Bomen28
01-10-2009 om 08:41
Tot hoe laat uit?
Onze dochter van 14 wil uit op 3 oktober (in Leiden groot feest).
Het is voor het eerst dat ze alleen uit gaat in de nacht. Ze heeft schoolfeesten gehad waar duidelijk een eindtijd aan zat, meestal 23 uur. Dat is de tijd die wij in gedachten hebben.
Zelf vertelde ze gisteren over haar vrienden die tot 3 uur mogen. Dat lijkt me zowiezo te laat.
Ik vind 23 uur voor een meisje van 14 een mooie tijd.
Ik ben benieuwd of jullie kinderen uit gaan en tot hoe laat? En wat zijn de criteria die jullie overwegen?

Minet
01-10-2009 om 10:41
Eindtijd niet van belang
Ik vind een thuiskomtijd van geen enkel belang, heb met onze kinderen nog nooit afgesproken tot hoelaat ze ergens zijn.
Veel belangrijker vind ik het met wie ze gaan, wat ze gaan doen, en met wie ze naar huis toe komen.
Ze mogen van mij onder geen beding alleen terugfietsen, dus dan liever om 3 uur met anderen tegelijk, dan om 23 uur alleen.

Minet
01-10-2009 om 10:43
Aanvulling
met 14 jaar kregen ze hier trouwens niet eens toestemming om uit te gaan in de stad. Dat begon echt pas bij 16 jaar.

Maxime.M
01-10-2009 om 11:43
Oeps
Wij wonen dan wel in een dorp maar die 1 of 2 keer per jaar dat mijn dochter op pad is gegaan was het tot een uur of 1 (toen was ze 13) het feest duurde tot 1 uur en ze werd opgehaald door een van de ouders.
Als ze nu met zo'n plan komt (ze is nu 14) dan zou ze van mij wel tot een uur of 1 half 2 mogen en ik zou haar zelf komen ophalen (en haar vriendinnen ook, en dan netjes thuis afleveren)
Maxime

Kaaskopje
01-10-2009 om 13:28
Vanaf 16 jaar
mochten en mogen ze van mij tot 3 uur als ze dat willen.

Maxime.M
01-10-2009 om 13:40
Nee
Hoi,
Ze gingen naar een fris feest. Dus geen alcohol en goede ordehandhaving. Tenminste hier bij ons..ik hoorde laatst iemand over fris-feesten waar het blijkbaar niet zo fris aan toe ging Maar goed, ze wil niet meer naar die feesten, die zijn inmiddels saai bevonden. Onlangs ging ze met vriendinnen en ons naar een feest in de stad verderop (allemaal concertpodia) en daar hebben ze alleen rondgestruind. Ze hadden wel hun mobieltje bij hun en wij waren er ook, alleen liepen wij op ons zelf rond en de meiden ook. Daarna gezamelijk weer naar huis gegaan om ongeveer half 1.
Verder is het niet zo'n uitgaander, dus die ene keer dat ze gaat mag ze wat mij betreft wel wat langer blijven (in ieder geval net zo lang als de andere meisjes) en ze heeft tot nu toe nog totaal geen interesse in alcohol gelukkig. En we regelen het wel zo dat ze nooit alleen naar huis hoefde te gaan.
Maxime

Yta Chalne
01-10-2009 om 15:38
Zoals minet
Hier ook geen tijden, maar wel een goed plan. Dus met wie, waar, hoe ga je heen/ terug, etc. Een keertje met 14 jaar laat weg vind ik ook geen punt, dan hoeven ze echt niet om 23u terug te zijn, maar dat is dan beslist incidenteel. 14 vind ik geen leeftijd om frequent uit te gaan tot diep in de nacht.

Jakiro
01-10-2009 om 19:31
1x in de 4 weken
Onze dochter van 13 mag 1x in de weken een avond uit naar een feest in het jongerencentrum hier. Ze wordt dan om half 12 opgehaald samen met haar vriendin.
Ze is nog geen 14, maar als ik in Leiden zou wonen (heb er vlak bij in de buurt gewerkt en weet dus hoe belangrijk dit is voor de jeugd) zou mijn dochter met 14 jaar tot een uur of 1 weg mogen blijven. (en haal ik haar op op een afgesproken punt, of komt naar huis met een vriendinnetje die mag blijven slapen dan)
3 Uur vind ik voor een 14-jarige veel te laat.
Jakiro

yelle
02-10-2009 om 11:07
Dochter van 13
Mijn dochter gaat stilaan ook op haar 14 af,maar geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om die tot 3 uur 's ochtends op stap te laten gaan.Zelfs niet in't gezeldschap van vriendinnetjes.
Moesten wij haar nu vergezellen,das wat anders natuurlijk,maar ik denk niet dat ze dààr op zitten te wachten he.

emma43
02-10-2009 om 11:58
Gaat nog niet uit
Mijn 14 jarige dochter mag nog niet uit,naar een dancing ofzo.
Ze gaat wel naar dorpsfeesten,de kermis ( 1 avond)en carnaval(1 avond).Dat is ondeveer 5 keer per jaar dat ze een zaterdagavond weg is,wij zijn er dan ook,ze hoeft niet bij ons te blijven,maar we zijn wel in de buurt.Dan gaan we voor 12 uur naar huis.Als ze met haar vriend naar een verjaardag van 1 van zijn vrienden gaat,wil ik ook dat ze voor 12 uur thuis is.
Verjaardagen van vriendinnen hetzelfde.
Schoolfeesten duren tot 12 uur,dus is ze om half 1 pas thuis.Dan wordt ze wel opgehaald door ons of een andere ouder.
Ik maak geen uitzonderingen,laatst een verjaardag van de buurjongen die een vriend is van haar vriend,toch moest ze gewoon om 12 uur thuis zijn.
Als ze 16 is,mag ze uit en later thuiskomen.

joer
02-10-2009 om 13:03
Ook hier 3 oktober
Ook wij vieren Leidens Ontzet.
Voor het eerst dit jaar willen onze jongens van 13 en 16 ook sávonds gaan "stappen" op 3 oktober. Voorheen gingen ze gewoon overdag naar de kermis.
Zoon van 13 net gestart in de brugklas mag s'avonds niet. Gaat vanmiddag en morgen met een groepje naar de kermis. Zouden ze s'avonds in het weekend iets met elkaar ondernemen dan vind ik 23.00 een mooie tijd om thuis te zijn.
Zelf vind ik voor zoon van 16 1.00 een mooie tijd om thuis te zijn. Maar dit bespreek ik meestal wel even met hem. Met wie ga je? Hoe laat moeten de andere thuis zijn? Waar ga je precies heen? Dan wordt er soms nog wel een uurtje toegevoegd.
Ben zelf ook nooit een stapper geweest tot diep in de nacht. Kan me dus niet zo goed voorstellen waarom het allemaal zo laat moet.
Dus: meisje van 14 jaar tot 3 uur! Echt niet! Voor Leidens Ontzet zou ik er inderdaad 23.00/24.00 van maken.
ps. Gisteren al heerlijk hutspot gegeten!
Veel plezier en groeten van JOER.

calien
02-10-2009 om 13:38
3oktober!
Hier staat de hutspot ook al te wachten tot iedereen in etappes gaat eten vanavond. Alle kinderen moeten op verschillende tijden verzamelen voor de taptoe.
Leuk om te lezen dat er nog meer Leienaren op Ouders Online actief zijn.
Veel plezier allemaal (onze oudste is pas 11....ik hoop de discussie tot hoe laat weg nog een paar jaar etegn te kunnen houden)

Bomen28
02-10-2009 om 15:34
Fijn!
Bedankt voor jullie reacties. Een fijn 3 oktober feest toegewenst!
Ik heb de tip om een rondje na te bellen opgevolgd. Inderdaad zijn er veel uit de groep die tot 2 uur mogen. Een vriendin mag niet 's avonds uit. En een andere tot 21 uur.
Toen ze gisteren vroeg tot hoe laat ze mocht zei ik: 23 uur. Ze vroeg: waarom? Ik zei: omdat het Leids Ontzet is en het in Leiden feest is, daarom mag je nu een aantal uren extra uit.
Vanochtend zei ze me dat ze het een hele goede van me vond. We wisten natuurlijk beide erg goed dat haar vraag een andere bedoeling had.
Het was goed omdat ik er achter sta, ik vind 23 uur een hele mooie tijd. Ze is nu al met vriendinnen weg en er blijft een vriendin slapen.
De les waarin ik aan herinnerd wordt is: stel de regels die voor jezelf goed aanvoelen blijf staan als er tegenaan geschopt wordt en laat los.
Het valt me mee hoe weinig er geschopt wordt wanneer ik er echt achter sta. Bijzonder hoe goed kinderen kunnen aanvoelen wanneer er een opening is.
Mijn dochter van 12 hoeft niet zo nodig. Ze wil met ons mee en ze neemt een vriendin mee. Heerlijk makkelijk nog.

Charlot1
03-10-2009 om 15:05
Uitgaan
Ik denk dat het inderdaad belangrijk is om wel je eigen regels te blijven stellen. Veel pubers overdrijven graag wat betreft uitgaanstijden. En er zijn helaas ook ouders die het echt niets uitmaakt. Ook hier in de stad kom je in het weekend jongeren van 13/14 tegen die totaal dronken (en soms nog erger dan dat) in het cafe hangen.
Gewoon uitgaan zou ik met 14 nog niet echt nodig vinden. Maar schoolfeesten en speciale feesten (denk aan kerst, oud en nieuw, jaarlijkse zomerfeest, de kermis etc) mag wel maar dan met een eindtijd. Op die manier wennen ze er langzaam aan en zien ze ook minder leuke kanten (vechtpartijen of jongeren die totaal bezopen zijn).
Voor ons is ook belangrijk dat ze laten zien om te kunnen gaan met verantwoordelijkheid. Dus op tijd thuiskomen en niet totaal beschonken zijn of andere rare dingen doen. Als je kind laat zien die verantwoordelijkheid aan te kunnen kan je langzaam meer toestaan. Maar als ze dit niet kunnen staan er bij ons ook consequenties tegenover.

Maylise
03-10-2009 om 15:23
Te jong
Ik vind 14 jaar nog te jong om alleen 's avonds uit te gaan. Overdag alleen de stad in tijdens zo'n feest zou ik prima vinden maar niet 's avonds laat of 's nachts.
Ik zou het tijdstip van thuis komen een beetje af laten hangen van of er 's avonds allerlei officiële activiteiten zijn of dat het gewoon hossen op straat is. In het eerste geval (bijvoorbeeld bij een grote vuurwerk show) zou ik afspreken dat ze overdag alleen op stap mogen en dan 's avonds zouden ze samen met ons er heen mogen. Ze mogen dan wel een eindje verderop gaan staan bij hun eigen vrienden maar wij zijn wel in de buurt. En dan blijven we gewoon zo lang het leuk is en er van alles te doen is.
Als er 's avonds niks is behalve gewoon feesten en zuipen dan zouden ze helemaal niet heen mogen maar zouden ze bijvoorbeeld om 21:00/22:00 of zo weer thuis moeten zijn (dus voor het echte feesten begint).
Tijdstip van thuiskomen zou een beetje afhankelijk zijn van hoe het feest normaliter verloopt. Maar als bewoner weet je meestal wel wanneer het concept gezellig familie feest in de stad omslaat in echt ruig feesten en uitgaan. Ruim voor die tijd zou een 14jarige van mij thuis moeten zijn.
Uitgaan mocht van ons pas vanaf 16 jaar en dan nog niet helemaal vrij maar hadden we wel regels over hoe en waar. Tijdstip van thuiskomen vind ik wat minder belangrijk dan waar ze heen gaan en met wie. Ze mogen ook met 16 niet elke week tot 5 uur in de disco hangen in elk geval.
Maylise

Sue Ann
04-10-2009 om 14:19
Rustig aan beginnen..
Wij hebben 3 dochters (15, 14 en 12). Die van 12 bezoekt sinds ze eindelijk 12 werd met haar evenoude vrienden en vriendinnen af en toe Fris en equivalenten, de dames van 14 en 15 zijn Fris ontgroeit en voor hen is het tegenwoordig Bobs.
Dat uitgaan beperken we tot van eens per maand tot eens in de zes weken. Afspraak is dat ik ze breng en ook weer ophaal. We hebben een auto met 7 zitplaatsen dus we fungeren tevens als taxi voor vrienden en vriendinnen die meegaan.
Hun avond duurt van 21.30 u tot 01.00 uur en dat voelt goed. Het is zo niet te vaak, niet te laat en het is ook leuk om ze te brengen en te halen. Mondjesmaat wennen, kijken hoe het gaat.
Ik kwam toen ik 14 was niet verder dan het dorpshuis waar, als t meezat, een Avro’s Toppop Discoshow avond was. Heel braaf dicht bij huis maar iedereen zoop zich klem en roken deden we ook allemaal. Alles stond blauw en je stonk eenmaal thuisgekomen altijd naar zweet, bier en rook. En buiten, in de bosjes en achter de fietsenstallingen gebeurden dingen waar we nu, nu het onze kinderen betreft, uit angst van wakker liggen.
Loslaten moet gebeuren, stukje bij beetje. Dat is goed voor de kinderen en goed voor ons.

sus-anne
04-10-2009 om 22:43
Sue-an?
Bedoel je met bobs ,Bob,s saloon in Uitgeest?
mijn kinderen gingen daar ook wel eens uit,maar zij mochten niet naar binnen voor dat ze zestien waren(legitimatie verplicht).
zijn de toegangs eisen inmiddels veranderd?

Kaaskopje
05-10-2009 om 00:15
Speciale avonden
Mijn jongste dochter mocht van mij ook naar Bob´s. Dat is natuurlijk ook uitgaan bedenk ik me. Er zijn speciale avonden waar onder de 16 ook mag komen.

Sue Ann
05-10-2009 om 10:43
Bobs
Ja, die bedoel ik. Om de week is er op vrijdag een avond voor 14 t/m 16 jarigen. (Voor 16+ is het op zaterdag geloof ik.) Krijgen ze van die "leeftijds-polsbandjes" om, om aan te geven of ze wel of geen alcohol mogen bestellen/gebruiken. Laten we hopen dat
dat werkt )
Ze vinden het er erg leuk, ik moest wel even slikken want ik vind het idd "echt uitgaan".. en dan die foto's daarna op internet.. schuimparty mmmmm pffff.. Ik probeer niet truttig te zijn. Haha
Sue

Kaaskopje
05-10-2009 om 23:39
Haha de schuimparty
Mijn dochter is daar ook geweest. De foto vind ik helemaal geweldig

Sanneman
06-10-2009 om 08:27
15 jaar, 1x per week uit
Mijn dochter gaat 1x per week uit tot max 2 uur. Ik haal haar altijd op.
Ze werkt keihard doordeweeks (4 VWO) en gaat dan niet weg. We zijn samen tot deze afspraak gekomen.
Scheelt wellicht dat ik zelf ook al vanaf die leeftijd uit mocht en mij kan herinneren hoe ik de week doorkwam met de wetenschap dat ik zaterdag weer lekker uit kon gaan met mijn vriendinnen!