Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

uitstellen van menstruatie

Mijn dochter gaat eind van de maand een week naar het buitenland met school en uitgerekend die week moet ze ongesteld worden?

Wie heeft er ervaring met pillen om de menstruatie uit te stellen? (primolut? of is er nog een ander middel?)

De assistente van de huisarts raadt het af omdat het daarna volgens haar maanden duurt eer alles weer enigszins regelmatig is.

ben heel benieuwd welke puberdochter daar ervaringen mee heeft?

Inge

Hadewich

Hadewich

17-03-2014 om 14:38

Primolut

Hier beviel primolut bij mij en bij dochter goed. Nergens last van, en daarna ook weer meteen regelmatig ongesteld.
Ik vraag me af waarom de assistente het afraad, ik zou toch liever de huisarts zelf raadplegen.

Katniss

Katniss

17-03-2014 om 14:42

Waarom?

Het lijkt mij een betere optie om gewoon ongesteld te worden dan om je hele cyclus omver te gooien met een hormonenbom.

Puck

Puck

17-03-2014 om 15:48

Nou Katniss

Ik kan me voorstellen dat een puber die met school een week weg gaat echt helemaal geen zin heeft om zich belemmerd te voelen door een ongesteldheid. Op tijd toilet moeten zoeken voor verschoning, misschien niet lekker voelen. Misschien weegt dat wel ruimschoots op tegen een "hormonenbom" zoals jij het noemt.
Als alternatief voor primolut kan ze ook kiezen voor een gewone anticonceptiepil, maar ik weet niet of ze daar nu nog voor op tijd is. Zou ik even aan de huisarts vragen als ik jou was.

lichte pil

Mijn dochter kreeg van de huisarts een paar maanden een lichte pil om de menstruatie uit te stellen Ze heeft altijd flink buikpijn en vrij veel bloedverlies. Niet echt handig voor tijdens een werkweek van school. Ze moest wel tijdens de 1e dag van de menstruatie beginnen, dus misschien ben je nu al te laat, of kan je even overleggen met je huisarts zelf of ze halverwege de cyclus mag beginnen. De pil geeft dan wel geen bescherming tegen zwangerschap, maar daar gaat het in dit geval niet om toch?

Dalarna

Dalarna

17-03-2014 om 16:40

Gewone pil

Je kunt de primolut niet uittesten dus in dat geval zou ik de gewone pil veiliger vinden. Ik neem aan dat ze binnenkort ongesteld moet worden, ze begint dan op die dag met het slikken van de pil en dan stopt ze met het slikken een of twee nachten voor ze weer naar huis gaat. Je zult dus wel 2 strippen moeten nemen.

Katniss

Katniss

17-03-2014 om 18:22

Puck

Dat hangt een beetje van de leeftijd af. Een jonge puber vindt dat misschien ongemakkelijk, maar een meisje dat al vijf jaar ongesteld is doet inmiddels wel gewoon haar dingen als ze ongesteld is.
Met de gewone pil hoef je trouwens alleen maar op de eerste dag van je ongesteldheid te beginnen als je hem gebruikt als anticonceptie. Volgens mij voorkom je ook je eisprong als je hem voor die dag begint te slikken (dus vlak na je menstruatie). Dat lijkt mij dan ook een prettiger optie.

Inget

Inget

17-03-2014 om 18:38 Topicstarter

dank je!

Het is voor haar inderdaad niet prettig om ongesteld te zijn tijdens een 8 uur durende busreis.

Ik kreeg ook van iemand "orgametril" te horen. Kent iemand dat?

Ze gaat dus over 2,5 week ongeveer dus om iets op de eerste dag te slikken zijn we te laat.

Dalarna

Dalarna

17-03-2014 om 18:49

Katniss

Als je later begint loop je een grotere kans dat je toch ongesteld wordt op een tijd dat je dat niet wil.

Jip

Jip

17-03-2014 om 18:53

Nou Kattnis

Mijn dochter haar menstruatie is juist steeds pijnlijker geworden. De eerste paar jaren had ze er weinig last van maar naarmate ze ouder werd werden de bloedingen heftiger en de buikpijn erger. Uiteindelijk is ze om onder meer die reden ook de anticonceptiepil gaan slikken.

zelf puberdochter geweest

Een kleine 40 jaar geleden ging mijn bezorgde moeder met mij naar de doctor omdat ik tijdens de schoolreis ongesteld zou worden. Wat de bijwerkingen betreft werkte de pil prima: water vasthouden, misselijkheid, acne en jeuk.

Helaas werd ik op zaterdagmiddag, de eerste dag van de reis, (licht) ongesteld. Gelukkig had ik een stuk of drie maandverbanden bij me. Daarmee moest ik het de rest van de week doen. Had ik het geld ervoor gehad, was er nog geen gelegenheid geweest voor inkopen.
Mijn vriendinnen hadden een ander ritme, zij konden mij dus ook niet helpen. Maar ze wezen me wel erop dat mijn maandverband de laatste dagen stonk.

Enkele jaren later had ik me makkelijk kunnen redden met toiletpapier, zakdoeken enz.. Maar toen stond ik nog helemaal aan het begin.

Ik zou zeggen: Laat de natuur z'n werk doen en zorg voor voldoende materiaal (verband, washandjes, onderbroeken, reservenachthemd...)

Marie

Marie

17-03-2014 om 19:31

Primolut prima

Ik heb zelf als puber een aantal keren Primolut gebruikt en mijn puberdochters ook. Geen last van onregelmatigheid daarna, alleen klaagde jongste over meer buikpijn toen ze na de Primolut weer ongesteld werd (de keren erna niet meer).
Dus ik zou zeggen - gewoon doen hoor!
Toch niets zo vervelend om in een vreemd land te "prutsen" met maandverband en tampons op (vieze) wc's?
Ik begrijp de reactie van de doktersassistente trouwens ook niet, blijkbaar heeft ze er zelf een slechte ervaring mee gehad?

Katniss

Katniss

17-03-2014 om 19:32

Tijdens kamp in groep 8

Door het verhaal van aandekust herinnerde ik me ineens dat ik tijdens het groep 8 kamp ongesteld werd. Ik was al een paar keer ongesteld geweest aan het begin van het jaar, en vervolgens maanden niet. Gelukkig hadden de juffen dozen vol maandverband mee want er schenen ieder jaar weer meisjes (al dan niet voor het eerst) ongesteld te worden tijdens het kamp
Bij mijn dochter zou ik echt niet snel grijpen naar hormonen, ondanks haar best heftige menstruaties. Liever een lading maandverband en doosje paracetamol mee dan de bijwerkingen van de pil. Daar zal ze op een gegeven moment toch wel aan gaan, vrees ik, maar liever zo laat mogelijk.

Prim

Prim

17-03-2014 om 20:33

Wel primolut

Toen mijn dochter met school naar buitenland ging, zou ze ook ongesteld moeten worden. Bepaald geen pretje, ook al omdat ze er nogal last van heeft. Dus uitgesteld met primolut, ging echt prima! Ik kan me niet voorstellen dat 1x wat extra hormonen veel kwaad kan? Ongesteld zijn tijdens een lange busreis, in een hotel, en wanneer je gebonden zit aan een vast programma lijkt me daarentegen geen pretje!

Annet

Annet

17-03-2014 om 20:36

gewone pil

Die hoeft inderdaad niet op de eerste dag van de menstruatie ingenomen te worden. Je kunt ook later beginnen in de cyclus. Je bent dan alleen niet beschermd tegen conceptie. Dat maakt niet uit, zolang je de menstruatie maar uitstelt.
Ik snap het uitstellen best. Op deze leeftijd kan de menstruatie erg wisselend zijn per keer en stel dat ze heel erg vloeit, dan wordt ze daar niet blij van tijdens zo'n reis.
Ik zou morgen gewoon de huisarts bellen (telefonische afspraak) om te vragen wat handiger is, gewone pil of iets anders. De assistentie is erg aan het overdrijven dat alles maanden onregelmatig is daarna.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.