stokaapje
30-10-2025 om 21:58
Veilige fitnessclub voor tieners
Hoe kies ik een veilige fitnessclub uit voor mijn dochter?
Mijn dochter heeft vanaf groep 4 geturnd, vanaf groep 8 ruilde ze turnen in om te gaan dansen, halverwege de derde klas besloot ze weer te gaan turnen. De turngroep is opgeheven omdat er geen trainer voor dit seizoen te vinden was. Weer gaan dansen is ook niet meer realistisch, ze is gestopt bij de balletstudio omdat ze vaak naar huis werd gestuurd wegens een te lage opkomst, de balletstudio daar de stekker uittrok en er geen andere groepen/tijden beschikbaar waren. 
Wij wonen in een kleine stad, en hier is voor de tienerleeftijd niet zoveel keus, tenzij je een fanatiekeling bent in de selectiegroep. Dochter zou nu op fitness willen, maar ik zit wel met dat het er veilig moet zijn. Van de turnvereniging ben ik gewend dat het daar helemaal dichtgetimmerd was op het gebied van veiligheid tot aan briefjes in de turnhal met telefoonnummers van vertrouwenspersonen. Bij het dansen niet, maar daar waren wel altijd flink wat ouders aanwezig die het hele uur bleven wachten tot de les van hun kind voorbij is.
Ze is 16+ dus opzich is ze met mijn toestemming bij bijna elke fitnessclub welkom. Maar ik vind dat er wel erg onduidelijk wordt gedaan over de veiligheid in dat soort clubs. Elke club lijkt alleen maar te verwijzen naar de huisregels en camerabeelden (bekijkt iemand die ooit?). En ik vind een meisje van 16 jaar stukken kwetsbaarder dan stoere jongens van 23. 
Als ze op fitness gaat wordt het hoe dan ook een maandelijks opzegbaar abonnement, omdat ze volgend jaar misschien uit huis gaat. 
Maar hoe kan ik vooraf met een gerust hart mijn dochter inschrijven voor een veilige fitness club?

MamaE
31-10-2025 om 10:53
Hier een dorp verderop hebben ze zo'n anytime fitness waar je 24 uur per dag kan sporten. Daar werken ook gewoon mensen en ze hebben bijvoorbeeld ook groepslessen en je kan persoonlijke begeleiding nemen. Maar dat is dan wel overdag of in de avond, als de meeste mensen kunnen en die groepen ook te vullen zijn.
Dat je 24 uur per dag kan gaan sporten wil niet zeggen dat je niet kunt nadenken over wanneer je gaat. En dat kan dan best een tijdstip na school of in de avond zijn. Of desnoods voor school als je een ochtendmens bent.

Miepjecody
31-10-2025 om 11:20
absor schreef op 31-10-2025 om 08:53:
ik schaar dit in de categorie; ik zoek een veilige supermarkt
waarom zou een fitness club onveilig zijn? Wat heb jij gehoord dat er in fitnessclubs specifiek gebeurd?
Nou in de basic fit hier in de buurt is gevochten. Ongewenst mensen aanspreken gebeurt ook gewoon hoor.
Ik zit bij fitness op een dorp ( wel echt groot)
Dat is wel beter.

BlairW
31-10-2025 om 12:00
Izza schreef op 31-10-2025 om 10:31:
Ga in ieder geval niet naar een goedkope basic fit. Daar is nauwelijks personeel en eigenlijk geen toezicht. Volledig anoniem omdat niemand echt betrokken is. Ze grijpen niet in bij problemen (hier in de stad de verhalen gehoord). Ook krijg je er geen persoonlijke begeleiding en dat is voor jongeren wel belangrijk. Je moet echt weten wat je moet doen. Anders is training echt zinloos of zelfs schadelijk. De goedkope fitness plekken worden hier ook vaak bezocht door de verkeerde types zeg maar.
Ik zou aanraden zelf te gaan rondkijken. Bij voorkeur plekken waar ze groepslessen geven, sporturen voor alleen vrouwen. En plekken waar de eigenaren ook aanwezig zijn. Bedenk dat camera's ook jouw dochter filmen als ze bezig is. Dat zou ik niet willen. Zeg haar voor de veiligheid lekker thuis te gaan douchen. Of er moeten individuele afsluitbare hokjes zijn. Laat haar wegblijven van algemene ruimtes aangezien ze erg kwetsbaar is. En ga bij voorkeur overdag sporten. Dan is er een heel ander publiek (brave huismoeders enzo).
Ik kom al tijden bij basic fit en heb echt hele andere ervaring dan jij. Dus het zal ook echt per vestiging wel verschillen. Bij ons is altijd personeel aanwezig en die zijn goed zichtbaar, lopen rond en maken een praatje met je. En je kan ook begeleiding krijgen. 
Overigens ben ik gewoon een brave huismoeder (wat een term zeg!) en kom dus wel bij basic fit. 

Meesje
31-10-2025 om 12:17
BlairW schreef op 31-10-2025 om 12:00:
[..]
Ik kom al tijden bij basic fit en heb echt hele andere ervaring dan jij. Dus het zal ook echt per vestiging wel verschillen. Bij ons is altijd personeel aanwezig en die zijn goed zichtbaar, lopen rond en maken een praatje met je. En je kan ook begeleiding krijgen.
Overigens ben ik gewoon een brave huismoeder (wat een term zeg!) en kom dus wel bij basic fit.
Ik geloof niet dat Izza andere ervaring heeft dan jou hoor. Ze heeft het over 'verhalen gehoord', niet over dingen die ze daadwerkelijk heeft meegemaakt

TineWinkel
31-10-2025 om 12:31
Tja, ik zit bij een heel fijne en voor mijn gevoel ook veilige sportschool. Mijn oudste, staat echt haar mannetje, heeft daar ook kort gesport. Zij klaagde over vervelende opmerkingen van een andere bezoeker. Heb ikzelf nooit meegemaakt. Zij was zo verrast over de opmerking dat ze deze vervelende gast zo gauw niet van repliek kon dienen. Verder geen groot punt voor mijn oudste, meer het gevoel van 'stomme zak' - en vervolgens balen dat ze DAT niet gewoon gezegd had  .
.  
Kortom: ook in m.i. veilige sportscholen kunnen vervelende dingen gebeuren. Wat minstens zo belangrijk is, is hoe je hiermee weet te dealen op het moment.

Ysenda
31-10-2025 om 13:06
Citroengraag schreef op 31-10-2025 om 05:54:
En zoals hier: een telefoonverbod in de fitnesszaal is superfijn. Niet dat iemand selfies gaat staan maken en je ongewenst in beeld komt. Telefoon op stil voor je trainingsschema of een podcast mag wel. Maar niet bellen, appen, selfies etc.
Het is heel gebruikelijk om jezelf te filmen om te kunnen zien of je de oefening goed uitvoert. Zelfs als je op een machine bezig bent.
Trainers vragen daar ook om. Meestal train je 1x pw met een trainer en de andere keren zonder.
Je filmt wel alleen jezelf en het moet ook duidelijk zijn dat je filmt dan kunnen de andere leden er ook omheen lopen als ze niet in beeld willen.

Ysenda
31-10-2025 om 13:09
Miepjecody schreef op 31-10-2025 om 11:20:
[..]
Nou in de basic fit hier in de buurt is gevochten. Ongewenst mensen aanspreken gebeurt ook gewoon hoor.
Ik zit bij fitness op een dorp ( wel echt groot)
Dat is wel beter.
Ik train ook bij basic fit, bij een 24/7, op onmogelijke tijden. Maar zaterdagnacht ga ik niet, alle andere late avonden of vroege ochtenden zijn geen probleem.
Ik maak er ook een sport van om zoveel mogelijk basic fits af te strepen op mijn lijstje. Ook in het buitenland.

Schoondochter
31-10-2025 om 13:29
[..]
Ook deze brave huis...vrouw (want geen kinderen, maar wel werk dus wat ben ik dan?) sport al jaren bij de basic fit en ik heb echt nog nooit iets raars meegemaakt. Ik ga zelfs soms wel eens s'avonds (ben je dan nog wel braaf?) en ook dan zijn andere mensen voornamelijk aan het sporten. Wat je verwacht zeg maar, in een sportschool.

Dweedledee
31-10-2025 om 14:01
Meesje schreef op 31-10-2025 om 12:17:
[..]
Ik geloof niet dat Izza andere ervaring heeft dan jou hoor. Ze heeft het over 'verhalen gehoord', niet over dingen die ze daadwerkelijk heeft meegemaakt
Precies dit. Met een flinke korrel zout nemen, dus. Ze overdrijft nogal graag. 

Ademes
31-10-2025 om 14:02
Hier ook de basic fit, omdat ik dan bij verschillende vestigingen kan sporten. Nog nooit iets raars meegemaakt, zelfs niet in het gebied waar de spierbundels trainen. Af en toe wordt ik spontaan geholpen als ik weer eens zit te klungelen met een apparaat. Misschien komt het omdat ik wat ouder ben (50+) maar ik voel me er prima veilig.
Je dochter is 16+, ze gaat zichzelf inschrijven. Ik denk dat ze ook prima zelf een keuze kan maken door overal eens te gaan kijken. En maak het bespreekbaar als ze zich onveilig voelt en wat ze daar aan kan doen, maar ga er niet bij voorbaat vanuit.

Dweedledee
31-10-2025 om 14:03
Ik vind het trouwens ook wel bijzonder dat je je als moeder van een dochter van 16+ bemoeit met de keuze voor haar sportschool. Hoogste tijd om meer afstand te nemen. Ze is geen klein kind meer.

Valeria
31-10-2025 om 15:08
[..]
Hier nog een probleemloze BasicFit hoor! Ik ga meestal in de ochtend en dan zijn er geen rare types. In de middag is het drukker, maar dan heb ik ooit nooit gekke dingen gezien. Als je op een vaste tijd gaat, merk je vanzelf dat er heel veel mensen op een vaste tijd gaan en die 'ken' je dan en soms heb je daar dan een gezellig gesprekje mee en merk je dat je een gemeenschappelijke kennis hebt of zo. Sowieso komen de meeste sporters uit de omliggende wijken., dus er is altijd wel iemand die om de hoek woont, of de kinderen op dezelfde school had en zo.
Overigens loopt bijna iedereen met zijn telefoon om de training bij te houden, nieuws te lezen, bellen... filmpjes maken zie ik nooit.
Ik ga nooit meer naar de kleedkamer, maar kleed me thuis om en doe mijn jas in een kluisje.