Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
vakantie-ma

vakantie-ma

19-08-2009 om 10:17

Vakantie zonder kids

Onze zoons van 16 en 17 zijn dit jaar nog met ons mee op kampeervakantie geweest. Toch merkte ik aan van alles dat het beter is dat ze volgend jaar alleen op vakantie gaan. Het voelt heel dubbel want tegelijk wil ik eigenlijk dat we voor altijd met ons hele gezin op vakantie blijven gaan. We zijn deze vakantie absoluut weer dichter bij elkaar gekomen, ik heb mijn pubers weer veel beter leren kennen. De oudste is echt bijna puber-af! Ik wil dat eigenlijk niet missen maar tegelijk wil ik ook zo graag geen rekening meer met ze hoeven houden, zodat ik bijvoorbeeld naar een boeren-campingkje kan gaan en niet meer naar zo'n massa-camping hoef.

Sinds we kinderen hebben zijn wij niet meer samen op vakantie geweest. Aan de ene kant trekt dat wel weer, aan de andere kant brengen de kids ook veel vertier en afleiding met zich mee.

Herkent iemand zich in mijn overwegingen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Brianna F

Brianna F

19-08-2009 om 12:43

Allebei

Wij gaan al vanaf dat de kinderen klein zijn met en zonder hun op vakantie.
Oudste is nu 23 en jongste 17, ze hebben ook hun eigen vakanties, maar gaan evengoed nog graag met ons mee.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-08-2009 om 00:37

Zelf weggaan inderdaad

Wij hebben ons voorgenomen om vaker samen weg te gaan. Dit jaar hebben we dat al een paar keer gedaan en dat bevalt heel goed. Zolang je het kunt betalen en je kinderen vinden het nog leuk om mee te gaan is daar geen enkel bezwaar tegen, maar ik vind aan de andere kant ook dat het tijd wordt dat de vakanties niet meer persé om de kinderen heen worden gepland, maar om het hele gezin, dus ook jullie. Met een beetje zoeken is er vast een compromis te vinden waarbij iedereen zich goed voelt en als dat niet zo is... gaan ze maar zelf. Ik denk dat wij vorig jaar echt de laatste gezamenlijke vakantie hebben beleefd. De jongste gaat volgend jaar zelf op vakantie, de oudste doet dat al een paar jaar. Wij zijn dus vrij om ook ons eigen gang te gaan. Of je ze alleen thuis vertrouwt is een ander verhaal. Durf je de deur achter je dicht te trekken terwijl je zoons thuis blijven?

vakantie-ma

vakantie-ma

20-08-2009 om 01:31

Inderdaad

Wij hebben al besloten dat we volgend jaar een vakantie uitzoeken voor ons tweeën waarbij de kinderen welkom zijn om mee te gaan als ze dat willen. Maar we houden bij het uitzoeken geen rekening meer met hun wensen.
De oudste is echt een gezelschapsdier en raakt echt puber-af dus die wil misschien nog wel mee. Jongste was nu nog 15 en moest mee, maar wilde dat eigenlijk niet.

Allebei stuk voor stuk alleen thuis vertrouw ik ze absoluut, samen is een heel ander verhaal. Soms zijn ze hele goede maatjes, maar soms vechten ze elkaar letterlijk de tent uit. Ik heb geen idee hoe dat zou gaan als we er niet zijn.
We beginnen half september met een weekendje samen weg.
In oktober willen we nog een weekje naar Turkije, maar ik kan het echt niet over mijn moederhart verkrijgen om dan tegen de kids te zeggen dat ze niet mee mogen.

Ik vraag me eigenlijk af met wat soort gevoelens andere moeders zitten als hun pubers niet meer mee gaan.

tonny

tonny

20-08-2009 om 11:04

Wat ik vooral wil...

... is dat iedereen een plezierige vakantie heeft.
Als je qua invulling van deze periode te zeer uiteen begint te groeien, kun je beter apart gaan. Het is wennen, beslist, maar je kunt ook andere momenten zoeken voor het 'gezellig met elkaar'.

Je zult merken dat ieder gezinslid steeds meer eigen dingen wil gaan doen, die ruimte moet je elkaar kunnen gunnen, niet iedereen is daar even goed in. Hoe meer behoefte je hebt aan 'regie', hoe gefrustreerder je vakantie wordt.

Om me heen zie ik dat mensen met jongvolwassen kinderen soms kiezen voor een vakantieperiode met een gezamenlijke overlap waarin je plezierig bij elkaar bent met wat meer tijd dan in het dagelijks leven.

Tonny

Maylise

Maylise

20-08-2009 om 19:48

Kan toch allebei?

Je kan ook en met je kinderen weg gaan en samen nog een keer. Als het financieel niet mogelijk is om twee keer weg te gaan dan zou ik de kinderen mee laten gaan zolang ze zelf nog willen. Ik ga dan liever één keer met de kinderen op vakantie dan één keer met alleen man. Ik vind het zelf altijd erg leuk als de kinderen mee gaan. Dit jaar waren ze er allemaal bij op vakantie, zelfs de oudste van 28 weer na een jaartje absentie.
Ze gaan niet altijd allemaal meer mee want ze maken ook eigen vakantie plannen en die overlappen soms met onze plannen.
Mijn man en ik gaan ook af en toe samen weg . Als we samen gaan dan is het meestal maar voor een paar dagen. Als mijn jongste kinderen straks ook wat ouder zijn dan wil ik wel vaker samen weg en ook wat langer. Ik vind het namelijk wel heel fijn om even alleen met hem samen te zijn. Maar dat staat los van dat ik de vakanties met de kinderen zeer waardeer en dat zolang ze zelf willen ze altijd mee mogen.

Maylise

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.