mathilda siegmann
03-12-2011 om 13:57
Vage klachten buikpijn en heel moe
Mijn zoon van 12 zit in de brugklas. Nu is hij al voor de tweede keer een week ziek. Het probleem is: de klachten zijn vaag, en hij heeft geen koorts. Hij heeft buikpijn, vooral als hij iets eet (hij eet bijna niets), hij is ook heel moe, vooral als hij iets doet.
Twee weken geleden werd hij een week ziek, toen had hij wel koorts, toen een week weer naar school (at bijna niets) en nu weer een week thuis, want buikpijn en te moe. Normaal is hij nooit moe.
Ik ben naar de dokter geweest en die zegt dat het heerst, een vage buikgriep zonder overgeven of diarree. Overigens heeft hij het op school prima naar zijn zin, hij komt altijd vrolijk thuis.
Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Of herkent iemand misschien deze klachten? Ik maak me eigenlijk best veel zorgen.
Groetjes!
Mathilda
Mathilda

Puck
03-12-2011 om 14:19
Tja
verwacht je dat mensen hier op t forum het beter kunnen weten dan een huisarts die je kind gezien heeft? Dat gaat niet lukken natuurlijk. Maar momenteel heerst er van alles en nog wat, met en zonder koorts, met en zonder overgeven/diarree, dus ik denk niet dat je je in eerste instantie zorgen hoeft te maken

Anna
03-12-2011 om 16:40
Slecht eten
Slecht eten kan een aanwijzing zijn dat er in het maag- darm stelsel iets niet goed verloopt maar ook een slechte gewoonte. En dan kun je in een vicieuze cirkel terecht komen. Slecht eten->slecht voelen->nog slechter eten. Zeker bij een kind wat nog zo veel groeit is eten ontzettend belangrijk.
Ik zou eerst van al eens bloed laten prikken, Even checken of er iets aan de hand is wat makkelijk opgelost kan worden.
Meten is weten tenslotte!
Als je bloed laat prikken geef dan door aan je arts dat hij/zij ook B12, foliumzuur, ferritine, schildklier, suiker en vitamine D laat prikken. Vaak worden er dingen overgeslagen en weet je nog niks.
Als daar niks bij uitkomt is de volgende stap misschien een diëtiste. Een goed gesprek waarbij het belang van goed eten uitgelegd wordt doet vaak wonderen.
Veel succes met je zoon.

Tirza G.
04-12-2011 om 15:14
Hoe is zijn stoelgang? Mijn kinderen willen op school niet naar de WC voor de 'grote boodschap' en dat heeft toch best wel eens tot vage buikpijnklachten geleid.
Tirza

Netel
05-12-2011 om 20:59
Ken het wel.
Dochter heeft zo meer dan half jaar doorgetobt. Ziek, lijkbleek zien, wat koorts en dan weer niet, moe zo moe.Niet echt ziek, maar ook niet gezond. We konden niks vinden en de huisarts had uit pure wanhoop een volledig onderzoek gelast voor dochter. Helemaal doorgelicht en ook haar ontlasting op kweek gezet en daar kwam de dader uit: een parasiet die haar darmen bewoonde en zorgde voor haar vermoeidheid. Misschien een idee om je zoons ontlasting ook even na te laten kijken?

mathilda
07-12-2011 om 11:06
Met buikpijn naar huis: ziek van school of echt?
Bedankt voor jullie meedenken! Hij zit inmiddels (na een dag school) weer thuis. Nu ook met keelpijn en opgezette klieren. Toch lijken er ook op school problemen te zijn. Hij moet mentaal knokken en voelt zich buitengesloten. Heb dus een afspraak met school en met de huisarts.
Hoop dat er iets uitkomt. Dit is echt niks zo.

auw
07-12-2011 om 13:52
Folder
Hoi,
Onze zoon is in het verleden een tijd ziek geweest van school, door chronische buikpijn. Ik had toen veel aan de folder van de maaglever en darm stichting. Als je googlet op 'buikpijn bij kinderen mlds' is de folder de eerste link. Het is een pdf, dus ik kan naar de folder zelf geen link hier neerzetten.
Wat hielp:
Achterliggend probleem oplossen Onze zoon had obstipatie en het absoluut niet naar zijn zin op school. Naar de huisarts en naar school gaan, is een goede actie. Bedenk dat er waarschijnlijk geen oorzaak gevonden zal worden. Sommige kinderen hebben echter wel een parasiet o.i.d.. Dat wil je weten.
Het zijn probleem maken. Wij hebben onze zoon ermee geconfronteerd dat hij zou blijven zitten als hij zo doorging. Hierop hebben we samen met hem een weer naar school plan gemaakt. Voor elke week maakten we een schema wanneer hij precies naar school zou gaan. Als hij het schema 'haalde', kreeg hij een beloning.
Ontspanningsoefeningen en ademhalingsoefeningen aanleren. Buikademhaling.
Helpende gedachten toepassen. Niet: zie je wel, nu heb ik weer pijn, wat is er toch met mij aan de hand? Maar bijvoorbeeld: ach, ik heb buikpijn, het is vervelend, maar geen ramp, ik probeer gewoon door te gaan met wat ik doe.
Een stappenplan maken, wat kan ik doen als ik buikpijn heb?
Met deze ingrepen is het langzaam beter gegaan. Het is inmiddels alweer drie jaar geleden en onze zoon heeft nooit meer buikpijn. (nou ja, als hij griep heeft of zo, dan wel)

Auw
07-12-2011 om 13:55
Oh ja
Onze zoon was trouwens wel echt ziek. Moe, wit, mager. Ik zag laatst een foto van hem uit die tijd, dat was echt even schrikken.
Ook al komt de pijn door spanning, of door iets onschuldigs als obstipatie, dan maakt dat de pijn niet minder reeel.
Ik denk overigens nog steeds dat er ook een andere oorzaak voor de pijn meespeelde. Een virus, een klierprobleem in de darmen, zoiets. Maar dat hoeven we natuurlijk niet meer te weten. Het is nu over en dat telt.