tonny
06-12-2009 om 14:05
Vakantie en 11 - 14
11 - 14 is best een lastige leeftijd. Geen kind meer, maar ook nog niet zo oud om onder 'jongeren' geschaard te kunnen worden.
BSO en allerlei kinderdingen zijn te kinderachtig, ze willen ook niet meer dat er op hen 'gepast' wordt, voor werken zijn ze nog te jong maar al die vakantieweken moeten ze wel door.
Kunnen we elkaar aan leuke tips helpen?
tonny

Kaaskopje
06-12-2009 om 15:53
Meest eenvoudige
is logeren. Langere vakanties zijn hét moment om bij vrienden/vriendinnen te logeren.

Marjoleine64
06-12-2009 om 20:12
Maar als vakantie niet gelijk valt...
dan wordt het lastig. Onze oudste van 12 (groep 8, regio zuid) heeft een boezemvriend (ook 12, brugklas) in regio noord. Gevolg is dat er van de 6 weken zomervakantie maar 3 gelijk vallen, om over de korte vakanties maar niet te spreken. We hebben net afgesproken dat ze een week samen op kamp gaan in de zomer. Logeren is al jaren erg lastig, een weekend is erg kort voor zoveel heen-en-weer rijden (ruim een uur enkele reis), en de herfst of krokusvakantie vallen altijd verkeerd.
Marjoleine

albana
07-12-2009 om 08:12
Zo b.v.
wij gaan 3 weken samen weg. Jongste (bijna 12) gaat daarna een week naar een kindervakantieweek (overdag kamp, 's avonds thuis slapen), oudste (16) blijft nog 2 weken bij d'r oom. De weken voor de vakantie werkt oudste veel om geld te sparen voor die 2 weken vakantie extra. Tussendoor logeren bij vriendinnen, zowel oudste alsook jongste, en andersom vriendinnen hier (veel geregel want wanneer is welke ouder thuis? en voor wat hoort wat dus ook hier veel logee's als 1 van ons thuis is.) Verder gaan ze nog 3 dagen op kamp met de speeltuinvereniging en nog 1 dag naar een pretpark (ook speeltuin), dus dan wil graag iedereen weer thuis zijn zodat ze mee kunnen. En oudste doet vaak nog een week vrijwilligerswerk bij een kindervakantieweek van een organisatie.
Gelukkig regelt en plant oudste het grootste gedeelte zelf... Hoef ik me alleen nog te bekommeren om jongste dus. Eerder toen oudste 12 was had ze ook nog de nodige hulp nodig qua planning en wat handig was. Toen ging jongste nog naar de vakantieb.s.o. Maar helaas pindakaas is dat er niet voor kinderen ná groep 8, ze zou ook niet willen trouwens, ze is vorige zomervakantie met veel tegenzin ook maar weinig geweest trouwens.
Dus al met al zijn hier de dagen best aardig opgevuld.En in geval van nood kunnen we altijd nog terugvallen op ouders (wonen om de hoek) en buren, die wel een oogje in het zeil houden en waar ze terecht kunnen eventueel.
groeten albana

ozzieozzie
07-12-2009 om 10:48
Of zo
eerst 5 weken naar familie in het thuisland, en vervolgens thuis zijn - maximaal halve dag alleen, afspraken maken met vriendjes, ik werk 4 dagen, partner 5 halve dagen. ze hebben allerlei klussen en bezigheden in en rond huis. ze hebben op die manier nog ruim 3 weken te vullen. soms gaan ze mee naar mijn werk in het dorp en brengen dan de halve dag door bij/rond het skatepark. en natuurlijk gaan ze logeren bij vriendjes. ze zijn behoorlijk zelfstandig, dat wel.

Maylise
07-12-2009 om 19:49
Ja, lastig
Hierboven in het draadje over kampen schreef ik al hoe lastig ik het juist bij de leeftijd 12-13 vind om een goede vakantie besteding te kiezen.
Gelukkig kan ik meestal vrij veel vrij nemen in de zomer dus het probleem is niet onoverkomelijk maar toch lastig.
Mijn dochter van 13 ging de afgelopen zomer vaak naar haar tante toe overdag. Dat moet je natuurlijk ook maar leuk vinden. Echter mijn dochter vind het daar erg gezellig en vind het vooral heel leuk om met de kleine nichtjes en neefjes te spelen. Goede oplossing dus maar niet elke tiener zal dit zien zitten.
Verder ging ze ook wel eens met vriendinnen naar het zwembad of spraken ze bij elkaar af om films te kijken en muziek te luisteren.
Op zich heeft ze dus een hele leuke vakantie gehad.
Andere oplossingen zijn inderdaad een vakantiekamp of logeren bij vriendinnen/vrienden verder weg.
Jaren geleden met de tweeling hebben we bij een manege twee ponys geleased voor de zomer. Dat kan nog steeds volgens mij. Zij reden allebei paard dus ze vonden het heerlijke om elke dag naar de manege te kunnen en te kunnen paardrijden. Niet een goedkope oplossing overigens. Mijn jongste dochter zou dit ook wel willen.
Ik zou het wel leuk vinden als je hier meer vakantie opvang voor tieners zou hebben bijvoorbeeld in de vorm van sportstages of gewone opvang.
Volgende zomer weet ik nog niet hoe we het gaan oplossen. Ze zal dan bijna 14 zijn en mijn jongste zoon 11. Die wil dan hopelijk nog gewoon naar de BSO. Ik hoop verder dat we het grootste deel van de zomer weg kunnen.
Maylise

albana
08-12-2009 om 08:16
Sportstages/dagen
Je ziet hier toch wel dat er steeds meer 'aanbod' komt in vakanties voor tieners. De voetbalclub hier vlakbij houd elke grote vakantie al een sportweek. Die is voor alle leeftijden, maar de tieners moeten 'helpen'. Dat schijnt erg leuk te zijn...ook (of juist) voor de tieners. De eigenlijke week duurt maar 5 dagen. Maar de tieners doen ook voorbereidingen en zijn daar ook al een dag of wat zoet mee en acheraf moet er natuurlijk opgeruimd en nagepraat worden en krijgen ze een feestdag als beloning. Ik hoorde van een buurvrouw hier verderop dat haar zoon er 2 weken mee druk was geweest....(die eerste week was de week dat de basisschool nog school had, de week erna is die voetbalweek). Op de gymvereniging van jongste organiseren de tieners ook dingen in de zomervakantie. Soms optredens (b.v. op jaarmarkt) waarvoor dan natuurlijk geoefend moet worden. Dat kan dan mooi in 2 dagen achterelkaar. Dus 2 hele dagen sporten (wel met een officiele trainer erbij ook hoor). En dan het weekend erna meteen optreden. En soms hebben ze ook kamp 3 dagen, maar dat wisselt en is niet altijd in de zomervakantie.
Maar ja dat blijft wel een beetje schipperen...want als je geen lid van zo'n club bent heb je natuurlijk niks aan die sportieve dagen.
Misschien wel een gat in de markt voor de gemeente, die willen toch zo graag sport promoten bij kinderen?
Ooit(4 jaar terug ofzo) was hier een aanbieding van een sportschool, 2 maand sporten op proef voor 2 keer 25 euro en daarna hield het abbonement op. Dat heeft die sportschool geweten. Ze werden overspoeld door tieners. Die zochten zich een leuk clubje vrienden/vriendinnen bij elkaar en melden zich met z'n allen aan. Het us best een grote sportschool en dus van alles te doen...tennis, zwemmen, sauna, fitniss, steps, kickboksen, judo, karate,zelfverdediging, jazz en street-dance. En een aantal restaurants, loungegedeeltes etc. aan de overkant een mac dus geweldig voor die tieners! Gingen ze 's morgens op weg, even fitnissen, even sauna in en daarna zwemmen en je zag ze de hele dag niet....Aldaar troffen ze elkaar en spraken weer wat nieuws af.
Maar het is bij dat ene aanbod gebleven....de vaste klanten gingen klagen (lijkt me ook logisch hoor..). Dus jammer genoeg bleef het bij dat ene jaar. Alleen dat jaar was het ook nog erg regenachtig die zomer en ik was hemeltje blij dat dochter zo enthousiast een dagbesteding had gevonden met d'r vriendinnen samen. Dat was écht een topoplossing!
groeten albana