ivm die ziektekostenverzekering:
www.zorgtoeslag.nl

Petr@
27-10-2011 om 11:59
Gevonden ))
En particulier onderwijs valt er waarschijnlijk niet onder. Ga maandag meteen eens informeren bij het Luzac.

Chiquita
27-10-2011 om 16:33
Ben maar blij
dat je dus niet in het buiteland woont: geen kinderbijslag, geen zorgtoeslag (maar er wordt wel flink voor ziektekostenverzekering ingehouden terwijl je zelf niet eens een verzekering kan kiezen), geen tegemoetkoming scholieren, geen openbaar vervoerkaart.
Terwijl die kinderen ook gewoon nederlanders zijn, die geld kosten en willen studeren ..

Shonagh
27-10-2011 om 22:00
Och chiquita
Ik vind dit wel een beetje een zure reactie, al begrijp ik je wel. Mijn kinderen horen ook jaloers de verhalen aan van hun neven en nichten over OV kaarten en studiebeursen, maar ja dan hadden we maar in NL moeten blijven ;o)

Tirza G.
28-10-2011 om 11:19
Studeren
Hier vandaan (Zeeland) is het bijv. heel aantrekkelijk om in Belgie te studeren. Niet zozeer vanwege de inhoud van de studie, maar vooral vanwege de financien. Het collegegeld is stukken lager, de boeken zijn goedkoper, de kamerhuur is laag en het OV is spotgoedkoop. Dus tja. Het is overal wat.
Tirza

Brianna F
28-10-2011 om 12:31
Tirza
Dat is ook de reden dat mijn dochter haar 2e masterstudie in belgie gaat volgen. In Nederland is het niet te betalen, vanwege de boete die erop zit. (Studeren schijnt bestraft te moeten worden)

Chiquita
31-10-2011 om 12:39
zo lang ben ik nog niet weg uit NL, je kunt precies uitzoeken wat je moet betalen aan belastingen, zorgverzkering, wat men in NL allemaal krijgt.
Zoals iemand schreef: 'Toen ik in NL woonde vond ik alle voorzieningen enz ook heel gewoon, als je er niet meer woont, besef je pas hoe goed het allemaal geregeld is.'

Mirlo
31-10-2011 om 18:35
Vergelijken
Chiquita, in Spanje heb je weer andere leuke dingen: 1000 zonuren en 8 vakantie dagen meer per jaar, je gaat gemiddeld eenn jaar eerder met pensioen en wordt nog een jaar ouder ook. Zowel Spanje als Nederland zijn prettige landen om te wonen vogens de uSwitch Quality of Life Index: http://www.uswitch.com/news/money/uswitch-quality-of-life-index-uk-is-the-worst-place-to-live-in-europe-900002286/
De tabelletjes om te vergelijken staan onderaan.