Katniss
29-10-2014 om 19:26
Verplicht mee op 'familieweekend'?
Ik weet niet of ik het al eens eerder gevraagd heb, maar het is weer aan de orde. Mijn ouders willen graag kinderen en kleinkinderen meenemen op een weekend weg (Centerparks o.i.d.). Mijn zus en ik doen dat voor onze ouders, zwager en de jongere kinderen vinden het super, en mijn oudste vind het afgrijselijk. Ze speelt niet meer met de kleintjes, met de volwassenen heeft ze 'niets', en ze doet dus alleen maar dingen met mij óf zit op haar kamer in het huisje films te kijken.
Van mij zou ze thuis (bij haar vader) mogen blijven, maar ik weet nog niet hoe dit bij de familie gaat vallen. Zouden jullie een 16-jarige nog dwingen om mee te gaan?

Barvaux
02-11-2014 om 15:34
Swaen
Ik denk dat het verschil is dat de dochter van TS de enige puber is...

Libertine
02-11-2014 om 16:57
Barveaux
Dat kan een probleem zijn. Maar uitgaande van die ene puber die wij hebben in onze familie hoeft dat geen probleem te zijn.

Leen13
02-11-2014 om 17:02
motiveren
Pubers gaan hun eigen agenda lopen. Je kunt ze wel wat motiveren met de juiste argumenten. Een leuke gelegenheid waar ze ook wat te doen hebben en zonodig nemen ze eigen gezelschap mee.
In het voorjaar hebben we een familieverjaardag in Belgie. Ik stel zoon nu al vast voor om samen met een vriend mee te gaan en na de koffieronde Antwerpen in te trekken samen.
Dochter gaat nog wel mee, die heeft in elk geval genoeg contact met nichten van haar leeftijd en vind het nog leuk om samen met haar moeder te reizen.
Contact houden met je familie is hier wel een argument maar dat is niet voldoende.

Leen13
02-11-2014 om 17:09
binnenkort
Is er een verjaardag in Brabant. Ik heb zoon gevraagd om zijn neven op facebook op te hitsen ook te komen. Allemaal muzikanten en skaters, samen vermaken ze zich wel. Komen de neven niet, gaat zoon denk ik ook niet. Dochter heeft nog steeds de nichten en er zijn dieren.

Kaaskopje
02-11-2014 om 17:14
Swaen
Omdat ze ook moet leren dat je soms dingen voor elkaar moet over hebben, dat je moet investeren in relaties ook al heb je er niet zo een zin in.===
Op zich heb je hier een punt, maar om familieweekenden om die reden te verplichten kan zijn doel voorbijschieten. Iets voor elkaar overhebben zou een algemeen begrip door de hele opvoeding moeten zijn en dus niet toegespitst in enkele hoogtepunten per jaar.
Uit ervaring kan ik inmiddels zeggen dat mijn dochters uitgebreid hebben laten zien dat ze iets voor een ander over hebben. Toen ik in het ziekenhuis terecht kwam zaten mijn dochters wel bij me tijdens de onderzoeken en toen de rouwkaarten van oma geschreven moesten worden zat de oudste driftig mee te pennen.

Libertine
02-11-2014 om 17:26
Kaapkopje
Ben ik met je eens hoor Kaaskopje, zou toch jammer zijn als een familieweekend het enige topic is waar je dit, maar mijn smaak, belangrijke opvoedkundige, aspect kunt leren. Wat moet er dan komen van al die mensen die nooooit een familieweekend hebben
Wij zien elkaar als familie niet zo vaak. Mn lieve oude tante vindt het heerlijk om dan iedereen wel te zien. Vandaar dat voor mij dit weekend iets zou zijn om wel verplicht te stellen. Maar dat is bij iedereen weer anders natuurlijk.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.