Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Yura

Yura

13-10-2011 om 09:21

Tot wanneer oppas

Nooit bij stil gestaan, maar zo tegen de puberleeftijd wordt het oppasverhaal best lastig. Kinderen zijn nu 12 en 13 en logeren niet graag bij opa en oma, die zijn ook vaak weg overigens. Ze zijn het liefst samen thuis, echter soms vind ik het gewoon te lang of te laat dat we weg zijn. Hoe doen anderen dat? Meestal doe ik het nu zo dat als we niet te laat terug zijn (ca. voor 11 uur of 10 uur doordeweek), we gaan ca. na zessen weg en we zijn niet te ver uit de buurt dan laat ik ze alleen thuis. Ze doen dan een diepvriespizza in de oven oid. Maar laatst wilden ze patat halen en dat heb ik ze ook laten doen, ze moesten sms' en als ze weer thuis waren. Ze blijven in deze gevallen op tot we thuis zijn, wel alvast pyama's aan enzo. Als we echt laat thuiskomen, vraag ik toch nog een oppas, omdat ik het niet fijn vindt dat ze boven slapen terwijl de deur niet op de knip zit (we hebben wel een hond, dat is een prettig idee), maar ik ben ook bang dat er misschien brand uitbreekt. Als we echt langer weg moeten, bijvoorbeeld een middag en een avond, dan gaan ze naar opa en oma oid, of 1 van ons gaat pas later weg. Hoe doen jullie het met oppas en jonge pubers?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Zoiets

als jou dus. Behalve dan dat we niet opa's en oma's tot onze beschikking hebben voor logeerpartijen. 's Nachts weg komt dus nauwelijks voor.In noodgevallen brengen we ze her en der bij vriendjes, tantes onder.
Ik ga er wel vanuit dat ze zich een avond redden en sms dus niet om de klipklap, maar onze oudste is inmiddels ook al 15.

Tijgeroog

Tijgeroog

13-10-2011 om 12:19

Angsten

Je angsten zijn volgens mij brand en inbraak. Dus pak dat aan:
- Zorg voor een rookmelder. (als je die niet al hebt ) Houd een ontruimingsoefening.
- Dat probleem met de deur niet op de knip houd je ook als ze 18 zijn en je btn weg, of zij zijn weg als jij wilt slapen. Als het zonder knip niet veilig voelt, kun je dan niet een extra slot met sleutel op de deur zetten, zodat jij dat van buiten ook open kunt maken. Dus eigenlijk een knip met sleutel?

Hier speelt het nog niet, onze kinderen zijn nog jonger. Maar onze vaste oppas was 13 toen ze begon met bij ons oppassen, dus net zo oud als jouw oudste. Wel het buurmeisje, dus ze had indien nodig haar ouders als backup in de buurt. Is overigens nooit nodig geweest. Maar misschien kun je ook zorgen dat er iemand in de buurt is waar ze eventueel voor hulp terecht kunnen.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-10-2011 om 13:36

Kan wel

Er zijn geen kleinere kinderen bij, dus ik vind dat ze prima alleen thuis kunnen blijven. Als ze zelf aangeven dat ze zich daar prettig bij voelen tenminste. Als ze aangeven bang te zijn zonder jullie aanwezigheid moet je het niet doen.
Ik vind het wel verstandig om met ze door te nemen wat ze moeten doen bij rampen als brand en inbraak, maar meer kun je nooit doen eigenlijk. Ook niet als ze ouder zijn.
Mijn dochters zijn ouder en mogen uit zonder tijd mee te krijgen. Ik ga in die gevallen vaak naar bed zonder de deur volledig op slot te kunnen doen, anders kunnen ze niet naar binnen. Hij is dus wel met de sleutel op slot, maar de veiligheidspinnen worden niet gebruikt. Ik doe dat liever niet, maar ik ga er eigenlijk een beetje van uit dat inbrekers niet meteen door hebben wanneer die pinnen gebruikt worden of niet. Dat zal met jouw veiligheidssloten ook zo zijn.
Sleutelwoorden: tijd om los te laten
Persoonlijk zou ik nooit voor een oppas van 13 kiezen, dat is toch anders dan een eigen broer of zus van die leeftijd.

Juliea

Juliea

13-10-2011 om 15:38

Knip?

Ik snap die knip even niet. Wij hebben alleen maar sloten op de voordeur en de achterdeur. Een inbreker kan daar toch ook niet zomaar doorheen?

Kaaskopje

Kaaskopje

13-10-2011 om 16:07

Juliea

Op veel deuren zitten tegenwoordig veiligheidssloten. Bij ons in de vorm van twee pinnen die in de deurpost gaan als we de klink omhoog duwen. Helaas kan dat niet meer aan de buitenkant, omdat onze dochters zich niet prettig voelden met een deurknop waarmee je zonder aanbellen van buiten naar binnen kon komen. Er zit nu een gewone knop op aan de buitenkant. Aan de binnenkant kunnen we de klink nog wel omhoog duwen, zodat de veiligheidspinnen in de deurpost gaan. Ik heb me voorgenomen om de situatie weer naar de oude terug te laten brengen zodra mijn dochters het huis uit zijn. Ik voel me namelijk toch iets prettiger bij het idee dat de deur niet zomaar open geschopt kan worden als we niet thuis zijn.

Yura

Yura

13-10-2011 om 19:49

Bedankt

Bedankt voor jullie reacties, kan het zelfs nog wel wat uitbreiden dus als ik jullie beluister. Doornemen wat ze moeten doen en oefenen is een goed idee. We sms' en ook niet om de haverklap ofzo hoor, maar dat was de laatste keer omdat ze nog de deur uit waren geweest en dan wil ik wel even weten dat ze weer thuis zijn. Hoewel dochter nog wel eens wil bellen of sms' en of ze een ijsje mag ofzo haha.
Met de knip bedoel ik zo'n draaiding, wij kunnen het slot zowel van binnen als van buiten op slot draaien, maar dat doen we nooit als we binnenshuis zijn. Kom wel eens bij buren aan de deur en dat duurt dan echt 10 minuten totdat ze de deur eens open hebben. Nu hebben wij wel een vaste plek voor de sleutel dus dat scheelt, maar toch. Ik denk dat de hond potentiele inbrekers wel afschrikt, hij doet geen vlieg kwaad maar hij blaft wel als hij het niet vertrouwt.

Yura

Yura

14-10-2011 om 09:11

Maar

ik wil eigenlijk heel graag weten hoe anderen het op welke leeftijd met oppas doen, knippen en sleutels vind ik niet zo heel erg boeiend eigenlijk, was maar een voorbeeld van (irreele) angsten die spelen rondom het al of niet alleen laten. Anders had ik de vraag wel in huis, tuin en keuken gesteld.

guera

guera

14-10-2011 om 09:19

Vrienden

Wij bivakkeerden in dit soort gevallen altijd bij een vriendin ofzo. Ik zou dat nu ook doen als kids rond die leeftijd zijn....

Meyke

Meyke

14-10-2011 om 10:39

Buuf

Als we wat verder weggaan en een paar uur weg zijn, vraag ik of de buren thuis zijn. Die luisteren dan van hun kant of ze vreemde geluiden horen En de kids weten dat als er wat is, ze de buren kunnen bellen of er naar toe kunnen lopen.

Noortje G

Noortje G

19-10-2011 om 11:21

Hetzelfde...

Wij gaan niet zo heel veel weg, maar 1 avond in de week zijn de kinderen alleen omdat we naar sport zijn. Ik ga om 20.15 weg, de jongste van 6 is dan al in diepe slaap.De oudsten zijn 12 en 13, die vinden het prima om alleen te zijn, hebben telefoonnummers van ons, de buren, oma en opa, en beheer van de sporthal ( je hoort niet altijd je mobiel) Onze buren weten ervan dat alleen zijn en kunnen zonodig binnen komen.
We zijn nu 2 keer achtereen op zaterdag weggeweest, half 9 vertrokken, jongste op bed.. pubers gaan rond 22.00 naar bed, wij zijn rond middennacht terug. Zijn we verder weg en kunnen we niet binnen een kwartier thuis zijn schakel ik weer buren, opa en oma als achterwacht in.
Volgens een vriendin van mij die ze precies 3 jaar ouder heeft, zegt dat je nu moet genieten, rond 15-16 jaar gaan ze zelf op pad...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.