Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Haar haar

Haar haar

19-05-2016 om 13:14

Tic: aan haar draaien

Dag
Mijn zoon van 14 heeft sinds enkele maanden een vervelende tic: hij draait continu aan een plukje haar, met als resultaat dat zijn haar op sommige plekken er uitziet alsof het verbrand is, zo beschadigd is het. Ik heb geprobeerd een stressbal voor hem te komen en het hielp even maar bal ging snel kapot (zo erg was hij ermee aan het draaien) en nu weet ik het ook niet meer.
Het is een gevoelige slimme puber, die eerder voor angstklachten in behandeling is geweest (basisschool tijd). Op de middelbare school gaat het veel beter met hem maar ik vind het vervelend dat zijn haar door die tic er zo slecht eruit ziet.
Wat kan hij proberen?
Haarhaar

mijk

mijk

19-05-2016 om 13:26

Korter?

Dan kun je ook niet draaien? Ik doe het ook. Schade valt mee. Ik leg er alleen soms een knoopje in en vergeet dat. Ziet er heel bijzonder uit.... Maar ik ben nu 40 en doe dit al sinds ik 2 ben dus verwacht geen verbetering eigenlijk. Maar toen ik het heel kort geknipt had ging het dus niet..

Mijk

Tic?

Juist heerlijk ontspannend.

Regelmatig speel im met een plukje haar en trek die als een lint tussen de vingers door. De zachtheid en lichte geritsel en d bewging met de vingers werkt rustgevend als een vorm van meditatie.
Ik denk dat zelfs een jongenskapsel bovenop nog 4-5cm haarlemgte kent, lang genoeg om mee te draaien.

Daarnaast is de jongen 14 en die laat zich niet zo snel zeggen dat het korter moet omdat hij aan zijn haar friemmelt.
Andere vormen van ontspanning zoeken, vb meenuriën op een favoriet liedje.
(Op straat draai ik niet aan het haar maar ga ik ongemerkt nuriën.

Mijk (ot)

Of langs een potlood stevig aandraaien, geeft leuke pijpenkrullen.

Vogel

Vogel

19-05-2016 om 21:44

Heeft hij er zelf last van?

Zo niet, dan valt er weinig aan te veranderen, en zul je misschien moeten wachten tot er iets anders voor in de plaats komt. Een echte tic kun je overigens maar moeilijk zelf tegen houden, dat dooft sneller uit naarmate je er minder aandacht aan besteedt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.