Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Uitgaan / festivals - hoe oud?

Mijn lekkere, drukke, leuke en soms gecompliceerde gezin heeft weer eens een dilemma opgeleverd.... oudste stiefzoon is 15, word in juni 16. Hij mag van vriendlief en zijn moeder af en toe bier drinken. Hij is nu een paar keer uit geweest, en mocht beide keren om twee uur (!!) thuis komen. Nu wil hij deze zomer naar een driedaags metalfestival met een paar vrienden. Die vrienden zijn ook in de leeftijd 15 / 16. Nou heb ik niks tegen metal en metalfestivals, heb die vroeger zelf ook bezocht (maar was toen wel 19 / 20 jaar). Vriendlief en moeder staan er niet afwijzend tegenover, maar hebben zelf nooit grote festivals bezocht. Ik wil me niet teveel mengen in hun wijze van opvoeden, maar heb toch naar vriendlief laten doorschemeren dat ik het niet zo'n geweldig idee vind. Hierop kreeg ik weinig reactie van vriendlief. ("Het is nog geen zomer, we zien wel...") Een dag, prima, maar drie dagen zonder volwassenen die af en toe even een klein oogje in het zeil houden op een zuipfeest vertoeven... vind ik niet zo gezond voor een (dan) 16 jarige. Ben ik ouderwets? En moet ik me op de vlakte houden of mijn mening duidelijker uiten? Voor de duidelijkheid, vriendlief en ik hebben inmiddels redelijk geaccepteerd dat we qua opvoeding niet altijd overeenstemming kunnen bereiken. Mijn kinderen zijn nog een stuk kleiner. Wie weet wat ik vind als zij zo groot zijn?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

16 jaar

Uiteindelijk kun je ze echt niet alles verbieden. En ja, de interesses tussen kinderen en hun ouders kan verschillen. Als het goed is is je stiefzoon goed voorgelicht over de risico's, foute vrienden, foute mensen, foute drugs, comazuipen en soa's.
En dan gaan ze echt eigen keuzes maken. En vallen soms ook op hun neus. Ik ga mezelf maar na.
Met 16 reisde ik alleen door Europa naar een festival.
Zoon, bijna 15, houdt ook wel van een (alcohol) vrij biertje. Maar zijn echte biertje zit eraan te komen.
En inderdaad, als je eigen kinderen nog klein zijn kan ik me voorstellen dat je er anders tegenaan kijkt. Je groeit hopelijk mee met je kind.
En dan kan het ook nog dat stiefzoon tegen die tijd geen zin meer heeft.
Zoon hier wilde zo graag naar een computerkamp, alleen met andere jongeren. Nu we gaan boeken hoeft het ineens niet meer, andere interesses hebben ineens de voorrang gekregen.

Fiorucci

Fiorucci

02-03-2011 om 19:11

16 jaar

Mijn oudste zoon was 17 toen hij naar een driedaags rockfestival in Duitsland ging, met zijn vriendin. Komende zomer gaan ze weer, maar dan een volle week, hij is nu bijna 19. Mijn zoon van 13 gaat weleens met wat vrienden naar kleine festivals in de buurt. Hij wordt 14 as zaterdag en mag met zijn broer naar een concert eind van de maand.Ik ga niet zo zeer uit van leeftijd, maar meer uit van het kind zelf.

tonny

tonny

02-03-2011 om 20:33

16 jaar

eerder niet.

Jammer als er nog wat geduld vereist is, niks aan te doen, maar eerder mocht het echt niet. Mede vanwege de wettelijke regels, die zijn er niet voor niks.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-03-2011 om 02:12

16 jaar

Als je stiefzoon 16 is als het festival plaatsvindt, heeft hij de leeftijd om naar festivals te gaan en uit te mogen.

koentje

koentje

03-03-2011 om 11:00

Kaaskopje

dat is wel heel kort door de bocht! Ieder kind is anders en je kan van een afstand niet inschatten hoe hij zich zal gedragen.
Ik zou er voor zijn om op zijn minst de leeftijdsgrens aan te houden, maar het hem als ouders zijnde desnoods onmogelijk te maken om te gaan als je denkt dat hij dat niet aankan.
Maar aangezien Trinny de stiefmoeder is, zal ze zich moeten conformeren aan de ouders van de knul. En hooguit de vader influisteren hoe het toe kan gaan op dit soort festivals. Zeker als vader dat zelf niet zo weet en zij wel!

Fiorucci

Fiorucci

03-03-2011 om 12:33

Kaaskopje

Zo strikt stel ik het niet hoor. Ik ging ook al jong naar bijvoorbeeld Parkpop in Den Haag. Mijn zoon wordt zaterdag 14 en van mij mag hij komende zomer ook naar Parkpop, hij heeft bewezen met het bezoek aan veel kleinere festivals dat hij zich prima aan de afspraken houdt.

Betalen?

Toen oudste 16 was wilde ze ook naar een 3daags festival, hier niet ver vandaan dat scheelt dan misschien wel...In ieder geval met vriendinnen ook 16. Geen rock/metal trouwens, gewoon, gewoon.
Het mocht...mits ze de kosten zelf zou ophoesten. Hetzelfde zeiden de ouders van de vriendinnen (gut wat toevallig...) afijn, ze hadden wilde plannen, tentjes van zolder al gehaald om te testen of ze waterproof waren en smeden plannen voor wat te eten en onkonsten.
En toen helaas ontbrak de benodigde monney. De toegangskaarten konden er nog nét af...maar ook nog tentje opzetten (kostte ook geld) en eten etc. erbij. Nee dat ging niet. Niet eens iedereen had geld genoeg voor 3 dagen (=pass-partout) sommige vriendinnnen moesten het dus houden op maar 1 dag. Ach,ach...en nu moesten ze met de laatste bus terug en naar huis en de volgende dag weer retour...ach,ach zo sneu.En het was dat ik met m'n hand over m'n goeie hart streelde want dag 3 was helaas het geld voor de bus ook niet meer aanwezig. Dus heb ik dochter + 1 vriendin gebracht en de moeder van die vriendin ze opgehaald. Overigens om 12.00 uur..maar dat vonden ze ondertussen geen probleem meer want ze waren uitgeteld.
Ja,ja het festivalleven is zwaar.
Nu is dochter al zo verstandig geworden(17 hé) dat ze maar 2 dagen wil en 1 nachtje 'misschien' slapen, maar het kan ook best zijn dat ze dat bij klasgenootje vlakbij doen, is namelijk goedkoper.
groeten albana

Fiorucci

Fiorucci

03-03-2011 om 14:42

Haha albana

Mijn zoon is zo verstandig dat hij na drie dagen Rock am Ring besloten heeft ander werk te zoeken, beter betaald, nu kan hij dus een volle week...)

Misschien is trinny's zoon

Nog niét zo verstandig??? Verstand komt met de jaren toch?
groeten albana

Trinny

Trinny

04-03-2011 om 12:14 Topicstarter

Tja....

Het gaat me er niet om dat hij bier drinkt. Hij drinkt op zich niet veel, maar doet wel graag mee met de rest (wie niet op die leeftijd?). En een keer flinke koppijn lost het probleem vaak ook al weer voor een tijdje op. Ik heb er ook geen moeite me dát hij naar een festival gaat, maar wel met de drie dagen. Het argument van albana over betalen vind ik een heeeeel erg goede, meneer is namelijk nog niet aan het werk en geeft zijn zoektocht snel op (ik heb hem zelfs al een keer ingeladen om op baantjesjacht te gaan). Zijn zakgeld komt ten goede aan de plaatselijke supermarkten, en echt sparen voor iets heeft hij nog niet vaak gedaan. Ik kan eens polsen hoe vriendlief hier over denkt. En jullie hebben gelijk, natuurlijk moet ik mij voegen naar wat zijn vader en moeder er van vinden, dat gaf ik ook al aan in mijn vraag. Maar we maken allemaal fouten, en ik ben bijvoorbeeld blij dat vriendlief mij soms laat zien dat ik dingen ook anders aan kan pakken met mijn kinderen, wat dat betreft vind ik dat dat twee richtingsverkeer moet zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.