Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Vaak blauwe handen, voeten, lippen

Mijn zoon van 14 heeft vaak blauw gekleurde handen, voeten en lippen. Hij heeft het dan soms koud, maar niet altijd. Vandaag bijvoorbeeld, is het warm, maar net had hij wel weer blauwe voeten. Die voelen dan wel koud aan. Soms heeft hij ook één witte teen, die lijkt dan als enige niet doorbloed, wat er eng uitziet. 

Als jonger kind had hij áltijd blauwe lippen zodra we gingen zwemmen, na een paar minuten al. 
Dit met die handen en voeten is iets van de laatste tijd. 

Iemand die dit herkent?

Google eens op ziekte/syndroom van Raynaud. Zo klinkt het

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/182346-blauwe-vingers-en-handen-oorzaken-van-blauw-paarse-vingers.html

Zijn verschillende oorzaken aan te wijzen. Sommigen onschuldig, maar sommigen ook niet. Misschien kun je foto's maken als het zich voordoet en aan de huisarts voorleggen?

Naar de ha gaan

Is het ook pijnlijk? Heeft hij het ook als het bv 35 graden buiten is? Bedoel dan de blauwe koude handen/voeten? Zweten ze handen/voeten ook meer dan normaal?

Slechte doorbloeding? Tenminste dat heeft mijn man (geen blauwe lippen) maar die is x-keer de leeftijd van jouw zoon natuurlijk.

Ik neem aan dat hij niet rookt?  Indien wel, dat is af te raden.

Lavande

Lavande

04-09-2021 om 18:22 Topicstarter

Zzonnetje schreef op 04-09-2021 om 17:02:

Is het ook pijnlijk? Heeft hij het ook als het bv 35 graden buiten is? Bedoel dan de blauwe koude handen/voeten? Zweten ze handen/voeten ook meer dan normaal?

Nee, het is niet pijnlijk. Het is deze zomer geen 35 graden geweest, dus dat weet ik niet. Maar vanmiddag, toen het in huis toch ruim 20 graden was, had hij het wel. Zweten doen zijn handen en voeten verder niet.

letterkoekje schreef op 04-09-2021 om 17:15:

Slechte doorbloeding? Tenminste dat heeft mijn man (geen blauwe lippen) maar die is x-keer de leeftijd van jouw zoon natuurlijk.

Daar denk ik idd aan. 

Beterlaat2021! schreef op 04-09-2021 om 17:38:

Ik neem aan dat hij niet rookt? Indien wel, dat is af te raden.

Nee, hij rookt niet, dat vindt hij afschuwelijk gelukkig.

‐------‐-------------------

Ter achtergrondinfo: zoon is te vroeg geboren, met 31 weken. Heeft aan de zwaarste vorm van beademing gelegen. Hij heeft in zijn peuter-, kleuter- en begin basisschooltijd nog wel regelmatig gehad dat hij sneller vermoeid was dan andere kinderen, vooral in de zomer. Wij weten dat aan de zwakkere longen. Hij is echter nooit benauwd geweest en heeft na zijn babytijd nooit medicijnen voor zijn longen gehad ofzo.

We denken nu aan toch iets van minder zuurstoftoevoer. Hij groeit heel hard momenteel (mag ook wel, hij is nog klein), dus wellicht is er iets niet goed in balans.

Ik ga er komende week de huisarts eens over bellen.

Lavande schreef op 04-09-2021 om 18:22:

[..]

Nee, het is niet pijnlijk. Het is deze zomer geen 35 graden geweest, dus dat weet ik niet. Maar vanmiddag, toen het in huis toch ruim 20 graden was, had hij het wel. Zweten doen zijn handen en voeten verder niet.

[..]

Daar denk ik idd aan.

[..]

Nee, hij rookt niet, dat vindt hij afschuwelijk gelukkig.

‐------‐-------------------

Ter achtergrondinfo: zoon is te vroeg geboren, met 31 weken. Heeft aan de zwaarste vorm van beademing gelegen. Hij heeft in zijn peuter-, kleuter- en begin basisschooltijd nog wel regelmatig gehad dat hij sneller vermoeid was dan andere kinderen, vooral in de zomer. Wij weten dat aan de zwakkere longen. Hij is echter nooit benauwd geweest en heeft na zijn babytijd nooit medicijnen voor zijn longen gehad ofzo.

We denken nu aan toch iets van minder zuurstoftoevoer. Hij groeit heel hard momenteel (mag ook wel, hij is nog klein), dus wellicht is er iets niet goed in balans.

Ik ga er komende week de huisarts eens over bellen.

Wellicht astma? Ik was ook altijd sneller moe tijdens duursport en had snel steekpijn in mijn zij of verzuring. Nooit benauwd of piepende ademhaling en weet het altijd aan mindere conditie. Halverwege mijn 20e kreeg ik wel benauwde buien en bleek ik al die jaren astma gehad te hebben, maar in milde vorm.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.