Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Anke

Anke

22-07-2013 om 17:01

Vakantie en pubers > ergernis....

Hallo,

Wilde toch even iets kwijt;
Na een heerlijke vakantie van 2 weken op een zonnige bestemming zijn we weer thuis... Prima vakantie gehad en onze twee pubers (13 + 12 jr.) waren ook van de partij.

Vooraf hadden we deze camping vooral voor de kids uitgezocht, er was o.a. een tienerclub, tieneranimatie, soos, disco etc.... De camping staat absoluut bekend als tienervriendelijk en dat hebben we zelf aan den lijve ondervonden (gezien/gehoord).

Punt is dat onze kids NERGENS aan mee hebben gedaan. Als ik het moet omschrijven hebben ze vooral gehangen met de mobiel in de hand. Ik vond het knap irritant.. Pas als wij ze meerdere keren aanspoorden gingen ze bijv. wel zwemmen (het was snikheet en nog bleven ze hangen met die mobiel, grrrrrrr..)
Contact met anderen hadden/maakten ze niet, ze hingen vooral en gingen op ons aandringen dus wel eens zwemmen, mee met een uitstapje etc... Ik vond ze mat, nergens waren ze echt enthousiast over....

Is dit pubereigen of wat moet ik ervan denken ? Ik zag hele groepen pubers gezellig met elkaar optrekken en samen naar de disco gaan etc...

Ze zijn erg op zichzelf (wist ik al), maar het viel in de vakantie eigenlijk nog veel meer op als thuis.

Ik werd kriegel van het gehang, het iniatiefloos zijn, geen contact zoeken met anderen, mat etc...

Herkenbaar ??????

Tsja

Waarom die mobile mee is gegaan? Deden ze andere jaren wel enthousiast mee met georganiseerde activiteiten? Waren dit voor hen de eerste weken van hun vakantie en waren ze niet gewoon moe?
Maar verder is dit wel een soort van normaal voor een bepaalde fase van een bepaald type kind/jongen (en die van jou zitten pal op elkaar in leeftijd tegelijk in deze fase
Ze zijn te groot voor het kindervermaak, maar hebben nog geen zin of niet genoeg zelfvertrouwen voor het pubervermaak en dus doen ze gewoon niks. Ik weet niet of ze thuis één en al activiteit zijn, maar ik vermoed dat ze dan ook niet bruisen van activiteit. Het hoort bij de leeftijd en de groeispurt (kost bakken met energie, net als puber zijn)
Maar uit je stuk lees ik dat jij heel graag wilde dat zij plezier gingen maken en genieten op de manier die jij voor ze bedacht had en teleurgesteld bent over hun passiviteit. Tip voor de volgende keer; ga zelf lekker leuke dingen doen en laat ze lekker zitten (tot ze het zelf zat zijn), maar zorg dat de mobiel thuis blijft. Ze zijn groot genoeg om op zichzelf te passen, dus ga wandelen, museum bezoeken, lekker op een terrasje zitten, een fles wijn leegdrinken op het strand of in het zwembad poedelen en geniet van je rust en vrijheid. Puberjongens op bevel laten genieten op jouw manier gaat niet werken, dus laat ze in hun sop gaarkoken en maak zelf plezier.

Vic

Vic

22-07-2013 om 19:28

Tja

Vorig jaar heeft mijn puber op ongeveer dezelfde wijze de vakantie doorgebracht. Toen we weer naar huis gingen verzuchtte ze dat dat vreselijk jammer was want dat ze zo'n geweldige vakantie had gehad Prima toch? Zelf vind ik het ook leuk om een beetje te hangen met mijn telefoon. Ik maak zo nu en dan ook uitstapjes want ik ben op vakantie om ook nog wat te zien. Ik probeer puber ook wel aan te sporen tot actie, maar als ze niet wil houdt het op.

Mobieltje blijft hier thuis

Tja, je vraagt er zelf om ). Laat dat ding toch thuis, is toch nergens voor nodig op vakantie? Leidt alleen maar af! Ennehhh, geef het goede voorbeeld!

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

Annet

Annet

22-07-2013 om 22:48

Mobiel niet thuis laten

Voor pubers is contact met vrienden heel belangrijk. Als je ze dat ontneemt, dan haal je een stukje basis voor ze weg.
Wij maken afspraken over online zijn, welke tijden komen jou en je vrienden uit. Mijn voorkeur is 's morgens na het ontbijt of 's avonds voor het eten. Puber mag zelf aangeven wanneer het uitkomt en dan wordt ze daaraan gehouden.
Als er geen bijzondere bezigheden zijn in de avond, kan ze ook ergens na 22 uur nog verder chatten. Dan vind ik het niet logisch dat ze dan maar een boek moet gaan lezen terwijl zij liever contact heeft met haar vriendje.
Sinds vorig jaar boeken we alleen nog campings waar wifi is (dochter is nu 15)

Elinde

Elinde

23-07-2013 om 21:23

Herkenbaar

Vorig jaar ook twee puberzonen die niets wilden ondernemen. Dus dit jaar doen we het anders. We zijn nu in Londen. En vanaf de eerste minuut waren ze heel enthousiast. Ik vind het zelf ook heel erg leuk, zo samen. Je bent toch de hele dag samen actief in touw. We doen dan natuurlijk veel dingen die zij leuk vinden. En 's avonds in het hotel (met wifi) kletsen ze bij met vrienden. Een aanrader.

wintel

wintel

24-07-2013 om 07:37

Hier ook

Heel herkenbaar. Hier idem dit jaar. Oudste zoon gaat niet meer mee dus voor jongste van 13 een camping uitgekozen met veel tienervermaak waar vervolgens geen gebruik van gemaakt is. Lummelen, wat spelletjes op de laptop, youtube op gsm en af en toe een dagjeactief weg. Dan kozen we ook wel echt iets voor tieners, kano, kart, die dingen.

Koolmees

Koolmees

24-07-2013 om 14:58

Tienervermaak

Oef, dat woord alleen al, daar krijg ik zand van in mijn mond en mijn kinderen ook. Het klinkt gewoon te 'gewild', brrrr.
Niet ieder kind vindt dat leuk. Mijn kinderen hebben nog nooit van clubjes en dergelijke gehouden. Ze zien dat echt als 'school' en zitten daar zeker in de vakantie niet op te wachten.
Voor contacten met leeftijdsgenoten voelen ze ook niet. Thuis hebben ze wel wat vrienden (niet heel veel hoor, maar ook niet zo dat ze zielig zijn), maar op vakantie nieuwe mensen leren kennen? Ik vind dat zelf trouwens helemaal nergens voor nodig. Mijn man en ik moeten er ook niet aan denken. Ik heb ook maar vier mensen die ik 'vriend' noem. Eentje daarvan ken ik al dertig jaar . We maken niet zo snel vrienden, maar als we ze hebben, houden we ze. Ik geloof dat dit toch ook wel genetisch is. Bij mijn ouders is het net zo.

Vakanties zijn hier dus voor het gezin. We doen waar we zin in hebben en doen vooral veel dingen met z'n allen. Geen inmenging van buitenaf, zo min mogelijk verplichtingen, rekening houden met elkaar, maar verder met niemand. Naar een leuke activiteit in de omgeving, of sightseeing, of gewoon hangen in het huisje met de wifi. Een spelletje doen, wat frisbeeën. Net wat we willen.
Alleen al bedenken wat we gaan eten, boodschappen doen en dat dan samen klaar maken, is al een hele tijdsbesteding voor ons.

(ik heb er zin in, zaterdag gaan we )

Lastige leeftijd

Hoi,

13 is een heel lastige leeftijd op een camping. Iemand voor mij schreef dat ook al. Wij hadden twee zonen mee, eentje van 13 en eentje van 16. Beiden niet heel gemakkelijk in het maken van contacten. Oudste ging in de avonden echter wel naar de "boomstamplek" buiten de camping, een plaats waar de jongeren elkaar troffen (onder genot van het een en ander). Jongste is ook wel een keer meegegaan maar werd daar nog niet echt geaccepteerd. Hij verwoordde het als volgt: "als ik daar bij ga zitten dan moet ik mijn mond houden en daar heb ik geen zin in". Hij was teveel het kleintje, ondanks zijn zware basgeluid. Op de camping heeft hij wel meegedaan met waterpolo. Ook ging hij meestal nog met ons mee als we een stadje gingen bekijken. Mobielgebruik heeft hij zelf in de hand gehouden omdat zijn vrienden geen wifi hadden op de camping. Wij hadden het alleen bij de receptie zodat hij altijd even moest lopen.
De beste familieactiviteit is voor ons trouwens "restaurantbezoek". Succes verzekerd: lekker eten en eindeloos tafelen. Dat kunnen de heren goed!

groet, Jutta

Geen vermaak

Wij waren vorig jaar op een camping zonder georganiseerd vermaak. We kampeerden zonder elektriciteit, er was geen wifi en de camping had 12 plaatsen. Het dichtstbijzijnde winkeltje was op 10 kilometer en de dichtstbijzijnde supermarkt op 30 kilometer. Er was alleen op een kwartier lopen een beek. De kinderen (10, 14 en 16)hebben het er zo naar hun zin gehad dat ze dit jaar terug willen en ik ben benieuwd of het dit jaar weer net zo leuk wordt. Ze hebben zich deels vermaakt met anderen en deels met elkaar. Het is een paar dagen schakelen, maar dan komen ze tot rust en vinden ze hun draai. Het leukste deel van de dag was 's avonds samen op een kleedje met een fles fris en een zak chips zitten ouwehoeren met elkaar en ook onze jongste werd daar geaccepteerd.
Vorig jaar zaten de buurjongens van 13 en 14 de hele dag lusteloos voor de tent en brachten hun ouders tot wanhoop met hun gekibbel, maar op de camping waar ze daarvoor waren(met zwembad, winkel en vermaak) gedroegen ze zich precies zo. Het ligt aan het kind (en de fase waarin die zit) en niet aan de omgeving, dus kun je maar beter zorgen dat je zelf doet wat je leuk vindt, misschien werkt het nog aanstekelijk ook.

Ook zonder vermaak

OO ik dacht al bijna dat de enigen overgebleven waren die een vakantie doorbrachten zonder vermaak en wifi en tv. En onze pubers vinden het al jaren leuk!
Hier een iets anders situatie, wij hebben een (familie) vakantiehuis in een piepklein dorpje in het buitenland waar we vakantie houden met wisselende samenstellingen qua familie. Wel meestal met familie met ong. even oude kinderen, dat plannen we wel zo'n beetje in.
Het zou niet hoeven, we kunnen ook in de stad terecht, waar die mogelijkheid ook is en wel alle moderne gemakken, maar daar verblijven we doorgaans maar 2 of 3 dagen. De heen en terugweg namelijk
Er is qua moderne gemakken niks in dat familiehuis. In het dorpje zijn een paar winkeltjes waar je brood kan halen en dagelijkse dingetjes. En er is een zwembad op ong. 20 minuten lopen. Met dat auto doe je er net zo lang over....
Zelfs de sanitaire voorzieningen zijn bedroevend, niet qua hygiëne, maar huizen die leeg staan het halve jaar lopen wel 's schades (b.v. bij vorst) op en als alles het doet is iedereen tevreden meer is niet nodig.
Er is geen wifi, geen t.v. behalve met een zelfgeknutselde antenne die net genoeg is om journaals te ontvangen, geen kranten en om mobiel te bellen moet je op strategische plekken gaan staan om bereik te hebben.
En onze pubers hebben er al jaren geweldige vakanties
Net zo als de pubers van familieleden. We laten ze kaarten,pokeren om centen, woordspelletjes doen en kampvuren stoken, barbequene en soms houden ze spontaan dansbattels of zangbattels (met liedje op mobiel erbij.
Ze mogen naar het zwembad, wel zelf lopen...en erna houden ze een wedstrijd wie het eerste in de douche is en wie er daarna mag.
'S avonds sporten ze op het 'plein' (klein dorpspleintje) waar ze ook andere leeftijdsgenoten treffen. Voetballen, wedstrijdjes wie de mooiste handstand kan enzo...
Wij de volwassnen vermaken ons ook in het zwembad en gaan b.v. naar de stad,markt, bezienswaardigheden in de omgeving of kletsen of lezen. Heel soms plannen we een dagje 'uit' bergwandeling ofzo, waterparadijs, uit eten etc. met de hele bubs.
Maar meestal hebben we voor die uitjes amper 'tijd' want het is gezellig genoeg in ons vakantiehuis en daar wil niemand teveel van missen.
Pubers nu 19 en 15 prakezeren er niet over om een ander soort vakantie te wensen. En ze weten heel goed hoe dat is, want elk jaar houden we zo'n vakantie ook wel een weekje ofzo in voor of najaar.
Maar in vergelijking met die zomervakantie is dat écht niets, daar kan niks aan tippen.
Ook nemen we vaak 'aanhang' mee. Vriendin van oudste, vriendin van jongste en nu vriend van oudste b.v. En ook die vinden het altijd geweldig.
Het is een beetje het 'kampidee' wat je zelf misschien ook wel kent van kampen met school of vereniging.
groeten albana

Fiorucci

Fiorucci

25-07-2013 om 07:59

Ik herinner me

Ik herinner me ook niksige vakanties, met als hoogtepunt de pizza's die de eigenaar van de camping elke zaterdagavond bakte, in de berg bovenop de boerderij, in een houtoven.

Want jammer anke

Ik kan me voorstellen dat je daar kriegel van wordt.

Vooral als er zoveel te doen is en ik zou denken dat als ze samen zijn dat ze dan wel die stap zetten richting vermaak.

Hier is de mobiel taboe tijdens vakantie (met uitzondering van de tablet die meegaat, maar die gaat echt niet de hele dag aan voor vermaak puberella).

Mijn dochter kijkt eerst wel een poosje de kat uit de boom, en moet altijd even omschakelen/wennen op vakantie. Maar sluit altijd graag aan. Meestal is een plons in het zwembad al voldoende en als er dan nog iets wordt georganiseerd in het zwembad haakt ze gelijk aan.

Maar ze kan zich ook prima met een boek vermaken en uren lui doen naast mij op een zonnebedje, heerlijk!

Je schrijft dat jouw kids nogal op zichzelf zijn en dat je dat tijdens vakantie nog meer opvalt. Ondanks dat jij er kriegel van werd, hebben zij misschien wel een prachtige vakantie gehad.

Het lastige vind ik weleens dat ik heel veel mogelijkheden zie aan dingen te doen voor mijn dochter, maar dat zij dan helemaal niet wil. En waar maak ik me dan druk om, zij moet het doen

Maar ik snap het wel hoor, maar of je er iets mee kan... volgens mij kun je dat niet echt afdwingen.

Zoals koolmees

Ik krijg zelf ook een beetje de kriebels hoor, van dingen als tienervriendelijk, tienervermaak e.d. Als volwassene doe ik ook zelden mee aan 'volwassenvermaak' en ik kan niet uitzien naar het verzorgingshuis waar speciaal voor mijn leeftijdsgroep 'bejaardenvermaak' bedacht wordt.
Heb je vooraf met je kinderen overlegd over hun wensen? Of ben je ervan uitgegaan dat dit echt iets was wat zij leuk zouden vinden? En hoe hebben zij eigenlijk de vakantie ervaren? Misschien hebben ze zich wel heel erg geamuseerd??
Ik kan me best voorstellen hoor dat je je ergert. Maar ik vraag me af of je je verwachtingen niet te hoog hebt gesteld. Vakantie is om te genieten. Blijkbaar doen jouw pubers dat op een andere manier dan jij had bedacht. Hoort bij de leeftijdsfase volgens mij.
n@nny

Relithe

Relithe

27-07-2013 om 17:04

Wij doen het niet meer!

Ik heb mijn kinderen ook altijd proberen te pushen mee te doen op de camping en vriendjes te maken, maar autistisch als ze zijn, doen ze dat natuurlijk niet
Wij zijn net terug van onze vakantie in een vakantiehuisje zonder buren. De kinderen konden lekker hun gewone gang gaan met de Wifi en we hadden een eigen zwembad. Af en toe een uitstapje, heerlijk rustig hoor, past precies bij ons!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Wij doen het niet

Hoi Eira,

eigenlijk vond ik het altijd een beetje zielig, onze vakanties in vakantiehuisjes in de middel of nowhere. Geen vermaak, soms met soms zonder wifi, vaak geen zwembad of alleen eentje met ijskoud water, regelmatig verplichte uitstapjes.

Vage kennissen vragen al jaren: En gaan de kinderen nog mee op vakantie?
JA en niet alleen 'de kinderen'. Wij werden dit jaar van alle kanten gevraagd of wij hun kinderen mee wilden nemen op vakantie. Hebben wij gedaan, prachtige vakantie. Volgend jaar weer, de eerste aanvragen zijn al binnen.

Kees Jansen

Kees Jansen

14-08-2013 om 10:53

Herkenbaar!

Ik vond het als puber ook vreselijk, dat gezeur van mijn ouders dat ik vakanties die zij bedachten leuk diende te vinden, en dat ik me moest gedragen zoals zij wilden

Serieus: heb je met ze overlegd over de vakantiebestemming? En heb je ze gevraagd wat zij wilden doen? Heb je interesse getoond in hun mobiele bezigheden? Of heb je alleen maar je eigen ergernis gezien?

Laten gaan

Hier ook zeer herkenbaar!
Ik heb het op een gegeven moment losgelaten; na een aantal keer navragen of zoon (14) het echt naar zijn zin had (de hele dag in het huisje hangen met je I-pad) ben ik gewoon mijn eigen gang gegaan, lekker naar het strand geweest. Zoon verzekerde mij dat hij het fijn vond zo, thuis brengt hij ook graag vrije dagen zo door.
Aangezien het zijn vakantie is en ik die niet voor hem kan invullen heb ik mij erbij neergelegd. Als ik thuiskwam gingen we weer samen zwemmen en eten en was het gezellig.

Relithe

Relithe

14-08-2013 om 21:10

Ik denk

Idd dat je je er beter bij neer kunt leggen, gelukkig kan ik dat ook steeds beter maar af en toe vliegt het je gewoon aan dat die pubers niks doen Maar ja, hoe was ik zelf..

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Arawen

Arawen

17-08-2013 om 16:47

Nukkig en mokkig

Wij zijn net terug van 2 weken camping, voor het eerst met zoon van 13 alleen. Grote broer gaat niet meer mee. Nederlandse camping uitgezocht, in de hoop op veel Nederlandse jeugd waar hij bij zou kunnen aansluiten. Want dat doet ie graag. Maar helaas.. jeugd genoeg, maar voor pistooltjes-schietend rondrenen is ie te oud en voor met een pilsje bij het jeugd-kampvuur hangen is ie te jong.. Dus na een paar dagen was het 'saai' en 'stom' op de camping en liep ie steeds harder te nukken en te mokken.. en verziekte behoorlijk de sfeer. Net zo lang totdat het tot een stevige confrontatie kwam en hij zijn boze bui eindelijk eens kwijt kon.. Daarna hadden we een goed gesprek en begreep hij dat hij zijn verwachtingen zou moeten aanpassen. Vanaf dat moment ging het beter. Zeker toen ie ook nog spontaan een klasgenootje op de camping aan trof.. toen was avond-vermaak samen verzekerd.
Weet eigenlijk niet wat we volgend jaar anders zouden moeten doen om dit beter aan te pakken...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.