Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Tussentijdse instroom hbo

Beste ouders,
Onze dochter (17 jaar, bijna 18), is vorig jaar geslaagd voor de havo. Naar lang twijfelen is ze dit jaar toch begonnen aan pedagogiek op hbo, hiervoor moet ze heen- en terug 5 uur reizen. Daarom is ze op kamers gegaan. Dit beviel haar niet en ook de opleiding is niet helemaal wat ze er van gehoopt had. Nu wil ze graag beginnen op een andere school dichter bij huis met de opleiding creative business, deze school ligt op een half uur reisafstand. Maar het is nu dus bijna begin november, zou zij hier nog kunnen instromen of wordt het wachten tot volgend schooljaar? En mocht het zo zijn dat ze moet wachten, wat kan ze dan beste doen? De propedeuse in Pedagogiek halen of een “tussenjaar” nemen? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Sommige opleidingen starten ook in februari, maar anders wordt het inderdaad volgend jaar.
Verder zo snel mogelijk stoppen zodat de maanden beurs/Ovkaart bewaard blijven voor de opleiding die ze wel wil doen. De rest van het jaar een baantje zoeken en geld sparen voor de studie zou mijn advies zijn.

Als ze de studie echt niet leuk vindt, zou ik er een tussenjaar van maken (als instroom in februari niet mogelijk is - meestal niet bij een voltijd studie). Inzetten op de propedeuse is risicovol, en levert weinig op. Kans is groot dat ze door gebrek aan motivatie in ieder geval een onderdeel niet haalt, en dan heb je dus niets. Een propedeuse is verder eigenlijk alleen nuttig als je verder wil op de universiteit. Ook is stoppen voor februari gunstiger voor de studiefinanciering. 

Hogeschool bellen om te horen of en wanneer ze kan instappen?

Maar ik zou haar eerder een tussenjaar laten nemen. Heeft ze meer tijd om te bedenken of de studie die ze nu wil aanvatten écht haar ding gaat zijn.

instappen in november kan niet. 
instappen in februari kan soms wel, maar het is de vraag of je dat moet willen. In veel gevallen zijn dat studenten die het niet goed weten en die maar wat proberen zonder duidelijk doel, en dat zijn niet per se de fijnste groepsgenoten in werkgroepjes en zo. 

Meestal starten voltijds opleidingen alleen in september. Nu starten is niet handig, ze loopt een hele periode achter, heeft al tentamens gemist etc.
Propedeuse halen is alleen nuttig als ze naar de uni wil. En soms moet je dan ook nog iets in een bepaald vakgebied hebben. Ik zou zeggen uitschrijven en lekker gaan werken en dan goed voorbereid naar de nieuwe studie volgend jaar. Ook ivm stufi/ov. En ook open dagen en meeloopdagen bezoeken. Die zijn vaak in november.

'Ook ivm stufi/ov.'Het kan zijn dat de periode waarin je recht hebt op stufi ondertussen wel gewoon dorloopt. 
Tsjor

tsjor schreef op 29-10-2023 om 08:11:

'Ook ivm stufi/ov.'Het kan zijn dat de periode waarin je recht hebt op stufi ondertussen wel gewoon dorloopt.
Tsjor

Je hebt recht op x aantal maanden. Als dochter nu stopt, kan ze de maanden gebruiken voor de studie die de echt wil doen. Als ze doorgaat, heeft ze al 12 van de maanden gebruikt. Dat is zonde, want dan krijgt ze later dus geen stufi meer. 

Nu stoppen en de rest van het jaar werken lijkt me de slimste keuze. 

https://duo.nl/particulier/opleiding-stoppen-of-wijzigen/stoppen-in-je-eerste-jaar.jsp

gezien de motivatie is stoppen het verstandigste, en zie ook deze link voor de eerstejaars regeling. 
Ik zou adviseren om te gaan werken en/of reizen, goed na te denken over de nieuwe studie (ook nog andere studies bekijken) en volgend jaar weer fris beginnen. 
De dochter van een vriendin kwam er vorig jaar eind september al achter dat ze eigenlijk toch een andere studie wilde doen. Zij heeft een heel jaar gewerkt want tussentijd beginnen was toen al niet meer mogelijk. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.