Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Verplaatsen naar vmbo?

Dag allemaal,
Onze zoon is 14m, zit nu in 2de brugjaar havo/vwo. Hij had een havo/vwo advies en scoorde 546 op de Cito.
Vorig jaar ging hij met moeite, maar zonder onvoldoendes over. Dit jaar is een rampenjaar. Hij zit niet lekker in zijn vel (hevig puberen) en haalt veel onvoldoendes. Vorig week CP week; gemiddeld 3.5 voor elk vak! En dus staat hij nu voor 6 vakken onvoldoende. Het staat vast dat hij niet over zal gaan naar 3 havo. Wellicht zou hij (met instemming van de rapportvergadering, die volgende week plaatsvindt) kunnen blijven zitten. Wij overwegen om hem toch gewoon op een vmbo hier in de buurt in te schrijven voor volgend jaar. Mijn man zou hem het liefst nú naar een 2de klas vmbo willen verplaatsen.
Wat vinden jullie van deze situatie? Wij zullen vanavond contact hebben met zijn mentor.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

11-03-2009 om 18:12

Wat vindt je zoon ervan?

Wat vindt je zoon er zelf van? Waarom gaat het zo slecht? Voelt hij zich niet thuis, heeft hij verkeerde vrienden, vindt hij het te moeilijk?
Ik geloof dat ik hem eerder zou laten zitten, dan naar af te laten stromen naar het VMBO.

Ik denk laten zitten

Ik denk dat de keuze om hem te laten zitten logischer/nuttiger is dan hem met een 546 score af te laten zakken naar vmbo. Waarschijnlijk ligt de oorzaak van zijn slechte cijfers niet bij het niveau van de lessen maar eerder ergens anders aan. Probeer dat te achterhalen en op te lossen.

seuss

seuss

11-03-2009 om 19:17 Topicstarter

Hij doet ook weinig

Ja, hij doet heel weinig, in ieder geval lang niet genoeg om een beetje redelijke cijfers te halen. Het punt is, hij wíl ook niet harder werken.
Hij zou blij zijn met de vmbo, want dat betekent (denkt hij dan, en het zal toch ook waar zijn?) dat hij minder hard hoeft te werken.
Thuis is zijn veilige haven, hier in de buurt heeft hij 3 leuke vrienden, weliswaar alle drie jonger dan hij. Op school kon hij tot voor kort goed mee met de groep, maar ik begrijp dat de groep nu "van hem wegloopt" tijdens de pauses. Daar is dus wel iets aan de hand, maar wat. ?? Hij wil er niet over praten.
Het geeft zo'n vertroebeld beeld...

Maylise

Maylise

11-03-2009 om 22:17

Reden

Als de reden is dat hij niks doet is het ook maar de vraag of hij zich op het VMBO wel zou redden. Tuurlijk het niveau ligt lager maar juist op het VMBO worden leerlingen vaak meer gecontroleerd en moeten meer opdrachten maken. Kortom als de reden dat jouw zoon naar het VMBO wil is omdat hij dan niks hoeft te doen kan dat nog wel tegenvallen. Hij zal dan en op een nieuwe school zitten en het zal saaier zijn voor hem (want beneden zijn niveau) en daarnaast zal hij zijn tijd ook nog moeten besteden aan allerlei opdrachten. Ik denk dat het belangrijk is dat je zoon beseft dat hij er weinig mee opschiet.
Als hij naar het MBO zou willen kan hij met even weinig tijdsverlies blijven zitten en het jaar overdoen en dan na HAVO3 naar het MBO gaan.
Ik zou in dit geval (zoon kan niveau wel aan maar wil niks doen) hem laten blijven zitten en er voor zorgen dat hij adequate begeleiding krijgt na school. Dat kan een huiswerk instituut zijn, bijlessen van studenten of je kan elke avond zelf met hem aan de slag gaan. Ik zou sowieso vrij streng naar hem toe zijn. Weinig privileges meer tot het beter gaat op school. Verder hem iets moois in het vooruitzicht stellen na een goed rapport of een overgang.
Weet je zeker dat het met hard werken niet alsnog zal lukken om over te gaan? Mijn ene zoon stond er in februari in VWO3 redelijk dramatisch voor (vieren en vijven) en door keihard te werken hebben we dat kunnen ophalen en hij is net op 0,7 punt overgegaan. Het jaar is nog niet voorbij dus wie weet kan het nog!
Als dat kan niet kan zou ik me de komende richten op het ophalen van de lacunes en hem dit jaar over te laten doen.
Afzakken zou ik niet doen voor een motivatie probleem want ik zie niet hoe je dat hiermee op kan lossen.

Maylise

Bastet

Bastet

12-03-2009 om 07:23

Niet doen

Mijn zoon verprutste havo-2,heeft die klas overgedaan en haalt werkelijk met gemak nu havo-4,en ook zijn examen volgend jaar!Hij doet zo min mogelijk..en haalt prima cijfers.
Groetjes,Bastet

Jade

Jade

12-03-2009 om 08:49

Seuss,

Ik zou hem nu niet naar het VMBO laten gaan. Er speelt meer dan alleen maar slechte cijfers, althans dat idee krijg ik. Jouw zoon wil dus wel graag, maar ik krijg het idee dat het een soort van vluchtgedrag is, omdat men van hem wegloopt in de pauzes.

Een gesprek met de mentor is er al geweest. Hier op school hebben ze ook mentoruren, dan praten de leerlingen met hun mentor over wat hun dwars zit of zo. Heeft jouw zoon al eens zo´n gesprek met de mentor gehad??

"Thuis is zijn veilige haven, hier in de buurt heeft hij 3 leuke vrienden, weliswaar alle drie jonger dan hij."

Het kan best zijn dat hij zich jonger gedraagt ten opzichte van zijn klasgenoten. Dat ze daar de pest in krijgen. Ik weet het niet zeker natuurlijk.......

Kiki

Kiki

12-03-2009 om 15:45

Misschien iets minder sterk gesteld

maar sorry Nikus, ik ben het eigenlijk wel met Alex eens.
Hier wordt alles wat Alex zegt al automatisch afgeschoten, maar in dit geval heeft hij toch wel een punt.
En dan name deze zit *Het kan ook best zijn dat hij expres slechte cijfers haalt om van die school af te kunnen. Maak hem duidelijk dat dat niet zal gebeuren en dat als hij blijft zitten er enkel nog maar langer op moet zitten.*

14 jaar, cito van 546, hij moet die HAVO zo kunnen halen.
Hij is gewoon lui.
Afzakken is gewoon makkelijk en zonde.

Eerst huiswerk en dan de leuke dingen in ieder geval totdat hij zijn cijfers weer heeft opgehaald.

Toen mijn broertje zo slecht stond, kon hij thuis zijn agenda overhandigen en moest hij tijdelijk zijn huiswerk doen met een van mijn ouders ernaast. Daarna ging het ineens wel
Succes Seuss, maar ik zou niet de weg van de minste weerstand nemen. Hij mag best iets doen in het leven.

Tinus_p

Tinus_p

12-03-2009 om 16:36

Kiki

Kiki:
"Hij is gewoon lui."
Of gedemotiveerd. Dat is niet helemaal hetzelfde. Vooral omdat een schop onder de kont dan niet zo goed werkt.

Mee eens

Hoewel ik Alex iets te grof in zijn bewoordingen vind, heeft hij hier wel een punt. Een kind wat te beroerd is zijn best te doen om goede cijfers te halen op de HAVO, zal het ook niet redden op het VMBO. Helaas spreek ik uit ervaring. Volgens mij ligt het niet aan zijn intelligentie, wel aan zijn werkhouding.

Even ik

Even ik

12-03-2009 om 18:10

Gepest

Ik ben heel erg gepest vanaf de brugklas en in vwo 3 had ik er genoeg van. Ik deed ook minder mijn huiswerk maar heb bewust ook toetsen slecht gemaakt om maar vooral van die klasgenoten verlost te zijn.

Jessica

Jessica

13-03-2009 om 01:36

Alex

Zozo Alex, het is toch maar goed dat jij altijd alle wijsheid in pacht hebt!

En wat doe je nu als deze maatregelen zoals geen TV, niet computeren, niet naar vrienden gaan, ook geen resultaat geeft. Wat als hij zijn kop in de wind gooit, en dan nog geen huiswerk maakt.
En bovendien met huiswerk maken alleen ben je er nog niet hoor, vaak kunnen ze dat op school al maken namelijk. Maar ja, er zal ook voor toetsen geleerd moeten worden, en dat kan je naar mijn mening niet altijd afdwingen hoor!

Als deze knul toch slechte cijfers blijft halen, zou jij hem zeker met je zweep op staan wachten, nee, misschien wel stokslagen ofzo, dat zal je leren snotjong.
Nee, Alex, volgens mij moet jij je eens grondig na laten kijken, je bent in ieder geval niet helemaal van deze wereld.

Groetjes

Jessica

Jessica

13-03-2009 om 01:40

O, ja alex

Ik vraag me weleens af over jou, wat is er toch vroeger fout gegaan in de opvoeding bij die arme Alex,
ik heb soms gewoon echt met je te doen.

Groetjes Jessica

Jessica

Jessica

13-03-2009 om 02:10

Seuss

Ik weet niet wat beter is afstromen of het jaar overdoen.
Op de school van mijn dochter mag je niet blijven zitten. Dus het is kiezen uit het VMBO of een andere school.
Mijn dochter, citoscore 543, haalde de havo ook niet, ze is afgestroomd naar het VMBO, heeft nu allemaal voldoendes(gelukkig), vindt het veel gezelliger in de klas, is ietsje beter gemotiveerd gelukkig.
En dan denk ik, so what, ze kan hierna toch ook altijd nog de HAVO doen. Wie weet als haar ergste puberteit over is, ziet ze het licht.
Ik denk niet, dat ik daar een jarenlange strijd voor over zou hebben hoor.
Nu moet ik eerlijk zeggen, ik ben niet zo streberig, van mijn kind moet zeker de HAVO doen, etc. Op den duur komt het allemaal wel weer goed.
Bovendien wat heb je nu eigenlijk echt aan de HAVO?
Toch zeker niks! Je zal na de HAVO toch moeten doorstuderen, en dan doen ze er een jaar extra over, nou dat is dan maar zo.
En nee, VMBO betekent niet minder toetsen, minder huiswerk etc., maar het is gewoon makkelijker van niveau, dus haal je meestal makkelijker een voldoende dan op de HAVO.

En wat Maylisse opppert, van naar een huiswerkinstituut, bijlessen, zelf met hem aan de slag gaan, ik weet niet hoor, als je een meegaande puber hebt, zal dat misschien werken, maar bij een echt gedemotiveerde puber zal dit eerder averechts gaan werken denk ik.

Nog een ander verhaal,
De dochter van mijn vriendin zat in 3 HAVO, wilde op een gegeven moment niet meer naar school. Reden? onbekend, ze vertelde het gewoonweg niet.
Klachten elke dag: buikpijn hoofdpijn, obstipatie.
Onderzocht door kinderarts, kinder psychiater etc. er is werkelijkwaar niks uitgekomen.
Ze heeft haar kind het laatste half jaar thuisgehad.
Nou daar werd mijn vriendin ook niet vrolijk van hoor.
Natuurlijk kwam de leerplichtambtenaar in beeld, maar ja zolang ze onder behandeling zijn bij kinderarts en psych, kunnen die ook niet veel. (ze staan dan te boek als langdurig ziek)
Ze kunne dan niet afdwingen dat ze toch naar school gaat. Op een gegeven moment was mijn vriendin het zat, en sleurde haar letterlijk uit bed en stuurde haar naar school, maar wat deed haar dochter toen? Ze hing de hele dag rond in het winkelcentrum.
Het volgende schooljaar is zijn verandert van school, HAVO 3 overgedaan, en ze haalt nu prachtige cijfers, zit weer helemaal goed in haar vel, is weer helemaal vrolijk, en al haar lichamelijke klachten zijn als sneeuw voor de zon verdwenen.
Mijn vriendin vraagt nu wel eens aan haar, wat was er toch aan de hand op je vorige school, ze geeft dan alleen als antwoord, het was gewoon een stomme school!

Seuss, ik hoop dat je een goede keus kan maken en wens je veel sterkte en wijsheid toe,
groetjes Jessica

Eens met alex

Wij hebben hier precies hetzelfde gehad: slimme zoon maar heel makkelijk en chaotisch.Huiswerkinstituut hielp niet en was razend duur.Is 1x blijven zitten in de tweede omdat het VMBO alleen maar oninteressanter was en ik dan nog slechtere prestaties verwachtte.

Nu werkt hij 3x pw bij een kennis aan de keukentafel,er zit een wachtwoord op de computer ( mag alleen ondertoezicht voor schoolwerk gebruikt worden)en hij mag nog maar de helft van de weekenden uit. De stekker van de X-box heb ik verstopt.TV op zijn kamer heeft hij zowiezo niet, de Nintendo DS houden wij in beheer.

Hij zegt dat hij geen leven heeft( drama-king), maar hopelijk straks wel een diploma.( zit in examenklas havo)
We zijn trouwens soms best even soepel, gisteren is hij bijvoorbeeld naar een vriend gegaan.

Damajo

reina

reina

13-03-2009 om 10:15

Wat?

Ik zou willen weten wat de oorzaak is van de slechte resultaten. Is het echt luiheid of zit er meer achter? Voelt hij zich misschie op deze havo niet thuis, maar op een andere school wel? Heeft hij problemen die zijn leren in de weg zitten of heeft hij inderdaad gewoon geen zin en is hij liever lui dan moe? Het is niet altijd makkelijk daarachter te komen, misschien praat hij daar op school eerder over dan thuis, hoe denken zij erover? Ik zou ook niet direct kiezen voor afstromen, maar ik zou, als het zo blijft, ook niet kiezen voor voortdurend ruzie en gedoe om schoolwerk. Kortom, ik zou het ook een moeilijke keuze vinden...

Tinus_p

Tinus_p

13-03-2009 om 10:52

Stevig aanpakken

Sinilind:
"En verder, ik ben het ook in dit geval met Alex eens, niet met zijn woordenkeuze maar wel met het feit dat zoon gewoon een beetje stevig aangepakt moet worden."
Ah, de Wilders-methode: Stevig aanpakken!
Mss toch goed, om eens te kijken WAAROM hij niets doet?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

13-03-2009 om 13:00

Wat je aan de havo hebt?

"Bovendien wat heb je nu eigenlijk echt aan de HAVO?"

Dat meen je niet, zo'n opmerking!
Begrijp je echt niet wat de toegevoegde waarde (voor een slim kind) van de havo is boven VMBO-t? Of zeg je dit omdat je de situatie hiermee wilt goedpraten?
Is overigens een bekend psychologisch verschijnsel: je probeert eerst het gedrag aan te passen aan je opvatting (met 543 ga je dus minimaal naar de havo). Maar als het niet lukt, dan is het soms makkelijker om je opvatting aan te passen ('een kind is echt niet beter af op de havo').

Jessica

Jessica

13-03-2009 om 13:06

Alex

Klopt misschien Alex, maar niet iedereen is in de wieg gelegd om studeren leuk te vinden, al heb je nog zo´n hoog IQ.
Ik vind het EQ namelijk vele malen belangrijker.
En iemand die goed kan leren en hoge cijfers haalt,
kan later net zo goed in de goot belanden hoor.
En ik kan genoeg mensen om mij heen die helemaal vroeger niet konden leren, en als ik ze nou zie, met eigen bedrijf etc. dan vind ik dat hele gedoe van studeren inderdaad een stuk minder belangrijk.
Sommige mensen zijn nu eenmaal heel goed met hun handen, of kunnen heel goed handelen etc.,en dan kom je er ook hoor!!

Groetjes Jessica

ijsvogeltje

ijsvogeltje

13-03-2009 om 13:13

Maar jessica

"Klopt misschien Alex, maar niet iedereen is in de wieg gelegd om studeren leuk te vinden, al heb je nog zo´n hoog IQ.Ik vind het EQ namelijk vele malen belangrijker."

De gemiddelde puber vindt studeren niet leuk!! En dat heeft helemaal niets met IQ of EQ te maken.

Maylise

Maylise

13-03-2009 om 13:48

Jessica

Aan VMBO-T heb je nog minder dan aan HAVO. Bij beide diploma's zul je het moeten hebben van de vervolgopleidingen. Die mogelijkheden zijn echter met HAVO uitgebreider dan met VMBO-T. Voor mij een reden om in principe de voorkeur te geven aan HAVO van die twee mits kind beiden aankan.

Een voorkeur voor met de handen werken heeft daar niets mee te maken want ook op VMBO-T werken ze niet met hun handen. Dan zul je nog verder moeten afzakken of wachten tot je dat diploma eenmaal hebt en daarna een opleiding volgen waarmee je met de handen kan werken.

Met niks doen red je het hopelijk ook niet op het VMBO-T. Hopelijk krijg je dat diploma ook niet voor niks maar zul je er wel wat voor moeten doen. Als je met iets meer moeite ook HAVO kan doen zie ik niet waarom je dat niet zou doen.

Een puber hoeft trouwens niet enorm meegaand te zijn om hem toch die school door te slepen. Als ik het voorbeeld van mijn zoon neem. Intelligente jongen maar 0 motivatie en bijzonder lui. Kreeg vanwege zijn houding geen VWO advies. Eigenwijze moeder zag dat hij dat wel kon dus deed hem naar een gemengde brugklas. Hij kwam op het VWO terecht en heeft vorig jaar eindexamen gedaan en is geslaagd. Het zijn geen gemakkelijke zes jaren geweest. Ik heb moet dreigen, chanteren, straffen en belonen maar we hebben het wel gered. Hij was zeker niet bijzonder meegaand maar toch heb ik uiteindelijk nog wel zoveel overwicht dat ik toch mijn zin krijg. Dat kan best.

Natuurlijk moet je ook met iemand praten, waarom het niet goed gaat, wat hij anders zou willen, wat hem wel zo motiveren enzovoorts. Echter bij mijn zoon kwam daar niks uit. School was gewoon niet leuk, school was saai en je had er toch niks aan was de conclusie van zoon. Daar kon ik geen genoegen mee nemen dus heb ik alles op alles gezet om hem die school door te slepen en dat is ook gelukt.

Je stukje over IQ en EQ en self-made men is mooi maar ik koop er niks voor. Op die ene persoon zonder opleiding die het maakt zijn er 10 die het niet maken. Met een hogere opleiding heb je meer keuze en dat leidt vaak tot banen die meer voldoening opleveren.

Maylise

reina

reina

13-03-2009 om 14:05

Jessica

Wat ben ik het met jou eens! Hier een dochter die goed kon leren, maar het oersaai vond (en dat was aan haar humeur te merken ), zij ging ipv naar 4-Havo naar MBO-niv 4, dat vond ze wel leuk (idd te simpel, maar daarnaast deed ze veel nuttige werkervaring op), de sfeer in huis verbeterde ontzettend en inmiddels heeft ze al een paar jaar en HBO-diploma, want op het MBO bleek ze leren veel leuker te vinden dan op die duffe havo, zoals zij het zag en kreeg ze er weer lol in. Ik ben nog altijd blij dat we niet geluisterd hebben naar de vele mensen die het zonde van haar toekomst vonden.... . Maar goed, zelf koos ik ook voor havo ipv vwo, wat mijn advies was, niet omdat ik lui was (want er hebben heel wat mensen mbv mijn uittreksels hun diploma behaald , maar omdat ik zeker wist dat ik niet wilde gaan studeren, ook daarvan heb ik nooit spijt gehad. Ik vind leren belangrijk, maar ik vind het ook belangrijk dat een kind leuke schooljaren heeft.

Jessica

Jessica

13-03-2009 om 15:33

Ijsvogeltje

Hoi ijsvogeltje, ja dat meen ik wel dat je aan je HAVO diploma op zich niks hebt.
Ok, je kan misschien als vakkenvuller aan de gang, heel misschien mag je ook achter de kasso ofzo.
Het gaat er mij om, dat een kind plezier in leren moet hebben, heeft het dat totaal niet, en is de sfeer in huis ver te zoeken, dan vind ik dat je moet kijken, naar wat het kind wel leuk vind.
Natuurlijk vind ik wel dat ze op den duur diploma´s moeten halen, dat is nou eenmaal nodig.
Maar als ze VMBO-t wel makkelijk redden en HAVO niet, dan is er toch geen man overboord, ze kunnen eventueel na het VMBO de HAVO gaan doen of eventueel het MBO, misschien daarna zelfs het HBO.
Sommig kinderen willen nu eenmaal in de puberteit niet leren, maar als ze
eenmaal daar doorheen zijn, willen ze dat vaak wel. Ze weten op deze leeftijd vaak niet eens wat ze willen worden, en met een jaar of 16, wordt dat toch meestal allemaal wel wat duidelijker.
Ik vind het ook jammer dat er op het VMBO-t en HAVO bijna helemaal geen stageperiodes zijn. Dan kan je tenminste kijken waar je interesse naar uitgaat.
Al deze jaren bestaan uit duf leren.
Ik vind niet dat je het een puber aan kan doen, om hem te dwingen 5 jaar HAVO te doen. Het gaat erom dat ze plezier in het leven hebben, dat ze goed in hun vel zitten, dan komt de rest later ook wel goed hoor.
Liever een vrolijke VMBO-t er, dan 5 jaar lang een depri HAVO student.

Kijk, als jij het bijv. niet meer naar je zin hebt op je werk, blijf je er dan ook nog 5 jaar hangen? Of besluit je toch maar een andere baan te kiezen? Eventueel zelfs een baan waar je minder verdiend, maar waar je wel elke dag met plezier naar toe gaat.
Ik denk dat het laatste dan toch lichamelijk en psychisch het beste voor je is.

Mij tweede kind bijv. heeft net cito score 541, maar ze heeft op scholen gekeken, en vind de agrarische school bijv de leukste school die zij gezien heeft. Ze is weg van dieren. Wil later misschien dierenarts worden.
Moet ik haar dan nu naar de HAVO gaan doen omdat haar cito score dat zegt?
Juf begint haar nu ook om te praten, nee dit en dat , dat is toch allemaal zonde, ze kan het best.
Ja, denk ik dan, maar ze moet gewoon doen wat haar leuk lijkt. Ze kan hiernaa gewoon ook naar MBO en HBO als ze dat wil, ik gun haar gewoon een school waar haar interesse naar uitgaat.

Groetjes Jessica

Maylise

Ik weet dat jij je kinderen erg pusht met hun studie, maar wat ik mij afvraag, hoe heeft jouw zoon die dwang achteraf ervaren. Elke dag gedwongen worden om te leren, huiswerkinstituut, jij zit geloof ik ook elke dag een paar uur met je kind huiswerk te maken en te leren.
Niet iedereen heeft daar geld voor, tijd voor, zin in etc. Heeft je zoon nu evengoed een leuke tijd achter de rug?
En wat doet je zoon nu eigenlijk? Want kijk, aan een VWO diploma op zich heb je natuurlijk ook helemaal niks, het gaat om de vervolgopleiding.

Maar als ik zo jouw bijdragen wel eens lees, dan draait alles bij jullie thuis om de studie, maar hebben je kinderen dan ook nog wel tijd voor sociale contacten en andere leuke dingen des levens?

En ik vind dat je wel heel min denkt hoor over mensen zonder hoge opleiding.
Kijk, als jouw auto stuk is heb je toch maar mooi een automonteur nodig, of als jouw kachel stuk is, heb je toch maar mooi een electricien nodig, als je in het ziekenhuis lig, heb je toch echt een verpleegster nodig, nou geloof mij, dat zijn echt allemaal geen mensen met een HAVO of VWO diploma hoor. En zijn dit dat dan allemaal luie mensen? Dat dacht ik toch echt niet.
Wees maar blij dat sommige mensen gewoon een beroep kiezen wat hun interesseert.

Groeten Jessica

Jessica

Jessica

13-03-2009 om 16:01

Reina

Precies, wij denken er helemaal hetzelfde over.
En je jeugdjaren kan je ook nooit meer overdoen, dan maar liever een leuke jeugd en een studie die je leuk lijkt,
dan 5 of 6 jaar tegen je zin in naar school!

groeten jessica

Maylise

Maylise

13-03-2009 om 16:35

Pelle

Hij is in september begonnen met een studie in de technische richting op de plaatselijke universiteit.

Maylise

Maylise

Maylise

13-03-2009 om 16:53

Melanie/jessica

Da's toch een en dezelfde melanie en jessica? Of vergis ik me?

Aan Havo alleen heb je inderdaad niks maar aan VMBO-T alleen heb je ook niks. Met Havo heb je meer keuze voor vervolgopleidingen want je kan immers zowel naar het MBO als naar het HBO.
Daarnaast zit er wat manier van leren betreft (theoretisch) weinig verschillen tussen vmbo-t en havo. Alleen het niveau en de hoeveelheid stof verschilt.
Dus de keuze voor vmbo-t als met iets meer moeite ook havo gedaan kan worden snap ik inderdaad niet.

Het voorbeeld wat Reina noemt over van Havo naar MBO is dan logischer. Immers de manier van werken op het MBO verschilt wezenlijk van die van op de Havo. MBO is een beroepsgerichte opleiding waar je inderdaad stages loopt en op een andere manier met de stof omgaat. Kortom die overstap is veel logischer.

Iemand die echter HAVO makkelijk aankan en gewoon te beroerd is om af en toe een boek open te doen en dus maar VMBO-T gaat doen is gewoon lui. Het gaat beiden immers om theoretische opleidingen.

Wat mijn zoon betreft. Hij studeert nu iets in de technische richting. Ik heb hem zelf aangeraden om HBO te gaan doen omdat dit wat meer begeleiding en richting geeft maar hij wilde toch liever universiteit omdat juist dat vrije hem aantrok. Het is nog maar zijn eerste jaar en tot nog toe bevalt het hem wel geloof ik.

Natuurlijk bleef er ook tijd over voor andere dingen. Ze zijn al best vroeg vrij vind ik gemiddeld. Mijn oudste kinderen hebben hun middelbare school in Frankrijk gedaan en zij waren 's middags vaak pas om 17:00 of later vrij. Bij hoge uitzondering een keer om 16:00 en vaak ook nog les op zaterdagochtend. En dan nog huiswerk maken natuuurlijk. Wel hadden ze langere vakanties.

Hier op de school in Nederland was zoon tussen de 14:00 en 16:00 vrij en de zaterdag helemaal vrij. Gemiddeld denk ik dat ik hem twee uur per dag liet studeren maar ook wel eens een dag niet of een keer wat langer. Hing ook van hem af. Blijft er zeeën van tijd over.

Ik heb trouwens nergens iets beweerd over mensen met welke opleiding of welk beroep dan ook. Ik kijk nergens op neer. Waar heb je gelezen dat ik dit doe?

Maylise

reina

reina

13-03-2009 om 19:08

Maylise

"Met een hogere opleiding heb je meer keuze en dat leidt vaak tot banen die meer voldoening opleveren." dat laatste is héél persoonlijk! Ik weet nog dat dat ook tegen mijn dochter gezegd werd destijds, met HBO-horeca zou ze manager kunen worden etc, met mbo niet, dus ze kon beter de havo afmaken en dan naar HBO-horeca gaan ipv naar MBO-horeca. Nou had zij haar woordje klaar en wist heel duidelijk te maken dat dat managementswereldje haar helemaal niet aansprak, Ook nu (ze is 26) herken ik dat nog, ze pakt allerlei banen aan en geniet ondertussen van het leven (reist veel), vindt net zoveel voldoening in het verzekeringsbaantje en het horecawerk en als in het voor de klas staan wat ze op het moment weer doet. En wat betreft dat meer keuze hebben: is ook maar betrekkelijk, zeker niet alle werkgevers willen werknemers met een te hoge opleiding.

Maylise

Maylise

13-03-2009 om 20:23

Reina

Ik ken jouw dochter niet en misschien wist zij inderdaad op haar 15de al heel goed wat ze wel en wat ze niet wilde later. Dat is heel mooi maar ik denk dat dit voor de meesten niet opgaat.

Daarom heb ik liever een opleiding waarmee ze daarna de meeste keuzes hebben voor een vervolgopleiding. Gewoon omdat de gemiddelde 15jarige (en ik denk dat de jongen hier uit dit topic nog maar 14 is aangezien hij nog maar in havo2 zit) nog helemaal niet weten of ze later meer de managerskant of willen of iets heel anders.

Hoe breder en hoger de vooropleiding hoe meer keuze na de middelbareschool. Dat is voor mij het belangrijkste argument.

Daarnaast is het zeker niet zo dat je met een lagere opleiding geen heel leuk werk kunt vinden of een leuke carrière opbouwen of wat dan ook. Natuurlijk kan dat allemaal. Ik ken genoeg mensen die dat hebben gedaan. Het is echter wel zo dat hoger opgeleiden over het algemeen meer verdienen, meer voldoening hebben in hun werk (daar is onderzoek over geweest maar ik weet nu niet meer waar die conclusies hebben gestaan) en vaak ook minder te lijden hebben onder werkeloosheid. Dat alles zegt niks over individuele gevallen natuurlijk.

Overigens is het veel makkelijker om een opleiding weg te laten op je CV als de situatie (cq werkgever) daar om vraagt dan om een opleiding toe te voegen aan dit CV als dat op eens nodig mocht zijn.

Op middelbare school niveau gaat mijn persoonlijke voorkeur uit (in zijn algemeenheid) naar zo breed mogelijk en zo hoog mogelijk als kind aankan.

Uiteraard zijn er vast allerlei uitzonderingsgevallen te bedenken waarin andere keuzes wenselijk zijn maar ik heb het puur over in zijn algemeenheid.

Maylise

Rembrand

Rembrand

14-03-2009 om 12:09

Reina.

Ik denk er hetzelfde over als jij. Onze zoon doubleerde twee maal in Havo 3 en is dit jaar VMBO-t examenklas gaan doen. Het besef is nu gekomen dat hij echt wat moest gaan doen en hij haalt nu ( inderdaad met twee vingers in zijn neus ) goede cijfers. De motivatie is nog steeds slecht. Hij wil een gerichte opleiding gaan doen en is gisteren voor een intakegesprek voor de ICT academie geweest. Mijn man werkt zelf in de ICT en weet als geen ander dat je op MBO niveau minder kans hebt om aan de bak te komen. Daarom zal hij waarschijnlijk daarna verder gaan leren op HBO niveau ( hij kan dit makkelijk ).
Eerst wilden wij hem volgend jaar de Havo laten doen, maar dit lijkt ons niet verstandig omdat hij echt niet op zijn plek is op deze school.
Ik weet uit ervaring ( have been there, done that ) dat dwingen echt niet werkt.....
M.

seuss

seuss

15-03-2009 om 15:19 Topicstarter

Update!

Wij zijn achtergekomen dat onze zoon zeer ongelukkig is in zijn klas. Hij zegt dat hij vermeden en zelfs gepest wordt door de jongens waarmee hij vorig jaar mee bevriend was. Volgens de mentor zeggen de jongens het tegenovergestelde; hij loopt weg en vermijdt contact met hun. De waarheid???? In ieder geval hebben wij nu een (gedeeltelijke) oorzaak voor de slechte cijfers. Hij zegt zelfs dat hij hoopte naar een ander school gestuurd te worden door niets te doen. Afgelopen week wilde hij niet naar school, dit hebben wij nooit eerder meegemaakt met hem.
Een gesprek met de afdelingsleider van een vmbo hier in de buurt was goed; zij raadde met klem af om hem af te laten zakken. Dit zijn de meest gedemotiveerde leerlingen zegt zij, degenen die ver beneden hun niveau werken, en vaak verlaten zij school zonder diploma.
Wij wachten het even af, of de situatie verbetert of niet qua omgang met de andere leerlingen.
Wij kregen als voorlopig advies; 3 havo!! maar dan moet hij alle zeilen bijzetten.
Wij overwegen om hem tussentijds te verplaatsen naar 2 havo/vwo op een ander school (degene waar onze oudste zoon nu vwo doet). Mocht hij moeten doubleren zien wij dat als geen enkel probleem; nu is onze prioriteit dat hij zich prettig en veilig voelt in de klas.
Wij (de ouders) hebben een intakegesprek met een kinderpsycholoog a.s. dinsdag, zij kan onze zoon op zeer korte termijn al in behandeling nemen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.