amar
31-10-2009 om 09:50
Tips strategiespel hoogbegaafde puber 12 jaar?
Hoi medeouders,
onze dwarse en hoogbegaafde puberzoon wordt over enkele weken 12 jaar. Zijn lust en zijn leven is het computerspel 'Age of the Empires', een (o.i. leuk)strategiespel waarmee hij, als het aan hem zou liggen, hele dagen het liefst achter de computer dit spel zit te spelen met mensen uit de hele wereld.
Dit hebben we dus beperkt tot spelen vanaf 17. 00 uur tot etenstijd en in het weekend langer.
Hij is getest en we hebben toen o.a. als advies gekregen omdat hij zo extreem strategisch denkt
( hij zat op 10 jarige leeftijd al op het niveau van een 18-jarige,kon eigenlijk op die test niet hoger scoren) hem vooral strategiespellen op de computer te laten doen.
Heeft een van jullie tips w.b. leuke strategiespellen op de computer?
bedankt alvast voor het reageren/meedenken,
amar

cqcq
31-10-2009 om 10:03
Blijft nog heel veel tijd over..
dat je zoon dus niet mag computeren. Daarom van mij de tip voor een leuk strategisch bordspel: Khet. Vinden mijn HB kinderen ook erg leuk. Wordt gespeeld op een speelbord met twee echte laserstralen en speelstukken met spiegels.

marie
31-10-2009 om 16:34
Schaken?
Hallo
Misschien gewoon schaken? Dat lijkt mij nou echt een spel waar je strategisch inzicht voor moet hebben.
Je moet immers ver vooruit kunnen denken over wat de tegenstander zou gaan doen.
groetjes

Dorstlesser
31-10-2009 om 22:22
Leuke spellen
Strategiespellen spelen is echt iets voor nerds, maar dat was ik zelf ook altijd. Age of Empires is inderdaad een prachtig spel, en als hij dat leuk vind moet hij ook de 'Total War' series eens bekijken. Eén van de bekendste spellen uit die reeks is 'Rome: Total War'.
Je speelt daarin als één van drie romeinse facties (waaronder de welbekende Julii) die de dan bekende wereld proberen te veroveren en uiteindelijk de senaat omver moeten werpen. Het is zeer omvangrijk en erg strategisch (meer nog dan AoE) en toch makkelijk te spelen. Het managen van al je 'resources' (geld, voedsel, soldaten) verloopt in beurten, terwijl veldslagen in 'realtime' plaatsvinden. Je hebt dus afwisselend de rol van een 'bestuurder' die steden moet opbouwen, diplomatie moet bedrijven, infrastructuur moet opbouwen en belastingen moet innen, en anderzijds de rol van generaal die bataljons met HONDERDEN soldaten en ruiters tegen evenzogrote vijandelijke legers moet zien uit te spelen in allerlei omstandigheden.
Je hebt in de 'Total War' reeks allerlei thema's, waarvan de nieuwste binnekort over Napoleon's veroveringen gaat en één van de vorige ging over de uitbreiding van de Britse commonwealth. Historisch is het dus ook erg interessant (beter uitgediept dan AoE).
Andere goede en beproefde strategiespellen zijn:
-Warcraft (niet 'World of Warcraft', dat is digitale cocaïne) en Starcraft.
-Warhammer 40k (iets minder bekend maar erg goed)
-Civilization (trager want volledig turn-based, maar één van de allergrootste)

amar
01-11-2009 om 17:32
Wat geweldig
...jullie tips!! Hartstikke bedankt dus. Ik ga ze allemaal nalopen deze week.
amar

Sarcas
02-11-2009 om 10:22
Europa universalis iii
Maar misschien weer te moeilijk? Dit spel gaat wel verder dan wat oorlogjes voeren en dingetjes bouwen.
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Europa_Universalis_III
Europa Universalis III is een real time strategy game (RTS) van Paradox Interactive dat zich afspeelt tussen 1453 en 1793 (tot 1820 met de uitbreiding Napoleons Ambition). De speler kan elk land kiezen dat hij wenst op elk tijdstip. Zo kan de speler kiezen om met Oostenrijk op 30 mei 1453 te starten, maar ook met Nederland op 2 juni 1700.
Gameplay
Het spel heeft een kaart met 1700 provincies en daarop zitten ongeveer 250 speelbare landen. Je kunt het spel op twee manieren spelen:
1: Leid je land door de hele periode van 1453 tot 1820. Voer oorlogen om gebieden te veroveren of doe dit op een vreedzame manier, zorg dat de staatskas niet leeg raakt, koloniseer Amerika, Afrika en het Verre Oosten, voer handel en nog veel meer.
2: Kies een scenario (bijvoorbeeld de Tachtigjarige Oorlog) en selecteer een land dat voor die periode interessant is. Zo zul je in het Tachtigjarige Oorlog scenario het beste met Spanje of de Nederlanden spelen aangezien deze oorlog zich rond deze landen afspeelt. Het gaat hierbij dan vooral om oorlog voeren. De andere aspecten uit de complete campagne komen hierbij echter ook kijken. Als de Nederlanden zal je nog steeds moeten handelen om te zorgen dat de staatskas niet leegraakt in de oorlog tegen Spanje en als Spanje kan het koloniseren van Amerika veel geld opleveren.
Alle features
▪ Kies elke datum die je wilt tussen 1453 en 1793 (tot 1820 met de uitbreiding Napoleons Ambition)
▪ Spelers kunnen zelf bepalen hoe het land geregeerd wordt, hoe de handel en bevolkingsstructuur in elkaar zit, etc.
▪ Spelers kunnen nationale ideeën kiezen die grote bonussen geven, zoals de 'Grand Army idea' wat ervoor zorgt dat je meer reserves krijgt.
▪ Belangrijke personen zoals Sir Isaac Newton, Wolfgang Amadeus Mozart or René Descartes zijn beschikbaar als adviseurs aan het hof of in de regering.
▪ Meer dan 1700 land- en zee provincies in een volledige 3D kaart.
▪ Je hebt de keuze uit meer dan 250 landen, zoals Oostenrijk, Nederland, maar ook de Cherokee en Bali.
▪ 4000 Koningen/Koninginnen en meer dan 1000 andere personen zullen in het spel verschijnen.
▪ Er zijn meer dan 100 verschillende soorten soldaten, met allemaal voor- en nadelen.
▪ Multiplayer waar men vele landen tegelijk of met verschillende mensen tegelijk één land bestuurt.

Tirza G.
02-11-2009 om 17:09
Lara10
Hoezo, het kind kan er niets aan veranderen (aan die tijdklok?). Mijn zoon (ook WOW-er) achterhaalt altijd alles
Tirza

Merel78
02-11-2009 om 20:33
Amar
Hier heel erg vreselijk illegaal in deze rubriek (want heb een peuterpuber van 2.5), maar mijn man houdt nogal van games en o.a. dus ook erg van strategiespellen. Hij heeft er veel gespeeld (en wel erg zijn mening over wat wel en niet een goed spel is haha)
Oke: onderstaand stukje heeft hij getypt :
D'r zijn een heleboel verschillende strategiespellen. Omdat ik niet precies weet waar hij van houdt probeer ik kort van een aantal iets te zeggen (de namen van de genres heb ik veelal verzonnen, om een beetje onderscheid te maken):
Turn-based strategiespellen: Spellen waarbij iedereen om de beurt aan zet is. Vaak ben je een stad/land aan het opbouwen en wordt dit steeds groter en complexer (en komen er steeds meer nieuwe dingen om de hoek kijken. Voorbeelden zijn bijv.
- Civilization. Je begint simpelweg met een klein dorpje wordt een groot rijk moet worden. Erg complex, veel verschillende moeilijksheidsgraden etc.
- Heroes of Might and Magic: Fantasy genre. Ook hier een koninkrijk besturen maar ondertussen stuur je ridders er op uit om te verkennen en de grenzen te bewaken
Pure strategiespellen: Komt vaak neer op het bouwen van een basis en de tegenstander uitschakelen. Voorbeelden zijn bijv:
- Starcraft: strategiespel dat zich in de ruimte afspeelt. Erg goed verhaal, en het spel is erg goed gebalanceerd.
- Warcraft: Zelfde makers als starcraft, staat garant voor een erg goed spel. Fantasy genre.
- Supreme Commander: Pluspunten zijn grote variatie aan verschillende eenheden, ontzettend grote kaarten en missies die lang (kunnen) duren. Ziet er grafisch goed uit.
Tactische strategiespellen: Vaak krijg je bij deze spellen een groot eenheden mee en daar moet je het vaak het lvl mee doen. Dwingt je om goed na te denken wat je precies gaat doen:
- Warhammer Mark of Chaos: Fantasy, grootse gevechten met regimenten, missies aan elkaar geschakeld.
- Medieval (en alle varianten): Verover europa zal maar zeggen. Wanneer je een groot leger hebt ziet het er imposant uit en is het een uitdaging de gevechten tot een goed einde te brengen. Omdat je vaak bij deze serie gedurende een missie niet kan opslaan is het vaak pittig.
Een ander leuk spel dat niet meteen in een categorie past is:
Homeworld: strategiespel met ruimteschepen, 3d
(andere tip is Thief (veel puzzelen) of bijv Myst (ook veel puzzelen, beide spellen zijn leuk voor de afwisseling
groetjes Merel en Merelman

amar
04-11-2009 om 08:42
Eerlijk gezegd
wist ik gewoon even niet hoe ik moest reageren op jullie reakties. Ik ben daar gewoon heel blij mee want jullie ervaringen en suggesties zeggen mij 100.000 keer meer dan die van een verkoper uit de winkel.
Ik ben er ook helemaal niet in thuis,zoonlief heeft zijn aanleg hiervoor vast niet van mij geerfd.
Ik ga jullie suggesties in ieder geval allemaal nalopen dit weekend en qua verwachte moeilijkheid schiften.
Ik kan nu wel reageren met 'die lijkt me te moeilijk, of die juist niet' maar daarvoor weet ik er te weinig van dus.
Erg bedankt dus voor het reageren en ik laat nog horen wat het is geworden voor deze verjaardag. Ik sla jullie suggesties verder gewoon op voor zijn volgende verjaardagen.
groeten van amar

josephine*
05-11-2009 om 23:51
Zelf leren programmeren
Op den duur zijn al die spelen hetzelfde. Misschien moet je je zoon eens een wat boekjes over websites bouwen en zelf programmeren kado doen voor de Sint. Minder geld, intellectueel meer uitdaging, geeft zicht op de betere bijbaantjes (over een jaar of wat) en kan hij jaren mee vooruit. Moet je hem alleen niet te veel beperken in zijn computertijd.
J.