Puck
20-09-2010 om 12:25
T.v. kijken als je kind nog niet in bed ligt
Oudste van 12 gaat tegenwoordig pas om een uur of half 10 naar bed. Voor die tijd zijn er wel eens programma's waarvan wij vinden dat die niet voor hem geschikt zijn (flikken Maastricht, Penoze, dat soort programma's reageert hij heel slecht op). Maar ik wil die eigenlijk wel zien maar mij ontbreekt de tijd om ze allemaal achteraf via uitzending gemist te kijken. En deze 2 series zijn nu zo lekker mooi in het weekend.
Hoe lossen jullie dat op? Sturen jullie je kind dan naar boven, ga je zelf ergens anders kijken of kijk je dan maar helemaal niet.

Mach
20-09-2010 om 12:44
Niet
Als ik vind dat het niet geschikt is voor andere aanwezigen in de kamer kijk ik niet. Ik ga niet ergens anders heen.Overigens komt dit eigenlijk niet voor. Van de door jouw gegeven voorbeelden raken mij 10 en 14 jarige niet van slag. Vooral flikken vinden ze erg leuk.

Puck
20-09-2010 om 13:00
Mach
Puckoudste raakt er ook niet van slag voor en vindt dat soort programma's juist leuk, maar zijn gedrag wordt er erg negatief door beïnvloed, hij neemt het taalgebruik over enz. En omdat we al een paar keer hebben gezegd (toen hij nog wel Flikken keek) dat we dat soort gedrag niet wilden hebben) en het daarna niet verbeterde hebben zetten we Flikken er gewoon niet meer op.

Kaaskopje
20-09-2010 om 13:17
Puck
Op het gevaar af dat het op reclame lijkt... dat is niet zo bedoeld!: als je een interactieve digitale ontvanger koopt (of in bruikleen krijgt), kun je in zo'n siuatie het programma opnemen en bekijken zodra je zoon zijn hielen gelicht heeft. Een uurtje later dus, of een andere dag.
Ik vind overigens wel dat je zoon nu een leeftijd heeft waarop hij door van álles beïnvloed kan worden doordat zijn wereld groter wordt en de mensen waarmee hij omgaat diverser worden. Je kunt hem daar ook niet tegen beschermen of van uitsluiten. Mijn dochter gebruikt ook wel eens woorden die niet uit mijn koker komen, het is háár taalgebruik. Ik grijp alleen in als het echt te grof wordt voor in óns huis. Een keer zeggen en het is genoeg. Als dat bij jou niet genoeg is blijven herhalen.

Puck
20-09-2010 om 13:37
Kaaskopje
We hebben wel een digitale ontvanger dus via uitzending gemist kan ik ze wel terugzien op een ander tijdstip (of via de p.c. al moet je dan behoorlijk inleveren op het beeld) maar dat lukt me gewoon niet.
Eigenlijk worden die programma's nu net uitgezonden op tijden dat ik tijd (en zin) heb om t.v. te kijken. Erna kijken is al vaak te laat voor ons en door de week komt het er gewoon niet van, dan zijn de avonden al vol met sporten en andere leuke bezigheden, t.v. is een sluitpost.
En ik ben met je eens dat ik hem niet tegen van alles kan beschermen, maar zoals ik geschreven had hebben we toen hij nog wel mocht kijken vaak genoeg gezegd dat wij dat soort taalgebruik niet tolereren. En ik ben niet een moeder die dat eindeloos blijft herhalen. Na een paar maanden herhalen ben ik er wel klaar mee en wordt er gewoon niet meer gekeken. Misschien over een tijdje weer eens proberen, maar nu nog ff niet. Vandaar dat ik me afvroeg hoe anderen dat doen.

Maylise
20-09-2010 om 14:54
Niet
Als ik heel graag iets wil zien maar de kinderen zijn nog op en ik wil niet dat zij het zien dan kijk ik gewoon niet. In ons vorige huis hadden we twee tv's dus dan ging ik wel eens boven zitten als ik graag een film of zou wilde zien. Dat vond ik sowieso wel fijn want dan kon ik rustig kijken zonder gestoord te worden. Nu hebben we tijdelijk maar 1 tv dus dat kan nu even niet. Als ik nu iets zou willen zien wat ik niet wil dat de kinderen zien dan zou ik het opnemen of via internet kijken. Geen probleem.
Met een serie als Flikken zou ik niet zo'n probleem hebben maar soms wil ik wel een bepaalde film kijken omdat er expliciete scenes in voorkomen of een documentaire die minder geschikt is voor kinderen omdat het over een te zwaar onderwerp gaat of schokkende beelden. Dan is het dus of niet kijken of later een geschikt tijdstip vinden.
Maylise

Vic
20-09-2010 om 15:01
Weekend
In het weekend kan ik eigenlijk nooit kijken wat ik wil (gelukkig is er ook geen bal op tv). Vrijdagavond mag ik meekijken met X-factor en op zaterdag is er ook altijd wel zo'n irritant programma met grote puberaantrekkingskracht (Marc-Marie en Beau niet meer).
Qua series kijk ik alleen naar Grey's Anatomy. Dat zou dochter (11) best mogen zien, maar die moet om 20.30 uur naar boven. Daar mag ze nog een uur doen wat ze wil, maar dan wil ik de huiskamer voor mezelf. Ze komt nog wel eens naar beneden voor 'belangrijke dingen'. Dan kijkt ze naar de tv en roept 'ieeeuw! dat wil ik niet zien'. Ha, inkoppertje

Polly Shearman
20-09-2010 om 15:31
Niet voor de tv programma's
Maar gewoon, ik wil na half 9 geen kind meer beneden zien, de oudste hoeft dan nog niet te slapen, maar die kan zich prima op zijn kamer vermaken.
Ik wil gewoon lekker in mijn eigen woonkamer wat kunnen rommelen.
groet, pol

Kaaskopje
20-09-2010 om 15:37
Puck
Digitaal gaat alleen om 'digitaal'. Met een ontvanger met harde schijf kun je opnemen en pauzeren. Ik zei, merk ik nu, het dus niet helemaal goed. Interactief met harde schijf, dan heb je iets in huis waarmee je tv kunt kijken zoals jou uitkomt. Zo nu weer genoeg 'reclame'.
Ik kan me voorstellen dat je na een heleboel herhaling het zat wordt.

Kaaskopje
20-09-2010 om 15:42
Recht op privacy
Ik vind dat er een grens zit aan de privacy van ouders. Tot een bepaalde leeftijd was het bij ons ook 'half 9 - volwassen mensen tijd dús naar bed'. Maar vanaf een jaar of 12 kun je dat naar mijn bescheiden mening echt niet meer maken. Ze worden groot. Het grappige is dat een puber op een gegeven moment zelf verkiest om in zijn kamer te zitten. Dan wens je af en toe dat hij wat vaker beneden zit.

Vic
20-09-2010 om 16:37
Pelle
Jongste ligt doordeweeks en in het weekend in de regel rond 19.30 uur in bed. Afgelopen weekend was het 21.00 uur (naar de kermis geweest), en toen vroeg ze of ze alstjeblieft naar bed mocht Oudste gaat doordeweeks om 20.30 uur naar boven en rond 21.30 uur het licht uit, op vrijdag om 23.00 uur en gelijk licht uit (X Factor duurt belachelijk lang) en op zaterdag rond 21.30 uur.
Oh, jij wil ook altijd weten hoe laat ze op moeten In het weekend is ze rond 8 uur wakker, doordeweeks staat de wekker op 07.15 uur.

reina
20-09-2010 om 17:01
Tja
Wij hebben de kinderen nooit naar boven gestuurd omdat we een bepaald programma wilden zien wat wij niet voor hen geschikt vonden, dan hadden we gewoon pech gehad. Naarmate de kinderen ouder worden wordt je privé-tijd minder, op een gegeven moment zijn ze vaak minder thuis en heb je je huiskamer ook 's avonds weer voor jezelf.

Maylise
20-09-2010 om 17:44
Privacy
Ik weet niet meer wanneer ik voor het laatst een avond alleen heb gezeten. Ergens in de vorige eeuw of zo? Kinderen naar boven sturen omdat ik zelf iets op tv wil zien zou ik niet vlug doen. Dan krijgt de tv opeens wel een hele belangrijke rol toegediend. Bovendien zijn er door video recorders en internet genoeg alternatieven om iets later te zien. En als dat wat tijd betreft niet lukt dan maar niet. Zo belangrijk is tv nou ook niet.
De woonkamer vanaf 20:30 voor jezelf houden lukt alleen met jonge kinderen. Ik ga regelmatig eerder naar bed dan sommige van mijn oudste kinderen. Zelfs de jongste van 10 ligt hier zelden voor 22:00 in bed dus tijd voor mezelf moet ik niet 's avonds zoeken.
Maylise

Bastet
20-09-2010 om 18:36
Hier...
Hier zijn de kinderen 10,13 en 18,en we leven samen in een huis,dus alleen mijn slaapkamer houd ik exclusief.Mochten zij iets willen zien waar ik geen zin in heb,of kijk ik iets wat zij niks vinden,dan kijken ze boven.In het weekend proberen we altijd een avond filmavond te houden,met wat lekekrs.
Bastet

Vic
20-09-2010 om 20:20
Kaaskopje
Je hebt vast gelijk, maar vooralsnog gaat het prima op deze manier. Zoals ik er nu naar kijk wil ik er wel in houden dat ík vanaf 20.30 uur bepaal op welke zender te tv staat. Ik kijk volgens mij weinig programma's die schokkend zijn voor mijn dochter. Het gebeurt nu ook wel eens dat ik aan het werk ben en de tijd vergeet. Dan kan ze zich heel 'onzichtbaar' maken en haar tv-tijd nog wat oprekken Volgend jaar krijgt ze een eigen pc op haar kamer. Ik vermoed dat ze dan, al dan niet tijdelijk, alleen maar op haar kamer zit

Polly Shearman
20-09-2010 om 20:51
Hier
is de oudste 11 en na half 9 de woonkamer voor onszelf lukt nog prima nu hoor, natuurlijk gaat dat veranderen, maar dat zien we dan wel.
In het weekend natuurlijk niet, op vrijdag liggen ze er trouwens redelijk op tijd in, omdat het zaterdag altijd stevig sporten is hier, maar op zaterdag avond kijken we gezellig met zijn alle iets leuks op tv of we doen spelletjes tot een uur of 10 11,
jongste is 4 en die gaat ook in het weekend vroeg naar bed.
groet, polly

Mach
20-09-2010 om 23:47
Huiskamer
Onze woonkamer is van ons allen. Ik ben blij dat mijn kinderen zo graag lekker beneden in de woonkamer zitten. Ik zou het erg ongezellig vinden als ze elke avond boven zouden zitten.
Ik hoef mijn kijkgedrag niet aan te passen. Ik vind het vaak gezellig om samen met mijn 10 en 14 jarigen naar een onnozel puberprogramma te kijken. Natuurlijk meer voor hun dan mijn lol maar ondertussen praten we er flink op los. Zo hebben we veel contact over van alles wat ze bezig houdt. An ja, daarvoor moet ik dan bijvoorbeeld naar benelux next top model kijken, hahaha.
Wil ik echt iets heel bijzonders zien wat echt niet geschikt is voor de kinderen dan neem ik het op.

Puck
21-09-2010 om 08:25
Blijft moeilijk
De huiskamer vanaf een bepaalde tijd voor ons zonder kinderen dan vind ik persoonlijk geen leuke optie. Dat gaat misschien idd tot een bepaalde leeftijd zoals Polly zegt, maar voor een beginnende puber zie ik dat niet zo meer zitten. En hoewel paps en mam natuurlijk de baas blijven in huis kan ik me er wel iets bij voorstellen als ik mijn kind naar boven stuur voor t.v. als hij iets persé wil zien hij dat ook van mij verwacht. Het opnemen en later kijken is geen echte optie. Daarvoor ontbreekt me door de week gewoon echt de tijd. Komt er dus op neer dat ik de keuze moet maken tussen gezellig beneden blijven en gaan zitten computeren of lezen terwijl Puckoudste So you wanne be a popstar en aanverwanten kijkt of dat ik in mijn uppie boven ga zitten kijken. Ik ga toch dat laatste eens een keer proberen denk ik.

albana
21-09-2010 om 08:32
Hier gaan ze soms uit eigen beweging
Als ik écht,écht iets wil zien waar ze niks aan vinden (té eng is al een gepasseerd station met een 16 jarige en deze 12 jarige) dan gaan ze hier uit eigen beweging naar boven. Soms beiden naar hun eigen kamer, soms ook samen naar de kamer van oudste om daar iets heel anders te kijken, wat ze beiden willen zien. Flikken vinden ze wel 'aardig' en oudste vindt het zelfs leuk.
Eigenlijk komt het zelden voor dat ik écht,écht wat wil zien.
Maar ik merk de laatste tijd...al die talentenjachten komen me ook écht de neus uit. Ik heb het er helemaal mee gehad. Soms kijken hun dus en lees ik iets of doe iets ofzo..
Wij hebben ook nog een 2de t.v. beneden (ook in huiskamer,onze huiskamer is vrij groot en om de hoek,dus je merkt er niet veel van) en die gebruiken ze ook wel eens als ze iets anders willen zien. Eigenlijk is dat onze WII-tv, maar je kan er natuurlijk ook op tv kijken.
En jongste kijkt nog wel eens met buurmeisje daar, dan bouwen ze zich helemaal in, in kussens en maken een kneuterig plekje onder en op de vele kussens die we daar hebben liggen. En dan kijk ik rustig wat anders op de gewone t.v.
Die 2de t.v. is ook man's teletekst t.v. Daarop houd ie alle voetbaluitslagen in de gaten op zaterdag. Hebben wij er mooi geen onderbreking van als we wat dan ook kijken.
Maar het komt steeds meer voor dat we alleen zijn in het weekend of juist een huis vol jeugd.
Dan heeft jongste een logeetje en oudste laat d'r vriendinnen hier komen om samen te gaan stappen. En dan is het hier tot een uurtje of 10 zo'n chaos met kinderen en pubers die rondlopen en van alles 'moeten'(even bellen,even wat drinken pakken etc.) dat er van t.v. kijken al helemaal niks terecht komt.
groeten albana

Puck
21-09-2010 om 09:36
Misschien stel ik er ook geen prioriteit aan pelle
Pelle, je wilt niet weten hoe druk ik het heb met andere leuke dingen. Maar Puckoudste ligt meestal pas om een uur of half 10 in bed en om 10 uur kijken we dan meestal journaal. Daarna wordt het me gewoon te laat, anders kom ik 's morgens helemaal m'n bed niet uit. Verder zijn de door de weekse avonden toch echt voor het grootste gedeelte gevuld met sporten, vergaderen en af en toe eens wat achtertstallig huishouden. Dat is ook wat ik op mijn vrije dag doe: huishouden (met dank aan de quiz). En tja je opmerking "Ook op je vrije dag kun je toch lekker een kopje koffie/thee nemen en dat programma bekijken ipv OO aan te zetten?", dat is een voltreffer. Dat is een kwestie van prioriteiten stellen.

Puck
21-09-2010 om 10:17
Oke pelle
Dan zijn we het weer eens. Op tijd naar boven sturen door de week heb ik nog niet eens aan gedacht, maar vind ik wel het overwegen waard. Moet er alleen hier in huis eerst een opname-apparaat komen want die hebben we niet eens (is veelzeggend)
En even o.t.: jij vind Expeditie Robinson toch erg leuk. Ik heb het van de week half mee zitten kijken en daar vind ik nu echt niets aan. Wanstaltige opdracht en mensen doen er nog vrijwillig aan mee ook. Niet "my cup of tea" zullen we maar zeggen.

Tirza G.
21-09-2010 om 16:41
Taalgebruik
Het gaat jou niet om expliciete geweld- of sexscenes maar om het táágebruik? Wat zeggen ze dan in vredesnaam in die keurige Hollandse serie?
Of, uitgebreider, welke taal is verboden bij jullie thuis dan? Ik vind het wel weer interessant. Joetjoep voor de lol eens op Lau en Tiny. Daar wordt mijn zoon enorm vrolijk van en dat wordt hier hele dagen lustig geciteerd.
Tirza

Puck
21-09-2010 om 19:04
Nee tirza
Het gaat me niet alleen om taalgebruik, maar zeker ook om scenes die ik niet geschikt vind.

Tirza G.
21-09-2010 om 20:29
Je schrijft:
Puckoudste raakt er ook niet van slag voor en vindt dat soort programma's juist leuk, maar zijn gedrag wordt er erg negatief door beïnvloed, hij neemt het taalgebruik over enz.
///////
Wat neemt-ie nog méér over dan? Boeven vangen? Achter iemand aanhollen? Ik vind dit redelijk suffe programma's, ik kan me niet voorstellen dat daar nou zulk schokkend gedrag/taalgebruik in zit voor een 10jarige. Wat kijkt-ie verder dan? Sesamstraat?
Tirza

Puck
21-09-2010 om 22:00
Tirza
"Wat kijkt-ie verder dan? Sesamstraat? "
Sorry hoor, maar dit komt op mij redelijk denigrerend over en daar ik verder niet op in.

Kaaskopje
22-09-2010 om 00:59
Puck
Ik ben met je eens dat Tirza flauw doet met Sesamstraat, maar ik ben ook benieuwd (ik kijk die programma's niet) wat je zoon kopieert aan slecht gedrag een taalgebruik. Kun je een voorbeeld noemen? Wordt er gevloekt? Schuttingtaal?

Puck
22-09-2010 om 08:23
Kaaskopje
Taalgebruik is idd vooral het vloeken. Nu zijn wij geheel niet kerkelijk, maar dat vind ik toch echt niet nodig. En wat overig gedrag betreft: ik merk dat hij agressiever wordt in zijn gedrag in het algemeen en in zijn spel/spelen. En hij mag uiteraard best politietjes spelen en boeven vangen, mar het is meer de manier waarop hij dat dan doet. 't Is nu echt niet dat hij precies imiteert wat er in zo'n serie gebeurt, maar ik merk gewoon aan hem dat het een negatieve invloed op hem heeft. En zolang dat alleen in een spel is en hij dat ook daar weet te "houden" vind ik het nog wat anders dan wanneer ook zijn "normale" gedrag erdoor beïnvloed wordt. Snap je een beetje wat ik bedoel.

albana
22-09-2010 om 09:56
Nadoen
Ik houd de kinderen altijd voor (herhaling,herhaling,herhaling...nee mam, niet weer een preek!) dat álles op t.v. of film ´niet echt´ is en ´expres overdreven´. Als iets maar een beetje eng is of bizar of raar zeggen ze het ook vaak....`mam, dit gebeurd niet in het écht hé?´ nee tuurlijk niet.
En dus omdat het onecht is, is het ook niet geschikt om in het échte leven toe te passen.
Logisch toch?
Gelukkig overspoeld de t.v. ons met erg goede voorbeelden, b.v. visjes die kunnen praten of pinguins die in steden op Antartica wonen enzo
Nou, ooit zoiets gezien?
En vloeken horen ze in de échte buitenwereld ook wel...en zijn hier binnen gewoon verboden. Zelfs als de hele straat of klas of weet ik wat de hele dag loopt te vloeken wil ik het hier binnen niet horen.
Misschien is het wel ook een beetje tijd voor wat opvoedkunde m.b.t. televisie?
Ik kijk flikken ook (als het me uitkomt) en vloek er geen vloek meer om en jij w.s. ook niet, snap je wat ik bedoel?
Ik denk dat als je nu zoiets als ´flikken maastricht´ al te té voor hem vindt dat de dag niet ver weg meer is dat ie buitenshuis ergens tegen zulke films-series aanloopt die w.s. nog wel van een tikkie erger zijn.
Ik herinner me nog dat jongste ergens in groep 7 een keer een outbollige politiefilm had gekeken op een partijtje bij een jongen, waar ik ernstig mijn twijfels over had en jongste heeft helemaal geen moeite met enge films of wordt erdoor beìnvloed of wat dan ook. Maar die jongens vonden het hélemaal gewéldig die film met al dat geschiet en gedoe en gevecht.Op groot scherm nog wel.
En op zo´n leeftijd gaan de meeste ouders ervan uit dat dat (gezien de leeftijd) best kan...het was ook een film geschikt vanaf 10 jaar....(en dat waren ze allemaal of ouder)
groeten albana

Puck
22-09-2010 om 10:34
Dat was mijn vraag niet
Het gaat mij er helemaal niet om wat verstandig is en of ik mijn kind wel of niet die programma's moet laten kijken. Als ik dat had willen bediscussiëren dan had ik daar wel een vraag over gesteld. Wij hebben dat op deze manier prima opgelost voor onze situatie en dat werkt. Mijn vraag is enkel en alleen hoe anderen het oplossen als je iets op t.v. wilt zien dat je niet geschikt vind voor je kind.

Tirza G.
22-09-2010 om 13:45
Dat klopt, dat was je vraag niet
Maar het was wel de motivatie die je gaf om niet toe te staan dat je kind die programma's zag. Ik verbaas me daarover. Ik vind NL politieseries suf en gezapig, er wordt hooguit een keer verdomme of klootzak geroepen en wat achter mensen aangehold en dat ís het dan. Daar kom je toch in het dagelijks leven als 10jarige óók mee in aanraking? Op een schoolplein of voetbalveld wordt er toch óók gescholden en geduwd enzo?
Het verbaast me dat de invloed van die (in mijn ogen)suffe programma zo groot is. Heb je enig idee waar dat door komt? Omdat het NLtalig is ofzo? Dat het echter/dichterbij voelt? Hoe reageert hij dan op vechterige tekenfilms? Of bioscoopfilms? En hoe reageert hij dan op het tegenovergestelde van geweld? Als er zoenen (enzo) in beeld is? Gaat-ie dat ook nadoen? En toch, hoewel Sesamstraat flauw was, waar kijkt-ie dán naar? Er zijn toch bijna geen kinderprogramma's voor die leeftijd zonder iets van eng/spannend/achterna zitten enzo?
Tirza

Puck
22-09-2010 om 14:18
Tirza
Vorig seizoen waren er in Flikken Maastricht wel degelijk behoorlijk heftige scenes waarin mensen voor je ogen afgeslacht werden. Het bloed spatte bij wijze van spreken uit je beeldbuis. Ik kijk graag allerhande politieseries, maar dit vond ik niet echt nodig, de eerste 2 jaargangen waren wat dat betreft beter, niet zo extreem. (Heb jij Flikken Maastricht dan zelf wel gezien vraag ik me af als je het hebt over "een beetje achter elkaar aan gehol")
Als ik dan opmerkingen hoor als "gaaf", "vet" en "kicken" hoor dan vind ik dat niet goed. En als hij dan ook zijn gedrag daar negatief door laat beïnvloeden en laat blijken dat dat soort dingen misschien wel normaal is dan is hij er in mijn ogen nog niet aan toe. En natuurlijk doe je dat niet na 1 keer daarover praten, maar als keer op keer blijkt dat het gewoon niet goed valt dan wil ik dat hij daar voorlopig niet naar kijkt. En misschien komt het ook wel omdat het idd Nederlandstalig is, zou kunnen. Op vechttekenfilms reageerde hij als kleuter wel, maar dat was kennelijk toch snel wel erg fictie. En het is ook niet precies nadoen wat er gebeurt (gelukkig niet zeg) maar meer zijn houding, moeilijk om dat precies uit te leggen. En het omgekeerde zoals zoenen: gatver, je gaat toch niet zoenen als 12 jarige. Maar ook daar heeft hij wel moeite mee om mee om te gaan. Hij maakt daar dan wel rare opmerkingen over. Het gaat dus niet zozeer om eng of spannend ofzo, dat maakt 'm niet uit. En waar hij wel naar kijkt: alles van sport, maakt niet uit wat en op welke zender, Animal Planet, National Geografic, allerlei talentenshows, disneychannel, etc. Genoeg dus.