Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Maria100

Maria100

15-04-2009 om 08:56

Verkeerde vrienden?

Hallo,

Ik lees al jaren mee op het forum, om te zien hoe andere ouders bepaalde dingen oplossen.
Reageren doe ik eigenlijk nooit, maar nu heb ik zelf iets, waar ik toch eens het oordeel over wil horen van andere ouders.

M'n 13 jarige dochter, is een meisje wat onzelfverzekerd is en een niet al te hoog zelfbeeld. Hierdoor heeft ze eigenlijk ook geen vrienden. (zijn al bezig met allerlei stappen te ondernemen om dit te verbeteren)

Maar nu het probleem, sinds een aantal weken heeft ze dus wel 'vrienden', waaronder 1 meisje, iets ouder dan dochter(kent ze heel haar leven al en ik ook), die al vaker m'n dochter in de problemen heeft gebracht (te vaak!), waaronder het kwijtraken van andere vrienden.....waardoor ze nu niemand meer heeft en dus aan dit meisje gaat hangen.
Dit meisje heeft een aantal vrienden van rond de 17 jaar, die drinken en roken..... (roken vind ik niet echt een punt, maar met overdag al drinken en aangeschoten/dronken op straat hangen heb ik wel problemen).
M'n dochter rookt en drinkt niet.
Een paar van deze jongen staan niet echt bekent als lieverdjes....!

Nu hebben wij haar verboden om met deze jongeren om te gaan, omdat dit niet goed voor haar is en zich te veel laat beinvloeden. Heb zelfs het vermoeden dat dochter een beetje bang is voor vriendin.
Hierdoor staat dochter nu dus eigenlijk weer alleen en hier heb ik wel wat moeite mee, ze was wel heel blij toen ze met deze jongeren omging.

M'n man is hier heel stellig in en wil absoluut niet dat ze met ze omgaat en ik wil het eigenlijk ook niet, maar ik wil m'n eerlijke dochter niet kwijt.
Ze verteld alles altijd (vrij) eerlijk en neemt me ook altijd in vertrouwen.
Doordat zij mij in vertrouwen heeft genomen, mag ze niet meer met ze omgaan.
Nu gaat ze stiekem dingen doen en dit wil ik niet.

Dus nu de vraag, zouden we haar gewoon met deze jongeren om moeten laten gaan en kijken waar het eindigd? (leren door schade en schanden/ leren van vallen en opstaan)
Of toch gewoon verbieden, dan maar even onrust in huis en hopen dat het weer bijdraaid, nu kan het waarschijnlijk nog!

Graag hoor ik de mening van andere ouders op het forum.

Groetjes,
Maria

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Zusenzo

Zusenzo

15-04-2009 om 22:27

Maria

Ik denk dat bij mij de soorten en maten waarin het fout kan gaan en de kans dat dat gebeurt bepalend zou zijn. Ik heb ooit mijn toen 13-jarige dochter verboden nog langer om te gaan met een stel 17-jarigen. Dat was makkelijker gezegd dan gedaan. Dochter was het eigenlijk wel met mij eens dat ze daar niet bij paste maar vond zie zgn. vrienden ook leuk en spannend. Toen ik na korte tijd besloot "over en uit" hebben die "vrienden" mijn dochter maandenlang lastig gevallen. Klemrijden, vervelende smsjes, geroddel, in een vijver duwen etc. Ik was er van overtuigd dat mijn dochter beter af zou zijn zonder die club en dat er niks dan ellende van zou komen maar makkelijk was 't niet.

Maylise

Maylise

16-04-2009 om 16:31

Foute vrienden

Mijn zoon heeft in de brugklas een aantal vrienden op gedaan met wie hij nu (inmiddels van school af en studerend) nog steeds bevriend is. Dat zijn beste leuke jongens op hun manier maar ze hebben zich in de loop der jaren toch wel ontwikkeld tot foute vrienden. Ze zijn (als ze hier zijn) heel beleefd en vriendelijk tegen mij en doen dan ook geen rare dingen maar via zoon en via via weet ik wel dat een deel van die jongens toch best wel foute dingen doet. Dan bedoel ik niet roken en drinken maar wel stelen, helen en dealen.
Ik heb er ook altijd bij zoon op aangedrongen om minder met hun om te gaan maar toch bleef hij ze altijd op zoeken. Zoon heeft een ander schooltype gedaan dan deze vrienden maar in hun vrije tijd gingen ze vaak samen voetballen en zo. Zoon zei altijd dat hij wist wat hij deed en geen rare dingen zou doen maar er hebben zich toch een aantal vervelende voorvallen voorgedaan. Hierdoor heeft zoon wel wat meer afstand van ze genomen. Toch gaat hij nu nog steeds wel met ze om. Ze voetballen veel samen of hangen wat rond. Deze jongens doen nog steeds foute dingen en de helft heeft inmiddels een strafblad waar je u tegen zegt (een zit op dit moment in het staatshotel) maar zoon zegt dat ze gewoon relaxed zijn en dat ze hem altijd gesteund hebben als er wat was en dat hij ze niet laat vallen. Ik vind die loyaliteit prijzenswaardig en maak me er nu ook geen zorgen meer om want ik weet dat zoon zich niet bij criminele activiteiten laat betrekken. Toch is hij in het verleden wel een paar keer bijna fout gegaan. We hebben het gelukkig recht kunnen trekken en hebben toen de omgang ook een poos ontzegt maar uiteindelijk zochten ze elkaar toch weer op.
Nu heb ik me er bij neergelegd. Wel heb ik tegen zoon na het laatste incident gezegd dat als ik nog één keer zoiets meer zou maken dat ik hem dan naar familie in het buitenland zou sturen om zijn school af te maken. Hij begreep dat ik het meende en vanaf toen heeft hij ook duidelijk aan zijn vrienden aangegeven dat hij met hun activiteiten niks te maken wilde hebben. Zijn vrienden hebben dit altijd geaccepteerd en nu zijn het alleen maar voetbal vrienden.

Maylise

Maylise

Maylise

16-04-2009 om 16:33

Overigens

Overigens ben ik nog steeds niet blij met deze vriendschappen en zou liever hebben dat zoon het contact helemaal zou verbreken. Echter hij is nu 18+ dus dat is nu zijn beslissing.

Maylise

Maria100

Maria100

16-04-2009 om 17:00

Reactie

Bedankt voor jullie reacties.

Maylise, zoals je het hebt gedaan met je zoon, zo zijn wij ook al een aantal jaar bezig met de vriendin van m'n dochter.
Eens in de zoveel tijd wordt de vriendschap verboden, dit gebeurde al voordat ze in contact kwam met de oudere jongens.

Na een tijdje verbod, mocht ze sinds een aantal weken weer regelmatig met vriendin afspreken....maar met 1 week haalde de vriendin alweer rare/gemene streken uit.
En nu is de vriendschap dus weer verboden.
Blijkt dat ze toch nog af en toe contact zocht.

Vandaar mijn vraag, hoe je daar nu het best op kan reageren, omdat we niet willen dat ze stiekem afspraken maakt.
Maar net wat Maylise zegt, wanneer ze het met een bepaalde groep (die hangt om vriendin) naar de zin hebben, dan blijft dat helaas toch trekken.

Nu is er gisteren uitgekomen dat ze met 1 van de jongens iets heeft (sinds een paar dagen) en dat hebben we nu uiteindelijk goed gekeurd, met strikte regels, in hoeverre je dat kan goedkeuren natuurlijk.
Deze jongen gaat momenteel ook minder met de groep om.

Dus nu hebben we toegezegd de omgang in elk geval met deze jongen goed te keuren, mits ze samen afspreken, wil hij met zijn vrienden afspreken, dan is dit zonder m'n dochter en hoe dit in de toekomst gaat lopen, dat zien we dan wel weer.....hopen dat ze dan zelf ook wat sterker in haar schoenen staat!

We hopen dat dit voorlopig een oplossing is.

Groetjes,
Ria

Maria100

Maria100

16-04-2009 om 17:06

Zusenzo

Ik hoop toch niet dat jou verhaal, mijn verhaal wordt.

Fijne vrienden waren dat.

Maar inderdaad ben je uiteindelijk wel beter uit.

Wij zijn ook niet van plan haar met de groep om te laten gaan, 13 en 17 is op deze leeftijd toch een behoorlijk verschil.

Nu heeft ze dan wel een vriendje, die is 16 jaar.....toch weer een jaar jonger, maar we hopen dat ze nu bij de groep weg blijft.
Was een moeilijke afweging, maar nu weet ik wel waar ze uithangt en met wie....en nu hoeven we maar 1 jongen in de gaten te houden.....

Groetjes,
Ria

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.