Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Tip voor ouders van brugklassers

Toen onze kinderen naar de middelbare school gingen werden we overvallen door al die dingen die je dan zogenaamd nodig hebt. Dure agenda's, mooie schriften luxe pennen etc.
We hebben toen de kinderen € 50 gegeven (is nu al weer een aantal jaren geleden, kan nu evt. € 75) en ze de vrijheid gegeven om wel of niet een dure agenda te kopen of van die luxe schriften. Dat bedrag moet genoeg zijn voor een heel jaar. Komen ze er niet mee uit, omdat ze alleen dure dingen hebben gekocht, dan moeten ze van het zakgeld bij kopen. We vonden het een prima oplossing. Kinderen hoefden niet te zeuren en wij niet te klagen.
Vrij snel daarna zijn we begonnen met kleedgeld. Bespaarde ook een heleboel ruzie.
Angelika

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Probleem voor de brugklasser is

dan denk ik dat zij echt niet kunnen overzien wat ze het hele schooljaar nodig hebben aan schriften, papier, mappen etc.. Dat kan ik zelf al niet overzien dus hoe moet mijn 12 jarige zoon dat dan inschatten?

Goede tip.

Zo krijgen mijn kinderen al jaren € 50,= voor een nieuwe jas of een paar schoenen. Willen ze duurdere, dan moeten ze dat zelf van hun kleedgeld betalen. Anders komen ze met een paar schoenen van € 200,= aanzetten, en moeders maar betalen,

Volgens mij is het heel goed in te schatten wat een kind per schooljaar aan spullen nodig heeft; er zijn scholen die een lijst met aan te schaffen materialen verstrekken. Hoewel je je daaraan ook niet altijd strikt moet houden: zo ligt er hier een splinternieuwe Bosatlas..... nooit gebruikt.

Hier geen duidelijke lijst met schoolmaterialen

wel de boeken op de site waar de boeken vandaan komen natuurlijk. Maar als extra schoolmateriaal staat alleen maar aangegeven een geodriehoek en een ruitjesschrift van 10x10 mm. Dan heb je natuurlijk de agenda, wat gewone schriften, een map met blaadjes en tabbladen, kaftpapier en een etui. Daar was ik echt geen 75 euro voor kwijt en wat is er mis met gewoon "nee" zeggen op het moment dat ze echt met te dure onzinnige dingen aankomen? Ik ben onlangs wel begonnen met het bijhouden van bedragen voor kleding die ik voor hem gekocht heb, handig als er tzt kleedgeld moet gaan komen.

Annet

Annet

13-07-2009 om 19:36

A.s. brugklasser wil helemaal geen luxe dingen (behalve de agend

Haar spullen (lijstje van school) komen van het Kruidvat en de Action. Ze had nogal drukke schriften gekozen dus het kaftpapier is effen zwart geworden. Daar kunnen altijd weer leuke stickers op.
Haar luxe bestaat uit wat Kruidvat-spullen zoals pengum, highlighter, etc. Ze gaat alleen nog naar de Schoolcampus voor de enorme keus aan agenda's.
50 euro lijkt me zwaar overdreven.
Als rugzak heeft ze een goedkope gekozen van 7 euro. Die zal waarschijnlijk niet sterk genoeg zijn voor het hele schooljaar. Maar ze kan dan wel rustig kijken wat voor rugzak ze wilt. Daarna staat Marktplaats er weer mee vol...

ano

ano

13-07-2009 om 20:55

Herkenning

hoihoi..hier veel action maar ook de goedkopere spullen van v&d...geen dure spullen omdat daar geen geld voor is.de tas is nog van vorige jaar...ook de agenda is van de action..heb ik met mijn andere kids ook gedaan...in het begin zien ze verschil maar op de helft van het schooljaar is de agenda volgeplakt met vanalles en nogwat dus dan zie je ook geen verschil meer...

Te veel is geen probleem

Ooit heb ik in de eerste ook oudste een vast bedrag (was meen ik ook 50 euro) gegeven en haar laten kopen wat ze zich nodig achtte. Dochter mét vriendin (die in de tweede zat, maar wel op andere school) en lijstje wezen shoppen. En nu in de 3de had ze nog genoeg schriften e.d. Dus die aanschaf was genoeg voor 3 jaar. Wel is haar geo al 10 keer vervangen, maar die laat ik d'r zelf betalen.
Haar school doet vrijwel alles on-line. Dat wist vriendin op andere school natuurlijk niet. Dus dat scheelt aan papier.
En qua tas heeft ze wel een goede (en dure) maar ze moet wel elke dag 30 minuten fietsen....doet ze ook al 3 jaar mee...
groeten albana

Annet

Annet

14-07-2009 om 21:32

50 euro staat los van de rugzak

Voor de gewone schoolspullen lijkt me 50 euro heel ruim.
De rugzak is een ander verhaal.
Wij gaan dus eerst een goedkope versie (7 euro) uitproberen omdat dochter geen idee heeft wat ze wil. En 60-70 euro uitgeven voor een eastpack als die na een jaar in de kast ligt, vind ik zonde.
Dochter kiest ook liever pas als ze een idee heeft hoeveel mee moet, wat is belangrijk op de nieuwe school (Eastpack uit, ander merk in).
En misschien houdt de goedkope rugzak het één schooljaar vol en kan ze elk jaar een nieuwe kiezen...... Wij weten het niet. Maar wie het weet, mag het zeggen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.