Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
05-02-2013 om 12:29
In november draadje gestart over onze zoon die in april 14 wordt. Naar ons idee(meting tegen de garagedeur) is hij de laatste 3 maanden zo\'n 2 cm gegroeid. Hij is afgelopen week naar de schoolarts geweest (2 Havo) en zij heeft hem een brief gegeven dat hij over 6 maanden terug moet komen. Lengte 1.55 bij 13 jaar en 9 maanden. Hij volgde altijd P -1 en zit nu op P -1.5.
Kind eet nu redelijk meer dan anders de laatste tijd, dus hoop dat hij nu echt gaat groeien, maar twijfel nog om zelf evt naar de huisarts te gaan. Kind sport ook vrij veel, maar doe dat al sinds veel jaar.(zie draadje gezondheid)
Jet
05-02-2013 om 13:24
Huisarts
Als je twijfelt, zou ik naar de huisarts gaan en daar mijn twijfel neerleggen. Wat heb je er nu aan om over een half jaar weer te meten bij de GGD. Wat gaan ze dan doen, als hij niet genoeg (whatever that is) gegroeid is? Je doorverwijzen naar de huisarts! Kun je net zo goed nu meteen gaan, heb je mooi een half jaar tijd gewonnen.
05-02-2013 om 15:58
Tja...
huisarts kan geen kwaad. maar hier heb ik een knul van bijna 15 die 1 meter 58 is. Hij wordt regelmatig gecontroleerd door een arts i.v.m. medicijngebruik. Geen probleem verder. Hij is wat aan de kleine kant, maar binnen de grenzen. Maar belangrijker is of hij op zijn groeilijn blijft. Dus dat weet ik niet van jouw zoon.
07-02-2013 om 20:32
Groei
Mijn zoon (12) zat altijd zo rond P-1 maar is sinds hij ADHD-medicatie slikt afgezakt naar de -2 groeilijn; in ruim anderhalf jaar tijd is hij slechts zo'n 4 cm gegroeid. Hij is nu 1.40 en 30kg. Het eten gaat vrij slecht en hij sport wel behoorlijk intensief. Daarnaast slaapt hij slecht (al vanaf baby). Reden genoeg om binnenkort naar de huisarts te gaan en om o.a. een botleeftijdbepaling te vragen bij de kinderarts. Waarschijnlijk krijgt hij zijn groeispurt vrij laat, net als zijn vader maar afbuigen van de groeicurve is een veeg teken waarnaar gekeken moet worden. Het gaat mij niet eens zozeer om de lengte of het klein-zijn, maar om zijn gezondheid.
12-02-2013 om 11:04
Late groeispurt
Hier tweede zoon ondertussen 17 maar toen hij 14 was was hij 1,48m. (Gemeten voor zijn id kaart) Ook klein dus. Artsen hoopten toen dat hij laat in de pubertijd zou komen. Als hij vroeg in de pubertijd zou komen, 13-14 jaar dan zou hij 1,60-1,65 worden. Met late pubertijd 1,70 m. En gelukkig werd het het laatste. Hij is nu dus 17 en 1,70 m. Leeftijds genoten zijn allemaal groter maar maakt hem niets uit.
Jongste zoon heeft het zelfde. Is nu 7 jaar en 3 maanden en 1,15 m. Wordt ongeveer zelfde lengte.
Oudste en derde zijn juist weer heel groot, 1.90 m en 1.75 met 14 (wordt 1.85 m.).
Gr Rymcke