Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Ozzie

Ozzie

11-03-2012 om 10:36

Tienermeisjes vermist

De laatste paar weken valt me in het nieuws op dat er meisjes vermist zijn tussen de 13 en de 15 (zie bijvoorbeeld http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3223560/2012/03/10/Politie-zoekt-naar-Amsterdamse-tienermeisjes.dhtml). Ze worden uiteindelijk gevonden en zijn vaak bij mannen die niet het beste voor hebben met hen. Vaak heeft het toch ook te maken met seks.
Ik heb een dochter in die leeftijd en een dochter bijna in die leeftijd. Ik waarschuw hen al jaren: niet afspreken emt iemand die je kent van internet, niet bloot voor de camera, geen naw-gegevens doorgeven etc. En daar houden ze zich ook allebeide aan (wat ik tenminste kan checken).
Wat doen jullie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

11-03-2012 om 12:18

Waarschuwen

Mijn dochters zijn inmiddels 'groot', maar uiteraard heb ik ze gewaarschuwd nóóit met iemand mee te gaan. Maar wat doe je tegen situaties waarin meisjes een bekende tegenkomen en er vertrouwen in hebben dat dat veilig is? Dat komt ook voor. Je kunt eigenlijk niets anders doen dan bespreken dat ze niet met een vreemde mee moeten gaan, op hun gevoel af moeten gaan en bij twijfel 'nee' te zeggen. Voor de rest moet je er niet al te hard over nadenken.

Soms helpt waarschuwen niet

ook wij waarschuwen en praten veel over internetdaten met onze kinderen.Maar dat is niet altijd genoeg.Onze middelste dochter sprak met wildvreemden af,onder het mom van* ik ken hem toch,ik sprak hem toch om msn ?*.
Ze is zo wel eens een heel weeekend verdwenen ,naar een internetdate aan de andere kant van het land,wij wisten niet beter of ze was dat weekend bij een vriendin( wat vriendin ook beaamd had).Het liep goed af,maar wat ik niet begreep was dat de ouders van deze jongen mijn dochter zomaar binnenhaalden voor een heel weekend ,zonder even contact op te nemen met ons.
Wij hebben vanaf toen een streng internet beleid,pc alleen in de huiskamer onder toezicht ,we lezen mee,en beperkte tijden op het net.

Tienermoeder

Tienermoeder

11-03-2012 om 20:49

Hier ook toezicht

Dochter (13 jaar) bleek al die regels toch anders toe te passen dan bedoeld. En ja, ze was aan het chatten met een onbekende jongere (of oudere, dat zullen we nooit weten). Foto en berichten gaven kind voldoende vertrouwen. Wat kunnen ze naief zijn op die leeftijd. Een plaatje en een leuke tekst zijn voldoende om alle regels overboord te gooien.
Gelukkig is dit alles op tijd ontdekt. We zullen nooit weten of deze jongere echt een jongere was. Maar een onbekende jongere met plannen voor sex in een woonplaats ver hier vadaan is weliswaar minder eng dan een volwassene maar toch nog steeds eng.

Internet wordt weer gevolgd. Berichten van bekenden (mensen die wij ook kennen, of klasgenoten) hoef ik niet te lezen. Er kan alleen nog met bekenden gechat worden, nieuwe bekenden komen via mijn mail binnen. Geen probleem voor echte bekenden. Wel voor mensen met andere bedoelingen.
Het gaat hier al weer 1,5 jaar goed. Maar volgen blijf ik het. Garanties voor pubers bestaan niet, zelfs niet voor best brave gevallen.

Yura

Yura

12-03-2012 om 08:40

Undercover

Gister was er een item bij undercover in Nederland. Meisje wilde fotomodel worden en had op een advertentie ofzo gereageerd. En die "fotograaf" wilde op msn verder praten. Op dat moment zei mijn zoon (volgende week 14) al: " ja maar dat soort dingen gaan toch niet via msn?" Nou ja meisje ging op msn met die vent en kleedde zich uit voor de webcam want de man moest goed weten of ze geschikt was, en hij zei dat er een vrouwelijke medewerker mee keek. Daarna werd het meisje dus gechanteerd en moest ze zich vaker uitkleden. Uiteindelijk is de man opgepakt overigens. Ik moet zeggen dat zowel zoon als ik toch wel erg verbaasd waren dat iemand daar intrapte, maar blijkbaar gebeurt dat. Nou ja dat soort programma's kijken is altijd wel verhelderend, zegt meer dan dat je het zelf vertelt. Helaas was dochter (12) al naar bed.

Isabella

Isabella

12-03-2012 om 11:51

Inderdaad

Ik hoor dit soort verhalen ook wel eens en snap dan ook niet dat iemand daar intrapt. Zijn die meiden niet voorgelicht door hun ouders, of zijn ze zo naïef? Ik kan daar eerlijk gezegd ook met mijn pet niet bij.

oregano

oregano

12-03-2012 om 13:28

Beetje o.t, aanrader voor pubers, film: trust

Afgelopen weejkend gezien tijdens filmweekend op Vlieland de film Trust. Ik was er helemaal naar van,mijn dochter bleek hem al 3 keer gezien te hebben met vriendinnen. Door deze film krijg je een goed beeld hoe een meisje ingepakt kan worden door zo'n man, langzamerhand wordt ze meegezogen met zijn mooie praatjes. Je houdt het niet droog bij deze film, wat een impact dit heeft op het meisje (is ook werkelijk 14, speelt geweldig) en op het gezin...
http://www.filmtotaal.nl/film.php?id=18305
Groet oregano

Ozzie

Ozzie

12-03-2012 om 13:38

Ik hoop ook dat onze dochter verstandig is, dat onze lessen duidelijk zijn en inderdaad, dat meisje van undercover was wel erg goedgelovig en naief om hier op in te gaan. Ik heb gisteren nog weer het hele riedeltje herhaald en dochter raakte bijna geirriteerd: begin je weer? op school hebben we het er ook al deze week over gehad en nu jij weer? Ik heb haar gezegd dat het beter is 1 keer te vaak dan 1 keer te weinig gewaarschuwd te worden. Dat snapte ze dan ook wel weer.
Ik geef haar niet de indruk dat ik haar controleer maar natuurlijk kijk ik wel geregeld op haar twitter en ben ik vrienden op FB. Ik zeg haar dat niet want dan gaat ze twitter waarschijnlijk afschermen en nu heb ik toch een soort van controlemiddel. Ik heb al een paar keer wat algemeenheden nav wat ik gelezen heb gezegd waar ze wel wat mee gedaan heeft. Ze moet toch zo onderhand wel doorhebben dat ik meelees, lijkt me.
Oregano, ik zal die film eens bekijken maar ik vermoed dat dochter hem al gezien heeft.

oregano

oregano

12-03-2012 om 13:48

Ozzie,

Ook ik herhaal regelamtig die riedel ☺
Over die film:ik was er meer van onder de indruk dan mijn dochter, die vond het heel dom van dat meisje. Gelukkig maar...Ze moest wel huilen bij bepaalde scenes, over de impact op de vader. Ik snap nu pas echt hoe dit soort dingen kunnen gebeuren, dat is het schokkende eraan vond ik. Ik ben er nu nog een beetje naar van, vooral ook het eind, hoe onschuldig hij lijkt, meer zal ik niet verklappen.

Tinus_p

Tinus_p

12-03-2012 om 14:15

Tsja

Meer nog dan alcohol, loop je er hier tegenaan, dat je een oerdrift wil verbieden of controleren. Mensen (en dus ook pubers) willen nou eenmaal op pad om mensen te leren kennen en relaties aan te gaan. Dat maakt verbieden ook zo lastig, want de norm is veel minder helder (waar alcohol onder je 16e, en sowieso veel alcohol, slecht is, geldt dat niet zo voor msn-en en daten).
Bovendien, waarschuwen heeft het wolf-wolf effect, als het in de wind slaan van die waarschuwing niet gevolgd wordt door problemen. En dat laatste gebeurt vaak niet, omdat vaak onduidelijk is waar je precies tegen waarschuwt: Hoe ziet een vieze man eruit?
Het probleem is juist, dat meisjes zich laten inpakken door jongens die zich voordoen als de prins op het witte paard -en die er helemaal niet uitzien als gevangenisboef of vieze oude man. Sterker nog, romantische zwijmelarij over 'het huwelijk' etc legt juist een mooie voedingsbodem voor dat soort jongens. Bovendien, macht erotiseert, ook de macht die een crimineel heeft.

Maylise

Maylise

12-03-2012 om 14:18

Helaas

Dat pubermeisjes dom gedrag vertonen door in de mooie praatjes van allerlei gespuis te trappen verbaasd me niks. Talloze volwassen vrouwen die ook er elke keer weer in trappen. Jonge meisjes hebben ook nog eens minder levenservaring dus logisch dat ze makkelijker slachtoffer worden. Inderdaad kinderen waarschuwen, het gedrag van dit soort mannen analyseren en uitleggen aan de kinderen, zorgen dat je op de hoogte blijft van wat ze min of meer uitspoken, ze een gezond gevoel van eigenwaarde meegeven en verder maar hopen dat ze hun verstand gebruiken.

Juliea

Juliea

12-03-2012 om 15:17

Geen zelfvertrouwen

Meisjes hebben vaak totaal geen zelfvertrouwen en zijn bang dat jongens niet naar ze omkijken dus als ze een keer aandacht krijgen van een jongen vergeten ze al snel de regels.

Die jongens weten precies wat ze moeten zeggen om een meisje in te palmen en dan zijn ze verkocht. Dat kan elk goed opgevoed meisje overkomen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.