Miriam
10-10-2015 om 11:00
Thuiskomen 17 jarige
Hoi ouders,
Mijn dochter is 17 jaar oud en vindt het leuk om in de weekenden uit te gaan. Dat vind ik helemaal prima maar op 1 voorwaarde: Op tijd thuis. Rond half 2/2 uur vind ik het wel weer genoeg geweest en moet ze thuis zijn. Ze houdt zich prima aan de regels: Nog nooit dronken thuis gekomen, meestal op tijd. Het enige probleem is dat haar vriendinnen en vrienden tot veel later mogen. Die hebben geen tijd en mogen zelf bepalen hoe laat ze naar huis gaan, de ouders blijven ook niet wakker voor hun kind om te kijken om te wachten of ze veilig is aangekomen. Dat vind ik erg vreemd want hoe kan je anders weten of je kind veilig is? Laatst zei mijn dochter dat ze het zo vervelend vindt dat ze zo vroeg thuis moest zijn en dat al haar vriendinnen tot later mogen want dan is zij altijd de 'spelbreker' die zo snel weg moet, met als gevolg dat haar vriendinnen ook vroeg mee moeten omdat ze samen moet fietsen. Ze zei dat haar vriendinnen het een beetje zat zijn dat ze altijd maar zo kort kunnen blijven. Logisch als je pas om 11 uur / 12 uur naar de stad gaat om uit te gaan, dan gaat de tijd inderdaad heel snel. De stad is zo'n halfuur fietsen dus dat betekent dat ze rond 1 uur ongeveer weg moet gaan. Dat vind ik echt al heel erg laat. Vroeger mochten wij ook nooit zo laat!! Dus waarom zou ik haar tot later laten gaan?
Ben ik hier onredelijk? Moet ik haar laten gaan tot wanneer ze wil? We hebben hier al een aantal grote discussies over gehad. Zelf wil ze niet meer uitgaan zodat ze zich niet opgelaten wil voelen tegenover haar vriendinnen maar als het echte vriendinnen zijn is het samen uit samen thuis toch?
Wat vinden jullie hiervan?
Groetjes

Emma
10-10-2015 om 11:10
Dochter
Wat vindt je dochter zelf een goede oplossing? Zijn haar vriendinnen ongeveer van dezelfde leeftijd? Moeten die niet op een zeker moment thuis zijn?
Ik mocht vroeger wel zo laat hoor. En samen uit samen thuis geldt natuurlijk niet alleen voor degene die het eerst naar huis moet.

tonny
10-10-2015 om 11:24
samen uit samen thuis
en niet opblijven tot ze er is, daar is geen beginnen aan. Besef dat je ook niet weet hoe laat ze thuis komt als ze met 18 op kamers zou zijn, bijvoorbeeld.
(Ik vraag me wel af waar ze tot zo lang uit kunnen gaan sinds de niks tot 18 regel - die was er nog niet in de uitgaanstijd van mijn kinderen. Die gaan inmiddels niet meer zo laat uit, veel te vermoeiend naast hun fulltime baan/ouderschap.)
Beperk de stapavondjes tot bijvoorbeeld tweemaal per maand, wees niet bang daarin strikt te zijn, jouw nachtrust is ook van waarde. Laat haar thuiskomen samen met de vriendengroep, dat is het veiligst. Laat een bepaald lampje aan wat ze uitdoet als ze thuis komt. Dan kun je daaraan haar thuiskomst zien als je 's nachts wakker wordt.
Het is lasting, die uitgaansfase, ik sliep ook nooit zo lekker.

Jaina
10-10-2015 om 12:08
Vroeg
Ik vind 2 uur vrij vroeg. Dan begint het meestal net echt op gang te komen. Uitgaansleven is tegenwoordig inderdaad gemiddeld wat later. Het begint later en stopt dus ook later. Ik hanteer zelf geen vaste thuiskom tijden als ze eenmaal zo ver zijn dat ze uit mogen gaan zolang ze maar veilig thuiskomen (dus samen met anderen of met een taxi). Ik vind 16/17 op zich wel een mooie leeftijd om uit te mogen. Ze sturen een berichtje als ze thuis zijn. Als ik al slaap dan zie ik het de volgende dag als ik wakker wordt. Ik vind het belangrijker dat ze veilig in een groep zijn dan of ze nu om 2 uur of om 5 uur thuiskomen. Mijn enige tip is dat als er een uitgaanscentrum is waar alles op dezelfde tijd dicht gaat dat handig is om een half uur eerder te gaan. Dan kan je nog een taxi krijgen en bovendien ontstaat rottigheid vaak op het moment dat alles dicht gaat.
Waar wij wonen kom je eigenlijk onder je 18de bijna nergens in dus ze hebben hier nu meer thuisfeestjes en chillen bij mensen thuis. Dan blijven ze vaak slapen waar ze zijn. Soms hier, soms elders.

guera
10-10-2015 om 12:20
ergens logeren
Ik mocht op mijn 17e zelf weten hoe laat ik thuis kwam. Soms was het 5 uur, soms 2 uur. Ik moest me altijd melden bij mijn ouders zodat ze wisten dat ik er was. Maar ik besef me nu pas dat dat best heel heftig was en dat ze vast niet lekker sliepen. Er was geen mobiel en je wist dus niet hoe laat je kind thuis zou komen. Echt vertrouwen dat het goed gaat. Kun je anders afspreken dat ze ergens gaat logeren? of dat je wel een eindtijd geeft als helemaal loslaten wel lastig is maar dan wat later bv half 4? Ze heeft bewezen dat ze goed te vertrouwen is en verdient het wat meer losgelaten te worden in mijn ogen.

Ijsvogeltje
10-10-2015 om 12:28
Soepeler worden
Wat is voor jou nu werkelijk het verschil tussen 2 of 3 uur? Ik denk dat daar geen echte ratio achter zit. Je gaat af op je gevoel en neemt je eigen verleden daarbij mee. Logisch hoor, maar soms moet je even terug naar het waarom. Waarom maak je hier zo'n groot probleem van? Is je dit nu echt waard? Voor jouw dochter zou het fijn zijn als ze later thuis mag zijn. Het speelt voor haar zelfs dusdanig zwaar dat ze nu liever niet meer uitgaat, schrijf je. Waarom is die 2 uur nu echt zo belangrijk voor jou?
Wij zijn aanzienlijk soepeler en hebben inmiddels geen eindtijd meer. Hij gaat gemiddeld 1 of 2 x per maand op stap. We hebben de afspraak dat hij een berichtje stuurt als het later dan 4 uur wordt. Maar dat gebeurt zelden, meestal is hij rond 3 uur wel weer thuis. Ik heb wel eens de wekker gezet om te checken of hij thuis was, maar dat doe ik niet meer.

Jasmijn
10-10-2015 om 12:29
samen uit samen thuis
Mijn dochter mocht met 16 uit met een vriendengroep en blijven tot zolang de rest bleef, ik wilde inderdaad niet dat zij de spelbreker was die eerder naar huis moest, zodat de rest van de groep ook naar huis moest. Of...wat ook nog kon gebeuren was, dat ze dan alleen naar huis moest omdat de rest nog bleef. Je kunt niet verwachten dat de anderen hun avondje voor jouw dochter moeten afbreken. Ik bleef nooit op maar lag wel met gespitste oren in bed, kon gewoon niet in slaap komen totdat ze thuis was, maar uiteindelijk went alles en dit ook, dus nu slaap ik gewoon (ze is inmiddels al 20) maar dat was zo rond haar 18e dat ik het een beetje losser kon laten. Meestal appten we wel wat, even een teken van leven horen, vond ik dan wel fijn en dat snapte dochter wel. Dus ik vind het inderdaad vroeg en zou haar wat meer loslaten hierin.

Hadewich
10-10-2015 om 12:54
Hm...
Twee uur thuis is toch echt niet laat. Dat was 26 jaar geleden, toen ik 17 was, al aan de vroege kant. Mijn ouders toen en wij als ouders nu hebben liever dat de kinderen wat later thuiskomen, maar dan wel samen naar huis kunnen komen. Ze moeten wel altijd even melden dat ze thuis zijn, doen ze meestal via whatsapp.
Wakker blijven tot ze thuis doen we ook niet, waarom zou je? Ik hou dat zelf niet eens wakker. En het is wel wennen: eerst sliep ik heel slecht als ze weg waren, maar nu slaap ik zo goed dat ik regelmatig het appje niet hoor. Dan schrik ik later wakker, maar dan staat er altijd keurig een berichtje dat ze thuis zijn op mijn telefoon.
Samen uit, samen thuis geldt natuurlijk net zo goed voor degenen die wel later thuis mogen komen. Nu moeten zij zich steeds aanpassen aan jouw dochter, andersom is niet mogelijk. In feite bepaal jij, door jouw regels, hoe laat de hele vriendengroep thuis moet zijn!

Jamie
10-10-2015 om 15:22
tip
Spreek iets af waardoor je kunt zien dat ze thuis is: een kaart onder je slaapkamerdeur schuiven ofzo. Als je dan halfhalf wakker wordt en je ziet die kaart kun je je meteen weer omdraaien. Als je niets ziet en het is vier uur kun je je altijd nog druk maken. Ik begrijp niet waarom jij niet snapt dat die andere ouders gaan slapen. Nou gewoon omdat ze zelf ook een leven hebben en of je nu wakker bent of niet: als ze iets doen met je dochter kun je dat toch niet tegenhouden dus kun je maar beter gaan slapen.
En inderdaad: ik zou liever hebben dat ze met een groep naar huis kwam en of het nu 2 of 3 uur is maakt ook niets uit. Het is niet zo dat 's nachts na tweeën er opeens allerlei engerds rondlopen en daarvoor niet.

Christel
10-10-2015 om 17:05
Tip
Ik laat mijn kinderen een bericht sturen als ze naar huis gaan. Eenmaal thuis moeten ze een post-it naast mn bed op de kast plakken. Wegens kippigheid graag een blauwe.
Ik voorkom hiermee dat ik midden in de nacht bijna van de trap kukel om te zien of kind wel thuis gekomen is.

Jamie
10-10-2015 om 19:01
Christel
Ik wil niet dat ze mijn kamer binnenkomen zonder kloppen dus dat vind ik geen oplossing. Dit omdat ik me altijd wezenloos schrik als er iemand naast mijn bed staat en dat slaapt ook niet zo fijn. Word jij daar niet wakker van dan?

Tijgeroog
10-10-2015 om 19:50
Sjaal
Hier werd er altijd een sjaal aan de deur gebonden. Met een beetje licht is dat ook zonder bril nog wel uit bed te zien.

Yvonne
10-10-2015 om 23:10
los laten
Samen uit samen thuis vind ik belangrijker dan de tijd. En half 2 was 25 jaar geleden al vroeg. Mijn moeder was nog erger toen moest ik om 12 u thuis zijn. Met als gevolg dat uitgaan dus geen nut had want dan begon het pas. Ook mocht ik nooit naar de uitgaans gelegenheden waar mijn klasgenoten naar toe gingen. Omdat mijn moeder me altijd zo strak hield was ik met 18 het huis al uit. Mijn eigen dochter is nu 17 en ik zou het jammer vinden wanneer ze over een jaar het huis al uitgaat. Vind het nog erg gezellig haar thuis te hebben.
Mijn advies: geef je dochter wat meer vrijheid, ze heeft bewezen dat ze te vertrouwen is!

Dorry1
11-10-2015 om 16:12
Jeetje
Toen ik 17 was (25 jaar geleden) moest ik om 12 uur thuis zijn. En dat betekende opgehaald worden door mijn ouders!! Wat er dan na 12 uur gebeurde wat zo verschrikkelijk was is me nog steeds niet duidelijk. Mijn 17 jarige gaat trouwens nog niet uit, maar samen naar huis fietsen zou ook mijn voorkeur hebben. En even afstemmen met de andere ouders als je die kent.
Toen ik met 17 en 5 maanden op kamers ging kwam ik trouwens elke dag in het donker thuis. Hoe dat nu moest heb ik ook nooit antwoord op gekregen hihihi. Heb me trouwens vroeger en nu nooit bang gevoeld in t donker.

Emine
11-10-2015 om 17:14
Isoleren
Ik heb niet alles gelezen, sdus misschien een dubbele reactie.
Allereerst vind ik dat het je siert dat je je zo om je dochter bekommert. Opblijft etc. Maarrrrr......ik vind ook dat je het risico neemt dat je dochter isoleert. Doordat zij zo vroeg thuis moet zijn, is zij niet meer aantrekkelijk om mee te nemen voor anderen. Ze geeft zelf al aan dat ze zich bezwaard voelt. En dan maar neit gaat. DAt is sneu. Een ander gevaar is dat als zij wel gaat, zij alleen naar huis komt, zodat anderen hun avond kan doorgaan. Dat is tenminste hoe het bij mij vroeger ging. Ik moest ook altijd als vroegste thuis zijn. Op een gegeven moment wilde niemand meer met mij, want ik was idd een pretverstoorder. Dat werd minder toen ik geen beroep meer op de anderen deed om mij naar huis te fietsen. Ik zei dat ik met de groep ging en terugkwam, maar ik kwam altijd alleen terug. Nu weet ik dat dat levensgevaarlijk was.
De uitleg van mijn moeder waarom ik zo vroeg thuis moest zijn kwam niet verder dan 'omdat ik dat vind en als ik dat vind dan is dat zo.'
Ik raad je dus aan om goed na te gaan waarom je ze zo vroeg thuis wilt hebben. Gewoon omdat jij dat zegt of is daar ook echt een goede reden voor? En wat is er zo erg aan als het later wordt?

zebra
11-10-2015 om 17:44
liever samen laat thuis dan alleen naar huis
als ik een dochter zou hebben zou ik het fijner vinden als ze in een groep naar huis zou komen, dan maar wat later. En wellicht kun je afspraken maken over hoe te laten weten dat ze thuis is zonder dat jij tot half de nacht opblijft. Ze houdt zich tot nu toe goed aan de regels dus wat meer vrijheid kan ze dan zeker wel aan.

Christel
11-10-2015 om 18:19
Jamie
Wij hebben de slaapkamerdeur nooit dicht, daarbij word ik dus zelden wakker als er een briefje nadat mn bed geplakt wordt.

Els
12-10-2015 om 07:40
wakker
Ik heb juist met zoon (16,5) afgesproken dat hij onze slaapkamer binnenkomt en mij even wakker maakt. Kan ik even kort met hem praten, horen of alles goed is en elkaar welterusten zeggen. Ja, dan slaap ik minder (goed) maar ik vind het fijn om hem even te spreken. Ik denk ook dat het hem mogelijk belet te experimenteren met drank en drugs, hij kan niet stiekem in bed kruipen...

Yura
12-10-2015 om 11:05
Vroeg
Ik laat het bij mijn kinderen (16 en 17) afhangen van wat de rest doet. Ik wil wel altijd duidelijkheid met wie ze zijn en met wie ze terug fietsen. Als ze weten hoe laat de rest ongeveer naar huis gaat, wil ik een appje hebben. Verder een appje als ze vertrekken en een appje als ze thuis zijn, als ik dan wakker word kan ik even op mijn telefoon kijken.
Ik vind het belangrijker dat ze met een groep terug fietsen dan de tijd dat ze thuis zijn. Als jij per se wilt dat je dochter eerder thuis is dan de rest, dan zul je haar moeten halen vind ik. Je kunt het echt niet maken dat de vrienden nu ook eerder naar huis moeten, dat is jouw probleem, niet dat van hun. Ik vind het nog bijzonder dat ze zoveel verantwoordelijkheidsgevoel hebben dat zij dan ook maar gaan, maar ooit houdt dat een keer op natuurlijk. Overigens prent ik mijn kinderen ook altijd in dat in absoluut niet wil dat ze alleen fietsen, maar dat ik ook absoluut niet wil dat ze een ander alleen laten fietsen.

Marjoleine64
31-10-2015 om 20:27
Mijn zoons
moeten bijna altijd alleen naar huis fietsen. Er is simpelweg niemand uit het dorp die ook uit gaat in de stad, op 18 km... Vrienden wonen halverwege, dus de laatste 8 km fietsen ze alleen. Jongste is nog niet zo van het uitgaan (16), oudste wel met enige regelmaat (18). Gisteravond was hier op verjaardagsfeest van jongste een meisje die zelfs binnen het dorp niet alleen naar huis mag fietsen 's nachts. Dan hebben we het over nog geen 2km, in een dorp waar iedereen elkaar kent. Dat verbaast me dan wel weer. Ik zal eerlijk toegeven dat ik er ook wel moeite mee had toen oudste voor het eerst 's avonds laat alleen uit de stad wilde terugfietsen, hij was toen net 16 denk ik. En jongste was 14 toen hij van een buurdorp midden in de nacht terug moest fietsen, simpelweg omdat wij op dat moment niet thuis waren. Gelukkig allemaal goed gegaan. Eén keer heeft oudste halverwege een lekke band gehad 's avonds laat, maar niet zo laat dat ik niet meer wakker was, dus heb ik hem opgehaald. Sindsdien rijdt hij toch de beter verlichte iets langere route.

skik
31-10-2015 om 23:33
Marjoleine
"Gisteravond was hier op verjaardagsfeest van jongste een meisje die zelfs binnen het dorp niet alleen naar huis mag fietsen 's nachts. Dan hebben we het over nog geen 2km, in een dorp waar iedereen elkaar kent." Sja, in Zwaagwesteinde kende ook iedereen elkaar.
Mijn dochter moest de laatste twee kilometer ook alleen fietsen tenzij iemand haar thuis bracht. Wij wonen in het laatste huis van de straat, tevens het laatste huis van de wijk. Behoorlijk donker hier. Gek genoeg fiets ik er zelf onbekommerd bij nacht en ontij, maar als mijn kind er fietst kan ik niet slapen tot ik weet dat ze thuis is. Irrationeel maar ik zit eer maar mooi mee.
skik

Sinds een jaar
vraag ik niet meer naar de thuiskomsttijd. Dochter is nu 16 en fietst altijd in een groepje. Ik heb nog even volgehouden om op de bank te slapen tot ze thuis was, toen ben ik overgegaan naar mijn bed, waar ze mij even wakker maakte als ze thuis was. Dat wilde ze liever niet, maar ik heb haar gezegd dat IK er nog niet aan toe was het helemaal los te laten. Sinds kort hoeft ze dit niet meer te doen.
Dit kan ik doen omdat dochter een type is dat zich niet gek laat maken door haar omgeving. Ze houdt haar eigen grenzen aan en heeft dat altijd gedaan. Als zoon ooit gaat stappen, zal ik er anders mee omgaan.
Kijk naar je dochter en vraag je af: waarom stel ik deze voorwaarden eigenlijk? Je beschrijft je dochter als een meisje dat zich liever isoleert van haar vrienden dan dat ze tegen haar ouders ingaat. Volgens mij verdient ze jullie vertrouwen. Laat los.

Lotje64
01-11-2015 om 23:18
Geen tijd afspreken
Bij ons is de afspraak: als ik maar weet waar je bent en met wie, en dat je niet alleen naar huis fietst, dan is de tijd verder onbelangrijk. En als er toch alleen gefietst moet worden: taxi nemen en dan betaal ik de taxi bij aankomst. Maar dat zal waarschijnlijk nooit gebeuren. Zoon is bijna 17 en deze regeling heb ik al vanaf zn 15e afgesproken. Werkt prima!
Mijn kamerdeur zet ik op een kier. Kind dat laat thuiskomt doet die deur dan zachtjes dicht. Als ik al niet eerder wakker ben geworden (grindpad!) weet ik dat het thuis is als ik op later tijdstip wakker word. Dat doen we ook andersom, als ik laat thuiskom doe ik zijn kamrdeur helemaal dicht.
Bedenk me nu dat nummer 2 en 3 binnenkort ook het stapavontuur zullen aangaan, word die deur-dichtdoen wat lastiger. Hoe ik dat oplos zie ik dan wel weer.
Een paar meiden uit het vriendengroepje wonen het verst weg. De jongens fietsen dan altijd nog even de laatste paar kilometers mee en keren dan weer om. Ah, wat lief vind ik dat!

Mach
01-11-2015 om 23:27
Lotje
Ik laat mijn kinderen mij appen als ze thuis zijn. Meestal hoor ik dat niet maar als ik dan even wakker word zie ik op
Mijn telefoon wie er thuis zijn. Hoef ik mijn bed niet voor uit
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.