Jip
27-12-2012 om 16:07
Tips om pil niet te vergeten
Dochter slikt al een poosje de pil. Als medicijn tegen hevige menstruatieklachten maar ook als anticonceptie. Maar helaas is ze nogal slordig met innemen en ik moet er haar dagelijks aan herinneren. Dat wil ik niet want ik vind dat het haar eigen verantwoording is.
Ze heeft al vanalles geprobeerd o.a. pil op haar nachtkastje, bij haar tandenborstel, alarm op haar mobiel maar niets werkt voldoende. Iemand anders nog een gouden tip?

koentje
27-12-2012 om 16:57
Zorg dat ze zelf
opzoek gaat naar tips! Dat is mijn tip. Zo lang mama zich verantwoordelijk blijft voelen, leert ze het niet hoor!

merel
27-12-2012 om 17:00
Een tip
Nou ja, ze moet er nog steeds wel aan denken, maar mijn tip is om 'm in ieder geval 's ochtends in te nemen en niet 's avonds. Als je 'm 's avonds vergeet en vervolgens dus gaat slapen ben je meteen al weer een uur of 8 verder voordat je wakker bent en er weer aan kan denken, in de ochtend ben je in ieder geval al wakker en zijn er meerdere momenten waarop je er wellicht wel aan kan denken. Dat kan dan inderdaad een alarm zijn op je mobiel bijvoorbeeld. Als je dat ziet dan kan je 'm dan toch direct innemen? Ik had het stripje pillen ook altijd in mijn portomonnee om die reden, die had ik namelijk altijd bij me.

Jip
27-12-2012 om 18:31
Reactie
-en app, da's een goeie, is vast een gat in de markt.
-Ik ben het met je eens Koentje dat het haar verantwoording is maar aangezien ze seksueel actief is heb ik liever niet dat ze een of meerdere pillen vergeet.
-'s Ochtends de pil in nemen lukt niet omdat ze er dan misselijk van wordt. Pil moet sowieso na het avondeten worden ingenomen want dan heeft ze deze klachten niet.

P
27-12-2012 om 19:04
Merel andersom
Ik verkondig juist overal dat je de pil 's avonds moet innemen (en de pil het liefst onder je tandenborstel leggen) omdat, als je er pas 's ochtends achter komt bij het tandenpoetsen dat je hem vergeten bent je nog op tijd bent (max 12 uur).

P
27-12-2012 om 19:06
Jip
Ik neem aan dat ze dan toch ook condooms gebruikt?
Ik vind dat je al voldoende aangedragen hebt, een wekker op mobiel of bij je tandenborstel leggen zou voldoende moeten zijn. Het zit in je dochter, die staat niet op als dat wekkertjes gaat of vergeet wellicht te tandenpoetsen, daar helpen geen andere tips meer tegen. Discipline dus!

wil40
27-12-2012 om 19:26
Bij het toetje?
Misschien kan je haar pil standaard bij haar dessertlepeltje leggen? Je moet blijkbaar wat als ze zo'n vergeethoofd is. Lijkt me lastig, kan ze wel op vakantie bijvoorbeeld? Of vergeet ze de pil dan ook te slikken?

Merel
27-12-2012 om 19:55
Alarm
Maar waarom werkt het niet als ze een alarm instelt op haar telefoon eigenlijk. Dit lijkt me toch een goede oplossing. (ik noem mijn mobiel altijd mijn portable geheugen) zo makkelijk om daar vanalles in te zetten en er alarmpjes bij te kunnen zetten.

lennest
27-12-2012 om 20:10
Nuva-ring?
Ik heb jarenlang de Nuva-ring gebruikt, een keer per maand wisselen, continue lage afgifte van hormonen, ik kon het niet vergeten, je voelt het niet, ideaal!

josephine*
27-12-2012 om 22:55
Mobile
Die opmerking over de app was maar half een grapje. Kinderen vergeten alles behalve hun mobile, dus als je daar een herinnering instopt (app of alarm) lijkt me dat het meest betrouwbaar. En bovendien blijft de verantwoordelijkheid bij haar, want dat lijkt mij toch ook belangrijk bij volwassen zaken als anticonceptie.

Kaaskopje
27-12-2012 om 23:49
App
Er bestaan diverse apps waarmee je een alarm instelt voor het innemen van dé pil of medicijnen. Ik gebruik het ook voor mijn medicatie en ik merk dat alleen al het feit dat dat alarm erin zit helpt om er voortijdig zelf aan te denken. Uit mezelf en met het alarm vergeet ik nooit meer mijn pillen in te nemen.
Het moet een vaste gewoonte gaan worden, zodat het raar aanvoelt als je de pil(len) niet inneemt. Tot die tijd vind ik het geen schande als iemand daar bij moet helpen. Ik doe dat nu ook bij mijn man. Meestal is het niet nodig, soms wel. Maar het is natuurlijk wel de bedoeling dat je op een gegeven moment steevast hoort 'heb ik gedaan' en dan is je hulp niet meer nodig. Eigen verantwoordelijkheid verder dan.

Mirrage
28-12-2012 om 13:04
Voorlichting
Waarom niet een documentaire over bevallingen) Gewoon met de camera er vol op. (Of andere schokkende voorlichtingsfilm.) Als ze de noodzaak maar ziet zal ze de pil ook minder snel vergeten...

Kaaskopje
28-12-2012 om 15:38
Mirrage
Ik ken ook het belang van mijn medicijnen en toch ben ik blij met de app op mijn mobieltje. De een heeft nu eenmaal een geheugensteuntje nodig en de ander niet. En zoals ik eerder noemde moet er eerst een zekere routine in komen. Als je de pil dan vergeet gaat er sneller een alarmbelletje af, omdat je je routine niet volgt.

Jip
28-12-2012 om 16:48
App
Dochter is goed voorgelicht en weet heel goed wat de gevolgen zijn. Het is gewoon een ongelooflijk vergeethoofd. Gebruikt overigens ook altijd een condoom, voelt zich niet veilig zonder.
De pil reminder app heeft ze ondertussen gevonden maar we vroegen ons af wat het verschil is met gewoon een alarm op vaste tijd op je mobiel.

hcl
28-12-2012 om 17:32
Implanon?
Mijn dochter vergat ook altijd haar pil.
In rep en roer was ik als ze er weer eens 3 op een rij was vergeten...
Na goed overleg met de gynaecoloog hebben we samen besloten het antinconceptie staafje in te brengen.
Dit staafje(implanon)blijft 3 jaar zitten en is veilig.
Ze heeft hem nu een half jaar en het gaat echt goed.
De meningen zijn verdeeld over dit middel en in het begin was ze vrij moe.
Verder absoluut geen klachten en een prettige bijkomstigheid voor haar is geen menstruatie meer dus ook geen pijn.

Vic
28-12-2012 om 18:06
Ook
Ik was vroeger aan de pil en vergat die ook altijd. Is gelukkig nooit mis gegaan. Het gekke is dat ik nu pilletjes heb die ik moet slikken om niet dood neer te vallen (bij wijze van spreken), en daar denk ik wel elke ochtend aan.
Mijn (voorzichtige en kort door de bocht) conclusie: ze vindt het niet belangrijk genoeg.

Anna
28-12-2012 om 22:33
Mirenaspiraaltje?
Tjee, ze probeert wel, maar lukt haar niet...
Gebruikt ze echt altijd condooms? Dan is het misschien niet zo erg.
Anders is mirenaspiraaltje wellicht een idee. Voor 5 jaar van de pil af.... Wel misschien pijnlijk te plaatsen als je nog geen bevalling achter de rug hebt. Maar ter voorkoming van een bevalling misschien toch de moeite waard?
Ik vond het zelf (na heel lang pil geslikt te hebben en hem op het laatst ook steeds te vergeten....) een ideale oplossing!

albana
29-12-2012 om 10:20
Bij maaltijd
Ik moest weliswaar andere medicijnen, maar tijdens mijn puberteit was ik er ook 'slordig' mee. Mijn ouders deden het toen bij de maaltijd. Gewoon doosje op tafel. Zo voor jan en alleman zichtbaar (als die meeaten of buren die binnenkwamen) dat vond ik niet leuk....Dus werd ik er al snel zelfstandiger in. Mijn ouders controleerden wekelijks...(mijn hoeveelheid), op zondag...Nou waren mijn medicijnen denk ik wel belangrijker...het had nogal gevolgen gehad als ik ze niet zou nemen...Die gevolgen drongen niet écht tot me door (later pas) dat iedereen het 'kon zien' was voor mij wel belangrijk. Mijn broertjes lachten er zelfs om...om mijn geneerde geirriteerde houding.
(Grrr broertjes!)
Ik neem ze trouwens nog steeds tijdens/aan het eind van het eten. Nu geneer ik me er trouwens helemaal niet meer voor. En ik vergeet ze écht nooit. Het 'hoort' gewoon bij mijn maaltijd. Aan het eind...dan drink ik wat en hoppa....Zodra ik het op heb komt mijn inwendige signaal. Ook als ik niet thuis ben (en op vakantie, congres, bij vrienden of wat dan ook...).
groeten albana

Fiorucci
29-12-2012 om 10:26
Vic
Inderdaad kort door de bocht...mijn zoon slikt ook zeer belangrijke medicatie, maar vergeet het ook weleens per ongeluk. Dat wil beslist niet zeggen dat hij het belang er niet van begrijpt, integendeel.

P
29-12-2012 om 13:39
Fio
Per ongeluk vergeten is wel anders dan dat blijkt dat alle manieren die zijn aangedragen al niet werken. Een wekker op je mobiel werkt dus niet als je niet meteen opspringt en de pil gaat slikken. Daarom ben ik het eens met Vic.
Als je echt niet zwanger wilt worden om wat voor reden dan ook is de kans een stuk kleiner dat je het met al die tips ook nog vergeet.

Fiorucci
29-12-2012 om 16:34
Per ongeluk vergeten is incl. uitproberen van diverse manieren natuurlijk. ja, de kans is kleiner als er motivatie is, maar motivatie alleen is niet waterdicht. Per ongeluk, weet je wel.

albana
30-12-2012 om 10:45
Belang van medicatie
Het écht belang drong echt wel tot me door toen ik jonger was. Het was meer dat je zelf dingen bagataliseerd...in de geest van 'ach 5 minuten later, maakt dat wat uit?' Iets waar pubers erg goed in zijn. Wie kent niet de puber die als je iets vraagt of als ze iets 'moeten' op de bank ' mmmmm, ja zo..." mompelt? Het is niet dat je niet wil, het is meer dat je denkt dat het zo ook nog wel kan...en dan nog 's zo en dan nog 's zo...en dan opeens is het uit puberhoofd verdwenen/vergeten het is tenslotte een warboel in dat hoofd. En een uur later wéét je niet eens meer of je het wel genomen hebt of niet, je herinnert je een handeling of was dat gisteren? Nou ja zoiets dus.
Met die medicijnen die erg belangrijk zijn kan dat niet.
Dat moét meteen! Al die o zo belangrijke dingen in puberhoofd moeten even wijken. En daar zit 'm in.
Ik nam ze alleen toen meteen omdat ik me niet tijdens de maaltijd wilde generen. En ik wist dat mijn ouders dat meteen weer zouden invoeren als ze maar het gerinste vermoeden hadden dat ik er weer een potje van maakte. Dat was mijn 'stok' die maakte dat het opeens nóg belangrijker werd. Want het gevolg wilde ik voorkomen. Het gevolg van overslaan van medicatie wist ik best, dat was me al eens overkomen. Maar toch kon ik die 5 minuten uitstellen niet laten, want daarvan zou ik heus niet meteen die gevolgen ondervinden. Van 5 minuten uitstellen en dat nogmaals, zou ik wel de gevolgen ondervinden door mijn ouders. Die het oude regime weer zouden invoeren.
Ik 'moest' toen ik de regie weer zelf mocht voeren, ze pakken vóór het eten, voordat ik ging zitten. Mijn ouders hadden een soort oplet-antenne bij zichzelf. Het viel ze meteen op als ik het eens oversloeg of dacht dat kan zó wel. Daar was niet veel speling in. Als ik 2 keer erop gewezen moest worden was het al afgelopen. En dat wist ik.
Misschien kan je het doosje in de keukenkast zetten en met haar afspreken dat ze het voor het eten zelf pakt en bij haar bord legt? Dan kan je er zelf ook op letten. En naderhand erop letten of het weg is. Het lopen naar de keukenkast is eenvoudig te controleren als je allemaal aan tafel gaat.
groeten albana

Vic
30-12-2012 om 14:37
Fio
Ik vergeet het ook wel eens, maar heb als back-up altijd een strip in mijn tas zitten. Meestal schiet het in de loop van de dag ineens in mijn hoofd. Het lijkt mij dan ook het handigst om de medicijnen toch 's morgens in te nemen, zodat je nog de hele dag hebt om er ineens aan te denken.

Fiorucci
30-12-2012 om 15:22
Vic
Klopt, maar zoon moet twee keer per dag innnemen en te laat of vergeten geeft problemen. Desondanks dreigt hij ze evengoed weleens te vergeten, per ongeluk.