Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Uiterlijk dochter

Onze dochter van 16 is geen gemakkelijke puber en maakt vaak keuzes waar wij niet achter staan.
Een van die keuzes is haar kledingstijl en de gevolgen hiervan.
Ze kleedt zich naar onze mening veel te "oud" voor haar leeftijd en ook vrij ordinair.
Ze heeft vriendinnen die er ook zo uitzien en ze trekt jongens aan die veel te oud zijjn voor haar of types waar je je dochter niet graag mee thuis ziet komen.
Het gaat natuurlijk niet alleen om het uiterlijk maar ook om het gedrag van de mensen waar ze mee omgaat en van haarzelf.
De meeste van haar vriendinnen hebben geen bijbaantje, omdat ze zo veel geld van hun ouders krijgen, dat dat ook niet nodig is.
Mijn dochter werkt sinds kort wel, maar ze klaagt steen en been en zeurt voortdurend om geld en spullen ,die haar vrienden en vriendinnen ook krijgen.
Het gaat om belachelijke bedragen,die wij haar echt niet geven.
Ze krijgt genoeg maar voor haar is het nooit genoeg.
Ik vind het erg vervelend, dat ze door haar uiterlijk en vrienden echt buiten ons gezin en familie begint te vallen.
Ze gedraagt zich zo anders en doet heel andere dingen dan bijvoorbeeld haar neven en nichten en die moeten ook niet veel meer van haar hebben.
Ze leeft in een heel andere wereld,waarin wij ons niet thuis voelen met heel andere waarden en normen en wij zijn bang haar kwijt te raken als het zo blijft doorgaan.
We proberen te blijven praten, maar ze heeft zo'n andere opvattingen over zaken dan wij en ze vindt de ouders van haar vrienden natuurlijk veel leuker dan wij wat het contact met haar niet erg bevordert.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

04-10-2010 om 15:03

Uiterlijk

Ik denk dat je haar uiterlijk en gedrag (ten opzichte van jullie) los van elkaar moet zien. Over de manier waarop ze zich kleedt heb je denk ik weinig te zeggen bij een 16-jarige. Over waarden, normen en zakgeld natuurlijk wel.

Maylise

Maylise

04-10-2010 om 15:46

Verbieden

Je kan natuurlijk best bepaalde kledingstukken verbieden. Dat heb ik ook wel gedaan. Dan nemen ze die vervolgens mee in hun tas en doen ze stiekem op school die kleding aan. In elk geval hoef ik er dan niet tegen aan te kijken. Scheelt mij veel ergernis.
Ik heb wel heel veel gesproken met mijn kinderen over het effect wat kleding heeft op anderen. Niet alleen te sletterige kleding maar ook bijvoorbeeld punk kleding en dergelijke. Niet zo zeer om wat te verbieden maar om hun bewust te laten worden van het effect wat ze zo op anderen hebben. Alleen ik weet niet of dat soort gesprekken met 16 nog nut hebben. Wij begonnen daar veel jonger mee.
Verder weet ik niet wat je bedoeld met dat ze nu zo'n andere levenswijze heeft dan jullie maar afzetten tegen je ouders is natuurlijk wel heel aantrekkelijk op die leeftijd, zeker als je weet dat je ouders het vreselijk vinden wat je zegt/denkt/draagt. Het hoort er ook wel bij. Dat kan je het beste negeren. Of gewoon open met haar over praten. Wat zij van bepaalde dingen vindt en waarom ze dat vindt. Ze is oud genoeg om een mening te mogen hebben en daarvoor uit te mogen komen.
Als het echt een levenswijze betreft die gevaarlijk is (alcohol, drugs, criminaliteit) dan zou ik wel voor een drastische oplossing kiezen maar als het puur gaat om een wat minder geslaagde manier van kleden zou ik er niet te moeilijk over doen.

Maylise

lukie

lukie

04-10-2010 om 16:10 Topicstarter

Reactie maylise

Natuurlijk hebben wij al jaren geleden gesprekken gevoerd over het effect van het dragen van bepaalde kleding en wat voor effect dat kan hebben.We praten er nu ook nog regelmatig over,maar mijn dochter vindt die aandacht die ze trekt blijkbaar wel prettig.
Als we een familie-feest hebben past ze haar kleding wel wat aan omdat we er over hebben gepraat dat het niet leuk is voor haar opa en oma als ze bepaalde kleding draagt.
Het gaat er mij niet om dat ze kleding draagt die niet mijn smaak is,maar de reacties die het oproept.
Als je de reactie op de foto's op haar Hyves pagina leest, word idaar niet blij van.
Ik praat daar over met haar en soms verwijdert ze wel een foto,maar nogmaals ze vindt die aandacht ook wel spannend.
Het zijn geen te blote foto's hoor, maar ze krijgt voornamelijk reacties van oudere jongens en die reacties zijn nogal expliciet.

lukie

lukie

04-10-2010 om 22:28 Topicstarter

Heel vervelend

Gelukkig is het contact met mijn dochter zo, dat we regelmatig samen leuke dingen doen.
Ik snap best, dat ze haar de mening van haar vrienden belangrijker vindt dan die van ons en dat is ook niet erg.
Wat wel vervelend is, dat die vrienden het heel normaal vinden om grote bedragen te krijgen voor uitgaan,kleding,scooters enzovoort.Mijn dochter wil dit ook, en omdat ze het niet krijgt,vindt ze het nodig om enorme ruzies te maken en continue te zeuren.Haar neven en nichten willen haar best accepteren, maar het is eerder andersom: ze laat duidelijk merken dat zij degene is met de leuke vrienden en zij accepteert het niet dat niet iedereen is zoals zij en haar vriendinnen.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-10-2010 om 00:43

Nieuwsgierig

Ik ben zo nieuwsgierig naar het soort kleren waar ze in loopt. Worden die kleren bij een webshop verkocht zodat je een plaatje kunt laten zien? Of iets vergelijkbaars?
Er zit wel iets in wat Tops zegt. Als jullie steeds benadrukken dat ze buiten de familie valt door haar kleding en dergelijke kan dat haar 'liefde' voor haar vrienden versterken. Daarnaast vind ik het niet relevant hoe de neven en nichten erover denken. Ze mogen hun mening er uiteraard over hebben, maar het gaat ze verder niet aan. Een neef van mij, net zo oud als mijn oudste dochter, heeft een relatie met een veel oudere vrouw. Ik bemoei me daar niet mee. Dat is iets wat hem en die vrouw aangaan en daarnaast alleen zijn ouders en zijn broer. Wat ik me verder afvraag is hoe je dochter buiten je eigen gezin kan vallen door haar kleding en gedrag. Ze hoort mét haar gedrag en kleding bij jullie gezin toch?

lukie

lukie

05-10-2010 om 12:56 Topicstarter

Zorgen

Dat haar neven en nichten mijn dochter en haar vrienden niet leuk vinden, is voor mij niet zo belangrijk als het misschien overkomt,het is alleen niet leuk als je kind zich door haar gedrag zo ongeliefd maakt, maar ik vind ook, dat zij hier verder niks mee te maken hebben.
Het is inderdaad zo,dat ze haar vrienden ophemelt omdat ze weet dat ze bij haar familie niet in de smaak vallen.
Het is niet zo,dat mijn dochter buiten ons gezin valt.
Ze wordt echt niet buitengesloten door ons, maar veroorzaakt wel veel stress door haar negatieve gedrag en haar constante vraag om materiele zaken.
We praten veel met haar,en ik schrik af en toe van de dingen die zegt.Ze vindt het totaal geen probleem als je veel geld hebt, en als dat geld dan door je vader niet eerlijk verdiend wordt.Ik vind dat echt verschrikkelijk,en zo heeft ze wel meer meningen over zaken waar wij op zijn zachtst gezegd een andere mening hebben.Ze wil nu een jas met een kraag van echt bont, terwijl wij daar van jongs af aan over gepraat hebben met haar en zij de grootste tegenstander was,maar ja, haar vriendinnen denken daar heel anders over, dus zij nu ook.
Ik snap best, dat zij haar eigen weg zoekt en ze hoeft het echt niet altijd eens te zijn met ons,maar ze gaat nu een kant op, die ons verontrust.

Polly Shearman

Polly Shearman

05-10-2010 om 14:44

Over hyves en foto's

Explicite reakties van "vieze mannen", dat zegt meer over de mannen, en hun normen en waarden dan over je dochter: hyves is lekker afstandelijk, zouden ze zulke dingen ook zeggen als ze haar op straat tegen komen?

Ik ben een keurig getrouwde vrouw met 3 kinderen, op mijn hyves foto van het moment heb ik een zwarte trui aan met een hals helemaal tot boven, dus geen decolethe ofzo inbeeld... je moest eens weten wat voor schunnige opmerkingen ik daarover heb gekregen. En ook op andere foto's dus.
Er zijn blijkbaar mannen die geheel voor de fun de hele dag profielfoto's van vreemde vrouwen/meisjes bekijken en daar commentaar op geven.
Hoe zien de foto's van de vriendinnen van je dochter er dan uit? ik denk nl dat een moeder de hyves van haar dochter bijna altijd TE vind.

groet, polly

Hyves

Ik ben geen fan van hyves. en ja natuurlijk heeft Polly gelijk dat reacties de verantwoording van de plaatser zijn maar daar heb je als puber niet zo veel aan. Beter is om te zorgen dat je niet iemand de gelegenheid geeft dergelijke reacties te geven!

Ik verbaas mij regelmatig over de hyves van pubermeisjes. Ouders moeten bepaalde zaken gewoon verbieden, dit omdat het een hoop ellende kan voorkomen. Hoe onschuldig het ook bedoeld is, het kan grote gevolgen hebben.

Tirza G.

Tirza G.

10-10-2010 om 14:32

Omgekeerd

Mensen moeten hun waardeoordeel en mening lekker voor zich houden. Er zijn ook mannen die heftig opgewonden raken van schooluniformen. Of verpleegstersuniformen. Of witte kniekousjes. Nikus, je legt de oorzaak bij degene die de opmerkingen kríjgt. Wat moeten ze dan aan, een burka?
Het is voor een puber belangrijk om te weten welke boodschap ze uitzendt. Nou, dat weet ze. En die boodschap vindt ze leuk, spannend en interessant. En ja, die kan leiden tot negatieve oordelen van "de maatschappij", maar dat kan Puberella niks schelen want ze heeft toevallig schijt aan de maatschappij met zijn burgertruttigheid. En ja, het kan leiden tot aandacht van foute jongens/mannen, maar dat kan Puberella niks schelen, want toevallig hebben die foute figuren wél hele spannende interessante levens en verhalen. Biedt daar maar eens tegenop met je zuurkoolstamppot en je Opel Kadett (of hoe dat ding tegenwoordig heet).
Je bent als ouders/familie gewoon een vertegenwoordiging van de suffe, saaie burgertruttenmaatschappij die vol zit met achterlijke waardeoordelen. En geeft ze eens ongelijk
Die jas met bontkraag: dat is een persoonlijk ding. Júllie zijn tegen bont en natuurlijk is het teleurstellend dat je die norm niet hebt overgebracht (althans, nu niet). Maar voor haar is het belangrijk. Je kunt er grenzen in stellen (die jas komt er hier niet in), maar ik zou zeggen: pick your battles. Het is voor haar hetzelfde als voor Ajax zijn als jullie voor Feijenoord zijn. Of VVD stemmen als jullie PvdA stemmen. Ze ontwikkelt zich tot een mens met eigen waarden en normen en dat werkt het handigst als je weet waar je je tegen af moet zetten. Tegen die van jullie dus.

Tirza

Bastet

Bastet

10-10-2010 om 16:18

Eens met tirza

Wat moet ze aan,een burka?Polly verteld al dat ze toch werkelijk iets hooggesloten draagt op haar profielfoto,maar desondanks reacties krijgt.
Als puber droeg ik ook kleding (punk) waar soms negatief op gereageerd werd.Denk je nou echt dat ik het daarom liet?Het zegt immers meer over hen dan over mij,die reacties.Mijn jongens zien er ook niet doorsnee uit.Ik heb hen verteld welke reacties ze konden verwachten.
Nikus,verbieden heeft weinig zin,dan doen ze het stiekem.Mijn vriendin kwam zich altijd bij mij omkleden als we uitgingen...

Bastet

Bastet

10-10-2010 om 16:18

Overigens nikus

Als ik de startposting lees,is het uiterlijk van deze dochter niet het grootste probleem van haar ouders.

Tirza

Als ik de dochter van mijn vriendin bekijk dan vraag ik mij af waar je de grens legt. nagtuurlijk moeten volwassenen zich achter de oren krabben maar als ik zie hoe sommige hele jonge meisjes zich profileren dan is dat wel de kat op het spek binen.

Moeten meisjes van 12 er tegenwoordig uit zien als sensuele vrouwen van 20o met de borsten in de etalage? Of moeten ze perse met miniscule bikinies op hyves? Ze manouvreren zich in de meest zwoeele poses op het internet tegenwoordig. Ook staan sommige mensen stomdronken op hyves (jonge meiden en jongens) maar vinden het dan raar dat ze geen werk krijgen of dat ze lastig worden gevallen. echt ik vind dat je er als ouder een taak in hebt! Natuurlijk zetten ze zich af maar is het nit als ouder de taak om het in juiste banen te begeleiden? Ze mogen best op de foto op hyves maar dan wel fatsoenlijk!

Bastet

Bastet

11-10-2010 om 16:43

Nikus

Maar zo geredeneerd mag een sexy uitziende vrouw dus lastig gevallen worden,want ze lokt het zelf uit.Mag een jongen met lang zwart haar uitgescholden worden,moet ie maar mainstream/doorsnee zijn.Ik snap je punt,maar ben het er niet mee eens.Het is ieders goed recht er uit te zien zoals hij/zij wil.
Overigens mogen mijn kinderen op hyves,maar hun profiel en ook het mijne is alleen openbaar voor zelftoegevoegde vrienden.

Tirza G.

Tirza G.

11-10-2010 om 19:58

Wat bastet zegt en

....dus volwassen vrouwen mogen wel in zwoele poses op hun hyves staan en lastig gevallen worden?

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

11-10-2010 om 22:28

Film

De film 'The Accused' met Jodie Foster is ook gebaseerd op het gegeven dat een vrouw door zich op een bepaalde manier te kleden of te gedragen over zich afroept dat ze verkracht 'mag' worden.
Geen enkele vrouw vráágt erom lastig gevallen te worden, hoe bloot, zwoel of ordinair ze ook op een foto staat geeft dat foute mensen nooit het recht om er bovenop te springen.
Ik vind niet dat je te krampachtig om moet gaan met internet. Mijn dochter heeft bijvoorbeeld een vakantiefoto waarop ze in bikini in zee staat. Erg leuke foto en dat soort foto's moet je als meisje ook gewoon kunnen plaatsen zonder je af te hoeven vragen wat de gevolgen zijn, maar ik vind wel dat je je moet realiseren dat privégegevens inderdaad bij werkgevers en foute kerels op tafel komen. Hopelijk zijn die werkgevers zo realistisch dat ze veel opvatten als jeugdige onbezonnenheid als het om foto's of gedrag van pubers gaat, maar het kán reden zijn om iemand (jong of ouder) niet aan te nemen. Zo gaat het tegenwoordig. Dat is een minder leuke kant van internet.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-10-2010 om 22:34

Aanvulling op de film

Ik had er ook bij moeten zetten dat de film ook duidelijk maakt dat uitdagende kleding nooit een excuus is om te verkrachten.

Bastet

Bastet

12-10-2010 om 07:14

En zoals ik al schreef

En dus kun je je profiel op hyves afschermen.

emma43

emma43

12-10-2010 om 11:33

Hyves blijft lastig

Natuurlijk mag niets aanleiding zijn tot verkrachting,minirokjes niet,uitdagend dansen niet en alleen in het donker fietsen ook niet.Ook geen foto's op hyves.Wat ik echter wel belangrijk vind is dat als meisje uitdagende foto's van zichzelf op hyves zetten dat ze weten WAT ze doen.Leuke vakantie foto's of een foto van een dagje strand,zwembad in bikini moet kunnen.Een beetje sexy-blik foto met vriendinnen ook.Maar ik vind wel dat als een 13 jarige een foto in bikini op hyves zet met pruillipjes ,holle rug en billen naar achteren en dat simpel omdat 'iedereen'dat doet,dat je dan wel in gesprek mag gaan met je dochter en uit mag leggen wat voor beeld ze geeft.Ik denk dat nikus het over dit soort foto's heeft.Ik moest wel lachen om Tirza haar berichtje,zo is het natuurlijk,maar er zijn grenzen.Ik heb mijn dochter hier ook in moeten sturen,ik was niet eens bang voor een verkrachting,maar wel voor de 'stempel'die ze zou krijgen.Plus dat foto's zo uitgeprint kunnen worden,ik kreeg er nare beelden bij.Nadat ik dochter een tijdschrift had laten zien en ze zag wat ik bedoelde en begreep wat ik bedoelde was het ook over.En verder,profielfoto's zijn altijd zichtbaar.Het gaat niet eens over wat de meisjes aaanhebben,maar de houding.

lukie

lukie

12-10-2010 om 12:57 Topicstarter

Al 16........

Het profiel van mijn dochter op Hyves is ook afgeschermd, maar haar profielfotois inderdaad voor iedereen te zien.
Ik heb haar gezegd die te veranderen en voor de zoveelste keer uitgelegd wat zij uitstraalt met zo'n foto en ze heeft toegestemd,maar meer om van het gezeur af te zijn.
De gevolgen overziet ze echt nog niet.
Ze is dan wel "al" 16 en ze denkt dat ze zelf haar leven kan leiden zoals zij dat wil, maar ze is nog erg naief en vooral gevleid door reacties op haar foto's.
Maar Hyves is niet mijn grootste zorg,haar gedrag in het algemeen,waar ik deze post mee begon, baart me de meeste zorgen.

Tirza G.

Tirza G.

12-10-2010 om 17:13

Lukie

Ik wil jouw zorgen niet teniet doen door dit zijspoor. Inderdaad, er zijn overal vieze mannen en ja, werkgevers kijken op Hyves en Facebook. En dan is het toch fijn als ze een beetje een breed beeld van je krijgen, als er nou van de 150 foto's er 149 in bikini met bier in je hand zijn, krijg je toch een wat vertekend beeld.
Heb je wat aan de reacties die je hier krijgt? Ik vind het moeilijk hoor!

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.