Alma Korteweg
15-05-2009 om 19:23
Vanaf welke leeftijd oppassen?
Hallo, Vanaf welke leeftijd laten jullie kinderen (meisjes) oppassen, zowel op haar eigen broertjes/zusjes, als buitenshuis?

sus-anne
15-05-2009 om 19:51
Vanaf.................
Dat ligt helemaal aan het kind,mijn dochter van 22 paste al op toen ze 13 was,zij kon het aan,was serieus.
mijn zoon van 22 idem dito.
mijn nu 15 jarige dochter laat ik absoluut niet oppassen,zij vergeet de deur op slot te doen,eet de kasten leeg,gaat stiekem internetten,Vergeet de tijd enzenz. zij kan het duidelijk (nog) niet aan.
mijn 12 jarige dochter zou al best (overdag) op een kindje van een jaar of 4 kunnen passen.

Annet
15-05-2009 om 22:03
11 jaar
Dochter van 11 (zit in groep 8) past elke week op broertje van 6. Ze neemt hem mee naar huis en zorgt daar gedurende een uur voor hem. Ze bellen mij op zodra ze thuis zijn. Ik wil altijd allebei spreken om zeker te zijn dat het goed gaat. Dat is altijd het geval. Ze vinden elke keer dat ik al te vroeg naar huis kom. Maar voor mij is een uur de grens, vooral om dat ik een lange reistijd heb. Toen ik op 6 minuten reistijd van huis werkte, paste ze ook wel eens langer op.
Dochter is heel serieus in het oppassen. Ze zet echt een andere pet op en gaat alleen leuke dingen met broertje doen. Van het gewone broer/zus-gekibbel is geen sprake als ze de oppas is. Ze krijgt overigens ook betaald hiervoor (1 euro per keer). Dat maakt het extra serieus.
Voor een ander kind (buiten eigen gezin) vind ik haar nog te jong. Behalve als het een kind zou zijn vlakbij ons huis en ik ben thuis. Dan kan ze mij bellen als er iets is. Zo heb ik zelf ook een jonge oppas gehad met de moeder op 50 meter afstand voor noodgevallen.
Of wat ook kan is dat een 11/12-jarige oppast als een jonger kind slaapt. Dan ben je meer een levende babyfoon. Ouders moeten dan wel op korte afstand zijn en per mobiel bereikbaar.

Kaaskopje
15-05-2009 om 22:28
Er zullen beslist kinderen zijn die met 13 verantwoord op kunnen passen en kinderen die dat met 15 nog niet kunnen. Een 15 jarige oppas van ons vroeger hebben we na de eerste keer toch even toe moeten spreken. Ze hadden samen belletje getrokken. Tenminste... ze had toegekeken en niets gezegd. Daarna nooit meer problemen gehad met haar.
Persoonlijk vind ik 14 een ´veilige´ leeftijd om mee te beginnen voor oppas buiten de deur. Voor eigen broertjes en zusjes ligt het een béétje anders. Twee eigen kinderen van bijvoorbeeld 8 en 11 kunnen naar mijn idee best samen een uurtje of 2 samen thuis zijn. Ik zou dat 11 jarige kind niet ´s avonds laten oppassen. Dat vind ik nog een te grote verantwoordelijkheid.
Bij mijn beide dochters is het oppassen bij hun oppaskinderen opgebouwd. Eerst eens een poosje zonder moeilijk werk. Een paar uurtjes zonder naar bed brengen en zo. Na verloop van tijd werd samen eten en naar bed brengen eraan toegevoegd.

Maylise
15-05-2009 om 22:29
Leeftijd
Mijn dochter van 12 past regelmatig op haar broertje van 9 en nichtje van 7. Alleen overdag overigens en geen uren achter elkaar. Het gaat meestal om een uurtje na schooltijd als wij nog niet thuis zijn. Ze pas ook wel eens op haar nichtje van 3. Ook wederom alleen overdag. 's avonds durft ze nog niet eens alleen thuis te zijn Ze is heel verantwoordelijk en rustig dus ik vertrouw haar goed. Ze mag nog niet bij andere kinderen oppassen. Ook het oppassen bij de nichtjes is als die bij ons thuis zijn (nichtjes zijn allebei heel vaak bij ons) en niet bij hun thuis.
Mijn zoon van 16 let sinds hij ongeveer 11, 12 jaar is op zijn zusje en broertje. Soms als we 's avonds weggaan dan laat ik hem bij de twee jongste kinderen. Ik blijf dat overigens niet tot ver na twaalven weg maar een paar uurtjes op de avond kan makkelijk. Hij zou ook buitenshuis op mogen passen maar wil dat zelf niet. Maar ook hij is iemand die redelijk verantwoordelijk is.
Het is echter wel erg kind afhankelijk. Mijn zoon van nu 19 zou nog steeds niet de babysitter of the year award winnen. Pas sinds hij een jaar of 16,17 is laat ik hem wel eens een avond met de jongere kinderen alleen. Eigenlijk gaat dat pas sinds een jaar goed. Daarvoor eindigde het toch vaak in ruzie en klieren. Nu gaat het wel prima. Hij is laatst een hele middag en avond alleen thuis geweest met zusje van 12, nichtje van 7 en broertje van 9 en het ging super. Toch zou ik hem zeker niet een heel weekend alleen laten met de jongste kinderen. Ter geruststelling hij past zeker niet commercieel op bij anderen
Mijn middelste dochter van 21 heeft altijd veel opgepast, ook bij familie thuis en buurtgenoten. Ik denk dat ze vanaf ongeveer 14,15 jaar hier in de buurt ging oppassen. Wel bij mensen die wij kenden en waarvan we wisten dat het betrouwbaar was. Dat vind ik ook een redelijke leeftijd om bij anderen op te gaan passen hoewel ik zeker niet denk dat elke 14jarige die verantwoordelijkheid al aan kan.
Met broertjes en zusjes hangt het ook een beetje van de dynamiek tussen hun af. Zo liet ik mijn middelste dochter toen ze 11 was wel eens met de andere kinderen even alleen. Echter als haar twee jaar jongere broer er dan bij was ging het vaak mis. Zij alleen met de drie jongsten ging prima zolang deze broer er niet was. Die twee was altijd ruzie. Als ik niet thuis was konden ze elkaar soms echt aanvliegen dus dat is gewoon niet handig.
Maylise

Alma Korteweg
15-05-2009 om 23:55
Dank voor jullie reacties
Ok, mijn vermoeden wordt door jullie reacties toch wel enigszins bevestigd: een 12-jarige doordeweeks tot 21.15 laten oppassen bij haar stiefzusje, dus wel in een van haar twee 'eigen' huizen, is toch misschien nog een beetje te veel van het goede. Wel een seieuze dame overigens. (off topic: Haar vader wil het graag, zodat zijn vriendin kan gaan sporten als hij weg is voor zijn werk...)

Annet
16-05-2009 om 09:26
Zou best kunnen
Hangt inderdaad af van leeftijd andere kind, type kind, etc. En hoe lang duurt het eigenlijk? Is er een buurvrouw thuis die gebeld kan worden.

reina
16-05-2009 om 19:08
Alma
Maar ook van mij de reactie dat je daar niet zomaar een leeftijd voor kunt noemen. Mijn dochter zou het op haar 12e heel goed gekund hebben (paste toen ook al op). Het ligt ook aan het kind waarop gepast moet worden, hoe makkelijk is die en wat accepteert die wel of niet van een ander? Is er iemand in de buurt waar ze naar toe kan als er iets aan de hand is? Misschien is het niet zo, maar heb jij het soms zelf liever niet?

Tineke
16-05-2009 om 19:19
Tsja
Mijn dochter paste met krap 12 jaar al op, op een baby van een paar maanden en een kindje van 3 jaar.
Het was bij de buren, dus ze kon makkelijk een beroep op mij doen als dat nodig was. Maar dat is nooit voorgekomen.

sus-anne
17-05-2009 om 10:29
Ik denk
ik denk dat het feit dat ze bij haar vader en zijn vriendin gaat oppassen jou meer dwars zit dan de leeftijd waarop ze gaat oppassen.
want als je alle reacties goed leest zegt niemand dat het NIET verstandig is als ze gaat oppassen,maar die conclusie trek jij wel.

Jujube
17-05-2009 om 13:48
Zowel mijn zoon als mijn oudste dochter pasten vanaf 12 jaar op. 's Avonds; bij de buren en de overburen. Zoon is nu 16 en past nog geregeld op in hetzelfde gezin (kinderen zijn nu 8 en 5). Dochter is 13 en past 1 maal per week 's avonds van 19.30 tot 21.30 uur op 2 kinderen van 7 en bijna 3. De jongste ligt al in bed wanneer zij komt (maar is nog wakker, ze gaat 'm altijd nog even knuffelen) en 't meisje van 7 leest ze voor en brengt ze naar bed. Gaat uitstekend.
Groet,
Jujube

kokkertwaiffie
18-05-2009 om 10:34
Ik was een beetje huiverig...
want mijn dochter van 12 wil ook graag gaan oppassen, op nichtjes van 5 en 7, of zoontje van kennis van 5. Ik vroeg me af of dat wel kon, maar als ik het zo lees moet dat dus zeker wel kunnen (mijn dochter is een rustige serieuze meid). Zeker als ik als back up ben.

Leandra
18-05-2009 om 17:59
Veel ouder
Ik zou echt nooit iemand van 12 op laten passen. Zeker niet op baby's. Ook als is de ouder van de oppas oproepbaar. In een noodsituatie kan dat te laat zijn. Ik vind een 12 jarige ook niet in staat om adequaat te reageren op allerlei peutergedrag ed. Misschien ben ik een muts, maar ik wil (en heb) een oudere oppas. Onze huidige oppas is 22 en studeert. Hiervoor hadden een oppas van 16 waarvan ik me afvroeg hoe ze bij calamiteiten zou reageren.
Hangt ook van de persoon af, maar 12, nee.
Groetjes Leandra

ijsvogeltje
18-05-2009 om 20:29
Hier ook
Ik vind een oppas van twaalf jaar ook veel te jong. Natuurlijk zal het meestal helemaal goed gaan. Maar die ene keer dat er wél problemen zijn (een valpartij met bloed ofzo), dan schiet een twaalfjarige volgens mij echt tekort. Een jaar of zestien vind ik persoonlijk toch wel de minimale leeftijd. En zelfs dan vind ik het een prettig idee dat er een back-up is (dus dat haar/zijn ouders thuis zijn).

Asa Torell
18-05-2009 om 22:11
En wie is de backup
bij Alma? Want dat staat er niet bij. En die is toch zo te lezen bij (vrijwel) alle oppassende 12-jarigen in deze draad wel aanwezig.

Maylise
18-05-2009 om 23:11
Erg jong inderdaad
Ik laat mijn dochter van 12 (die echt heel verantwoordelijk is) wel oppassen op haar broertje en nichtjes (overdag en alleen bij ons thuis en niet langer dan 1 à 2 uurtjes) maar ze zou zeker nog niet bij andere kinderen mogen oppassen. Zelfs niet al zouden die ouders dat zien zitten. Ik vind haar daar nog te jong voor.
Zelf zou ik ook geen buurmeisje van 12 inhuren om op mijn jongste kinderen te passen.
Maylise

Kaaskopje
19-05-2009 om 00:01
Oppasgezin
van mijn dochter vroeg al toen ze 11 was of ik het goed vond als ze kwam oppassen. Ik heb gezegd dat ik dat heel leuk vond, maar dat 14 jaar een veel betere leeftijd was. Toen mijn dochter bíjna 14 was vroegen ze het weer en toen heb ik toestemming gegeven. Met mij als backup vlakbij. Dat is niet nodig geweest. Zo is mijn eerste oppasklusje ook gegaan. Bij de buren met mijn moeder als vraagbaak. Zelfs met honden ben ik terughoudend wat uitlaten betreft.

albana
19-05-2009 om 09:17
Samen
Hier heeft oudste vanaf haar 13-de opgepast, samen met een vriendin. Vriendin is een serieuze rustige meid en dochter is de waaghals en de gangmaker. De moeder van vriendin als back-up. Het was de ideale combinatie. Vriendin hield de dagelijkse gang van zaken in de gaten en de bedtijden en dochter joeg de enge spinnen weg (dat durfde vriendin niet) en durfde in het donker de trap op omdat er een lamp kapot was en die kon alleen boven aan...
(zomaar wat voorbeelden van dingen die gebeurd zijn).
Ze pasten zelfs op bij een gezin van 4 kinderen onder de 9 (t/m een peuter aan toe) die ze eten moesten geven, douchen en in bed stoppen...Rond baddertijd kwam moeder van vriendin wel even kijken of het allemaal goed verliep én die moeder kende de kinderen, ze heeft ze allemaal in de klas gehad of nog in de klas, dat scheelt ook.
Het geld dat ze verdienden deelden ze dan.
Nu moet ik wel zeggen dat zowel dochter alsook vriendin erg kinderminded zijn. Elk kind dat dochter in de ogen kijkt is meteen wég van haar. Sommige kinderen hebben dat gewooon ín zich...Ze zijn dan ook als was in haar handen. En ze kan ook 'streng' zijn zoals ze zelf zegt. Ook niet onbelangrijk lijkt me.
Ik denk dat het erg kindafhankelijk is of je dat kan of niet en op welke leeftijd. Ik weet wel dat ikzelf het niet had gekund op m'n 13-de. Ik had amper iets met kleine kinderen...wist totaal niet wat ik met ze aan moest. En dochter pakt zo een kleine baby op en stopt er een speentje in wiegt ze en verschoont luiers alsof ze het dagelijks doet...zonder blikken of blozen.
Dus ja ik snap wel dat mensen in haar een ideale oppas zien. Ze past ook op, op 2 meisjes die in de middle of no-where wonen. Zou ik persoonlijk doodeng vinden. Maar dochter zegt dat die 2 honden van hun iedereen die maar in de buurt komt zouden verscheuren, en ze heeft toch een telefoon? Dus die voelt zich daar prima op d'r gemak en beschermt.
groeten albana

Pollewop
19-05-2009 om 10:53
Hier al jong
Onze dochter begon met 10 al op haar broertjes te passen. Mijn man kreeg een nieuwe baan waardoor ik op maandagavond niet meer kon repeteren voor het koor waar ik bij zing. We hebben toen aan onze dochter gevraagd of zij het zou aan durven en leuk zou vinden om op te passen op haar broertjes, die dan al wel op bed zouden liggen. Het leek haar wel wat en toen zijn we er gewoon aan begonnen. Mobieltje gekocht, waarvan alleen wij het nummer hadden, zodat zij met mij in contact kon komen als er wat wat was. De repetitie ruimte was vlak bij dus ik kon er ook zo weer zijn. Dat is allemaal heel goed gegaan, na een half jaar zijn wij ook weleens op zaterdagavond weg gegaan, bleven wel binnen een straal van 3 km. Ook dat ging heel goed en zo hebben wij het na een jaar aangedurfd om wat verder weg te gaan, tussen de 5 en 10 km, en later nog wat verder weg.Ze is inmiddels 13 en heeft bij vrienden van ons een oppasbaantje, wat ze helemaal geweldig vind.
Er zijn nu weleens avonden dat wij én onze dochter weg zijn en dan gaan de jongens naar opa en oma, de middelste(11) wil niet alleen in huis zijn met zijn jongere broertje, dat vindt hij niet gezellig en dus gaan ze uit logeren.

Damajo@
21-05-2009 om 00:24
Hier
Ik heb voor mijn bijna 5 jarige zoon weleens een oppas van 13 bijna 14. Zij past op met haar moeder die dichtbij woont als back-up.Mijn zoon vindt het geweldig.