Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Tirza G.

Tirza G.

17-07-2012 om 12:32

Uitgeloot, en dan? tweede loting of naplaatsing?

Helaas, zoon ontvangt vandaag per mail bericht van Studielink/DUO dat hij is uitgeloot voor de studie van zijn keuze. Hij wil de studie die hij wil (duh) in één specifieke plaats volgen. Zoals gewoonlijk snap ik weer niks van de teksten van de website van Studielink/DUO onder het kopje: Uitgeloot, en dan?
Onder het kopje Tweede loting staat dit:
Voor sommige opleidingen zijn na de loting nog plaatsen ‘over'. Voor deze onbezette plaatsen vindt mogelijk een tweede loting plaats. Aan de tweede loting kunnen alleen studenten deelnemen die bij de ´eerste loting´ zijn uitgeloot. Je kunt je niet aanmelden voor een tweede loting voor dezelfde opleiding en instelling als waarvoor je bent uitgeloot.
Begrijp ik daar dan goed uit dat hij niet opnieuw mee kan loten voor deze studie in de door hem gewenste plaats maar wél voor dezelfde studie in een andere plaats óf voor een andere studie in dezelfde plaats? Dus: je wilt studie A in plaats Z, en nu bij de tweede loting kun je wel voor studie A kiezen, maar dan alleen in plaats X of Y? Of voor studie B in plaats Z? En deze tweede loting is dan een soort 'gratis bonus' die niet afgaat van je max aantal lotingen?
En wat is dan naplaatsing? Is dat gewoon het opvullen van de lege plekkies zonder loten? Van de afvallers en terugtrekkers zeg maar? Dus wel gewoon studie A in plaats Z? En hoe groot is daar je kans? Iemand ervaring?

En wat is wijsheid met het zoeken van een kamer? Hij is volop aan het hospiteren (uiteraard in plaats Z), stopzetten en eerst wachten tot hij terecht kan - of toch maar gewoon stug doorgaan?

Zucht.

Tirza

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tonny

tonny

17-07-2012 om 15:50

Ondoorgrondelijk

Het is gewoon harstikke vervelend en teleurstellend! Je ziet het allemaal helemaal voor je en dan ineens stort het in. Bah.

Pfoe ik herinner me nog goed hoe het drie zomers geleden was. Ook uitgeloot. En piekeren hoe groot de kans nu alsnog zou zijn.

Dochter zegt dat het maar zéér zelden gebeurt, dat naplaatsen. En dat hoor je pas als het eerste tentamen al heel nabij is, dus je gaat van start met achterstand. Erg vervelend.

Eén keer uitgeloot zijn vinden al haar vrienden en bekenden gewoon, bijna niemand kon meteen beginnen, ze hebben haast allemaal eerst een jaar plan B gedaan (duur en jammer) waarbij sommigen binnen de tijd stopten, studiegeld terugkregen en de rest van het jaar gingen werken tot de tweede kans.

Als er een B-keus mogelijk is in de stad daar, dan doorgaan met hospiteren. Maar ja, zo niet? Iemand een goed idee?

Om wat voor studie gaat het?

Manja

Manja

17-07-2012 om 16:22

Waarom perse in een specifieke plaats

Ik zou als dat kon beginnen in een andere plaats. Het gaat toch om de studie, niet om de lokatie, of is de opleiding zo verschillend?
Je kan ma de propedeuse ook evt verder gaan in een andere plaats. De studiekeus gaat wat mj betreft voor de lokatie keus.

Jaymza

Jaymza

17-07-2012 om 19:46

Hier wel naplaatsing

Mijn dochter was uitgeloot en aan een andere studie begonnen. Een week later kreeg ze bericht dat ze alsnog kon beginnen. De ene dag Zat ze bij de ene studie en een dag later dolgelukkig bij de andere. Je hebt natuurlijk wel de introductie en kennismakingsdagen gemist. Het was dus een week na de start van het daadwerkelijke studiejaar.

Jaymza

Cersei

Cersei

17-07-2012 om 20:43

Was ook al benieuwd

Zoon is ook uitgeloot en ik had nog nooit van een tweede loting gehoord. Hopelijk levert het wat op, want ik zie zijn plan B (luchtmacht) niet zo zitten.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tink

Tink

17-07-2012 om 23:49

Tirza (off en on topic)

Pfff, ik ben haast blij te lezen dat er meer mensen bestaan die de teksten op die website ondoorgrondelijk vinden. Aan mij heb je dus niks voor het antwoord op je vraag.
Maar wat giga balen voor je zoon . Ik hoop voor hem en de andere 'uitloters' in deze draad dat er toch nog een oplossing komt waar ze blij mee zijn.

Wat ik begrijp

Tirza, ik zou toch even Duo (of beter misschien de universiteit) om uitleg vragen. Wat ik erin lees is dat de tweede loting een loting is waar je je niet voor kunt inschrijven. Je doet automatisch mee.
Uit ervaring: zoon werd in tweede instantie door de uni benaderd dat er toch nog plaats voor hem was. Daar had hij zelf niks aan gedaan.
Het is mogelijk dat die ervaring mijn interpretatie kleurt.
Groet,
Miriam Lavell

Tirza G.

Tirza G.

18-07-2012 om 12:14

Zoiets

Lees ik dus ook. Je doet alleen maar níet aan die tweede loting mee, als je je uitschrijft. Maar: begrijp ik dan goed, dat je niet opnieuw meeloot voor dezelfde studie in dezelfde plaats - maar dus eigenlijk per definitie voor dezelfde studie in een andere plaats? Want ik begrijp verder uit de tekst, dat deze 'tweede loting' nog deze maand plaatsvindt en niet afgetrokken wordt van je totaal aantal (=3) lotingen. Dus een soort gratis bonusrondje, maar dan op een andere uni. Zo lees ik het
Wat er bij jouw zoon gebeurde, lijkt me meer het 'naplaatsen'. Dat er dus mensen worden ingeloot die toch afzeggen om welke reden dan ook en dan vallen er een paar plaatsen open.
En Tink: ik heb dat niet alleen bij DUO. Maar ook bij andere semi-overheidsinstellingen die zo'n soort absolute idiot-proof tekst in elkaar zetten. Echt ongelooflijk. De folder van het studentenreisproduct, bijvoorbeeld. Ook al zoiets. Dat kan ik wel zes keer lezen en dan snap ik zes keer wat anders

Tirza

Tink

Tink

18-07-2012 om 13:52

Oh, ja

Er zijn er inderdaad veel meer. De belastingdienst kan er ook wat van. Jammer dat het altijd sites zijn waarbij het toch zacht uitgedrukt best wel belangrijk is om goed te snappen wat er nou werkelijk staat.
Het woord 'studentenreisproduct' alleen al trouwens. Wie verzint zoiets?? Is daar ook een speciale opleiding (met loting natuurlijk) voor?

Merel

Merel

18-07-2012 om 14:17

Oh gelukkig ik ook

Ja hier nog eentje, ik voel me altijd heel erg dom als ik dat soort sites lees. Eigenlijk heb ik na 3 zinnen al geen zin meer om verder te lezen.. de tekst begint me te duizelen en ik snap het gewoon niet. Idiotproof tekst inderdaad, vreemde, vaak erg lange zinnen met allerlei in- en uitsluitingen. Ik heb altijd zoiets van ' ja en nu graag in jip en janneke taal
Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben!

tonny

tonny

18-07-2012 om 20:50

Helemaal mee eens!

Een paar jaar terug had een van mijn zoons geen recht meer op studiefinanciering maar volgens hem nog wel op zijn OV. Man man, wat een gestudeer op die pagina's! Het is goed gekomen allemaal, en hij heeft niks terug hoeven te betalen, maar wat een onduidelijke tekst!

(nu moet ik wel bekennen dat ik me als ouder nauwelijks bezighoud/hield met deze pagina's, dat deden ze voornamelijk zelf)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.