Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Verhuizen


ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

13-01-2023 om 10:48

Niet doen, in ieder geval niet om deze reden. Je geeft daarmee het signaal af dat (de wens van) je nieuwe partner belangrijker is dan je kinderen. En brengt hen daarmee mogelijk in een loyaliteitsconflict. Als ze met jou meeverhuizen kan dan voelen als afwijzing van hun vader. En omgekeerd.

Chiquita schreef op 13-01-2023 om 10:32:

@IV83: ik zou iig met zoon van 15 erover praten én luisteren. Mss wil hij bij vader gaan wonen, mss wil hij niet mee met jou, mss vindt hij 't keileuk

Het gaat niet alleen om de kinderen. Het heeft ook grote gevolgen voor de andere ouder. Het doet ertoe hoe dicht je als ouders en kinderen bij elkaar woont, zeker in de puberteit. Waarschijnlijk vindt vader het niet ‘keileuk’. Ik zou in ieder geval geen toestemming geven voor een verhuizing van mijn kinderen, met mijn eigen ervaringen in mijn achterhoofd. 

Protego schreef op 13-01-2023 om 10:12:Nu is de afstand Breda-Roosendaal wel goed te overbruggen. Met een beetje geluk ben je met een half uurtje OV in de andere stad. Dat zouden je tieners moeten kunnen lijkt mij?

Waarom zouden de tieners dat moeten kunnen, maar is het voor de volwassenen te veel gevraagd?

Ik zou je kinderen niet uit hun vertrouwde omgeving en verder bij hun vader vandaan halen. Als hij persee terug naar Roosendaal wil zou ik gaan latten en daarheen gaan als kinderen bij hun vader zijn.

Persoonlijk zou ik het belang van mijn kinderen hoger stellen dan mijn eigen belang. Dus niet verhuizen. Wacht gewoon tot de kinderen volwassen zijn.

Voor een volwassene is het veel gemakkelijker om over zo’n afstand te reizen (auto of OV) dan voor een 10-jarige. Ik zou dus zeker nog even wachten totdat de jongste ouder is en ook gemakkelijk kan reizen. Ik zou zelf als puber best pissig zijn op mijn ouder als die zou gaan verhuizen voor de liefde en ik mijn vertrouwde leven achter mij moest laten.

Als je toch echt wilt gaan: wacht dan op zijn minst nog een jaar of 1,5: dan gaat je dochter naar de middelbare school. Dat kan een mooi moment zijn om te verhuizen omdat basisschool vriendschappen dan toch vaak wat verwateren omdat iedereen naar andere scholen gaat. Voor je zoon is dit dan wel lastig omdat hij dan net in zijn eindexamenjaar zit. Dan wil je ook geen heftige verhuizingen enzo. Maar hij zou wellicht dan bij zijn vader kunnen gaan wonen. Een vervolgopleiding daarna betekent vaak ook weer verandering, wie weet kan dat ook in Roosendaal.

Mijn eerste gedachte is:"dat je dit überhaupt overweegt ", maar mijn tweede gedachte is "fijn dat je dit overweegt en niet zonder nadenken doet maar anderen om hun mening vraagt". Ik hoop voor de kinderen dat je de reacties serieus neemt en de kinderen die verhuizing niet aandoet. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

13-01-2023 om 11:45

Vraag eerst je kinderen hoe ze erover denken. 

Tickel schreef op 13-01-2023 om 11:45:

Vraag eerst je kinderen hoe ze erover denken.

Vergeet ook hun vader niet, ook voor hem zou het grote veranderingen betekenen.

Ik zou het absoluut niet doen. Voor je kinderen voelt een verhuizing alsof je je partner belangrijker vindt dan hun. Zo'n enorme afwijzing kan jullie band alleen maar schaden. Daarbij is de kans groot dat ze bij hun vader gaan wonen en dat ze een weekend om de week bij jou komen (rechters besluiten hier vaak toe als je als ouder wegverhuist). Ook dat komt jullie band niet ten goede. Wat je te allen tijde moet zien te voorkomen dat je je kinderen hierdoor scheidt (een bij vader, een bij jou), dat is echt niet goed voor ze.

Blijf in Breda wonen totdat de kinderen zelfstandig zijn. Wil je partner echt weg, laat hem dan gaan en ga latten. Dat is voor jou best te doen. En als je denkt van niet, waarom denk je dat je kinderen dat reizen en de ander missen wel aankunnen?

ik vind het wel bijzonder dat mensen er maar standaard vanuit gaan dat de kinderen meerendeels bij moeder moet wonen. Als TO en ex bijvoorbeeld overeenkomen dat de kinderen doordeweeks bij papa zijn en bijvoorbeeld de weekenden bij mama waarom zou ze dan niet kunnen verhuizen? En misschien vinden de kinderen het wel helemaal niet erg.
Sowieso kunnen ze met OV vanuit Roozendaal naar hun school in Breda. Gebeurd op het platteland wel meer.  Dus gelijk zeggen niet verhuizen vind ik een rare reactie. Bespreek de opties met ex en kinderen en wie weet wat er mogelijk is 
Of ga halverwege wonen. Opties genoeg zou ik zeggen.

Moradora schreef op 13-01-2023 om 11:57:

ik vind het wel bijzonder dat mensen er maar standaard vanuit gaan dat de kinderen meerendeels bij moeder moet wonen. Als TO en ex bijvoorbeeld overeenkomen dat de kinderen doordeweeks bij papa zijn en bijvoorbeeld de weekenden bij mama waarom zou ze dan niet kunnen verhuizen? En misschien vinden de kinderen het wel helemaal niet erg.
Sowieso kunnen ze met OV vanuit Roozendaal naar hun school in Breda. Gebeurd op het platteland wel meer. Dus gelijk zeggen niet verhuizen vind ik een rare reactie. Bespreek de opties met ex en kinderen en wie weet wat er mogelijk is
Of ga halverwege wonen. Opties genoeg zou ik zeggen.

Ik vind het vooral bijzonder dat de volwassenen niet willen reizen (terwijl zij waarschijnlijk ook nog een auto hebben en sneller van a naar b kunnen), maar dat wel van de kinderen verwachten.

Moradora schreef op 13-01-2023 om 11:57:

ik vind het wel bijzonder dat mensen er maar standaard vanuit gaan dat de kinderen meerendeels bij moeder moet wonen. Als TO en ex bijvoorbeeld overeenkomen dat de kinderen doordeweeks bij papa zijn en bijvoorbeeld de weekenden bij mama waarom zou ze dan niet kunnen verhuizen? En misschien vinden de kinderen het wel helemaal niet erg.
Sowieso kunnen ze met OV vanuit Roozendaal naar hun school in Breda. Gebeurd op het platteland wel meer. Dus gelijk zeggen niet verhuizen vind ik een rare reactie. Bespreek de opties met ex en kinderen en wie weet wat er mogelijk is
Of ga halverwege wonen. Opties genoeg zou ik zeggen.

Inderdaad een bijzondere aanname, maar ik denk dat deze vooral komt door de OP. Daarin staat namelijk dat de kinderen in principe vaak naar hun vader kunnen. Daardoor ga ik er vanuit dat ze vooral bij TO wonen.

Moradora schreef op 13-01-2023 om 11:57:

ik vind het wel bijzonder dat mensen er maar standaard vanuit gaan dat de kinderen meerendeels bij moeder moet wonen. Als TO en ex bijvoorbeeld overeenkomen dat de kinderen doordeweeks bij papa zijn en bijvoorbeeld de weekenden bij mama waarom zou ze dan niet kunnen verhuizen? En misschien vinden de kinderen het wel helemaal niet erg.
Sowieso kunnen ze met OV vanuit Roozendaal naar hun school in Breda. Gebeurd op het platteland wel meer. Dus gelijk zeggen niet verhuizen vind ik een rare reactie. Bespreek de opties met ex en kinderen en wie weet wat er mogelijk is
Of ga halverwege wonen. Opties genoeg zou ik zeggen.

Dat kan theoretisch wel maar in de puberteit gaan kinderen dat echt niet jarenlang doen. Die hebben (hopelijk) hun vrienden van school en gaan echt niet ieder weekend en zelfs niet om het weekend bij mams een stad verderop op de bank Netflix zitten kijken of zitten breien. De kans is dus groot dat een van de ouders, namelijk die waar de kinderen geen dagelijks leven hebben, in de loop van de jaren veel minder contact gaat hebben met de kinderen. En alleen al het feit dat je dat als ouder kennelijk voor lief neemt, is een (verkeerd) signaal aan je kinderen. Dat vind ik in ieder geval. Je kinderen zouden zeker onder de achttien nou eenmaal prioriteit moeten hebben bij de ouders. 

Chiquita schreef op 13-01-2023 om 10:32:

@IV83: ik zou iig met zoon van 15 erover praten én luisteren. Mss wil hij bij vader gaan wonen, mss wil hij niet mee met jou, mss vindt hij 't keileuk

Nope. Daarmee breng je hem in een loyaliteitsconflict. Gewoon latten. De afstand tussen Breda en Roosendaal is echt heel makkelijk te overbruggen voor volwassenen die elkaar willen zien. Maar voor pubers is dat een stuk lastiger. 

Maar goed, ik heb zelf een aardige knauw overgehouden aan een verhuizing als jonge puber, dus ik ben verre van objectief. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.