Zonnig77
11-09-2025 om 15:53
Telefoon mee naar bed
Lieve mensen, even jullie mening en ervaring gevraagd.
Mijn jongste zoon (15, adhd) heeft het momenteel niet altijd even makkelijk -welke puber wel- en zoekt veel ruzie thuis. Eén onderwerp waar iedere avond gedoe over is: telefoon wegleggen. Ik wil dat hij deze om 22.00/22.15 uur beneden legt. Niet mee naar bed, dat is de regel (1 van de weinige regels die ik heb).
Ik vind dat zijn hersenen en zijn lijf genoeg slaap en rust nodig hebben. Hij zit al úrenlang per dag op dat apparaat, er komen altijd wel berichten binnen en geeft teveel afleiding, vooral tiktok...
En hij is dit jaar al blijven zitten in 3 tl, ik wil het niet hebben. Ik wil hier consequent in blijven, al ben ik geneigd om het wellicht in het weekend wel toe te laten. Om toch een beetje tegemoet te komen ofzo. En dan nog eens kijken als hij zijn best gaat doen op school en voldoendes haalt na de toetsweek.. Ik vind het lastig. Hoe gaan jullie hiermee om? (ik zou mijn zoon nog niet bestempelen als een verantwoordelijk type...)

Caroline80
11-09-2025 om 20:39
Dan ben ik wel heel streng. Bij mijn dochter van 15 staat de telefoon op bedtijd stand op 21.30 op schooldagen tot 7.30. Dan kan de telefoon niet gebruikt worden. Telefoon gaat gewoon mee naar boven, omdat hij als wekker gebruikt wordt.

SuzyQFive
11-09-2025 om 22:59
Je kan ook schermtijd instellen op een telefoon. Met family link bijvoorbeeld of als jullie iphones hebben kan je via gezin ook de telefoon instellen op je eigen telefoon.
Je kan dan precies aangeven of alles uit moet en de telefoon geblokkeerd of dat bepaalde apps nog wel mogen. Zo zou je de muziekapp (spotify/apple music) nog wel kunnen laten gebruiken. Wekker/klok kan altijd gebruikt worden.
Hier heb ik alle games en socials uitgezet, muziek wel aan en telefoon ook. En van zondag tm donderdag staat ie op apparaatvrije tijd van 21:30 - 6:30 en in het weekend staat ie niet beperkt.
Dit geldt voor alle apparaten die met de apple ID zijn verbonden.

Kimdekim
11-09-2025 om 23:10
Je kent zelf je kind het beste. Dus je zal zelf goed aanvoelen wat werkt. Ik persoonlijk heb het voor die tijd wel losgelaten. Ze moeten het zelf maar leren. Ik had ook wel eens een kind dat veel te lang op de telefoon was geweest en dan te moe was om naar school te gaan. Jammer dan. Dagje doortrekken en volgende keer de telefoon wat eerder wegleggen. Reguleren hoort ook bij ouder worden.

Max88
11-09-2025 om 23:47
TineWinkel schreef op 11-09-2025 om 16:41:
[..]
Kort door de bocht: volgens mij moeten pubers na 22.15 uur hun ontspanning halen uit slapen? (TO wil hem niet alle beeldschermtijd verbieden, alleen tussen 22.15 en 7.00 uur).
Nee, niet allemaal, ik ben een nachtuil, mijn kinderen ook en ook mijn kleinkind van 5. Ik zou het loslaten en pas ingrijpen als het fout dreigt te gaan.

Max88
11-09-2025 om 23:49
TineWinkel schreef op 11-09-2025 om 16:41:
[..]
Kort door de bocht: volgens mij moeten pubers na 22.15 uur hun ontspanning halen uit slapen? (TO wil hem niet alle beeldschermtijd verbieden, alleen tussen 22.15 en 7.00 uur).
Nee, niet allemaal, ik ben een nachtuil, mijn kinderen ook en ook mijn kleinkind van 5. Ik zou het loslaten en pas ingrijpen als het fout dreigt te gaan.
MamaE schreef op 11-09-2025 om 16:43:
[..]
Inderdaad. En dit kind zit blijkbaar al bijna de hele dag op zijn scherm buiten schooltijd. Dat lijkt me meer dan voldoende 'ontspanning' door schermtijd.
Ja maar wat de ene vindt of vind horen hoeft niet voor de ander te gelden. Ik vind ook afsluiting van de buitenwereld van dat schermpje en dat kan best nodig zijn.

rionyriony
12-09-2025 om 07:53
Het is de vraag of zijn schoolprestaties iets met TikTok te maken hebben. Uiteraard mag je regels instellen tegen smartphoneverslaving wat best vervelend is voor iedereen.
Overigens; je zegt dat hij ADHD heeft, en mogelijk gebruikt hij daarvoor medicijnen. Het zijn eigenlijk middelen die je focus verhogen. Misschien spelen die een rol.

Diezijnvanmij
12-09-2025 om 09:12
Het is toch lang en breed bekend dat schermtijd 's avonds niet goed is voor jou en je slaap? Waarom proberen dat zo lang mogelijk te rekken? Zou voor iedereen beter zijn om 's avonds niet meer op je telefoon te zitten... Puber kan zijn ontspanning toch ook ergens anders uit halen?

MamaE
12-09-2025 om 09:59
Max88 schreef op 11-09-2025 om 23:49:
[..]
[..]
Ja maar wat de ene vindt of vind horen hoeft niet voor de ander te gelden. Ik vind ook afsluiting van de buitenwereld van dat schermpje en dat kan best nodig zijn.
Ik ben ook een avondmens en mijn kind ook. Toch worden we om 8.30/9.00 uur fris en fruitig in de klas/op werk verwacht. Dat kan niet als je tot diep in de nacht met je telefoon in de weer bent. Dan heb je gewoon te weinig slaap.
Ik ga er even niet vanuit dat deze jongen na school naar bed gaat en een ritme heeft waarbij hij pakweg tussen 4 uur in de middag middernacht slaapt.
Dat je ontprikkelt met een scherm, dat kan. Maar dat hoeft echt niet meer dan 12 uur op een dag. Dat is echt voor niemand gezond, laat staan nodig. Dat hoeft ook niet genormaliseerd te worden onder het mom van 'sommige mensen vinden dat fijn en hebben dat nodig'.